[TI] Lange dikke manen erg mooi, maar oh zo KLOTe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellen_xx

Re: Lange dikke manen erg mooi, maar oh zo KLOTe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:28

heeft tolkien ook last van mijten in de sokken? max heeft soms wel is als die dan staat te stampen dat ie op ze eigen sokken gaat staan omdat het zoveel haar is

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:18

waar staat t dat ze ik dan ook uitkam ;)
Arjan: heb je een foto hoe je de manen nu hebt? en hoe dik de manen zijn?

Doe je t alleen ter bescherming van t rijden? of ook voor 'alledaags'?
want ik bedacht me iets,in de western gebruiken ze wel zo'n zak voor de staart.

Als je nu een hoesje (of door handige moeder/kennis) maakt voor om de 2 vlechten die te lijden hebben onder de teugel? gewoon vastzetten met een elastiekje boven aan de vlecht? kan je de vlechten gewoon laten zitten, maar schuurt de teugel niet meer, na t rijden hoesje er weer af.
( t is maar een idee hoor, so don't shoot me,please!)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:20

Anouk heeft wel lange manen (ong 116 cm nu), maar ze zijn nooit echt heel dik geweest (kijkt er ook aardig doorheen).

Oudere foto van vorig jaar ergens
Afbeelding

Ik maak standaard 4 dikkere vlechten, en de eerste vlecht pak ik wat verder weg van haar oren. Dit vind ze een erg lekker schuurplekje, dus nu kan ze die vlecht niet kapot schuren. Deze vlechten laat ik gerust een week of twee, drie zitten. Ik rij ermee, ze staat zo in de stal, en loopt ook zo in de wei :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:25

Mijn tinker heeft zijn manen nu ook vrij lang.
Maar binnenkort krijgt ook hij een fjordencoupe. Hij heeft zomereczeem en die manen (zelfs in vlechten) geven zoveel warmte eronder. Ook is zo'n deken ook niet bevordelijk voor het uiterlijk van de manen. Ook zijn ze moeilijk schoon te houden in de zomer onder een deken, vettig en dergelijke. Dus straks gaat alles er af en dan kan zomers het ook wat beter schoon gehouden worden.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 14:15

Angeliekje schreef:
Anouk heeft wel lange manen (ong 116 cm nu), maar ze zijn nooit echt heel dik geweest (kijkt er ook aardig doorheen).

[ Afbeelding ]

Ik maak standaard 4 dikkere vlechten, en de eerste vlecht pak ik wat verder weg van haar oren. Dit vind ze een erg lekker schuurplekje, dus nu kan ze die vlecht niet kapot schuren. Deze vlechten laat ik gerust een week of twee, drie zitten. Ik rij ermee, ze staat zo in de stal, en loopt ook zo in de wei :)

Wat is Anouk een leuk gebouwde Tink, een mooi hoofdje heeft ze.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 14:20

susanne_m schreef:
waar staat t dat ze ik dan ook uitkam ;)
Arjan: heb je een foto hoe je de manen nu hebt? en hoe dik de manen zijn?

Doe je t alleen ter bescherming van t rijden? of ook voor 'alledaags'?
want ik bedacht me iets,in de western gebruiken ze wel zo'n zak voor de staart.

Als je nu een hoesje (of door handige moeder/kennis) maakt voor om de 2 vlechten die te lijden hebben onder de teugel? gewoon vastzetten met een elastiekje boven aan de vlecht? kan je de vlechten gewoon laten zitten, maar schuurt de teugel niet meer, na t rijden hoesje er weer af.
( t is maar een idee hoor, so don't shoot me,please!)

Ik zat ook al in die richting te denken. In de western wereld hebben ze van (hals/masker pyama) waarvoor ze het gebruiken weet ik niet. dacht als ik nou es ventilatie gaatjes maak in zo;n hals stuk?

Zie Bink al staan met zo;n ding om zn hals en hoofd, hihihihi!

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:58

Hier ook een tinker met een lange, dikke bos manen.

Hij staat bij mij in 5 tot 6 vlechten, daar staat hij 4 tot 6 weken dag en nacht mee en dan doe ik er weer nieuwe vlechten in. De vlechten zien er na een week of wat behoorlijk verwilderd uit, maar het vervilt of klit niet dus laat ik het lekker zitten.
Ik vlecht de manen in een soort kleine hengstenvlechten, begin met 3 plukken en voeg er dan nog 3 plukken aan toe. Dat werkt voor ons het beste. :)

Heb overigens eigenlijk geen last dat de teugels langs de vlechten schuren. Ze gaan er natuurlijk wel langs, maar heb nooit gemerkt dat de manen daar op de een of andere manier van beschadigen.

Waar ik wel benieuwd naar ben, hoe lang doen jullie erover om de vlechten eruit te halen, het te borstelen en er weer nieuwe vlechten in te doen?...

En is er voor jullie een grens aan de lange manen? Of hoe langer, hoe beter?

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:09

ik ben altijd dik een uur bezig met uithalen uitborstelen en weer vlechten.

wij houden ze op lengte dat ie er niet op kan gaan staan met eten. komen we wel op die lengte gaat er weer een stukje af

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:17

zo ziet het er bij max uit als het los is
Afbeelding

en zo paar weken geleden paar dagen na het vlechten helemaal pluis (en ze zijn vlak daarvoor geknipt)
Afbeelding

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:43

Arjan1983 schreef:
Angeliekje schreef:

[ Afbeelding ]

Wat is Anouk een leuk gebouwde Tink, een mooi hoofdje heeft ze.

Ze is inderdaad een erg luxe gebouwde Tink, en valt dan ook onder het type Grai :)

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:55

ze is echt mooi

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 00:44

Hier staan de paarden ook in vlechten, ok behalve de jongste niet :D

Losse manen en staarten
Afbeelding

Afbeelding

En in de vlechten

Afbeelding

Afbeelding

Ik vlecht ook elke keer anders, dan weer dikkere vlechten dan weer dunnere, half in gevlochten, hengstenvlecht oid.
Losse manen bij Patrick is niet handig, dan zitten die manen iedere keer in zijn mond.
Staarten vlecht ik, omdat de staart van Patrick zo zwaar is dat hij dat niet goed kan optillen met poepen.
Zo blijft het een beetje schoon en scheeld een hoop werk.

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:35

het is dat whisper?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:35

Hebben jullie de paarden ook in de winter in de vlechten, of alleen in de zomer?
Ik heb het tot nu toe eigenlijk alleen in de zomer gedaan ivm de warmte.

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:32

Wij hebben hem altijd gevlochten omdat hij er anders mee gaat schuren of erop gaat staan met eten en dat vinden we zonde. vaak doe ik in de zomer wel hengstenvlechten te maken zodat ze hals i.v.m. de warmte lekker vrij blijft

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:44

Arjan1983 schreef:
In de western wereld hebben ze van (hals/masker pyama) waarvoor ze het gebruiken weet ik niet. dacht als ik nou es ventilatie gaatjes maak in zo;n hals stuk?

Zie Bink al staan met zo'n ding om zn hals en hoofd, hihihihi!

Deze maskers worden, voor zover ik weet, gebruikt voor als het paard de ene dag schoongewassen is en de volgende dag op bijv. wedstrijd moet. Dan krijgt het 's nachts en op de trailer zo'n masker op.

ik zou het zeker niet altijd op doen hoor! Dat ventileert, ook met enkele gaatje, totaal niet!
Dan gaat het alleen maar broeien, waardoor het paard zal gaan schuren en zweten :)

ellen_xx schreef:
heeft tolkien ook last van mijten in de sokken? max heeft soms wel is als die dan staat te stampen dat ie op ze eigen sokken gaat staan omdat het zoveel haar is

Dat klopt ja. Wij behandelen Tolkien preventief voor mijt met Sebacil.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:24

Tamadine schreef:
Hebben jullie de paarden ook in de winter in de vlechten, of alleen in de zomer?
Ik heb het tot nu toe eigenlijk alleen in de zomer gedaan ivm de warmte.

Anouk altijd het hele jaar rond in de vlechten (ook haar witte staart). Als ik het los laat hangen eet ze haar eigen manen op :') Heb ook de ervaring dat in de winter Anouk soms wil schuren ivm haar wintervacht (denk aan plotselinge warmte in combi met dikke vacht). Ze staat altijd zonder deken, en dus ook niet geschoren.

BvanhetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:04

Die van mij krijgt ook aardige manen nu, maar momenteel speelt hij nogal ruig met zijn Friese maatje. Dit zag ik ook in de manen terug :+ Dus ik bedacht me dat het misschien handig was om er vlechten in te doen... Dit doe ik dus noooooit meer. De volgende ochtend hing de eerste complete vlecht al als decoratie aan het hekwerk |( }:0

Ik doe nu een vrij losse hengstenvlecht (mocht hij weer het idee hebben dat haar als decoratie leuk is, het hem niet meteen lukt :P). Dit werkt tot nog toe prima :j

Lastig, een paard die andere ideeën over zijn manen heeft dan jij als eigenaar :P

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:18

ja max behandelen wij ook altijd met sebacil en hij krijft 2x per kaar van die injecties dat helpt wel goed.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:33

ellen_xx schreef:
het is dat whisper?

ja dat is whisper ;)

Hier staan ze het hele jaar door met vlechten, af en toe los

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:25

die is toch van petra geweest die ken ik wel geweldig paardje

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:54

Mijn Mel heeft ook manen van 1,06m en erg dik.
Als ik ga rijden of als het erg warm is heb ik ze in de vlecht,voor de rest los met cowboy magic erin.

cashje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:00

Mijn tinker heeft hele dikke manen van 1.40 lang
ze zijn te dik om in 1 hebgstenvlecht te doen.. Heb altijd veel kleine vlrchtjes gewoon in bovenkant losjes en daarna strak vlechten. Voordeel van kleine dunne vlechtjes is dat ze veel minder snel pluizen en dus langer kujnen blijven ziten mijn tinker heeft haar manen meestal zoon 2,5 tot 3 weken achtereen gevlochten. Daarna maak ik ze onieuw.

jilleke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:12

Monty heeft ook dikke manen en hele dikke volle staart. Met rijden heb ik er ook geen last van. Ik vind het ook wel eens leuk om bijv. een hengstenvlecht te maken, maar over het algemeen hangt alles gewoon los. Ik spray er cowboy magic in of Equishine en werkt super!! Ik kan er dan met borstel zo doorheen en ze gaan er mooi van glanzen:)..

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 00:05

2.5- 3 weken in een velcht dat kan hier niet, dan zijn het denk ook geen vlechten meer.
Ongeveer 1 keer in de week hooguit 1 keer in de 2 weken maar dat gebeurd zelden vlecht ik opnieuw