[TI] tinker weetjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plientjedres

Re: tinker weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 09:28

Gister voor het eerst op haar gereden sinds ze bij ons is.
Alles ging met de handrem er op, toch stiekem wel heel erg onder de indruk.
Al snel besloten om de polder in te gaan, wat was ze braaf.
Ben echt helemaal in love.
Wil gaan kijken voor een massimo zadel voor haar, iemand en tip hoe ik de boommamaat kan op meten?

Rietje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:01

Nog gefeliciteerd! Ze ziet er echt uit als een schatje!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:07

Wat leuk dat je een tinker gekocht hebt! en dan nog een zwarte, zal je heel wat poetswerk besparen :D

Ivm het zadel kan je best een zadelpasser laten komen, dan weet je zeker dat het goed ligt

Selbourne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:25

Ik ben jaloers op die zwarte sokken ;-) scheelt een hoop wassen Haha! Leuk paardje om te zien! En als je naar de keuring wilt, op 14 juli is er een ICS keuring bij ons op stal in Wormer! Hoef je ook niet zo ver!

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:52

Haha, Nitza, ik heb ts natuurlijk al even een pb'tje gestuurd :D En waarschijnlijk krijgen de merries er concurrentie bij van deze zwarte dame :D

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 12:46

ik overweeg om een dna test te doen hoe groot is de kans ongeveer dat hier ook echt wat uitkomt?
ze staat overigens ingeschreven bij het nederlandse stamboek voor tinkers, maar is die ook actief in noord holland?
als ik zo op de site kijk namelijk niet.
kan ik haar dan evengoed ook bij ICS inschrijven?
en ja ik heb het er al met mijn vriend over gehad er moet nog wat meer vlees en spieren op maar voor 90% dat we heen gaan,of ik moet haar echt nog te schraal vinden -O- wil natuurlijk wel eerste premie binnen halen!!!!! *\%/* ha ha

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 12:49

ik heb nu een goedkoop zadeltjegehaald een simpel nichtraidertje, ivm dat ze binnen een half jaar een goed passend zadel niet meer zal passen.
ik overweeg tegen die tijd een massimo, zijn hele fijne zadels dan bel ik stubbeninski om langs te komen.
ga toch inderdaad maar niet zelf klooien en heb dan alweer genoeg kunnen sparen.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:29

let wel op he! ik heb ook eerst een half jaar met een ander zadel gereden.. *die waarschijnelijk niet helemaal goed gepast heeft..* en mijn tinker kon mooi daarna wekelijks naar de fysio, en ging uiteindelijk alleen maar bokken enzz..
Kijk hier [HAR] Oneindig problemen met zadel

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 13:43

ja deze ligt goed, heb hem van de zadelmaker.
maar ze gaat nog flink breder worden, ze is nu erg schraal in haar vlees en spieren.
dus heeft nu geen nut om al een definitief zadel te kopen.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:53

ja ik weet precies wat je bedoelt! ikheb ook een jonge tinker :o
alleen dit zadel in het verhaal was ook aangemeten..

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:55

nou veel wassen hoef je niet met die kleur hihi ;)
Leuk paardje!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 14:16

oh wat vervelend :( ik heb er ook een dik sjabrak er tussen en een gelpad maar ik zal zeker op haar gedrag letten. bedankt.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:26

plientjedres schreef:
oh wat vervelend :( ik heb er ook een dik sjabrak er tussen en een gelpad maar ik zal zeker op haar gedrag letten. bedankt.

+:)+

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:46

Paar tipjes:

Cowboy magic is een must!!! Ik leg er zo'n dik mogelijke vlechten in en die borstel ik wanneer de vlechten 'vergaan' zyn helemaal uit met cowboy magic, dit spul legt een beschermlaagje rond de haren en stoot vuil af, dan kam ik ook de staart uit, in de zomer worden ze by ons regelmatig gewassen, om wit te krygen shine in yellow out van cowboy magic en de rest met een goedkope zeep die flink schuimt :d sokken doe ik eens in de zoveel tyd heeeel veel baby olie in, worden ze voller van!!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 19:39

ha ha nog voller!
leuk super goeie tips hier.
helaas kom ik er net achter dat ik tijdens de keuring op vakantie ben -O-

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:47

Aniekepiek schreef:
Paar tipjes:

Cowboy magic is een must!!! Ik leg er zo'n dik mogelijke vlechten in en die borstel ik wanneer de vlechten 'vergaan' zyn helemaal uit met cowboy magic, dit spul legt een beschermlaagje rond de haren en stoot vuil af, dan kam ik ook de staart uit, in de zomer worden ze by ons regelmatig gewassen, om wit te krygen shine in yellow out van cowboy magic en de rest met een goedkope zeep die flink schuimt :d sokken doe ik eens in de zoveel tyd heeeel veel baby olie in, worden ze voller van!!

Ik gebruik nooit cowboy magic :) (ja de shine in yellow out voor vieze stronplekken voor wedstrijd :Y)) dus zeker geen must.
Heel af en toe ontklit gel of spray. Verder gewoon borstelen.
Met wassen gebruik ik altijd zilershampoo van de kruidvat :)
Of gewoon goedkope shampoo. Maar de zilvershampoo werkt beter :j

Haar genoeg hier
Afbeelding

Afbeelding

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 7646_n.jpg

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:20

Geen cowboy magic chantal? o ik kan echt niet meer zonder.. krijg er niks beter uit met iets anders hoor!
Jesse (friese hengst van bijna 2) heeft nu vlechten die helemaal vast zitten, en de cowboymagic is op, al vanalles geprobeerd...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:14

Het scheelt denk ik ook wel per type haar. Zoals bijv Noedel heeft heel stijl haar, bijna nooit klitten in, al is het wel heel dik.
Liza heeft heel lang en meer golvend haar, ook wat dunner, draait heel snel in elkaar en moet dus écht in de vlecht. Maar kom er nog wel door zonder antiklit.

Mella heeft ook stijl haar maar dat zit echt altijd in elkaar geklit... Ook met een vlecht zit het binnen een week niet meer fatsoenlijk. Terwijl de andere 2 rustig een maand met de vlechten kunnen lopen.

Mella is dan ook de enige waarbij ik antiklit gebruik :j Ja en bij Liza haar staart, maarja die is ook echt huuuuuge. Kan er met 2 handen niet omheen vasthouden := Van de week 1.5 uur!!! Bezig geweest met uitpluizen/kammen (met antiklit gel, ben dan wel dik een halve fles kwijt) en daarna in de vlecht gedaan, wát een werk.

Noedel heeft ook veel staart, maar net als bij zijn manen klit het gewoon bijna niet en ben je er met een borstel zo door. Scheelt dan wel weer dat hij, in tegen stelling tot merries, er niet overheen pist := :')

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:32

Wat een prachtige merrie heb je!

Ik houd de manen van mijn tinker meestal ingevlochten. Moet zeggen dat nu hij ouder wordt de manen niet meer zo zijn als vroeger dus ik de manen ook sneller los laat hangen. Ongeveer 1 keer per maand proberen de manen te wassen om build-up van equishine enzo te voorkomen. Daar breken manen namelijk snel van af. Na het wassen doe ik altijd een beetje haarolie in de puntjes (wel in nat haar doen). Ik probeer glansmiddelen zoveel mogelijk te vermijden. Hier zitten siliconen in, die siliconen vormen een laag je om het haar waardoor vuil wel sneller afgestoot wordt maar er ook geen vocht meer bij kan. Waardoor het een droog bosje wordt.

Ik gebruik Indiaase haarolie. (ben zelf half hindoestaans dus voor mij iets wat ik altijd wel bij de hand heb). Maar je zou bijvoorbeeld ook gewoon olijfolie ofzo kunnen gebruiken.

Ik was de manen van mijn tinker altijd met Galop shampoo, die komt uit Koeweit. Niet te krijgen in NL, maar eventueel is palmolive basic ook een goede optie. Altijd cremespoeling zonder dimeticone gebruiken daarna (sowieso alles wat op cone eindigt vermijden). Dit is hetzelfde silicoontje dat in equishine enzo zit.

Sokken blijf ik zoveel mogelijk van af. Niet teveel kammen, wordt het alleen maar smoezelig van. Als het lekker weer is dan doe ik ze wel af en toe wassen. Meestal voor een buitenrit zodat ik ze daarna tijdens het rijden droog kan laten wapperen.

Staart was ik ook alleen als het mooi weer omdat die van mij een mega staart heeft dat niet snel droog wordt. Zijn staart behandel ik hetzelfde als zijn manen.

Ik heb een harentik 8)7 hoor. Heb me er nogal in verdiept. (zie onderschrift hihi)

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:45

Ik doe altijd baby olie een keer per week in de manen of de staart

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:51

Dat heb ik laatst gedaan omdat de cowboy magic op was, maar bah.. wat een vettig plakzooitje word het met babyolie hihi

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 12:58

ik denk dat ik gezegend ben met mijn tinker der manen, zijn zo makkelijk te kammen en nooit in de knoop.
geld ook voor haar sokken, hooguit een paar strootjes maar verder niks.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:51

cowboy magic is een must have in je poetskist !!!

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:58

Hoi, ik weet dat dit topic al wat ouder is maar ik wil het weer aanwakkeren.

Ik heb nu bijna een week een tinker ruin van 4 jaar. Heb altijd kwpn'ers en tuigpaarden gehad. En zit sinds kort op bokt. Ik weet eigenlijk helemaal niks van tinkers. Dit topic kwam ik perongeluk tegen en wat een goede tips staan erop. Daar kan ik wel wat mee.

Als iemand nog wat tips heeft over van alles wat met een tinker te maken heeft ( wat ze graag doen, waar ik extra op moet letten, dikke sokken, lange manen staart wastips) alles is welkom.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:36

Ik weet niet meer precies wat er al gezegd is. Om te wassen raad ik zilvershampoo aan om het echt wit te krijgen. Sokken kan je wassen door ze te leren voeten in een emmer water te zetten. Voor de keuring gebruik ik talkpoeder om de sokken net een beetje extra vol te laten lijken en nog iets witter te krijgen. Ook de staart kan je trouwens (indien wit) weken in een emmer. Mijne moet ik morgen wassen voor de keuring, die is vrij zwart (staart en hoofd; cruciale dingen, hihih), maar ik neem de hengst morgen ook maar gelijk even mee met wassen, die had ooit een tweekleurige staart, nu ook wel, maar wit is meer geel, net als zijn sokken. Als ik dan toch bezig ben...