[TI] Laatste veulen voor Anouk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Re: Laatste veulen voor Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 13:51

niet bont maar wel vos, shamrock ook niet te zwaar kan lekker lopen, karakter is ook top.
Alleen de bonte vlekjes zullen van anouk moeten komen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 14:00

Heb even foto's bekeken van Shamrock, maar vind hem persoonlijk niet echt bij Anouk passen. Hij heeft ook een korte rug wat ik zo zag.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 14:45

Billy staat bij Hengelo. Ben bang dat dat dan ook te ver voor je is? Hij is wel erg gaaf :j of hij vos draagt zou je Rudy zelf even moeten vragen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 14:50

Hengelo is nog te doen vind ik. Ik had al gekeken hoever het is met de auto, en met de trailer kwam ik op ongeveer een uurtje rijden. Ik zal eens informeren of hij vos draagt :)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:03

wat vind je verkeerd aan een korte rug?

ook ik zou kiezen voor een ggk dekhengst gezien het feit dat het veulen voor verkoop is
maar goed dat is verder ieders eigen keuze

als je per se vos(bont) wilt fokken, zal je toch een vos(bonte) hengst moeten kiezen
anders heb je nog steeds maar weinig kans op een vos veulen he ;)
Laatst bijgewerkt door frenia op 09-02-13 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:14

Helemaal zeker van een voskleurig veulen ben je nooit, gezien Anouk geen vos is. Meeste kans heb je wel met een voskleurige hengst. Echter ken ik er geen die is ggk bij het NSvT, en dat is jammer gezien het veulen voor de verkoop is. An Rua, Snuggles, Mac, Shamrock, Candyman en Wafti zijn de enige hengsten die ik zo weet met dubbel voskleur!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:27

Na zoeken in lijst van ICS-NL kan ik Riba Rovuna en Royall aan het lijstje toevoegen geen idee waar die momenteel verblijven.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:49

Snuggles lijkt mij niet echt een combi :Y) Die is groooooot en breeeeeeeed Hihi. Mac valt ivm grote dan ook af. Shamrock zei je zelf al. Wafti is ook geen luxe type idem als An Rua. Candyman ken ik verder niet

NSvT heeft volgens mij inderdaad geen voskleurige hengsten. (persoonlijk zou ik inderdaad ook voor een ggk hengst gaan, HELEMAAL aangzien het voor de verkoop is ;) Stamboeken bestaan niet voor niets).

Royall is ook een erg leuke hengst :j

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 16:08

frenia schreef:
wat vind je verkeerd aan een korte rug?

ook ik zou kiezen voor een ggk dekhengst gezien het feit dat het veulen voor verkoop is
maar goed dat is verder ieders eigen keuze

als je per se vos(bont) wilt fokken, zal je toch een vos(bonte) hengst moeten kiezen
anders heb je nog steeds maar weinig kans op een vos veulen he ;)

Korte rug vind ik op zich niet verkeerd. Je ziet nu meer tinkers met korte ruggen, maar ik persoonlijk zie liever een tinker met een "goede" lengte. Dus niet te lang en niet te kort.

Aan ggk dekhengsten lopen er niet zoveel die aan mijn eisen voldoen. Eigenlijk geeneen. Mocht er dan wel toevallig eentje zijn dan ga ik daarvoor :) Boy was ook een hengst bijvoorbeeld waar ik direct al zoiets had van ja die wil ik voor Anouk. Toen hij niet ggk werd heb ik alsnog besloten om hem te gebruiken als hengst. Boyan is toch het mooie resultaat daarvan.

Anouk draag ook dat vosbonte gen. Boyan is dan van een vosbonte hengst, maar Arthur was dan niet vosbont, en die heeft verder ook geen vosbonte nakomelingen, en toch is Rino vosbont geboren. Als ik een hengst heb die het gen draagt zal ik genoeg procent kans hebben op weer een vosbonte.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:13

Bij een hengst zwarte (bonte) met het vos gen heb je (als je merrie vosbont is) 50% kans op vos.
Anouk is bruin toch? Dat houd dus in dat zij als basiskleur zwart heeft. En vosdragend is. Wat inhoud bij 2x vosdragend = 25% kans op vos.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 16:17

cp112 schreef:
Bij een hengst met het vosbonte gen heb je (als je merrie vosbont is) 50% kans op vos.
Anouk is bruin toch? Dat houd dus in dat zij als basiskleur zwart heeft. En vosdragend is. Wat inhoud bij 2x vosdragend = 25% kans op vos.

Anouk is bruinbont. Uit een bruinbonte vader en een eenkleurige (bruine) moeder.

Verder heb ik niet veel verstand van de kleuren en procenten daar weer van, maar vosbonte hengsten zijn er niet (zoveel), en dan heb ik liever een hengst die wel vos draagt.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:19

Ja ze is bruinbont. Wat inhoud dat ze als basiskleur zwart heeft en daarover het aouti gen (wat bruin maakt, agouti toont niet op vos ;)). Zij is dus vosdragend aangezien zij voskleurige veulens heeft gegeven.

Met een vos hengst heb je dan 50% kans op vos, met een hengst die alleen vos draagt 25%.
Kortom, je hebt tot nu toe aardig mazzel gehad met de voskleurige veulens :P

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 16:25

Dan hoop ik dat dit veulen onder die 25% gaat vallen :P

Ben nog even in de nakomelingen van Arthur gedoken, maar er zijn er nog een paar die wel vos kleur zijn (maar dan eenkleurig), dus Arhtur droeg wel vos :o

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:48

Arthur moet wel vos dragen. Vos is recessief dus zowel pa als ma moet het dragen en doorgeven.

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:14

Ik zou voor Billy gaan, een mooie grai en ik zou persoonlijk toch voor hetzelfde type gaan om een zo mooi mogelijk veulen te fokken

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:20

Wat vind je van shenco? Niet al te zwaar, veel behang fokt hy ook erg door, homozygoot draagt t vosgen erg lief en rustig karakter! 1.48 en goedgekeurd!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:29

silas schreef:
Ik zou voor Billy gaan, een mooie grai en ik zou persoonlijk toch voor hetzelfde type gaan om een zo mooi mogelijk veulen te fokken

:j Ik persoonlijk ook :j

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 18:34

Shenco is zeker een knapperd, maar heb niet direct zoiets van die past goed bij Anouk.

Billy zal ik even achteraan gaan of hij vos draagt :)

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:35

maar uhm, als je hem/haar gaat verkopen, waarom blindstaren op dat vosgennetje... :o
een goed paard heeft geen kleur....

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:37

Ben het met frenia en silas eens, daarbij is vos e/o vosbont geen populaire kleur onder de tinker kopers.
Dit is mijn persoonlijke ervaring. Omdat je veulen echt voor de verkoop is zou ik de kleur eis loslaten.
Ik denk dat een goed getekend zwart bont veulen grotere/hogere verkoop kansen heeft. (Zegt een echte vosbont fan ;) )
Colin geeft idd vos en fokt zowel groot als ook klein. Ik heb van hem 2 zware tanks en een absolute grai gefokt. De veulentjes waren niet extreem fors of groot bij de bevalling, pas later kwam hun formaat in ontwikkeling.

Je geeft aan dat je behang niet onbelangrijk vindt omdat Anouk het wat minder heeft, dat heeft Billy niet echt. Misschien handig om te informeren of hij het wel doorgeeft.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:10

wat sneppie zegt ivm verkoop/markt voor vos(bont) is ook mijn ervaring hoewel uitzonderingen de regel bevestigen natuurlijk ;)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 21:26

De reden waarom ik vosbont wil fokken is omdat ik het zelf een mooie kleur vind. Bruinbont ook, maar vos heeft mijn 1e voorkeur. Mocht Anouk er ooit niet meer zijn (wat hopelijk nog lang niet gebeurt), dan zal ik juist geen zwart bonte willen, maar zelf gaan zoeken naar een vos of bruinbonte (die ik ook nu niet veel voorbij zie komen). Iedereen heeft een eigen smaak natuurlijk :) Ik verwacht ook wel dat eventuele kopers daar ook zo over denken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:44

Ik snap je wel dat je vosbont leuker vindt, maar, met een hengst die vos draagt is er nog steeds maar 18.75% kans dat het veulen vosbont wordt, is dat het laten staan van een hengst zonder vosgen die verder wel aanspreekt dat waard?

De grootste kans is op bruinbont, gevolgd door zwartbont (als dit mogelijk is, dit hangt van Anouks genetica pakketje af), de kans dat het alsnog bruin- of zwartbont wordt is met een vosgen hebbende hengst al ruim 56%.

Als je geen zwartbonte wilt en het veulen toch verkoopt, waarom ga je dan fokken? Naar mijn idee zijn er momenteel eerder teveel dan te weinig Tinkers :o

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:23

Er is ook nog de kans dat het veulen effen wordt, of is Anouk getest op homozygoot voor tobiano?

Bij NSvT waren alleen Drumshambo en Kent vosbont, de eerste is zoals jullie weten overleden en de tweede staat in Groningen passief te zijn. Sowieso ook te zwaar voor Anouk.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 22:44

Fokken = gokken, dus zal nooit precies uit kunnen pakken wat je in je hoofd heb. Daar ben ik me zeker bewust van.

Maar goed, ik ga Aaron zoiezo nog even in het echt bekijken en zie verder wel wat ik ga doen/besluiten.