We hebben wel de mogelijkheid, maar ik houd geen hengstveulen aan zonder potentie, (houd hem dan aan maar word dan later geruind en geprobeerd te verkopen) dus daarop kun je van te voren niet gokken, we hebben nu nog 2 hengsten staan van 2 jaar geleden, dus mogelijkheid om te laten staan is er zeker, worden ze niet verkocht worden ze op den duur geruind en later verkocht, en rudolph wij houden zelf ook een hengst en vragen 250 euro dekgeld, bij die 500 komt stalgeld en alles nog bij, dat heb ik gewoon voor zulke recessie jaren niet over, in de friezen wereld niet in de tinkerwereld steeds meer mensen niet en in heel veel stamboeken niet.
Onverkoopbaar is een goed gefokt veulen nooit, dan verkopen pas als het een volwassen paard is en beleerd etc is. Ik ga niet fokken als ik niets kan aanhouden, en dat doet jan ook niet, daar kijken we wel naar, alleen in deze tijden gaat haast niemand 2500 voor een goedgefokt merrieveulen betalen, laat staan voor een hengstveulen waar je dezelfde dekprijs voor hebt betaald, mocht het dan verkocht kunnen worden draaien we te veel verlies. Snappen jullie wat ik bedoel? Ik snap dat dekgelden gehanteerd moeten worden, maar als hengsthouder moet je ook na denken dat de prijzen voor veulens extreem gezakt is, dus wil je een beetje leuk hobby blijven fokken moet je af en toe een paard verkopen!
Ik dek altijd met onze hengst, en regel zelfs merries buiten af (2 merries heeft hij toen der tijd achteraf gedekt) en ben er om de dag bij geweest een merrie is zelfs 11 dagen lang hengstig geweest dus tel maar na, en zie niets van het dekgeld Rudolph, ookal neem ik dan risicio's en tijd.. Als je daar meer geld om moet vragen moet je niet met hengsten werken, vind ik..