[TI] Fabel of Feit????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evelyne79

Re: Fabel of Feit????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:46

Devon staat 24/7 op de wei, maar het boeit hem voor geen meter als ie met strenge vorst een nachtje op stal moet staan na de les
Stal is wel ongeveer 3,5 bij 6 dus groter dan een standaard stal

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:51

ik heb 's winters een paddock met 3 stallen en zomers een schuilstal met weidegang.

zomers kruipen ze met warm weer af vaak wel de schuilstal in, iedere middag daar dutten in de schaduw.

's Winters heb ik de stallen overdag open staan, ze kunnen zelf kiezen of ze erin of eruit gaan. Ik merk als het regent in combinatie met harde wind, dat ze dan graag binnen staan. En 's nachts vinden ze het ook fijn om binnen te liggen slapen in het vlas.

Alle 3 geven er ook niets om als ik ze 's nachts op stal zet.

Ik vind persoonlijk dat het voor ieder paard wel fijn is als hij de keuze heeft om te gaan schuilen als het OF erg warm is OF erg nat/koud.
Niet ieder paard zal ervoor kiezen om in een schuilstal te gaan staan, maar toch wel fijn als het kan.

BvanhetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:15

Ik had mijn Tinker eerst altijd onbeperkt buiten staan. Als er gras genoeg was in het land, maar zodra dat kapot ging in de bak met bijna onbeperkt ruwvoer. Als het weer echt heel naar werd dan gingen de paarden in de stal.

Nu heb ik hem ergens anders staan waar hij een schuilstal heeft en verder een wat hogerliggend zandpad die helemaal van voor naar achter tussen het land door loopt waar de paarden altijd kunnen lopen, en als het gras goed genoeg is af kunnen slaan het weiland in. Hier ben ik echt heel erg blij mee. Hij kan naar binnen als hij wil en vooral ook naar buiten als hij wil. Merk aan het paard dat hij ook goed in zijn vel zit :j

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:19

(ex) bijrijdtinkies van mij wilden niet eens naar buiten als t regende.. Ookal hadden ze een deken op.. stonden ook altijd meteen na 10minuten buiten weer aan het hek te dringen. Maargoed dat beschouw ik als a-typisch

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:45

Mijn ruin staat 24/7 buiten is een blije, bolle, harige Tinker. Hij staat in een gemende groep, wat jong spul en wat ouder spul. Onbeperkt ruwvoer en natuurlijke beschutting.
Mijn merrie gaat 's nachts op stal en vindt dat meer dan prima. Ze staat rustig op stal, vliegt 's ochtends niet naar buiten (eerder het tegenovergestelde :+ ) en is qua gedrag ook niet gek anders. Het is altijd al een typisch paard geweest :P

jilleke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 23:41

Monty gaat graag naar buiten, maar zijn stal vindt hij ook heerlijk:)..

Happysil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 23:56

Tja, volgens mijn ervaring: feit
Mijn vorige tinker heeft een tijdje op een manege gestaan. Waar hij maar eventjes buiten kwam. Je zag het paardje depressief worden.
Van een supervlotte tinker veranderde hij in een knorrig sloom paard. Ik reed zoveel mogelijk met hem buiten maar hij vond er niks aan.
Totdat hij 24 uur per dag buiten kwam te staan. Binnen een week was hij weer veranderd in die stuitertinker die voor alles bang was. Die superhard over het bospad ging.
Als ik op stal kwam stond hij altijd met z'n hoofd naar beneden, keek niet op of om.
En buiten was hij altijd blij om mij te zien.
Dus voor mij echt een feit.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:15

Heb tegen eer en geweten in vanaf woensdag mijn paarden 's nachts op stal gezet in verband met de regen en de harde koude wind.. Tot mijn stomme verbazing waren ze me enorm dankbaar. Ze gingen gelijk languit in hun droge stalletjes liggen slapen. Buiten konden ze ook wel liggen op de rubber matten, maar dat is evengoed toch nog wel in de regen.. De paddock is inmiddels 1 grote waterplas en de matten de enige droge plek, voorlopig mogen ze 's nachts nog even lekker binnen slapen.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:16

Hahaha voor mij fabel in ieder geval! Je moet Sjim echt niet 24 uur in een weiland zetten. Na een aantal uren gaat hij bij het hek staan zieligen.

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:20

Mijn tinker vind het altijd fijn op stal, lekker beetje tutten en knuffelen! :o

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:17

Ik denk dat in principe ieder paard (er zijn ongetwijfeld uitzonderingen..) het beste af is met 24/7 buiten incl. schuilmogelijkheid, onbeperkt toegang tot water, ruwvoer/gras, in een stabiele kudde, zonder toeters en bellen met als extra service: een liefdevolle baas die ze regelmatig een lekker poetsbeurt geeft en eventueel uitdaagt in de vorm van mennen/rijden/longeren etc.. Dat betekent niet dat ze doodongelukkig zijn op een stal, daar wennen ze natuurlijk ook aan; zoals iedereen al aangeeft het zijn gewoontedieren. Maar goed een leeuw went ook aan een hok in de dierentuin en als hij altijd een lekker stuk vlees krijgt in een nog kleiner hok, dan zal hij daar ook ingaan "met plezier". Vraag is alleen of het voor de leeuw en in ons geval het paard de meest optimale situatie is die recht doet aan de aard van het dier. Laatste schreef iemand: maar mijn paard komt in de winter toch 4 uur buiten; waarop een ander zei: ja maar dat betekent nog steeds dat je paard 20 uur (alleen) in een stal staat; dat klinkt toch net weer anders. Voor een dier dat eigenlijk van nature continue in beweging moet zijn met soortgenoten om zich heen, is dit naar mijn mening niet optimaal.
Natuurlijk zijn we op dit moment vaak nog wat beperkt in wat we paarden kunnen bieden, hoe graag we het ook zouden willen. Niet overal is de mogelijkheid voor 24/7 weidegang en in de winter ruim opgezette paddocks/open stallen in kuddes en onbeperkt ruwvoer. Maar ik heb sterk het gevoel dat dit in de toekomst steeds belangrijker zal gaan worden en dat er meer stallen dit wel moeten gaan bieden. Ik hoop dat ik gelijk krijg.
Ik heb eerlijk gezegd mijn tinker pas aangeschaft toen ik zeker wist dat ze altijd buiten kon staan met minimaal één maatje en veel ruimte.
Ze staat in de winter in een ruime paddock met schuilstal, met een tinkervriendin, onbeperkt ruwvoer in een slowfeeder en in de zomer 24/7 zonder schuilstal (wel natuurlijke beschutting) in het land in een grotere kudde. En ze krijgt natuurlijk dagelijks circa 2 uur mijn onverdeelde aandacht :) of die van mijn bijrijdster. Dit laatste vindt ze prima en gezellig, maar het is zeker niet het belangrijkste voor haar..dat is toch echt haar maatje of de kudde (en terecht). Ik denk dat ze gelukkig is en dat het meest optimale is wat ik haar in de randstad kan bieden. Op stal is ze trouwens vaak wat onrustig en gaat ze lopen vervelen (schuren, etc).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:21

Dat is zeer verschillend per paard en van de omstandigheden.

In ieder geval alleen maar tinkers gekend die blij naar buiten ging en blij naar binnen ging.