[TI] Zullen Tinkers ook ooit gekruisd zijn met....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: Zullen Tinkers ook ooit gekruisd zijn met....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:02

Het veulen wat ik uit Liza gefokt heb vorig jaar had als veulen ook een echte dish, is later wel weggetrokken. Pa en ma waren toch echt tinkers.
Veulen van dit jaar had het ook een beetje, wel minder. Dus heb het vermoeden dat het bij Liza weg komt (heeft ook een vrij chique hoofdje).

Elise:
Afbeelding
Afbeelding

En Liza
Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:06

De dish bij veulens zie ik bij Quarters ook. Gewoon een kwestie van fontanellen die ook bij een veulen nog niet gesloten zijn.

Verder geloof ik gerust dat Cobs aan de wieg hebben gestaat van de Tinkers....ze komen van dezelfde eilandengroep.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 13:15

idefix4: Ik las inderdaad dat de Welsh Cob ook een mengelmoes is van verschillende rassen. Wel interessant :j En denk ook wel dat de meeste paarden (en honden) gekruist zijn van vroeger tot nu.

cp112: Leuk dat er nog meer tinkerveulens zijn met de dish! Misschien ook wel de Welsh Cob invloed, wie weet :)

Cassidy: Heb veel tinkerveulens gezien van geboorte af, maar heb er nog niet heel veel gezien die een echte flinke dish hebben zoals Anouk haar veulens hadden (Boyan had wel iets meer dish dan Jisse dat dan wel).

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:27

Ik had ook nog niet eerder een tinkerveulen gezien met zo'n dish als Elise had. Dus echt vaak komt het niet voor.
Afbeelding
Afbeelding

Als jaarling
Afbeelding

Afbeelding

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:08

snowdon schreef:
Ik verwacht toch ook van wel :j
Net als Highland pony's, Fell, Dales, Connemara.... je ziet echt diverse invloeden voorbijkomen her en der.

Inderdaad :j Vroeger is er van alles doorheen gekomen!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:34

Ik zag juist in mijn veulen toendertijd overduidelijk de Shire naar voren komen, terwijl zowel paps als mams er niets van weg hadden.

De engelse rassen zitten er allemaal wel in, vooral de cob/ welsh invloeden zie je heel veel terug bij Tinkers :j

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 00:06

In Engeland en Wales heb je ook de coloured cobs, dat is dus een kruising tussen een tinker en een welsh cob.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:57

zou nog best wel eens kunnen...
Gilis ook al heel vaak voor een welsh cob aangezien.
maar als je er zo over gaat nadenken is dat natuurlijk nog zo gek nog niet :n

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:00

darwin schreef:
In Engeland en Wales heb je ook de coloured cobs, dat is dus een kruising tussen een tinker en een welsh cob.

:= Eerder andersom.... Coloured cobs zijn de traditional cobs, zoals ze oorspronkelijk bedoeld zijn en in Nederland hebben ze er de tinker van gemaakt.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 00:04

Afbeelding

Boyan heeft nog steeds wel een klein deukje, maar zijn neusbot is wel wat geprononceerder de laatste tijd :-) geen idee of er welsh cob in zit, zou goed kunnen zijn, maar die zijn over het algemeen wel korter gebouwd dan Anouk en Sjouke..

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:00

onze Dorina heeft ook zo'n dish en heeft dat doorgegeven aan haar dochter Kendira en ook aan haar zoon Nardo, maar die laatste heeft dan weer de kaken en het brede voorhoofd van paps mee, dus daar lijkt het hoofd toch anders bij.
Ik roep al jaren dat er volgens mij ook flink wat welsh (cob) door de tinkers heen zit, lijkt me ook erg logisch eigenlijk
alleen de dish vind ik echter geen aanhoudingspunt, onze Angel bv vind ik veel meer welsh-bloed voeren dan Dorina, en nochtans is Dorina degene met dish ;)

hier een foto van onze jaarlingen, links de dochter van Angel, zonder dish
rechts de dochter van Dorina, met dish
Afbeelding

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:36

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:52

Angeliekje schreef:
Welsh Cobs?

Ik krijg steeds meer en meer het vermoeden na veel neuzen op internet dat er ergens een voorouder is van Anouk die een Welsh Cob is. Zeker weten zal ik het natuurlijk nooit aangezien de Tinker al een mengelmoes is van allerlei rassen, maar qua rasomschrijving en foto's van Welsh Cob's op internet vind ik het aardig in de buurt komen. Ook zijn Boyan en Jisse allebei met een dish in hun neus geboren (wat later wegtrok), ook wel kenmerkend voor een Welsh Cob..... Geen idee of er meerdere Tinkerveulens hiermee geboren zijn hoor :P

Het verfijnde hoofd, de gangen, temperamentvol karakter....alles wijst wel die richting op.....

Ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden? Zal Anouk een Welsh Cob als voorouder kúnnen hebben?

Een beetje vergelijkings foto's (kloppen niet helemaal :P, maar voor het idee):

Anouk
[ Afbeelding ]

Welsh Cob hengst (foto staat in dit al best wel oude topic: [BKR] shire vs clydesdale)
[ Afbeelding ]

Volgens mij is Anouk een half zusje van mijn tinker. Haar papa is toch Crosby van de Asheuvel he?

Als het idd een half zusje is van mijn Devin (of niet, kan natuurlijk ook) herken ik heel erg veel in je verhaal. Devin heeft ook een enorm luxe hoofdje en is heel flexibel in zijn lijf en heeeeeeel veel temperament <3 . Hij werd in het verleden meer vergeleken met een arabier dan met een tinker. Mijn vermoeden was eigenlijk ook dat er iets van welshbloed bij hem in zit, hij voldoet in ieder geval niet aan het standaard beeld wat veel mensen van een tinker hebben }:0

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 13:19

Allienda schreef:
Volgens mij is Anouk een half zusje van mijn tinker. Haar papa is toch Crosby van de Asheuvel he?

Als het idd een half zusje is van mijn Devin (of niet, kan natuurlijk ook) herken ik heel erg veel in je verhaal. Devin heeft ook een enorm luxe hoofdje en is heel flexibel in zijn lijf en heeeeeeel veel temperament <3 . Hij werd in het verleden meer vergeleken met een arabier dan met een tinker. Mijn vermoeden was eigenlijk ook dat er iets van welshbloed bij hem in zit, hij voldoet in ieder geval niet aan het standaard beeld wat veel mensen van een tinker hebben }:0

Anouk is inderdaad de halfzus van Devin :j Crosby heeft ook wel zijn temperamentvolle karakter doorgegeven aan zijn nakomelingen. Ken er heel veel van verhalen die inderdaad aardig pittig zijn :P

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:38

Heb een Crosby nakomeling gehad , Renske vd Asheuvel.
Heb haar verkocht en voor zover ik nu weet moet ze in Denemarken staan....
Erg temperamentvol , vandaar dat ik haar verkocht....

Je komt vanalles tegen in de Tinkers , want de hoge witte benen en buikvlekken is toch weer iets an de Clydesdale , het zwarte en de bouw van de fellpony .
Wanneer een zigeuner een hengstige merrie had , werd ze bij de eerste de beste hengst in de weide geduwd.... of dat nu een Fell , een connemara een Shire of Clydesdale was , maakte de zigeuner niet uit .
Merrie was weer gedekt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:42

Lepel zegt het goed :-)

'Tinker' is eigenlijk pas de laatste jaren een rasaanduiding. Al van oudsher lopen er in de UK robuuste pony's/paarden rond al dan niet in het bezit van zigeuners. Inderdaad, die werden bij de eerste de beste hengst in de weide geduwd.
In een 'tinker' zit dus vanalles en aangezien Welsh cobs ook in de UK voorkomen van oudsher zit dat dus ook in een tinker.

Overigens ben ik in de UK nog nooit een Tinker tegen gekomen. Wel heel veel 'cob'type paarden/pony's al dan niet met vlekken/behang/snor. Deel daarvan zou in Nld best 'Tinker' genoemd worden.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:44

Tinkers zijn er wel , alleen het is een scheldnaam voor de zigeuners ..... ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:48

Pikey is een scheldnaam voor zigeuner :+ 'tinker' heb ik in die context nog niet gehoord, maar dat zou best kunnen :j

De gebieden waar ik kom heeft men het vooral over 'cob-type' horses en daar wordt dan vooral een wat steviger type paard mee bedoelt als tegenhanger van de 'thoroughbred'. Met 'gypsy-ponies' worden dan de (meestal) bonte pony's aangeduid die staan te grazen naast een woonwagen. Dat zou je inderdaad als echte tinkers kunnen zien.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:03

De Ierse zigeuners waar wij waren van de zomer hebben ons dat verteld , hihihi

In Ierland heten onze Tinkers " The Irish Gipsy Cob ".
Misschien verschilt Ierland met Engeland daarin ?
Dat zou ik niet weten , want in Engeland heb ik de Tinkers nog niet mogen bewonderen ....
Dat gaan we met de Appleby-reis doen !

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:31

Wij hebben veel contact met de Engelse familie Down en zijn daar deze zomer ook een weekend geweest. Zij noemen het Coloured Cobs en Gypsy Cobs. En ze zijn er zeer voltallig, maar ze worden meer gehouden als vee... en goed verstopt in de heuvels veelal. Toen wij daar rondreden zagen we ook alleen enkele wannabe's tussen de normale paarden langs de wegen etc, maar de zigeuners zelf brachten ons bij de grootste kuddes en de mooiste exemplaren en hebben nog lang niet alles gezien. Dus ze zijn er echt veelvuldig aanwezig ;)

Ook zij vonden de naam Tinker een scheldwoord, maar dan voor de Ierse Travellers, niet voor de Engelse zigeuners. Daar zit nog een heel verschil in qua historie.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:26

he , dit herken ik wel Leon .....
De paarden zijn daar zeker goed verstopt , ook in Ierland.

Wij hebben dagen zelfstandig rondgereden , maar toen we eenmaal door enkele families op sleeptouw werden genomen , kwamen we op plaatsen , waar je zelf nooit zou komen.
Inderdaad , de mooiste kuddes , op de mooiste weides , maar dan ook echt paarden waar je je lippen moest aflikken , wat een juwelen !