[TI] stamp seizoen weer begonnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: stamp seisoen weer begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:59

Ik kan sebacil niet gebruiken ivm drachtige dames :n

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:06

Ik heb Eprinex wel gebruikt toen Fenore drachtig was. Melkgevende koeien mogen er ook mee behandeld worden dus is een "veilig" middel, maar check altijd even bij je DA.
Weet ook niet hoe het precies werkt, maar de mijten zijn weer een tijd weg.

Nadeel van de Frontline en andere honden anti vlooienmiddelen is dat ze zo ontzettend duur zijn.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:06

Ik gebruikte de sebacil al jaren, maar denk echt dat de mijten hier er resistent voor zijn geworden ofzo. (heb het overigens ook weleens gebruikt bij drachtige merries, vond de jeuk te erg)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 22:13

he jaar geen gejeuk gehad en nu is het weer zover.

wat is er veranderd.

zoe krijgt nooit appels en wortelen.
nu tot over 2 weken zak appels gevoert en 4 wortelen.

verder het is nu weer vochtig en ze maakt sokken aan.misschien jeuk van warmte en losse haren want ze verhaart weer wat.

ik wordt er zo wanhopig van.
waar kan het nu toch aan liggen.

afgelopen winter sebasil gebruikt en 2 keer achterelkaar met tussentijd van 7 dagen,
werkt eventjes maar de jeuk is er zo weer.

waarom zomers geen last en de herfst begin en de jeuk ook weer grrrrrrrr

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:19

hier stond merc ook even te stampen, nu ie van het gras af is(zijn vriendin was ziek geworden) en op minder gras staat ie minder te stampen.
Nu staat ie vooral savonds en snachts op het gras(zijn uitloop heeft nog wel gras van zijn stal) en het gaat nu nog goed!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:24

Ik denk dat ze op de weide meer afleiding hebben door het grazen.
Maar vorig najaar toch meegemaakt dat mijne Cochise de wei aardig platgestampt heeft.
Voelde en hoorde de dreunen in mijn huisje.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:30

Ik heb er nu 2 op stal staan, precies de stampers. Vooral Mella is heel erg....
En laat mijn stal nu van houten bilzen zijn met daaronder een ruimte voor de afvoer van vocht... Kortom hout op hol = een hele hoop herrie := Wordt er snachts gewoon wakker van soms...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:58

cp112 schreef:
Ik heb er nu 2 op stal staan, precies de stampers. Vooral Mella is heel erg....
En laat mijn stal nu van houten bilzen zijn met daaronder een ruimte voor de afvoer van vocht... Kortom hout op hol = een hele hoop herrie := Wordt er snachts gewoon wakker van soms...

Wat dacht je over het welzijn van je paarden ??

Begin met een drastiche mijt behandeling.

De bielzen blijven dan heel en je paard heeft rust.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:02

Mella is net deze week begonnen :j Noedel doet het af en toe.

En toevallig voer ik sinds deze week muesli bij.

Ben aan het rondneuzen over hoe en wat. Sebacil durf ik niet te gebruiken ivm dracht.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:09

Mijt is idd vreselijk voor paarden. Behandelen dus. Er zijn diverse middelen op de markt maar ik heb nog altijd goede ervaringen met sebacil. 20 ml sebacil op 1 liter water. Benen goed insoppen tot in elk geval de voorknie/sprong en na een week herhalen. Bij het eerste stampertje behandel ik.
Ga in overleg met een paardenda voor het meest geschikte behandelplan bij jouw paard/situatie. Trap er niet in om voor behandeling een afkrabsel te maken omdat dit weinig zekerheid geeft.

Langesokken paarden (zoals Arie ze noemt) behandel ik bij voorkeur 2x per jaar preventief. Want voorkomen,.......

Enne, die flesjes wijn mogen mijn kant op komen, hoor. :D

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:11

Misschien een domme vraag maar hoe weet je of je paard last van mijt heeft? Mn fries begint nu ook met stampen sinds van de week

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:16

Heel simpel.

Als een sokken paard gaat stampen dan heeft hij mijt.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:18

Geldt ook voor een korte sokken paard. Stampen is mijt. Mijt is behandelen.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:20

Nou, das dan simpel: behandelen. Niet alleen de fries maar ook de andere 2 op stal (zonder sokken)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:30

Ariebren schreef:
Heel simpel.
Als een sokken paard gaat stampen dan heeft hij mijt.

Mee eens!

Met te veel voedingsstoffen zie ik hier eerder dat de dame in kwestie dan staart en manen gaat schuren (dit jaar bijna niet ivm graaskorf), maar stampen doet ze absoluut niet in het geval van te veel voedingsstoffen. Enige keren dat ze gestampt heeft is toen ze uit de opfok kwam en mijten had opgelopen van jonge Friezen. 2x behandeld, daarna nooit meer gestampt.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:35

Splinterz schreef:
Nou, das dan simpel: behandelen. Niet alleen de fries maar ook de andere 2 op stal (zonder sokken)

Stampen de andere 2 ook?

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:38

Ja, iig de hannoveraan wanneer ze in de loopstal staat. Ik dacht altijd dat dit verveling was. Ignorant me.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:41

Dat wordt helaas vaak gedacht. Mijt wordt erg onderschat, maar is eigenlijk altijd de boosdoener van stampers en mok. Je weet nu in elk geval wat je moet doen.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:56

Idd, blij van!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 00:14

IK heb er 7 onder mijn raam staan en als dat gaat stampen lig je echt wakker, ik doe dan een rondje frontline of exil voor xl honden tegen,teken,luis en vlooien 1 pipet verdelen over de sokken en het stampen is weer een maand of 4 weg, helpt ook heel goed tegen luis en teken 2 pipetten voor een groot paard en 1 voor kleintjes van rond de 250 kilo en een halfje voor een mini shet

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:21

Ik zie het stampen zeker wel als een seizoensgerelateerd iets. Die van mij hebben er altijd meer last van in het voorjaar en in het najaar. Zodra ze vacht aan gaan maken of verharen en de weerstand verminderd dan hop, is het weer mis. Overigens heeft Flynn nog nergens last van gehad dit jaar, Jes heeft wel een plekje. Behandeld met Frontline en het ziet er al stukken rustiger uit.

Ik heb Sebacil overigens wel op een (hoog)zwangere merrie gebruikt. Overlegd met de DA, en het was de keuze tussen het middel of de kwaal. Wilde er eerst liever ook niet aan maar ze had het bloed langs haar benen lopen. 2x behandeld met Sebacil, jeuk weg en een kerngezond veulen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:24

cp112 schreef:
Ok maar hoezo werkt die moxidectine, wat dus ontwormmiddel is, tegen de mijten?

Dingen als ontvlooimiddelen zoals frontline, zie ik de logica nog van in :')

eigenlijk is een ontvlooimiddel eerder bizar ;) omdat vlooien en mijten nu eenmaal ook heel andere diertjes zijn ;)
tenzij het ontvlooimiddel op dezelfde manier werkt als ivermectine
in een boel vlooienmiddeltjes zit een stof die oorspronkelijk gebruikt wordt om planten mee te ontdoen van bladluizen, ook niet erg logisch, toch ;)

Citaat:
Ivermectine is een anti-parasitair geneesmiddel dat werkzaam is tegen de meeste darmwormen (niet tegen Lintwormen), parasitaire Mijten en luizen. Het wordt naast gebruik bij de mens toegepast bij onder meer paarden, herkauwers, honden en ook bij vogels.

even van wikipedia gepikt, maar ook op talloze andere websites kan je die info vinden

sommige hondenrassen zijn overgevoelig voor ivermectine,
in de spuiten dectomax (waar 1 op 100 paarden ook overgevoelig aan is) zit doramectine
ivermectine en andere "mectines" zijn derivaten van avermectine en hebben allemaal dezelfde werking

moxidectine daarentegen is geen "mectine" maar een "dectine" en dus een derivaat van een andere stof ;)
het heeft ongeveer dezelfde werking, maar is ook werkzaam tegen ingekapselde larvale stadia oa
moxidectine is niet veilig voor veulens jonger dan 6 maand en ik ben persoonlijk ook voorzichtig voor drachtige merries

ik vind het nogal gevaarlijk te stellen dat je paard onmiddellijk ook ontwormd zou zijn.
het klopt dat bv ivermectine ook ontwormd, MAAR: we doen het allemaal rechtstreeks op de benen, omdat we weten dat daar de mijten zitten
én bewust of onbewust omdat de bloeddoorstroming en lymfedoorstroming in paardenbenen en dan vooral ook nog eens gesokte paardenbenen veel slechter verloopt dan bij andere dieren/mensen. Maw als we de pour on op de rug zouden gooien zoals bij koeien, dan zou ons paard wellicht goed ontwormd zijn, maar dan lopen we het risico dat de werkzame stof niet voldoende kan inwerken lokaal tegen de mijten.
het omgekeerde is ook het geval, bij behandeling op de benen behandel je de mijt, maar behandel je slechts in geringere mate de wormen.

aanbevolen hoeveelheid pour on is 10ml per 100kg

ik ben er nog steeds niet over uit of ik de pipetten advantage, advocat ed zo geweldig vind. het probleem blijf ik vinden dat de pipetten voor honden van pakweg 40kg gedacht zijn. in elke sok 1 pipet maakt 4x 40kg, te weinig dosering dus voor een groot paardenlijf.
hoewel het, aangezien opnieuw lokaal in de sokken aangebracht, wel lijkt te werken +:)+

de pour ons en de pipetten geven normaal een maand lang werking, dus 10 dagen later herhalen met pour on is overbodig

sebacil/neocidol/sarnacuran moet inderdaad verdund worden. op het flesje staat 10ml per 10liter, voor erge gevallen 20ml/10l
ik heb ooit eens een jaarling gewassen tegen luis met 50ml/10l, dierenarts heeft me compleet gek verklaard naderhand :o :+
eigenlijk zijn alle producten niet voor paarden bestemd/getest. de aanbevolen 10ml per 10 liter klopt eigenlijk niet voor paarden en zo 5ml/10 liter moeten zijn. bij overdosering kunnen paarden extreme koliekaanvallen krijgen en uiteindelijk sterven.
het wordt inderdaad ook afgeraden voor drachtige merries, maar ik heb het jarenlang gebruikt (met dosering 10 à 20 ml/10 liter) ook bij drachtige merries en nooit problemen ondervonden

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:27

Bart stampte toen ik m kocht zo'n 4 maanden geleden gigantisch, ik heb toen zijn sokken geschoren (ook nog ivm andere redenen, bulten ed) en van de DA sebacil gekregen. Hem hiermee 3x behandeld en na de eerste keer heeft hij niet meer gestampt. Sindsdien stampt hij gelukkig nog steeds niet :) ik hou t wel goed in de gaten en de sebacil staat in de zadelkast voor het geval dat :)

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:39

Voor de pour on gebruikers, welke is het meest geschikt voor paarden? Onze dierenarts wil het niet voorschrijven omdat hij te veel gevallen heeft gezien van paarden met ruggen waar het vel open lag (volgens dierenarts). Ik zie verschillende namen voorbij komen.
Ik lees bij de een dat het over de rug moet, de ander in de sokken. Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Ik was nu nog met sebacil, echter is Kit daar absoluut niet van gedient en na 3 benen is het echt wel gebeurd met zijn geduld en mept ie en is het bijna onmogelijk om de sebacil tot op de huid te krijgen. (denk dat het hem pijn doet, want gewoon met shampoo wassen is geen enkel probleem) Ik zoek dus alternatief, zeker nadat ik goede verhalen heb gehoord over pour on. Lijkt me ideaal, over de rug gooien en klaar :D maar is het wel zo simpel?
In de sokken een pipetje doen is denk ik ook een hele operatie bij hem, maar hoger op het been zou wel lukken, maar werkt het dan wel?
Heb je een dierenarts nodig om pour on te kopen?
Ik wil wel gewoon oraal ontwormen, dus hoe doe je dat icm pour on. Krijg je dan niet te veel rotzooi in het paard?
Kortom een hoop vragen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:27

Pour on gebruik ik niet meer. Inderdaad open vel en doffe ellende. Bij beide gebruikswijzen kregen beide paarden een open vel vol losse vellen en narigheid.