[TI] Specifieke antwoorden gezocht......over dekens, scheren....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rijlaarsdam

Re: Specifieke antwoorden gezocht......over dekens, scheren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:39

Zelf ben ik niet zo voor buik scheren bij paarden die veel of zelfs 24/7 buiten staan.
Wat je ook kunt doen om extra warmte kwijt te raken is aan de binnenkant van de boven achterbenen scheren. maar dat zie je dus wel weer van achteren.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:16

Grit schreef:
Dat had ik gezien ja, maar ik dacht misschien heb je ook iets aan mijn antwoord.

en ik dacht hé handig grit geeft al antwoord :+

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 21:07

Grit schreef:
Dat had ik gezien ja, maar ik dacht misschien heb je ook iets aan mijn antwoord.

ja...dat heb ik zeker :)

Afgelopen zondagnacht heeft ze (om schoon te blijven vanwege een wedstrijd) onder een 0 grams regendeken gestaan met fleece....toen wij haar 's morgens om 09.00 uit het land haalde was ze warm...tegen het zweten aan....en nu heeft ze alleen nog maar zomervacht.

Thanks iedereen voor de antwoorden....denk dat het jachtmodel wel voorkeur heeft echter met het hoofd intact.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:16

Waarom wil je eigenlijk geen hals?
Je kunt het beste wel een hals erom doen, omdat als het niet warm blijft er sneller haar op komt, de vachtaanmaak is niet alleen afhankelijk van licht, ook van kou.
Dus je moet zorgen dat je paard warm genoeg komt te staan, anders zit de vacht er zo weer op en moet je weer scheren.
Een losse hals zit het prettigst voor paarden en houdt de manen beter intact.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 21:34

MirandaFuego schreef:
Waarom wil je eigenlijk geen hals?
Je kunt het beste wel een hals erom doen, omdat als het niet warm blijft er sneller haar op komt, de vachtaanmaak is niet alleen afhankelijk van licht, ook van kou.
Dus je moet zorgen dat je paard warm genoeg komt te staan, anders zit de vacht er zo weer op en moet je weer scheren.
Een losse hals zit het prettigst voor paarden en houdt de manen beter intact.

Omdat ik ten eerste haar er denk ik zeer zeker geen plezier mee doe en ten tweede voor de manen en ten derde....ik ontneem haar het kroelen. Leuke beestenbende heb je en jij woont trouwens vlakbij mijn paard.

Ik lees wederom alle antwoorden nog eens een keer door zie echter nog geen antwoord op een best wel belangrijk detail....als ik haar een jachtmodel scheer en ik compenseer het gescheerde met een deken....worden dan de haren op de rug niet platgedrukt waardoor ze het juist koud gaat krijgen?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:42

:o Daar heeft grit toch al antwoord op gegeven en ik was het met haar eens, heb dat ook nog nooit ervaren :)

Grit schreef:
Met de nul grams regendeken met fleecelaag en 200 grams deken heb ik nog nooit gemerkt dat hij het koud heeft. Beide zonder halsdeken.

en lauwtjuhlevi zegt ook:
LauwtjuhLevi schreef:
...Dus wat ik doe is jachtpatroon, en varieren van een 150 grams deken en een 200 grams deken (200 als het min 0 word). Bij ons ging dit perfect zo! Nooit koud gehad, en je hoeft niet een hele avond te wachten tot hij weer droog is van het zweet!

en hier ben ik het eigenlijk ook wel mee eens ivm 24/7 buiten.
LauwtjuhLevi schreef:
...En als jij je paardje helemaal wil scheren, dan gaan er nogal wat dekens op om hem warm te houden! En dan is het vaak nog de vraag als het onder 0 is of je hem dan nog met al die dekens wel warm kan houden als hij 24/7 buiten staat. Wat wel helpt is voldoende hooi aanbieden (lees: onbeperkt in slowfeeders) dan kunnen ze zich ook beter warm houden.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 22:24

ja Grid...het antwoord van o.a. Grit heb ik natuurlijk gelezen maar misschien moet ik iets duidelijker zijn....op het geschoren gedeelte zal ze niet koud zijn....maar wat houdt de rug dan warm. Geschoren haren staan recht overeind en worden aangevuld door de deken waardoor je toch de luchtcirculatie krijgt....die op de rug gaan platliggen (sluiten af) waardoor er dus geen lucht bij kan.
Grrr...krijg het niet goed uitgelegd...hopelijk snap je me.
:o ...de reden waarom ik hier zo op hamer (en onzeker over ben) is omdat wij 2 dagen per week niet op stal komen dus niet dagelijks kunnen checken...en ik wil het voor haar niet fout doen.

En ze krijgen bij ons onbeperkt hooi.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:51

Ik snap precies wat je bedoeld :) maar Grit en Lauwtje hebben ze dus ook allebei in Jachtmodel en er dus totaal geen problemen mee :) en ook ik heb meerdere ervaringen van mensen/ paarden die het al jaren zo doen en daar dus ook totaal geen probleem mee hebben.
Duidelijker kunnen we dan toch niet zijn :o
Laatst bijgewerkt door grid op 06-08-12 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:53

Hier GriT weer :D

Ik snap wat je bedoeld, maar we kunnen geen van allen kijken wat er tussen de huid en deken gebeurd. Het is logisch dat de haren plat komen te liggen door de dekendruk. De deken belemmerd de natuurlijke functie en geeft als alternatief een warme jas.
Dus de enige indicatie die je hebt is kijken hoe ze er bij staan. Zo lang als ik niet zie dat hij het koud heeft, is het dus goed. Mijn haflinger stond met wintervacht de hele winter onder een regendeken met fleecelaag (vergelijkbaar met 100 grams), die heeft ook nooit kou laten zien.

Bij een paard die een hele dichte vacht aan maakt zal het nog eerder problemen geven als het gaat om te warm/broeien onder de deken. Maar ook dat is een kwestie van doen en kijken wat er gebeurd.
Mijn paard heeft de afgelopen winter met zijn eigen vacht en 200 grams het geregeld te warm gehad, gezien de hoge temperaturen overdag.

Daarom vind ik het zo belangrijk om voor een kwaliteitsdeken te kiezen die zo hoog mogelijk scoort op waterdichtheid (vochtig koud weer is veel pittiger dan de droge vrieskou, een lekkende deken kan dan veel kwaad doen) en die hoog scoort op de ademende eigenschappen.
Op bijvoorbeeld de paardendrogist staat dit goed uitgelegd en bij elke deken zijn deze kwaliteiten terug te vinden.

Die van mij zou nu ook zwetend onder een nul grams staan :j , zijn zomervacht is ook best een dichte vacht.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 23:05

Oke oke....ik ben officieel een miep :D :D

Ow ennuh Grit....wij hebben ook een Vince.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:09

Checkt profiel, jullie Vince is ook leuk!

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 23:16

Ik wist trouwens niet dat een fleece gevoerde regendeken gelijk stond aan een 100 grams deken.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:20

Zo staat er op de site bij, weet ook niet of dat voor al dekens op gaat
De Stay-Dry fleece voering is vergelijkbaar met de warmte van een 100 grams deken, maar door het uitstekende ademende vermogen kan de deken ook zeer goed bij hogere temperaturen gedragen worden.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 23:30

Zit nu te googlen op dekens en keek dus bij Bucas.....is een Smartex all in one wat?

Grit...jij hebt een Bucas en een Rambo...welke modellen en van welke hoeveel grams? Ik vraag dit omdat ik lees dat de Bucas Smartex all in one 470 gr. is....

*edit*....nu lees ik dat bij Divoza 300 gr staat en bij een Ruitershop in Boxmeer staat 470 gr.

.....zucht....zou mijn dochter ook wedstrijden kunnen rijden op een bonte cavia....scheelt scheren en dekens :D
Laatst bijgewerkt door djuno op 06-08-12 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:44

De bucas smartex rain met fleecelaag en dan de big neck versie.
http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... sourceid=0

En de Rambo quarter 200 grams.
http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... sourceid=0

De pasvorm en het materiaal van de quarter vind ik prettiger dan de smartex. Soepeler en lichter en de deken sluit mooi om de buik.
De smartex is stugger en zwaarder, maar daarvan vind ik wel weer de fleecelaag ideaal. Dus die gebruik ik in de herfst en het voorjaar als het risico groter is dat ze een keer zweten onder de deken.

Helaas is de pasvorm het grootste probleem bij onze koudbloedjes, flink lijf en relatief korte benen waardoor het snel een soepjurk is.
Dus zeker eerst dekens passen, misschien kom je dan op hele andere merken uit.

Ik heb nog een bonte cavia in de aanbieding, mooie driekleur :j

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 00:11

@Grit, Grid en Lauwtje...wat denken jullie van onderstaande deken? In principe heb je dan 1 deken nodig.
@Grit...vind trouwens die zwarte Quarter wel een erg mooie deken.

SMARTEX TURNOUT ALL-IN-ONE - NAVY - BREDE NEK
De Smartex Turnout bestaat uit een uiterst sterke nylon buitenlaag met een permanent waterdichte en ademende coating. Het beschikt over een Stay-Dry voering, welke het vocht en zweet van uw paard opneemt maar geen vochtig gevoel nalaat, zo kan uw paard volledig opdrogen. De binnenvoering is behandeld met een permanente anti-bacteriële laag.
De Smartex Turnout All-in-one heeft een 470g Stay-Dry voering en is geschikt voor temperaturen van + 15°C tot - 25°C.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:52

Geen idee, als ik de mijne onder 470 gram zou zetten, zou hij in elk geval flink gaan staan zweten.
Maar ik heb alleen mijn eigen ervaringen en wat ik al eerder schreef, het verschilt per paard.
Je zal het zelf moeten gaan uitproberen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:45

djuno: die smartex = de bucas waar ik het over had ;)
edit: oeps, in een ander topic dus, ik quote effe mezelf:

Duhelo schreef:
ik moet uit ervaring spreken dat de bucas toch wel mijn verwachtingen indoet.
als ik mijn paard nat van het zweet onder mijn andere buitendekens zet (zou eens het merk moeten checken, denk een harry's horse, en een andere), dan is de dag erop paard wel droog, maar is de deken aan de binnenkant wat klammig zeg maar.
als ik ze nat wegzet onder mijn bucas is zowel paard als deken dag erop netjes droog en fluffy :)
de deken is ook 100 % waterdicht (na twee seizoenen nog altijd)
én paard heeft er altijd lekker warm onder(ook bij de temperaturen twee jaar geleden van -10), en staat maar te zweten als de temperatuur richting de 18-20 graden gaat, en het is een koudbloed, dus heeft vlug té warm.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:53

Als je er een deken op gooit van 470 gram dan zou ik gewoon het hele lijf scheren en niet een jachtmodel.

Jachtmodel kan namelijk zonder deken, als je daar dan een dikke deken op gooit denk ik dat het juist zweten wordt. Die van mij wordt wegens het vele zweten ook in jachtmodel geschoren maar staat verder gewoon in haar nakie buiten, geen enkel probleem, ook met sneeuw en kou geen paard die het koud heeft.
Het ziet er alleen niet echt uit (zie profiel) maar ja, dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Ik zou opbouwen met dekens in het najaar en kijken tegen dat het echt koud wordt of dat voldoende is geweest om het aanmaken van de vacht te minderen of dat scheren dan nog nodig is. Kan je tegen die tijd nog wel beslissen wat je doet qua model.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 21:19

Ik ben eruit...en volg de stappen van Grit :D . Laatste duwtje werd gegeven door Marlies (btw leuke haf!)
Ga gewoon eerst beginnen met die Smartex...nu uitvogelen waar ik die gewoon bij een winkel kan halen i.p.v. online te bestellen aangezien ik twijfel tussen een 205 of een 215. Mocht het in de loop der tijd nodig zijn kan ik altijd nog die Quarter deken erbij halen.

Thanks allemaal :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:07

Oja, ik heb nog weer iets om je aan het twijfelen te brengen! :P
Ik vind het altijd prettig om meerdere dekens tegelijk op te doen, begin met een dunne, dan een dikkere en dan samen als het echt koud wordt!
Maar ik heb een ander probleem, mijn oliebol vreet dekens, dus ik ga m'n paardje dit jaar niet scheren, elke keer nieuwe dekens kopen heb ik geen zin in.
http://4.media.hyves-static.net/1493878 ... 78531.jpeg
Maar mijne heeft het snel koud, die zou met jachtmodel zonder deken binnen een maand weer een vacht hebben! :')
Waar heb je je paardje staan dan?