Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Grit schreef:Dat had ik gezien ja, maar ik dacht misschien heb je ook iets aan mijn antwoord.

MirandaFuego schreef:Waarom wil je eigenlijk geen hals?
Je kunt het beste wel een hals erom doen, omdat als het niet warm blijft er sneller haar op komt, de vachtaanmaak is niet alleen afhankelijk van licht, ook van kou.
Dus je moet zorgen dat je paard warm genoeg komt te staan, anders zit de vacht er zo weer op en moet je weer scheren.
Een losse hals zit het prettigst voor paarden en houdt de manen beter intact.
Daar heeft grit toch al antwoord op gegeven en ik was het met haar eens, heb dat ook nog nooit ervaren 
Grit schreef:Met de nul grams regendeken met fleecelaag en 200 grams deken heb ik nog nooit gemerkt dat hij het koud heeft. Beide zonder halsdeken.
LauwtjuhLevi schreef:...Dus wat ik doe is jachtpatroon, en varieren van een 150 grams deken en een 200 grams deken (200 als het min 0 word). Bij ons ging dit perfect zo! Nooit koud gehad, en je hoeft niet een hele avond te wachten tot hij weer droog is van het zweet!
LauwtjuhLevi schreef:...En als jij je paardje helemaal wil scheren, dan gaan er nogal wat dekens op om hem warm te houden! En dan is het vaak nog de vraag als het onder 0 is of je hem dan nog met al die dekens wel warm kan houden als hij 24/7 buiten staat. Wat wel helpt is voldoende hooi aanbieden (lees: onbeperkt in slowfeeders) dan kunnen ze zich ook beter warm houden.

...de reden waarom ik hier zo op hamer (en onzeker over ben) is omdat wij 2 dagen per week niet op stal komen dus niet dagelijks kunnen checken...en ik wil het voor haar niet fout doen.
maar Grit en Lauwtje hebben ze dus ook allebei in Jachtmodel en er dus totaal geen problemen mee
en ook ik heb meerdere ervaringen van mensen/ paarden die het al jaren zo doen en daar dus ook totaal geen probleem mee hebben.
, zijn zomervacht is ook best een dichte vacht. 

Duhelo schreef:ik moet uit ervaring spreken dat de bucas toch wel mijn verwachtingen indoet.
als ik mijn paard nat van het zweet onder mijn andere buitendekens zet (zou eens het merk moeten checken, denk een harry's horse, en een andere), dan is de dag erop paard wel droog, maar is de deken aan de binnenkant wat klammig zeg maar.
als ik ze nat wegzet onder mijn bucas is zowel paard als deken dag erop netjes droog en fluffy
de deken is ook 100 % waterdicht (na twee seizoenen nog altijd)
én paard heeft er altijd lekker warm onder(ook bij de temperaturen twee jaar geleden van -10), en staat maar te zweten als de temperatuur richting de 18-20 graden gaat, en het is een koudbloed, dus heeft vlug té warm.

. Laatste duwtje werd gegeven door Marlies (btw leuke haf!)