[TI] Welk (kracht)voer heb jij voor je tinker??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:51

Ik train mijn tink 5 x in de week, behoorlijk dressuurmatig. Hij krijg momenteel 2 x per dag een halve kilo –> bestaat uit 50% pavo sportbrok en 50% natures best van de pavo, dit nog aangevuld met zeewier en musculofyt. En niet te vergeten 3 x per dag hooi.

Ik ben wel heel erg benieuwd wat de dressuurtinkers te eten krijgen. Mijn tinkie is sinds de intensieve training behoorlijk afgevallen, zijn babyspek is er eindelijk af maar mag nu ook niet meer afvallen.

Caily

Re: Welk (kracht)voer heb jij voor je tinker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:08

Ik rij dan weliswaar geen dressuur, mijn Tinkerdame is wel 5 a 6 dagen per week aan het werk; meestal buitenritten van 10 - 20 km in vrij voorwaartse gang, basis draf en meer galop dan stap erin, af en toe een keer in de bak of longeren, soms een sprongetje.

Ik voer nu 1kg ponybrok van Subli, daarnaast staat ze 24/7 op een (schrale) weide. Tot nu toe gaat het prima, we zijn nu een weekje of 2 zo bezig en ze lijkt aardig constant te blijven in gewicht; precies goed dus. Pavo sportbrok voer ik niet ivm hoog percentage eiwitten + suikers, wat ik wel nog overweeg is de Pavo Liga. Echter voerde ik al ponybrok als beloning (standaard in mn jaszak, af en toe een handje toestoppen, dus ik maak eerst deze zak leeg en dan zien we verder :)

remco1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:13

mijn tink krijgt 2 en een halve kilo basisbrok en een halve kilo meusli,en anderhalve kilo pulp verdeeld over de dag en vier keer per dag hooi hij loopt dan ook 5 keer per week intensief.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:20

Allienda schreef:
Ik train mijn tink 5 x in de week, behoorlijk dressuurmatig. Hij krijg momenteel 2 x per dag een halve kilo –> bestaat uit 50% pavo sportbrok en 50% natures best van de pavo, dit nog aangevuld met zeewier en musculofyt. En niet te vergeten 3 x per dag hooi.

Ik ben wel heel erg benieuwd wat de dressuurtinkers te eten krijgen. Mijn tinkie is sinds de intensieve training behoorlijk afgevallen, zijn babyspek is er eindelijk af maar mag nu ook niet meer afvallen.

Mijne staat ook flink in het werk, zeker 5 dagen in de week intensief ong 3 kwartier, is ook behoorlijk wat spek kwijt geraakt.
Mijne zit nu ook op het randje van niet verder afvallen.

Hij krijgt nu 2 x daags 3/4 kilo sportbrok en na het rijden 3/4 tot een kilo muesli met haver.
Hier doet hij het super op!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 07:53

zoe heeft nu kwa rijden zo ie zo tot eind augustus vakantie
wordt nu 2 keer per week 1 uur mee gewandeld en 2 keer per week 20 min gelongeerd actief veel draf, beetje stap en af en toe galop.

heb geen zadel meer en moet het even uitzingen tot dat de zadelmaker is geweest.

daardoor het voer ietsje terug gebracht.

reed voorheen 4 keer per week.
2 keer buitenrit van 1 uur vrij actief met veel draf en galop, 1 keer buitenrit van 45 min normaal
en 1 keer buitenrit van 2 uur. veel galop en stap

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:54

TinkerTom schreef:
Allienda schreef:

Mijne staat ook flink in het werk, zeker 5 dagen in de week intensief ong 3 kwartier, is ook behoorlijk wat spek kwijt geraakt.
Mijne zit nu ook op het randje van niet verder afvallen.

Hij krijgt nu 2 x daags 3/4 kilo sportbrok en na het rijden 3/4 tot een kilo muesli met haver.
Hier doet hij het super op!

Hmmm dat is best wel wat meer voer dan ik Devin geeft.......Misschien langzaam aan toch maar wat meer voeren. Wat denken jullie?

Tinker Tom rij jij wedstrijden met je tink?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:56

Myrthe, de merrie waar ik op rijd, loopt ook in de dressuur(wedstrijden) en doet het dus op een 1/2 schep muesli per dag. Voer op het oog, voer op gevoel. Krachtvoer zorgt niet voor extra spek op het lichaam, maar voor piek in de energie. Goed ruwvoer zet aan en een flinke scheut olie over het krachtvoer kan daar ook goed in helpen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:57

Pavo Vital, 100 gram per dag ongeveer. En een liksteen van PaardNatuurlijk. Verder staat hij overdag in het land en krijgt hij op stal voordroog.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:05

Het is wel zo dat ik merk dat Devin niet meer vooruit te branden is, ik moet zelfs met zweepje rijden! Normaal was hij zo vreselijk voorwaarts dat ik er moe van werd.
Nu moet ik drijven en drijven en nog eens drijven, dat ik er zelfs spierpijn van heb. Het heeft denk ik ook wel te maken met nieuwe instructeur en het feit dat we altijd "onder het tempo" gedraafd hebben, het blijkt dat arbeidsdraf iets meer voorwaarts is dan wij altijd gedaan hebben.

Dat minder voorwaartse lopen van Devin is echt gekomen nadat we een moeilijke periode hadden en meneer meer zin had om lekker door de bak te crossen of ik daar nu zin in had of niet. Hij maakte zich sterk en als hij zin had dan ging hij pas fijn lopen. Ik had echt mn handen vol aan hem............Mensen hebben hem ook wel de arabier tinker genoemd, haha. De (nieuwe) instructeur stond ervan te kijken hoe hard hij er vandoor kon gaan. Naar aanleiding van dat ben ik wat meer en intensiever gaan rijden. En we hebben het rijden rustig aan opgebouwd van 3 naar 5x in de week en sindsdien is hij echt rustig geworden. Van een hyperactiever tinker naar steeds meer een normale tinker!!

Ik weet dus niet of hij eindelijk normaal wordt in zijn gedrag of dat hij te kort heeft qua voer :-( Of dat het met pubergedrag te maken had? Zijn vacht glanst en heeft appeltjes.......

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:14

In dat geval zou je eens een bloedmonster kunnen laten nemen...
Weet je in ieder geval of hij miss iets te kort komt of juist niet en of het idd zijn gedrag is...

Ik rijd idd vrij intensief wedstrijden met Tom, zo n 2 x per maand, soms 3 keer...

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:06

TinkerTom schreef:
In dat geval zou je eens een bloedmonster kunnen laten nemen...
Weet je in ieder geval of hij miss iets te kort komt of juist niet en of het idd zijn gedrag is...

Ik rijd idd vrij intensief wedstrijden met Tom, zo n 2 x per maand, soms 3 keer...

Oeh daar zeg je wat, dat is idd wel een goed idee.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:54

Allienda schreef:

Ik rijd voornamelijk buiten, zo'n 6 keer per week, varierend van een uur tot 4 uur in voornamelijk draf, vrij veel galop en weinig stap. Mijn tinker krijgt een kwart tot 1/3 Marstall Vito en daar doet hij het prima op.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 21:07

Ik ben momenteel dus overgegaan op de dieetmix van Subli.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 23:06

Mijn tink krijgt of hij nu in de wedstrijden loopt of tijdelijk zoals nu even niet, 1 kg dieet muesli smorgens en 1 savonds, en daarnaast 24-7 weidegang in de zomer en in de winter snachts op stal. En eigenlijk altijd toegang tot hooi.
Ik train hem zo'n 3 tot 5 a 6 keer per week dat verschild nog al eens.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:17

Janus krijgt kwart granen en kwart muesli-compleet, beiden van Subli.Dit is zijn basis-eten en wordt aangevuld op de dagen dat ie flink aan de bak moet.
Goofy krijgt handje graan en klein beetje muesli-zonder van Subli.

Ik heb een tijdje BioRon muesli gevoerd. De samenstelling van die muesli wordt nl aangepast aan het seizoen, en dat idee sprak me wel aan. Heb dit ruim een half jaar gevoerd, zodat ik de winter en de zomersamenstelling heb meegemaakt, maar ik merkte echt geen verschil bij Janus. Wél in mijn portemonnee overigens.

In de winter voer ik overigens nog wat ruwe spelt bij.

Het krachtvoer meng ik met wat grasmix.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:22

Jessie krijgt een schep Havens Natural Balance per dag, voor haar supplementje en zo'n 40ml lijnzaadolie. Dat is dus dagelijks, verder staat ze op een kale wei.

Flynn staat op vol gras, hij heeft nou het model van een nijlpaardje. Hij krijgt een schep Havens Coolmix na het rijden/wandelen/longeren, dat is zo'n 2-3x per week. Verder in de zomer dus onbeperkt gras en in de winter onbeperkt hooi.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 01:27

Merk vergeten te melden ik heb alles van de aveve.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:31

Hier nog een tinker op de vito, hij doet het er super op!

Ik rijd zo'n 5 dagen in de week met hem, 3 in de bak en 2 in het bos.

Hij krijgt 2 keer per dag een halve schep vito + een half bekertje force.
Als hij erg hard gewerkt heeft krijgt hij een half schepje faser light bij, omdat daar net iets meer energie in zit. Dit omdat hij na een lange bosrit erg opgetrokken is dus wel wat extra's kan gebruiken dan.

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:38

Mijn tinkermerrie krijgt 's morgens 0,5 sportbrok en s'avonds muesli met slobber.
Daarnaast krijgt ze drie keer per dag kuil en gemiddeld 2 appels per dag.

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:43

Ik voer aan mijn 3-jarige merrie:
2 x daags 1/4 schep equifyt natural base + 1 volle schep agrobs pre alpin aspero

Verder krijgt ze 2 x daags hooi en staat ze overdag op de wei

taggart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:14

Kels wordt maar ongeveer 2 keer per week op buitenrit genomen, tempo heel verschillend

Baylyn wordt maar af en toe mee gewandeld en meisje is nu langzaam bezig af en toe even op haar te zitten

Ze krijgen allebei in de zomer onbeperkt gras (kale wei) en dan af en toe halve schep muesli nu omdat de wei heel kaal is en de liksteen hangt er

In de winter kuilvoer, als het heel koud is onbeperkt , anders wat minder
En halve schep muesli (coolmix of de structomix sensitive) per dag