[TI] Wat is de ideale rug van een Tinker.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:28

anneliesdj schreef:
Waarom is dat overbouwde zo populair dan?
De combi geen schoft, flink overbouwd en iets week maakt het rijden op zo'n paard al praktisch onmogelijk.

Dat is wat ik me eigen ook afvraag...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:34

anneliesdj schreef:
Waarom is dat overbouwde zo populair dan?
De combi geen schoft, flink overbouwd en iets week maakt het rijden op zo'n paard al praktisch onmogelijk.

Tja... waarom is een minipaardje maar 86 cm. Dat maakt het ook onmogelijk om dit paard te rijden :P
In Engeland wordt niet/nauwelijks gefokt voor ruiters. Daar is men bezig met een specifiek ras te fokken, niet met een gebruikerspaard. En ze zijn nu imo op sommige punten iets doorgeslagen bij het willen verankeren van raseigenschappen. Net als hondenfokkers hebben gedaan bij bulldogs. Maar gelukkig is de hoofdmoot niet zo doorgeslagen hoor.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:37

voorbeelden van wat ik wel mooie bovenlijnen vind, alhoewel die ook neigen naar datzelfde beeld, maar dat komt dan meer door vertekening door de fikse hals en kont die erop zit

SD Wooly Mammoth
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3700_n.jpg
http://dixiedownmeadows.webs.com/wm%20website.jpg

lijkt een beetje op ons logo (al is dat dan weer wat extremer getekend)
http://img14.imageshack.us/img14/9467/logosvgzwart.jpg

The Superior
http://welshgypsyhorses.com/album/9/48763157.jpg

Producer
http://www.gogypsy.com/manager/prariepa ... oducer.jpg

anneliesdj

Re: Wat is de ideale rug van een Tinker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:42

Die laatste zou een goed rijpaard zijn, de een na laatste is zo ook niet verkeerd, vind de eersten minder aansprekend :P

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:48

die laatste is ook langer in romp :j heb ze uiteraard bewust in die volgorde geplaatst ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:56

Maar nog steeds iets overbouwd en mi wat te week in de lendenen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:11

ik vind geen van 3en overbouwd :n zoals ik al zei vertekent de rondheid van hun lijf dat
veel "rechter" mag een irish cob voor mij niet zijn :n dan krijg je zo'n warmbloedrug en dat past niet bij het ras :n

zou daar ook graag een paar vbn van plaatsen, maar kan ik zo snel niet opkomen :o
behalve dan enkele van bokt, maar dat doe ik niet om geen mensen te kwetsen :o

edit: even een van mn eigen erbij halen :D dat mag wel :D
Dorina is wat mij betreft onze merrie met de minste toplijn, die is naar mijn smaak al neigend naar te recht/strak en zou meer ronding mogen tonen
is uiteraard een merrie, dus rug is wat langer ;)
http://webzoom.freewebs.com/snorremansv ... border.jpg
http://webzoom.freewebs.com/snorremansv ... border.jpg
moet er wel bij zeggen dat ze op de foto's 3 jaar oud is, en inmiddels al weer veel veranderd en ik denk dat ik naarmate ze helemaal ontwikkelt en en bevleesder/bespierder wordt, ik meer en meer van haar bovenlijn zal gaan houden ;)
de bovenlijn van Tinkerbell vind ik goed: http://i167.photobucket.com/albums/u144 ... 1236941836
de beste bovenlijn vind ik echter die van Angel, vind zo een twee drie geen goede getrouwe foto, op vele lijkt ze namelijk ook wat overbouwd, wat eigenlijk niet zo is. vandaar dat ik ook zeg bij veel foto's hier, dat dat een erg vertekend beeld kan geven
ze geeft dat wel mooi door, die flinke, ronde achterhand met name http://i1096.photobucket.com/albums/g33 ... border.jpg

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:16

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:28

Ik denk dat overbouwd wel vaak ten onrechte wordt genoemd in dit ras en dat het dan in feite gaat om wat bollere lendenen. De zgn. appelkont waar menig tinkerfokker juist fan van is :D
Als je de lijn van schoft naar croupe doortrekt is het paard dan meestal niet overbouwd. Dat zie je verder natuurlijk ook aan de benen. Een echt overbouwd paard heeft problemen met z'n lijf omdat het uit balans is. Er is dan meestal ook geen sprake van een weke rug, maar meer een beetje "verzonken" in vergelijking met die bolle lendenen. Bij de echte wege ruggen zie je vaak ook opeens wel schoft.

Dit vind ik mooie ruggen:

De mooiste imo:
http://i2.photobucket.com/albums/y3/Esm ... en/bb5.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y3/Esm ... en/red.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y3/Esm ... 482676.jpg

En deze trek ik wel vaker uit het stof maar blijft toch kloppen vind ik:

Afbeelding

En een imo hele slechte rug (sorry ik weet niet van wie dit paard is)

http://i2.photobucket.com/albums/y3/Esm ... 482650.jpg

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:34

goh, hoe heette die ook alweer :?

edit: dat bedoel ik dus ook nuage :D

flowerstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:52

anneliesdj schreef:
Ariebren schreef:
De dochter van Pitalo in jouw profiel is typisch een voorbeeld van een verkeerde rug.

Wat een k*t opmerking, als mijn vragen je niet aanstaan mag je dat ook gewoon zeggen hoor.
Zoals er duidelijk bij vermeld staat is dat niet mijn paard en zit je dus nu een ander te beledigen.

Je zou beter gewoon eens kunnen benoemen wat jij typisch Tinker vind en waarom en watvoor voordeel een Tinker daarvan heeft tov andere rassen.

Edit; bij nader inzien ben ik ook wel benieuwd wat je precies verkeerd vind aan de rug van Nevi en hoe zich dat in praktijk uit.

ik vint de rug van nevi gewoon goed nevi echt een mooie tinker

flowerstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:53

ik vind pablo ook een mooie rug hebben wel lang

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:21

Die illustratie van Nuage vind ik een heel mooi voorbeeld :j Wel vind ik dat bij een aantal hengsten de rug té kort en toch ook te week is. Dikke konten mag, maar dan wel gespierd en geen vet :=

Wat Frenia een warmbloedrug noemt heeft mijn Flynn denk ik:
Afbeelding
Flynn is wat dat betreft langer gelijnd dan de doorsnee Cob. Hij is ook wat groter :+ en nog steeds in de groei. Denk dat ik pas over een jaar of 2 kan zeggen hoe hij écht gaat zijn. Hij lijkt hier een hoge schoft te hebben, dat is echter een plukje manen :P Hij heeft zo goed als geen schoft.

En dan Jessie. Nu iets te week, ze mist een berg bespiering plus dat ze al wat ouder wordt, ze is laatst geschat op ruim 20. Ze heeft wel een lange(re) rug:
Afbeelding

Ik denk dat wat er nou in Ierland/Engeland gebeurt niet goed is. Korte, gedrongen paardjes met imo geen mooie bovenlijnen. Ik vind ze niet functioneel. Een paardachtig model zoals Flynn vind ik ook geen goed fokdoel, dan fok je het 'cob-achtige' eruit. Tja, hij is wat groter en langer uitgegroeid dan verwacht :+ Denk dat de 'ideale rug' een rug is die niet te lang is, niet week is en vooral functioneel is voor het doel waar we ze voor hebben. De meeste Tinkers worden nu immers gebruikt om op te rijden. Daarmee wil ik niet zeggen dat je ze dan maar rijtypisch moet fokken (alsjeblief niet!!) maar dat een rug daar wel voor geschikt moet zijn. Een korte holle rug is dat nou eenmaal niet.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:19

Flynn is van Thunder, toch? Valt me bij nakomelingen van die hengst vaker op :j
al vind ik het bij Flynn nog meevallen hoor op die foto
en zoals ook bij Dorina kan dat nog veel gaan veranderen als hij volgroeit zal zijn

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:34

Ik vind de rug van Flynn ook prima. Vooral in de lengte korter dan een echte warmbloedrug.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:42

Nuage’s illustratie vind ik ook een goed voorbeeld én een goed voorbeeld van een cob in de onderste illustratie die je veel tegen komt, maar eigelijk niet erg rastypisch is.

De rug moet naar mijn idee functioneel zijn en anatomisch gezond, een te weke rug kan niet gezond zijn, zeker niet wanneer blijkt dat het merendeel van de gebruikers rijdt op zijn of haar paard, zoals Berdien ook al zegt.
Rastype is belangrijk, maar het dier moet daar uiteindelijk niet onder lijden, zoals je bij veel hondenrassen bijvoorbeeld ziet. Veel te korte neuzen, een te lang lichaam, te korte poten etc. Allemaal dingen die er bij sommige hondenrassen in zijn gefokt “voor het mooi zijn” maar waar uiteindelijk onwijze gebreken door op kunnen treden. “Mooi zijn” moet nooit ten koste van het dier gaan, als het dier pijn lijdt of beperkt wordt in zijn natuurlijk functioneren omdat wij het mooi vinden is er echt iets mis.

Gypsies en travellers (maar ik heb het idee dat gypsies extremer hierin zijn dan travellers) fokken wel erg ver door naar hun ideaal beeld. Onwijs kort, vaak echt slechte weke ruggen en een overbouwde achterhand. Gypsies gebruiken hun paarden niet meer en fokken voor "het mooie", misschien wel voor het extreme, zo van “kijk mij nou, wat een mooi, over-the-top rastypisch dier". Iets te rastypisch misschien, want dat dier wat ooit functioneel was en moest zijn omdat het echt hoorde bij die gemeenschap en mee moest werken voor de kost is inmiddels een luxe paardje zonder gebruiksfunctie geworden. Veel oorspronkelijke fokkers overdrijven “het mooie” , niet allemaal maar de tendens is er wel. Dat hoort ook een beetje bij hun cultuur, dat praat iets wat misschien minder goed/ gezond is niet goed, maar verklaart het wel.

Wij rijden op paarden, mennen soms, maar de meeste cobs en tinkers worden recreatief onder het zadel gebruikt. Daar moeten ze geschikt voor zijn, natuurlijk moeten ze rastypisch blijven, ik ben wel de laatste die vind dat dat niet zo moet zijn, maar je moet er wel gewoon een zadel op kunnen leggen, ze moeten i.m.o. een sterke rug hebben, zonder gebreken en zonder veel weekheid, compact, maar niet zo dat er geen zadel meer voor te vinden is (en eigenaren er uit nood en onwetendheid een te groot zadel op leggen met alle gevolgen van dien) En los van dat vind ik ook dat tinkers/ cobs voor ons gebruik in Nederland niet al te klein gefokt zouden moeten worden. Nederlanders zijn over het algemeen genomen niet klein en de meesten ook geen tengere poppetjes, het moet een gezond en passend geheel zijn i.m.o.
Of je nou zelf rijdt als fokker of niet, dat is hoe het over het algemeen in Nederland zit en de meeste fokkers verkopen hun fokproducten.

Achterhanden moeten i.m.o. voldoende ontwikkeld en gespierd zijn, je ziet vaak onder-ontwikkelde korte achterhanden, dat vind ik niet mooi en niet rastypisch, lekker volle achterhanden met mooie appelbillen, da’s niet overbouwd, da’s een goede rastypische achterhand. Overbouwdheid, zeker extreem, vind ik niet mooi (en gezond)
Wat ik altijd echt lelijk vind is een achterhand die niet bij de rest van het paard lijkt te horen. Zie je regelmatig bij tinkers vind ik, China Boy die Frenia liet zien op de vorige pagina is daar een extreem voorbeeld van, maar je ziet het minder extreem wel vaker, alsof twee paarden aanelkaar geplat zijn i.d.d. Je kunt me bij een paard als China Boy ook niet wijs maken dat dat paard nooit last van zijn rug o.i.d. heeft of gaat krijgen.....(maar dat vind ik bij Alfie ook, vind ik ook te extreem qua bovenlijn)

Als ik in Nederland/ België een paard moet noemen met een goede bovenlijn, tenminste in mijn visie, dan is dat Jordy. Vind dat een prima gebouwd en functioneel paard/tinker/ cob :j Misschien niet mega compact, maar wel functioneel in combinatie met rastype.
Laatst bijgewerkt door kinsealy op 16-03-12 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:57

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:58

Om eerlijk te zijn vindt ik de rug van Red foto 2, geen mooie rug.
Hier valt het mee maar vindt die in real life vrij overbouwd. Erger als Tom van mij en bij hem is het soms al onhandig.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:21

Nee die zijn niet overbouwd nee, anders had ik het geen goede ruggen gevonden :D

Ik begrijp wat je bedoelt Steffy over de rug van Red. Al vind ik hem in het echt niet overbouwd. Ik vind zijn toplijn fijn in balans, er is ruimte in de croupe. Hij heeft geen "dakje" waar ik zo'n hekel aan heb. Verder ben ik bij Red een beetje bevooroordeeld want ik vind vooral zijn veulens ook uitzonderlijke bovenlijnen hebben.

Mooi omschreven Kinsealy :j

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:25

Vond hem pas op de keuring toch een beetje badkuipje hebben als ik eerlijk ben :) Niks ten nadelen van het dier verder hoor. Puur de rug :)

Vindt bij veel tinkers het gangwerk dramatischer als de rug. En wanneer dat samen komt zoals Kinsealy zegt heb je een paard die zichzelf niet goed zal kunnen dragen. En hele goede training nodig zal hebben om dit lichamelijk op te kunnen vangen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:30

Maar ik heb hem pas geleden ook niet gezien, kan zijn dat zijn rug toch iets weker is geworden mettertijd.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:37

Zou inderdaad kunnen :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 23:11

Een ras eigenschap van de echte Irish Cob is dat hij een schoft heeft die ingebed is in spier.
Mijn grote voorbeeld is Chacotay. (RIP)
Korte rug met een een mooie ronde croup en dan die hals erop.
Merries hebben een wat langere rug, want zij hebben een ruimte nodig om de veulentjes te kunnen maken.

Afbeelding

Deze merrie is ook zo'n type.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:39

Lekker asociaal om zomaar het paard van een ander te gaan afkraken Henk :D Leg mij eens uit wat er mis is met de rug van mijn paard :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:50

Daar ben ik nou ook nog steeds benieuwd naar maar denk niet dat er nog een antwoord komt.
Hoi Reneé! ;)