[TI] tinker Blaze weer leverproblemen + de shet ook HELP!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:37

Gewoon, je paard op een gezond dieet zetten.
Alleen wel in de gaten houden dat je niet te veel geeft.
Maximaal 1,5 kg hooi per 100 kg paard, en liever zelf minder.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 21:44

in de afgelopen jaren zijn er 8 dierenartsen geweest die gezegd hebben dat dit paard zeker ivm met de lever schraal gevoerd moet worden ..dus graszaadhooi zeggen ze allemaal ...lekker de hele dag knabbelen...

dat zou dus op 7,5kg hooi per etmaal komen .... vind ik dus echt veels te weinig ruwvoer voor een paard wat 24 uur buiten staat , en het ook nog als tijdverdrijf krijgt en bovendien veels te weinig om te darmen lekker bezig te houden
ze eten nu gerust 20 kg graszaadhooi weg in de winter en in de zomer iets van 12 tot 14 kg

bovendien heb ik een periode duits kruidenhooi gevoerd, maar de mannen trokken daar hun neus voor op en kiezen iedere keer weer zelf voor graszaadhooi

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:46

7,5kg per dag hooi voor een paard en een shet samen is inderdaad veels te weinig!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:01

Valt wel mee, 500 kg paard, 250 kg shet en een beetje krachtvoer erbij is ruim voldoende.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 23:04

ariebren jij zegt dat suiker niet in de buurt van de lever komt .... moet je toch echt even beter je huiswerk doen ;)

de lever heeft een stapelingsfunctie waarin oa. glycogeen wordt opgeslagen
de koolhydraatstofwisseling is een scheikundig proces wat in de lever plaats vind , de omzetting van suikers en aminozuren in glycogeen ...wat dus word opgeslagen in de lever

en ook de eiwitstofwisseling vind plaats in de lever , afbraak en opbouw van eiwitten uit aminozuren

dus als je een slecht werkende lever hebt , is het dus WEL heel goed om zo weinig mogelijk suikers en eiwitten te voeren , zodat de lever wordt ontzien !!

voeding heeft een hele grote invloed op de lever!!!
en de lever heeft belangrijke functies bij de stofwisseling ...zoals de verwerking van de in de dunne darm opgenomen voedingsstoffen ...

koliek kan trouwens wel degelijk optreden bij leverziekten ;)

Ariebren

Re: tinker Blaze weer leverproblemen + de shet ook HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:22

Koliek is eigenlijk een verzamel naam voor alle buik klachten bij een paard.

En ik heb mijn huiswerk gedaan, niet op de sites van die verkopers van een of ander voertje.
Suiker of de koolhydraat wordt al in de maag en darmen omgezet als directe energie.
De lever met zijn gal productie verteert de vetten of olie in het voer.
En is dus de energie die langzamer vrijkomt.
Daarnaast is de lever het orgaan die de "vreemde" stoffen uit het bloed haalt.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 23:33

ik heb het ook niet van een site van een of ander voertje!
ik heb me er ook heel erg goed in verdiept ..... en ik verdiep me niet op voedersites!!!
ik heb genoeg boeken in huis over de werking van organen.....en genoeg sites mede van dierenklinieken enz. gelezen ...maar ik heb geen zin meer om me over dit soort zaken te gaan zitten te verantwoorden , dat is totaal niet nodig! ...ik maak me liever druk om mijn geliefde paardjes ....ipv van over de mening van iemand die denkt alle wijsheid in pacht te hebben...

met dit soort commentaren ben ik dus helemaal niet geholpen ...ik open een topic met de vraag om hulp , om suggesties van mensen en dat soort zaken ....

jij noemt dan een waarde die duidt op hele erge alcoholisme en als ik dan vraag welke waarde is dat precies , krijg ik via de PB dat ik dat dan maar even moet gaan googlen ...

don't shoot me , maar is dat iemand helpen of iemand iets leren die vraagt om een antwoord?

sorry hoor , maar daar heb ik dus echt totaal geen zin in ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:37

Juist in een heen en weer discussie kom je vaak er achter wat het probleem is.
Jij geeft wat aan, een ander ook, ik ook en dan samen tot een eind oordeel komen.
Dat is mijn manier van reageren in de topics.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:17

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is er al eens een leverbiopt genomen?

Mijn merrie had namelijk ook ernstige lever problemen, en nadat wij een leverbiopt hadden laten uitvoeren konden we veel gerichter behandelen. En wisten we ook precies wat er aan de hand was, en ik hoeverre de lever al beschadigd was.

Mijn merrie had leververvetting. Doordat zij te schraal gevoerd was, een veulen aan de voet had en er veel afgevallen is. Is het vet vastgelopen in de lever, en kon de lever niet goed werken.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 00:26

nee is een paarjaar geleden geen leverbiopt genomen ... toen werd er gezegd dat het niet risicoloos is
een halfjaar geleden moest er bij mijn pup ook een nierbiopt genomen worden en de dierenarts zei toen dat het via de buitenkant kon , maar dat daar best veel risico's aan kleefden en dat het beter was de pup te opereren en op die manier het biopt te nemen

ik weet niet hoe dat in dit geval bij een paard zit ....wat is jouw daarover verteld, over de risico's?

ik zit er zowiezo wel aan te denken om ze in ieder geval wel te gaan behandelen tegen leverbot en het leverbiopt is ook al wel mijn gedachten gepasseerd

4 jaar geleden had ik besloten om voor de homeopatische behandeling te gaan en er geen andere 'troep medicijnen' in te gooien die toch ook weer door de lever moeten worden uitgescheiden , maar nu denk ik er toch we iets anders over....ik behandel blaze al de eerste 3 ziektejaren intensief homeopatisch en het laatste jaar wat minder intensief ...en het heeft toen de leverwaarde wel mooi doen laten zakken , maar ik heb nog wel de afgelopen 4 jaar met een energieloos paard gezeten en andere klachten

dus nu ze et beide hebben en blaze nog een hogere GGT waarde als de vorige keer , wil ik het toch anders aan gaan pakken , maar dan wel samen met de homeopatische middelen ...dan pak je het op alle vlakken goed aan denk ik .....

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:34

Er zit inderdaad wel een risico aan, en dat is mij toen ook verteld. Maar dat risico durfde ik zeker te nemen, vooral omdat ik toen zekerheid kreeg. En niet in afwachten zat, of half kon behandelen.

Er is inderdaad een kans op bloeding. Maar ik heb het bij een goed aangeschreven kliniek laten doen, die een goede internist in dienst heeft. En die ook ervaring ermee hebben.

Ze hebben toen de lever onder echo begeleiding aangeprikt, van buiten af. Merrie had een roesje gekregen, en was plaatselijk verdoofd.

Zo zag het er daarna uit
Afbeelding

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:47

zuzu schreef:
waar moet ik aan denken ....in welke hoek moet ik het zoeken???????????????????????

Bij Den Hoek, net als 4 jr geleden. Bloeduitslagen overleggen, met de paardjes erheen gaan, lukt dat niet dan de bloeduitslagen + hooi/kuil + wat mest opsturen zodat alles nagemeten kan worden.
Sterkte!

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 09:16

monique baan is opgeleid door laarakker en die komt bij mij aan huis .... dus dat is in principe dezelfde behandelingsmethode als in den hoek .... dus die weg gaat zowiezo weer bewandeld worden (en is in de afgelopen jaren nog steeds bewandeld geweest) ..... maar omdat blaze via die weg toch zowiezo in die 4 jaar tijd zo goed als niet bereden kon worden omdat hij daar de energie nooit voor heeft gekregen ... of zelfs na een kwartiertje wandelen aan het halster al loopt te puffen , denk ik toch dat er nu ook op een andere manier behandeld moet gaan worden
ik vind niet dat ik enkel en alleen maar op de druppels kan blijven vertrouwen ...ze doen wel goed werk , maar niet goed genoeg ;)

en rijden is nooit een must geweest .... het belangrijkste is dat blaze gewoon fit en gezond is en als we dan toch af en toe een rondje door de polder kunnen hobbelen zie ik dat gewoon als een kadootje ....en als het nooit meer zal gaan dan zal ik dat erg jammer vinden , maar gewoon alleen het bij mijn paarden zijn en tutten vind ik ook gezellig.

monique baan had het toen al eens gezegd ...misschien hebben we de leverwaarden dan wel weerin orde kunnen krijgn , maar zal het energiepeil van de lever wel nooit meer worden wat het hoort te zijn en zal blaze zich wel lekker in zijn vel voelen , maar zal hij nooit tot activiteit in staat zijn..... is mogelijk .... volgens de ziekenhuizen ben ik ook zo gezond als een vis en functioneert alles in mijn lichaam ook helemaal perfect ...maar ik ben ook al 12 jaar chronisch vermoeid en tot weinig activiteit in staat ...en dat is ook een raadsel , dus misschien heeft blaze er ook wel zoiets an overgehouden????

maar goed , nu is de leverwaarde weer zo ernstig hoog en dan ook nog eens tegelijk met billy , dat ik nu echt wel goed moet gaan uitzoeken wat de oorzaak precies is , zodat we een oplossing kunnen gaan zoeken en de mannen weer kunnen gaan helpen .....voordat het te laat is ;(

en het leverbiopt ga ik zeker overleggen met de kliniek in roosendaal ...ik hoop dat ze vandaag snel zullen bellen en dan zal ik vragen of hun het nodig vinden naar aanleiding van de bloeduitslagen die ik heb gemaild

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 09:29

Van graszaadhooi worden ze zeker schraal, ze vallen daar behoorlijk van af...er zit maar erg weinig voeding in...Aan te raden is als paarden moeten afvallen, om er dan toch een vitamine korrel bij te voeren, of weinig suikerhoudend krachtvoer..

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 09:34

ik heb voor blaze sinds december vitaminen/mineralen van equilife F4F ..van de site van paardnatuurlijk
voorheen kregen ze altijd force van marstall , maar ik wilde toch een beter supplement
billy krijgt van phytonics gluco balance , daar zitten ook vitaminen/mineralen in

en ze krijgen ook altijd marstall wiesencobs bij ....

maar we zullen het voerbeleid ook zeker weer onder de loep gaan nemen met de veeartsen en natuurgeneeskundigen

voor nu heb ik ze weer even terug gezet op de graszaadhooi sinds gisteren, daar had ik nog 3 balen van liggen , vandaag gaat de partij dijkhooi terug gebracht worden en omgeruild voor graszaadhooi .... ik vertrouw dat dijkhooi van deze leverancier gewoonweg even niet ....voor hetzelfde geld is dat de oorzaak of een meespelende oorzaak
we zijn vorige week al bezig gewees om ergens anders weidehooi of iets dergelijks te halen , maar we konden zo gauw even nergens iets vinden ,degene die we belden was het allemaal op

maar ik wil ze in de toekomst wel weer op de weidehooi of half om half gaan voeren ....

ik heb 2 jaar een weiland van een halve hectare gehad , waar ze zomer en winter op mochten en toen werkte het voeren van graszaadhooi gewoon goed , maar we zijn een jaar geleden verhuist naar dit kleinere stuk en heb ik niet veel aan het voerbeleid veranderd ( misschien toch wel heel er dom achteraf!!!!!!) ....maar als je geen veranderingen in je paard zietqua gedra en uiterlijk en ziektevertoningen dan blijf je op het oog voeren en hield ik dus het oude voerbeleid aan .....en toen ik merkte dat blaze in december toch wel behoorlijk an het afvallen was , heb ik het voerbeleid aangepakt en dus overgestapt op rijker hooi
het leek een logische stap om dat zo te doen..... maar goed , ik ben ook maar en mens en ik maak dus duidelijk fouten!!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:23

Hoe lang is het nu geleden dat ik Blaze een paar keer gereden heb?
Ik weet nog dat ie toen na een kleine discussie zo gruwelijk ging sjouwen dat ik er m'n handen aan vol had en dat ie zelfs na een rondje polder, thuis ook nog wel wou werken :D
Hij had daarna wel wat spierpijn, wat logisch is, maar ik had toen niet het gevoel dat ik met een ziek paard te maken had.

Hij was toen wel wat zwaar, maar ik herinner me ook dat de weien waar je toen stond heel kort waren en dat er veel klaver tussen stond en dat ook Billy toen aardig rond was.
We zijn toen nog op zoek geweest naar het juiste middel om die klaver aan te pakken.

Welke DA heb jij eigenlijk, mag ook per PB :)

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 10:32

ik heb die banketstaaf's van oude tonge ......
moest ik gisteren mest brengen om op te sturen voor leverbot ....lees ik overal dat de eieren zo goed als niet te vinden zijn in de mest en dat alleen bloedonderzoek een aanwijzing kan geven ...weten ze dat daar niet dan :?
maar goed vandaar dat is gisteren gelijk roosendaal heb gebeld .....
ik houd nieuwe tonge altijd als spoed ( bijv. bij koliek )

ik heb met blaze ook wel eens rondes van 1,5 uur gedaan , lekker tempo erin , koppie erop enz..... net zoals toen jij hem hebt gereden ..... maar dat zijn echte uitzonderingen ....heel heel af en toe lijkt hij een tijdje fit , om dan daarna weer in elkaar te klappen

en eerlijk is eerlijk ik ben ook met grote regelmaat zwak ziek en misselijk en paarden spiegelen......en blaze is een erg gevoelig paard ...maar dat spiegelen kan niet de enige oorzaak van die futloosheid zijn...want ook in de wei en de paddock is het slof slof ....
maar het zal zeker meespelen .......hij gaat nooit eens uit zijn dak ....wat hij vroeger voor hij ziek werd wel als een idioot kon....
ik heb hem ook wel eens ( met tegenzin) en tijdje behoorlijk aangepakt ....flink streng zijn , af en toe zweep ....maar dan nog is het slof slof ....en blaze is geen paard wat dat doet om te pesten ...blaze doet gewoon zijn best......

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:58

Is ie laatst ingeent?
En je shet ook?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:00

Bepaalde soorten klaver kunnen ook voor lever problemen zorgen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:05

Ik weet dat de grote of rode klaver van die zonnebrand plekken kan geven op de witte delen van een paard, die klaver tast de lever aan waardoor het paard het zonlicht niet kan hebben.

Wat er toen bij Blaze en Billy stond was die kleine klaver, die kleine 3 (of als je geluk hebt 4) bladige kroontjes die net boven de grond groeien.
Maar ook die kunnen veel eiwitten bevatten is me ooit verteld.

Ik heb in Engeland ook voorbeelden gezien van ogenschijnlijk kale weien met toch behoorlijk dikke paarden.
Als je dan het gras van dichtbij bekijkt zie je allemaal van die kleine klavertjes.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 11:09

beide paarden zijn afgelopen 7 september inderdaad geent ...hoezo??

op de wei waarik nu sta en ze dus sinds september 2010 lopen staat geen klaver ..... zou die klaver van die tijd daarvoor dan nog invloed kunnen hebben?

ps op nieuwe tonge , dus de wei hiervoor stond ook vee rode klaver op bepaalde plekken volgens mij...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:19

Op die kale stukjes waar je ze toen op had heb ik alleen gewone klaver gezien, de rode of grote klaver is groter., groeit verder van de grond en heeft groter blad.

Ik denk dat die klaver nog heus wel invloed kan hebben op de werking van de lever nu.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 11:37

ik had de klaver op het linkerstuk gezien( bij de roundpen kant) wat ik op een gegeven moment even niet zo liet begrazen ...du toen het gras ging groeien kwam er van alles mee naar boven...

wij hebben toen helaas dat grasland in die korte tijd niet meer goed op orde kunnen krijgen...maar ik wist niet dat klaver dus zo gevaarlijk was...ik wist wel dat je ermee moets oppassen...maar dat het zoveel schade zou kunnen doen...dan had ik ze er dus niet op gelaten....

god, wat is het toch moeilijk zeg ..paarden houden en paarden gezond houden ....
ik ben er altijd mee bezig ...ben altijd veel aan het lezen ...aan het verdiepen in alles en probeer alles maar dan ook alles voor mijn paarden te doen ...wat ze ook nodig hebben ,ik zorg ervoor ...de duurste en beste supplementen tot reiki behandelingen en dergelijke aan toe
en als ik dan bij mij in de buurt rond kijk...mensen die bij hunpaarden komen , laten nog net niet de motor van de auto draaien ...weides vol stront en onkruid en jacobskruid ...met de beentjes volaan in de drek...pleuren een beetje hooi op de grond , vullen de gore waterbak bij en gaan weer weg ...en dat alles binnen 5 minuten.....
en zulk soort mensen hebben nooit problemen met hun paarden

en ik stop alle moeite en tijd en geld in mijn paardjes tot bloed zweet en tranen aantoe ...ben uren per dag op mijn weitje bezig wat we speciaal gekocht hebben zodat de mannen nooit meer hoeven te verhuizen .......en ik krijg niets anders dan ellende op mijn dak....

sorry moest het even kwijt -O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:45

ik weet wat je bedoelt :(:) ...het verbaast mij ook regelmatig...daar waar ik zo precies ben en een ander slordig lijkt het bij die ander altijd goed te gaan.
Of ze zien niet dat het niet goed gaat,dat kan natuurlijk ook. ;)

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 14:24

hoe meer ik erover nadenk en alles bij elkaar optel denk ik dat het een opeenstapeling ( letterlijk in de lever) van factoren bij elkaar is

2 jaar geleden is billy op 12 jarige leeftijd in de wei gecastreerd en dat is gruwelijk fout gegaan ..dag ern ging de boel zwellen en zwellen en nog eens zwellen , dik 2 maanden bezig geweest met antibiotica's en prednison en uiteindelijk een zware operatie in de kliniek waarbij enorme grote bindweefselstukken met grote gevulde ballen pus op de zaadstrengen zijn verwijderd ...4 weken in de kliniek gestaan en nog eens volgepompt met medicijnen...het arme dier heef er nog rge bindweefsel strengen litteken weefsel van over gehouden van binnen en van buiten

misschien in combinatie met die klavers eten - af en toe een ontwormingskuur - entingen - pas de overgang naar ineens veel rijker voer en zo vergeet ik vast nog een aantal schadelijke factoren

blaze had natuurlijk al een lever verleden ....daarbij ook al die factoren opgeteld

hoogstwaarschijnlijk in combinatie met de leverbot en het beschimmelde hooi en .....bingo ...de levers geven het op en kunnen het niet meer aan en daar heb je alle elende!

heb net contact gehad met de arts van de kliniek in roosendaal , zij hebben de waardes goed beken en vinden de waardes behoorlijk afwijkend en veel leverschade
hun denken ook erg sterk aan leverbot en het beschimmelde hooi vinden hun ook geen positieve factor, ondanks dat ik alle slechte plukken eruit heb gehaald ...de schimmel zit dan dus al onzichtbaardoor de hele baal heen

heb het duidelijk nog gevraagd dat er mensen zijn met de theorie dat ik de paarden met graszaadhooi ondervoed en of dat dan geen schade aan de lever kan hebben gegeven ..maar hun vinden graszaadhooi prima hooi voor zulke sobere paarden en zeker nu met de leverschade moest ik zo eiwitarm mogelijk voeren , dus was graszaadhooi prima geschikt, mits samen gegeven met een goed vitaminen/mineralen supplement, wat ik dus ook al doe
nu nog een goed uitzoeken hoe dat zit met de weisencobs en de kwikbeet en hoeveel ik daar dan van kan geven?

inderdaad testen opleverbot al is de wetenschap daar nog niet ver mee....er is wel een test op komst , daar had hijtoevallig vorige week een lezing over gehad , aleen is de test nog niet accuraat genoeg

hij vind het in ieder geval niet een geheel slecht idee om de mannen toch ondanks welke uitslag dan ook toch te behandelen tegen leverbot , omdat de leverbot in onze uithoek toch wel veel voor schijnt te komen

hij had het ook over een supplement voor de lever die de ketens van de aminozuren ondersteunt , maar die hadden hun niet in huis , dus moest ik eventueel zelf even naar op zoek ....

iemand een idee waar hij het over had??????

leverbiopt is ook besproken en hij vond het toch verstandig om meerdere onderzoeken te gaan doen , zowiezo ten eerste een lever echo om eerst op zoek te gaan naar de beschaigde delen van de lever enals die duidelijk zichtbaar zouden zijn , zou het wijs zijn daar dan een biopt van te nemen ....als het door een correct iemand word uitgevoerd , zijn de risicó's te overzien ...

hetzou dan in eerste instantie genoeg zijn om eerst met 1 paard te komen en dat zou dan blaze worden
hij zou dan de gehele dag gaan blijven zodat ze de tijd hadden voor eventuele verdere onderzoeken

dus voor nu eerste instantie direct eiwitarm voeren en een test voor leverbiopt en/of direct tegen leverbot behandelen
en eventueel dat supplement voor de lever

volgende wek was diegene die het biopt correct kan uitvoeren niet aanwezig , dus het zal dan de week erop worden....