[TI] Welke hengst voor Dorina?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Welke hengst voor Dorina?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:35

En Cameron? Dat vind ik nog steeds een waanzinnig mooie hengst.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:00

Wafti dan, van de bonte parels. Is alleen ICS Ltd goedgekeurd hoor maar even theoretisch :P

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:30

Cameron dekt niet buiten de deur.......

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:23

Frenia, op mijn website staan enkele oudere nakomelingen van Guiness, zoveel zijn het er ook niet!
De veulens die hij bij mij gegeven heeft waren allemaal veulens met premies tussen de 143 en 148 punten :P

Heb alleen 1 probleempje, hij fokt ook vos door :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:29

Is er geen hengst, zoals Victorio, en dan van rond de 145 tot 155 cm ??
Victorio zelf wil ik niet aanbieden.
Hij is te klein en vererft heel sterk naar het Fell pony type in zijn nakomelingen bij mij.

Misschien, kijk eens naar de hengsten van het eerste uur.
Dublin, goede genen doorgever.
Maestro, idem.
Wil je een goed rijpaard met correcte bouw ??
En daarnaast het behoud van het echte Irish Cob karakter ??
Ik heb nog een ouwetje staan.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 15:22

en mag ik vragen waarom Cameron en Wafti?

Henk: Ik vind Dublin en Maestro beide hele mooie hengsten en idd vrij standvastig vererven
ik vind geen van beide echter écht bij Dorina passen
zowel de veulens van dublin als die van maestro vind ik vaak gewoon goede paarden, ze zijn prima verervers met het gros van de fokmerries en hebben dus allemaal wel leuke, gemiddeld goede nakomelingen, maar er zijn weinig uitschieters bij en vaak missen de nakomelingen présence en uitstraling, dat beetje extra zeg maar
Dat heb ik bv ook bij Zippo hoor, gewéldige allround hengst met over het algemeen eigenlijk allemaal wel nakomelingen die gewoon goed in elkaar zitten en waar weinig fouten aan te vinden zijn, maar die ook zo 'normaal' zijn. Uitzonderingen daargelaten uiteraard. Ik heb overigens met Zippo wel een veulen gefokt in 2006 en was daar ook tevreden over, zeker als ik hem nu als volwassen paard zie. Dus ik sta wel achter die keuze van toen, maar ik leg de lat ook wel steeds hoger.
Vind Dublin en Maestro verder ook vaak vrij grove, grotere 'paarden'hoofden fokken.
Zou dan nog eerder Zippo kiezen voor Dorina, al heeft die ondertussen zo ontzettend veel nakomelingen, dat dat ook niet mijn eerste optie zou zijn.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:14

Je wilt dus gaan voor het ultime wow gevoel ?

Maar bij elke nakomeling komt er ook 50 tot 75% van de moeder terug.
En natuurlijk ook nde derde generatie in de voorouders.
Dus om te beginnen, weet je wat van de voorouders van Dorina ?
En dan de hengst erbij zoeken die ook bekende voorouders heeft.

Dan lukt het misschien om het Wow gevoel te krijgen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:32

Ik vind het erg lastig, maar ik denk dat Rob Roy wel een leuke combi zou kunnen zijn.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 18:03

Henk: ja, ik probeer (een) veulen(s) te fokken dat eruit springt, dat wat meer heeft dan een ander
het wow-gevoel is niet alles, maar het is wel iets wat ik mee in rekening neem, maar het is uiteraard ook iets heel persoonlijks. voor iemand anders kan maestro het einde zijn en zijn nakomelingen ook ;)

ik volg je laatste lijntje niet helemaal, dus kijken naar de voorouders en daarnaar fokken zorgt voor een nakomeling met ultiem wow-gevoel :?

van Dorina is niks bekend qua voorouders, dat is uiteraard jammer, want ik ben het wel met je eens dat de grootouders vaak terugkomen in de nakomeling :j
helaas is het nu eenmaal zo dat van de meeste paarden hier nog weinig bekend is en moeten we roeien met de riemen die we hebben ;)

en uiteraard speelt de moeder van het veulen een grote(re) rol, denk je dat ik daar niet naar kijk dan als ik nakomelingen van een hengst onder de loep neem :+
daarom zeg ik ook dat de genoemde 3 hengsten goede verervers zijn die standvastig vererven. want met eender welke merrie je ze matcht, er komt altijd wel een goede cob uit. Het is alleen jammer dat ze alledrie in combi met echt goede moederdieren, geen/weinig echt uitzonderlijke nakomelingen hebben.
en zowiezo, zo zijn er ook zat hengsten overzee met wél een bekende goede afstamming ;) die zelf geweldig zijn, maar waarvan geen enkele nakomeling ooit zo goed wordt als de vader, ook niet met echt goede merries
ik zeg ook niet dat ik die hengsten per definitie niet zou gebruiken, want dat zou ik zeker wel doen (en heb ik al gedaan)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:22

We hebben vaak naast elkaar gestaan op keuringen en samen commentaar gegeven en gesproken over de paarden en de keurings resultaten.
Dus ik denk dat we het zelfde beeld hebben hoe een echte Irish Cob eruit moet zien.

Met mijn laatste lijntje bedoel ik terugfokken op de voorouders. (3de generatie)
Dit gebeurde heel veel bij de Arabieren, en dan dus vooral op type.
De grote Nederlandse Arabieren fokkers fokte voor de premie keuringen.
Je zag daar afgelopen jaren de dish in het voorhoofd steeds meer accent krijgen.
Amerikaanse invloed, nu gaan ze weer terug naar het Pools / Russische type.
Nadeel was dat het echte goede en rustige Arabieren karakter er toen uit gefokt is.
Bij de Quarters wordt veel meer sport gericht gefokt.
Hierbij verdween het zware type en werd de quarter meer sportpaard.
Met daarnaast heel veel slecht materiaal, men kijkt niet of de hengst vwb type paste, nee men keek naar de win som van de hengst.

KWPN, springen, dressuur.

Maar soms wordt er een veulen geboren uit een onverwachte combinatie, wat voor ras of type ook, die wereld kampioen wordt.

En dan wat ik afgelopen jaren heel veel gezien heb op de ICS keuringen.
Een goede en hoge 1ste premie merrie geeft altijd een goed veulen.
De uitzondering heb ik lopen, merrie, tweede premie, hoofdzakelijk door de wat dunnere benen.
Haar veulentjes, beide toppers. Maar ik zie toch de beentjes van de moeder nu terug komen.
Ben benieuwd wat ze dit jaar gaan doen op een keuring. (nu 2 en 3 jaar oud).

Mijn conclusie is, zoek een hengst die vwb type en grootte bij je merrie past.
Ga niet in de extremen vwb bouw.
Minimaal 1ste (ICS nederland) premie, en het liefst, goed hoofd, en goed karakter.

Fokken is gokken.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 20:42

heeft iemand een écht goede standfoto van Rob Roy ?
heb op de website zitten kijken omdat het lang geleden was dat ik die nog bekeken had, maar hij is nog steeds zoals in mn herinnering
ik vind hem te smal van achterhand en van borst voor Dorina, hij is bv echter wel iets voor Tinkerbell
op de standfoto's staat hij ofwel met zn achterbeen te ver onder of te ver naar achteren of de foto's zijn van te laag genomen waardoor zijn achterhand en overgang van rug naar croupe niet zo goed lijkt, dat zelfde zie ik echter niet terug in de bewegingsfoto's, vandaar dat ik benieuwd ben naar een goede standfoto

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:57

frenia schreef:
O'Bryan ben ik al langer fan van :j vind ik ook een logische keuze bij Dorina om genoemde redenen :j
An Rua vind ik schitterend! Niet alleen is hij zelf gewoon heel goed, maar wat ik tot hiertoe van nafok van hem gezien heb, vind ik overweldigend goed +:)+
Als ik tussen beide zou moeten kiezen (beide vos, bah :P ;)) dan zou ik voor An Rua gaan, omdat ik die standvastiger en beter vind doorfokken.
Maar helaas niet ICS NL ggk idd :)

Alexandra, dank voor je vlijende woorden :o :-) Leuk om te lezen dat andere liefhebbers ook gecharmeerd zijn van An Rua's nafok.
Ik krijg regelmatig de vraag, en wederom enkele n.a.v dit topic, of mijn hengst ook ICSnl ggk is of binnenkort ter keuring zal verschijnen. Vandaar even een reactie in dit topic: nee voorlopig niet, mijn hengst zal wrs niet op een ICS keuring verschijnen. Ik zie op dit moment geen meerwaarde in een beoordeling van deze jury. Bovendien is het niet mijn wens om hem veel merries te laten dekken.

Alexandra, veel succes met je hengstenkeuze. Mocht je alsnog geinteresseerd zijn dan is Dorina welkom, en jij ook natuurlijk.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 13:54

Mero: geen dank, ik geef gewoon mijn mening ;)
Ik heb ook zeker begrip voor je keuze, want ik redeneer op exact dezelfde manier :) Alleen is onze stamboekkeuze verschillend.
Als jij het geen toegevoegde waarde vindt hebben, moet je het ook niet doen. Het is jouw hengst en dus jouw keuze waar je hem voorstelt en waar niet, welke merries je hem laat dekken en welke niet. En voor wat betreft de hoeveelheid merries ben ik het met je eens dat less is more :j
Zo heb ik ook al gezegd dat ik de kans vrij klein acht dat Deaglan voor NST zal worden voorgesteld, gewoon omdat dat voor mij/ons geen toegevoegde waarde heeft. En loopt hij daarom een aantal merries mis, dan is dat maar zo, hij hoeft wat mij betreft geen 50 nakomelingen te hebben :n

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:30

Rob Roy heb ik begin dit jaar nog in real gezien en heeft inderdaad een smalle achterhand :j Ik kan misschien vragen of een kennis nog een paar foto's van hem heeft gemaakt!

Nieuwe hengst van ITS, Amadeus is ook gaaf! Vooral vanwege zijn kleur spreekt hij me aan. Maar volgens mij zijn er nog niet veel nakomelingen van hem dus zou je geen voorbeeld kunnen zien. Ook weet ik niet of hij al ter dekking staat voor andere merries. En hij heeft misschien wel een iets aflopend kruis, maar dat kan ook gewoon door bepaalde foto's komen.

Bij Hof van Ede staan ook nog (na mijn weten) alle 3 de hengsten ter dekking. Allemaal erg lief van karakter, Sjakie vind ik een mooi voorbeeld van een Cob! Salomo is de vriendelijkste van het stel, echt een allemans vriend! Alleen qua bloedlijn misschien wat minder interessant, een zoon van Pablo en daar lopen er natuurlijk al heel wat van. En Willow is er ook nog, ook een fijn karakter! Mooi beenwerk alleen wel een wat grover hoofd vergeleken met Dorina!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:38

Willow is wel groot. 1.58 oid :j En een vrij groot hoofd inderdaad.
Vind persoonlijk Sjakie en Salomo niet de match voor Dorina, maar kan er nog niet helemaal bij waarom eigenlijk...

Zie nu de vraag waarom Wafti. Mooi cob type, niet te groot. Mooi klein (cob) hoofdje met naar mijn mening veel uitdrukking. Op de keuring vond ik hem iets week in de rug ogen. Maar toen was hij krapaan 3 dus kan inmiddels verbeterd zijn.