Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Gwahir schreef:Goed plaatje en leuk artikel, maar het valt me op dat het moeilijk is om wetenschappelijke publicaties te vinden over het schadelijke effect van vroege belasting op latere leeftijd. Ik heb er net even een korte zoekopdracht naar gedaan in de wetenschappelijke database, maar er komt zo snel niks bovendrijven. Voor mij blijft het dus meer een soort van gezond verstand dat je geen zware belasting vraagt van een onvolgroeid skelet, maar echt bewijs dat dit oorzakelijk verband houdt met blessures op latere leeftijd kan ik niet vinden :S (iemand anders wel?)
KootMiraDrum schreef:Zou het kunnen dat er bijna geen paard boven de, zeg 8 jaar, is wat geen artrose heeft? Ik denk dat je het in die richting moet zoeken. Of schrijf ik nou hele rare dingen?
aerdenhout1 schreef:Het is alleen maar een voorsprong nemen zodat hij eerder onder het zadel kan en dus zijn geld gaat op brengen!
Ik heb een paard en wil zo snel mogelijk rijden, anders kost hij me elke maand een X bedrag en daar heb ik hem niet voor!
rommulus schreef:Ariebren schreef:Maar waar zijn de paarden eigenaren die paarden hebben gehad, die afgekeurd worden omdat ze te jong ingereden zijn ??
Nee heb ze niet maar wel gezien, ingezakte ruggetjes en dikke gewrichten zie je dan al van verre
Citaat:Twenty-six percent of animals were overweight (body condition score, BCS, >3/5) and 4.5% were underweight (BCS <2/5). Seventy-one percent had a dermatological abnormality and 22% displayed hirsutism or abnormal moulting. Ophthalmic lesions frequently identified included vitreous degeneration (66.0%), cataracts (58.5%) and senile retinopathy (33.7%). When assessed at walk, 18.6% were lame on at least one limb, while 50.5% were lame in trot. The majority of animals (83.5%) had a reduction in range of motion in at least one joint. Eighty percent of animals had hoof abnormalities. Dental abnormalities were identified in 95.4% of animals.