[TI] Tinkers tegenwoordig eerder 'volwassen?'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:57

ey berdien das nou toevallig ik schreef het vd week al, zat met hetzelfde idee als jouw in mijn hoofd. Dat ook degene die 10jr terug zeiden, nee je moet ze niet voor hun 4e oppakken, nu vrolijk mee doen met het al op 2.5jr opakken.
Kijk beetje hangen/meeliften hoe je het wilt noemen, prima maar dan wel het liefst immer grade aus, lekker simpel door de bossen ofzo, maar zet zo een jong dier niet in een ( vaak) te zware bak aan een longe van 10meter.
Dat van jong even "beleren/ ermee hobbelen" en daarna weer terug het land in ben ik voor stander van, maar dan niet beleren in een bak en alle knoppen er al opzetten.

Hier ook Mac al voor zijn 3e levensjaar bereden in de bossen door mijn vriend, dan krijg je van die zondagsrijders zeg maar,iets geleerd heeft hij niet meer dan het respect hebben voor de mens, hij was beetje uhmm eigenleven aan het leiden en liep over ons heen.
Na zo een 20x mee te zijn geweest op uitjes is die in de wei beland. Ondertussen is hij nu 4.5jr en staat nog steeds in het land. als in die 1.5jr er 15x iemand op gezeten heeft, is dat heel veel. het komt er steeds niet van hem op te pakken, en het hoeft voor mij ook niet perse dagelijks/wekelijks
Want ik weet dat hij in zoverre ervan heeft geleerd, dat ik hem bv morgen opzadel en meeneem voor een buitenritje en hij zou geen een keer proberen iets te doen wat die officieel niet mag. En dat is zeker niet omdat het een "dooie" is, maar Mac is aan de hand veel veller dan als je erop zit.

Djeanne is met 3 en 2mnd beleerd, zelfde als hierboven, beetje bosritjes enz. en staat nu sinds 1 okt stil om verder paard te zijn in de wei. dat zij al wat beleerd is, was ook puur ivm verkoop, iedereen vroeg of ze beleerd was blablabla
ook bij haar weet ik, dat ik haar ten alle tijden zo uit het land kan plukken en kan gaan rijden zonder problemen. Zo een eerlijk dier, maar wel voorwaards, en dat zou ze altijd blijven dat zit in dr genen.

Nu hoeven de paarden hier zowiezo niet wekelijks/maandelijks bereden te worden, daarvoor hebben we ze dan ook niet om er elke week mee te rijden. Maar als ik het dan eens op mijn heupen heb en zin heb in een ritje, is dit geen probleem
zo verkocht ik laatst een 6jarige, ook nog niet beleerd, ja keertje erop gezeten wat uiteraard geen problemen gaf.
en toch merk je dan aan de kopende partijen ( meerdere keren dezelfde vraag) ohh is er iets mee? lukte het niet, het beleren? is ze moeilijk daarin?
dus de meeste mensen vinden het standaard gewoon "vreemd" als een wat ouder dier niet beleerd is, en trekken haar dan meteen hun conclusie uit ten nadelen van het dier en bv de verkoper, terwijl dat dus helemaal niet zo hoef te zijn.
En dan terugkomend op berdien ( en mijn) vraag, ja de meeste mensen zijn gewoon van het standaard "oh HET is 3jr jaar" mooi, hobbelen/rijden maar!!

Dribbelkont

Re: Tinkers tegenwoordig eerder 'volwassen?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:21

ik heb zoe op haar 3de beleerd en heb haar 2 maanden gereden van beginnend 5 min tot 1 uur buitenrit
zoe pakte het erg goed op en ben al vrij snel recht uit buitenritten gaan rijden met erg veel stap.
nu die 2 maand heb ik haar weer vrij gegeven om haar zelf weer in bescherming te nemen
ze staat inmiddels nu 4 maand stil en pak haar in maart weer op 1 keer per week dan is ze 3 jaar en 9 maand.zie wel hoe ze het ervaart en wil haar dan doorrijden tot aug en dan misschien wel weer even een winterstop maar we zien wel

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:05

Gwahir schreef:
Goed plaatje en leuk artikel, maar het valt me op dat het moeilijk is om wetenschappelijke publicaties te vinden over het schadelijke effect van vroege belasting op latere leeftijd. Ik heb er net even een korte zoekopdracht naar gedaan in de wetenschappelijke database, maar er komt zo snel niks bovendrijven. Voor mij blijft het dus meer een soort van gezond verstand dat je geen zware belasting vraagt van een onvolgroeid skelet, maar echt bewijs dat dit oorzakelijk verband houdt met blessures op latere leeftijd kan ik niet vinden :S (iemand anders wel?)

Klopt, en dat is dus ook mijn punt. Immers, mensen zijn ook pas uitgegroeid als ze 21 zijn, maar wordt al veel eerder belast.

KootMiraDrum schreef:
Zou het kunnen dat er bijna geen paard boven de, zeg 8 jaar, is wat geen artrose heeft? Ik denk dat je het in die richting moet zoeken. Of schrijf ik nou hele rare dingen?

Artrose kan vele oorzaken hebben, en er zijn ook genoeg oude paarden die vroeg beleerd zijn zonder artrose hoor. Daarbij ontstaat artrose niet uitsluitend in de periode van groei, dat kan ook op latere leeftijd ontstaan (is in de meeste gevallen zo).

aerdenhout1 schreef:
Het is alleen maar een voorsprong nemen zodat hij eerder onder het zadel kan en dus zijn geld gaat op brengen!
Ik heb een paard en wil zo snel mogelijk rijden, anders kost hij me elke maand een X bedrag en daar heb ik hem niet voor!

Ongeacht of ik het hiermee eens ben, blijkbaar is er wel een markt voor, anders zou het niet gebeuren.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 21:33

Ongeacht of het schadelijk is op latere leeftijd of niet, waarom zou je dingen willen overhaasten en zo vroeg aan de gang willen? Voor het derde jaar zijn veel groeischijven nog niet gesloten. Het lichaam zelf is er dus nog niet klaar voor, laat staan de grijze massa tussen de oren. De schadelijkheid is niet bewezen... maar het profijt ook niet.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:49

Een paardenlichaam is nooit klaar om erop te gaan zitten, daar is het dier domweg niet voor gemaakt. Geestelijk verschilt dit zo erg, daar kan je niks uit concluderen. Bovendien, een paard snapt echt het nut niet van het feit dat de baas erop gaat zitten, ongeacht de leeftijd. Het leerproces op zich verandert wel naar mate het dier ouder wordt, maar dat geldt voor het leren van dingen op de grond net zo goed. Misschien dat met 2,5/3 jaar erop gaan zitten gezien wordt als overhaasten voor mensen die liever langer wachten, dat is jullie goed recht, maar zo zie ik dat zeker niet. Het hangt er zo vanaf hoe, hoe vaak en in welke context je dingen doet.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 21:54

Een paardenlichaam is van oorsprong niet bedoelt om erop te gaan zitten nee. Maar daarom :)* is het minste wat je imo kunt doen is wachten tot het in ieder geval min of meer uitgegroeid is.

Ik lees hier ook de vergelijking tussen paarden en mensen. Die lijkt me nogal mank gaan? Ten eerste zijn het twee hele verschillende lichamen, ten tweede wordt de doorsnee persoon niet uit z'n slaapkamer geplukt om een rondje door de woonkamer te hollen met iemand op z'n rug :)) Kinderarbeid niet meegerekend kan een opgroeiend persoon in redelijke mate zelf bepalen welke arbeid/activiteit hij doet. Een paard kan dat niet.

@stalnijmegen: grappig dat ik niet de enige ben en wat een toeval inderdaad! Misschien juist omdat het de laatste tijd meer opvalt?

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:17

denk t ja, had het wel idd na aanleiding verteld in het foktopic nadat iemand met jong diertje bezig was en ik me opeens dat zat te bedenken

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:18

In Amerika hebben ze de stelregel:
Een paard ingereden op zijn 2de, in de nazomer, is goed of niet goed.
Een niet goed paard op zijn 6de pas ingereden is dan ook niet goed.

Maar een vraagje, wie heeft nu echt ervaring met een paard, die jong ingereden is, en op zijn volwassen leeftijd problemen krijgt??

Met uitzondering van onderstaande problemen.
De prok keurings eisen, waar menig hengst en bij het kwpn de merries op gekeurd worden.
Losse knieën is erfelijk.
Atrose is erfelijk.
OCD is deels erfelijk.
Hoefkatrol is erfelijk.
Spat is erfelijk.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 19-12-11 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:18

De mijne is toch gelukkig pas ingereden toen hij dik 4 jaar was :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 22:23

Wat Tinkers betreft, ik denk dat die generatie nu aan het 'ouder worden' is Ariebren. Zo lang zijn Tinkers natuurlijk niet in grote getale aanwezig in NL, de eerste generatie is/was vooral import. En god mag weten wat dáár mee is gebeurt aan de overkant van de plas.

Wat het vroeg inrijden met Tinkers doet zal pas over een aantal jaren bekend worden, als de nakomelingen van de eerste Tinkers in NL ouder worden.

De problemen die jij noemt zijn inderdaad erfelijk maar kunnen ook door een trauma of overbelasting ontstaan. Zo heeft mijn merrie kapotte kniebanden in haar linkerknie. Door die kapotte kniebanden is artrose ontstaan in die knie. Of die artrose ook was ontstaan zonder dat trauma is niet te zeggen. De rest van haar gewrichten is brandschoon, dat heb ik gezien op de röntgenfoto's.

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:24

Jong inrijden=jong met pensioen.
Liever even wat langer wachten.
Alles moet nog groeien.
Grondwerk natuurlijk wel al, ligt ook aan het karakter.
Een paard dat wil werken kan je bijvoorbeeld al aan lange lijnen laten wennen en ook aan je stem laten wennen, zoals hoo halt en voorwaarts draf dat is erg handig als je begint met inrijden).
Maar echt inrijden (zowel zadel als sulky), richting de 4/5 naar mijn mening.
Dan is het paard ook emotioneler volwassener.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:36

Dus alle "super goed lopende" paarden in de western, aangespannen en dressuur zijn op latere leeftijd ingereden ??
Nee dus, ook de jongelui die vroeger in de zomer meehielpen bij de stro en hooi oogst zijn nu nog steeds gewoon gezond.
Baaltjes van 20 en meer kilo's opgooien op de bandenwagen.
Een gezond paard, en ik zeg een gezond paard, kan heel veel hebben.
Maar de meeste problemen met paarden onstaan door de overdreven voeding en te weinig beweging.

Dit wel ter discussie, ik ben ook zunnig op mijn paarden, maar met najaar op 2 jarige leeftijd worden ze echt wel gegymnastiseerd dmv longeren enz.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:52

wat ik me dan altijd afvraag met in de bak hobbelen/bezig zijn/werken etc
hoe zijn die bak bodems??
men heb vroeger wel eens op een pensionstal gestaan en daar hadden ze me een zware bodem, zo gek als ik ben lade ik mijn paard op en ging op andere pensionstal rijden.
( waarom ik mijn paarden nie op die andere pensionstal neerzette zodat het me een hoop gesleep koste, was omdat ze dan niet 9 tot 5 buiten zouden staan)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:20

Ik heb afgelopen jaren heel wat maneges van binnen en van buiten gezien.
Prachtige accomodaties, binnenbakken, longeerbakken en stapmolens.
Poetsplaatsen, wasruimtes, infrarood lampen en wat nog meer ?
Wat mij wel opviel op die "super" maneges was dat er heel weinig paddocks en weides aanwezig waren.
De kantine is ook altijd super mooi en zgn erg gezellig.
Kost een paar euri's om je paard daar neer te zetten.
Hier in de regio zitten ze al op de 375 tot 450 euro per maand.

En dan hoor je verhalen van paarden eigenaren, je gelooft het niet.
Ik ben wel twee uur met mijn paard bezig geweest.
Die twee uur bestaan uit een kwartiertje poetsen, 10 minuten longeren en de rest van de tijd in de kantine koffie drinken en kommentaar geven op de ruiter die echt aan het trainen is met zijn paard.

Dit soort eigenaren hebben dus altijd een gezondheids probleem met hun paard.
Arm dier, hij kan er niets aandoen, zijn eigenaar wel.

Dus waar komen die gezondheids problemen vandaan ?
De paarden krijgen te weing beweging op dat soort luxe maneges.

Wanneer je echt serieus bezig bent met een jong paardje, dan zorg je voor stalrust, weide of paddock en een goed opgebouwd trainings schema.
En is je paardje een atleet en heb je zelf de kennis en kunde dan kom je in de prijzen met je paard.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:49

idd Henk,
vandaar mijn leuke actie's dus ook om te gaan "hobbelen" op een "luxere" pensionstal want daar was de bak enz ok, maar vond ze niet goed genoeg voor mijn peerd
( kantine hangen had ik geen tijd voor met 2 peerden in pension en fulltime baan, pakte wel blikje drinken tijdens het poetsen/verzorgen)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 00:26

Dus, lekker werken met je paard.
Goedzo.

Maar waar zijn de paarden eigenaren die paarden hebben gehad, die afgekeurd worden omdat ze te jong ingereden zijn ??

Ik weet zeker dan 99% van de paarden eigenaren (minimaal 400.000 paarden) nog geeneens verder komt dan wat recreatie en een buitenritje.
Die paar paarden die in de topsport meelopen zijn goed en blijven goed.

Stel je voor dat iedereen een toppaard heeft.
Loopt de eigenaar ook de marathon, of doet mee met Ajax-Feijnoord ??

Nee hoor, lekker zaterdag voetbal met een biertje in de kantine na afloop.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 00:39

Ik moet eerlijk bekennen... Ik kreeg mijn eerste paardje... arabiertje van 2 jaar... inrijden en karren maar... wedstrijden en al, iedere dag erop, hard trainen!! En nu is hij bijna 30 en loopt nog als een zonnetje.... Ik hobbel er zelfs af en toe nog wat op rond en hij geniet van zijn oude dag...

En toch... als ik naar mijn tinker kijk van 2,5 denk ik... lekker laten spelen nog... Komt wellicht ook omdat ik haar moeder ook heb om mee te rijden.... of misschien omdat het "mijn zelfgefokte kindje" is.... Ben er toch niet zo voor....

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 06:36

Ariebren schreef:
Maar waar zijn de paarden eigenaren die paarden hebben gehad, die afgekeurd worden omdat ze te jong ingereden zijn ??

Nee heb ze niet maar wel gezien, ingezakte ruggetjes en dikke gewrichten zie je dan al van verre

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:08

rommulus schreef:
Ariebren schreef:

Nee heb ze niet maar wel gezien, ingezakte ruggetjes en dikke gewrichten zie je dan al van verre

De mijne niet hoor... goede rug en keidroge benen waar en 3 jarige jaloers op is... :o
Maar ze zullen er ongetwijfelt bij lopen... of 't uberhaupt niet redden!!

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:21

Het is raar dat er wetenschappelijk bewijs wordt “ge-eist” voor de nadelen van het vroeg beleren.
Vroeger gebeurde dat, het vroeg beleren, en was dat de normale gang van zaken, niet alles wat vroeger gebeurde is goed, net zoals niet alles wat in de US gebeurt goed is :+

Er kunnen best wetenschappelijke onderzoeken gedaan zijn naar de schadelijke gevolgen, niet alles is met een druk op de knop opvraagbaar......
Het kan ook prima dat die onderzoeken nog helemaal niet gedaan zijn. Het is pas sinds een aantal jaren echt wat breder verbreid dat het beleren op 3 jarige leeftijd misschien wel niet zo goed is. Wat wel echt vast staat is dat het paard nog lang niet is uitontwikkeld op 3 jarige leeftijd en de botten nog behoorlijk aan het groeien zijn.... Daarnaast hoef je geen rocketscientist te zijn om te bedenken dat een paard op zijn 2e of 3e (of 4e) geestelijk nog lang niet volgroeid is en het koppie ook tijd nodig heeft om volwassen en evenwichtig te worden.

Ik zie overigens ook geen wetenschappelijk onderbouwd bewijs dat het prima is om een paard vroeg te berijden..... Dat het geen schade veroorzaakt.... Men is vanuit wetenschappelijk oogpunt misschien niet zo bezig met die vraag, dat kan ook, dat wil niet zeggen dat wij als mensen, en in 99% van de gevallen hobby-ruiters, maar lekker op een jong paard moeten klimmen, just for the fun of it..........

Feit is wel dat er veel oudere paarden met heel wat “bot-problemen” zijn. Aanleg is erfelijk en er zijn vaak meerdere factoren die een gebrek veroorzaken of triggeren waarvan de oorzaak of het complex aan oorzaken niet altijd vastgesteld kan worden.....
Rugproblemen zijn niet altijd makkelijk te zien en al helemaal niet bij een ras wat er bekend om staat zijn kwaaltjes en pijn te verbergen.

Vroeger werden paarden niet erg oud, ze gingen naar de slager als ze op waren door zware arbeid, ook mensen werden in de meeste gevallen een stuk minder oud, maar dat is geen standaard die we nu nog hanteren. (paarden stonden overigens vroeger in de meeste gevallen een complete winter in een stand met geen bewegingsruimte ;-) de luxe gevangenisjes van tegenwoordig zijn daar geen alternatief voor maar dat is een andere discussie )

De meeste mensen hebben een paard als hobby, er is geen enkele noodzaak om vroeg op een paard te klimmen, het is geen vervoersmiddel en de meesten verdienen er niet hun brood mee. Waarom zou je dan in godsnaam bewust risico’s nemen door op een veel te jong paard te gaan zitten of dit te jonge paard op 3 jarige leeftijd in de krul getrokken door een dressuurbak laten rijden, voor de lol? Voor je eigen vertier en gezelligheid...

Beweging krijgt een jong paard voldoende wanneer het buiten ruimte heeft en in kuddeverband leeft :j precies zoals de natuur het bedoeld heeft, daar heeft een paard geen longeerlijn, zadel of ander hulpmiddel voor nodig :+

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:35

Ik moet zeggen dat ik juist dat gevoel niet meer heb van : is 3, nu beleren! Vroeger had ik dat veel sterker... Wel wil ik mijn merrie die volgend jaar 3 wordt laten beleren, zodat ik haar af en toe mee kan nemen met een buitenrit. Ze heeft heel erg de neiging om te vet te worden en dan vind ik beweging wel belangrijk. En dan liever lekker met een stapritje mee naar buiten, dan aan de longe...

Mijn friese hengst wordt ook 3, maar is en blijft wat schraler. Hij gaat volgend seizoen met kleine hengstjes gewoon nog de wei op. Die is gewoon nog te jong. Zowel lichamelijk als in zijn kop. Met hem doe ik wel grondwerk en beetje spelen.

Wat ik zelf wel merk bij mijn paarden is dat vanaf 4 jaar ze veel stabieler in hun hoofd zijn. Ze kunnen gewoon meer hebben. Dus ik zie het eigenlijk allemaal wel. Als het teveel is voor mijn merrie, gaat ze gewoon weer fulltime de wei op. Ik heb wat dat betreft geen haast en geen stress!

Maar het is en blijft wel een feit dat als je een paard vanaf 3 jaar wilt verkopen ze gewoon zadelmak moeten zijn. Anders haken heel veel mensen af. En omdat de markt momenteel ook niet echt goed is, denk ik dat heel veel mensen hun jonge paarden snel willen beleren zodat ze ze verkocht krijgen...

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:12

Ik vind het helemaal niet raar om (wetenschappelijk) bewijs te eisen van welke bewering dan ook, maar dat komt misschien omdat ik een wetenschapper ben :+ . Ik vind deze discussie heel erg nuttig, want de bedoeling is natuurlijk dat we onze paarden geen schade berokkenen, maar er zijn gewoon geen cijfers over te vinden. En dat kan betekenen dat zo'n onderzoek nooit gedaan is, maar ook dat er geen correlatie is gevonden tussen de leeftijd van beleren en de gezondheid van het paard op latere leeftijd (zo'n bevinding is namelijk niet zo opzienbarend en wordt dan vaak niet gepubliceerd). Ik vermoed het laatste, want ik vind het raar dat ik er niets over kan vinden, omdat de (ren)paardensport een miljoenenbuisiness is, en er dus veel valt te halen mocht een onderzoek aantonen dat je paard langer mee gaat als je later begint met trainen. Maar voorlopig blijven de "tegens" dus een soort mix tussen aannames op basis van gezond verstand en een bepaald gevoel over wat je zelf het fijnst vind werken (misschien wel het belangrijkste! :) ).

Overigens, er wordt wel gepubliceerd over training in jonge paarden, zo vond ik bijvoorbeeld een artikel dat de botontwikkeling vergeleek bij 2- en 3-jarigen, in twee groepen: één groep stond in de wei en kreeg alleen 'vrijwillige beweging' en een groep kreeg naast het spelen in de wei ook training (wss op de baan, want het waren Engels volbloeds). Resultaat was dat de botten van de getrainde paarden zich aanpasten, dikker en sterker werden dan die van de ongetrainde paarden. Het skelet is dus in elk geval dynamisch en past zich aan aan de belasting.

Daarnaast vond ik nog een interssant artikel over het vóórkomen van ziektes in oude paarden (hier gesteld op >15 jaar). Daarin werden 200 paarden gescreened (steekproef) en de volgende aandoeningen gevonden:

Citaat:
Twenty-six percent of animals were overweight (body condition score, BCS, >3/5) and 4.5% were underweight (BCS <2/5). Seventy-one percent had a dermatological abnormality and 22% displayed hirsutism or abnormal moulting. Ophthalmic lesions frequently identified included vitreous degeneration (66.0%), cataracts (58.5%) and senile retinopathy (33.7%). When assessed at walk, 18.6% were lame on at least one limb, while 50.5% were lame in trot. The majority of animals (83.5%) had a reduction in range of motion in at least one joint. Eighty percent of animals had hoof abnormalities. Dental abnormalities were identified in 95.4% of animals.

Kortom: deze paarden mankeerden vanalles en nogwat! En dat brengt wel een volgend probleem voor het uberhaupt onderzoeken van deze kwestie: wie kan nog zeggen welke van deze gebreken eventueel door vroeg beleren is ontstaan, en niet simpel weg omdat 15+ gewoon al oud is voor een paard? Gedomesticeerde paarden worden (net als hun baasjes) gewoon veel ouder dan in het wild, en inderdaad, vroeger gingen ze veel eerder naar de slacht. Hopen we misschien dat ons paard gezond oud wordt en zoeken we te hard naar een oorzaak (te jong beleerd) als dat niet gebeurd?

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:33

Op zich zoek ik niet naar een oorzaak waarom paarden misschien niet zo oud worden als we zouden willen, hoewel dat wel een goede zoektocht zou zijn :)
Er zijn heeeeel veel aanwijsbare redenen waarom een paard op den duur gebreken krijgt; overbelasting, te weinig beweging, slechte beweging, simpelweg ouderdom of, en ik denk dat dat het meeste gebeurt, een mix van factoren waarvan te vroeg beleren eventueel een zou kunnen zijn waardoor een paard misschien sneller last krijgt van slijtage of er permanente beschadigingen zijn ontstaan die pas op oudere leeftijd in combinatie met andere factoren naar buiten komen. (rugpijn is een moeilijk aantoonbare aandoening, zeker bij robuuste dieren die vaak hun pijn niet erg tonen.....)

In de (draf en) rensport worden paarden overigens over het algemeen niet oud, dus of we dat met z’n allen als voorbeeld moeten nemen weet ik niet. Die paarden zijn snel af en versleten, ik heb dit als kind van dichtbij meegemaakt en op die manier paarden gebruiken en houden is niet iets wat ik persoonlijk als referentiekader zou willen nemen of als voorbeeld zou willen noemen. Winst (geld en eer) is in die tak het allerbelangrijkste en veel van deze dieren belanden op zeer jonge leeftijd bij de slager, af van de veel te vroege en zeer intensieve belasting.

Ik blijf van mening dat er bij hobbymatig paardenhouders geen enkele noodzaak bestaat om paarden vroeg in te rijden of er op jonge leeftijd al veel van te vragen. Zowel lichamelijk (groei van skelet) als geestelijk is het paard daar nog lang niet klaar voor. (ook bij professionele paardenhouders zou dat niet zo moeten gebeuren, maar aangezien we hier eigenlijk alleen maar met mensen te maken hebben die als hobby paarden houden noem ik die even specifiek, zodra er meer geld bij komt kijken wordt het toch vaak voor dieren een oneerlijker leven.....)

Ook blijf ik van mening dat er op jonge relatief kleine tinkers te grote of te zware (of een combinatie van beiden) volwassenen gaan zitten wat naast de leeftijd van het paard nog eens een extra belasting vormt, common sense zegt dan inderdaad dat dat niet gezond voor het dier kan zijn. :)

Daarnaast blijft het feit bestaan dat in veel gevallen een jong dier wordt aangeschaft wegens de prijs, die lager is dan dat van een ouder beleerd dier, maar dat de kopers van dat jonge dier als ze eerlijk naar zichzelf zouden zijn liever een volwaardig rijpaard hadden gekocht...... Het paard is daar uiteindelijk de dupe van..... Net zoals jonge paarden waarvan de baasjes niet kunnen wachten om iets in de sport te bereiken.....Ook daar is het paard de dupe.....

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:12

De meningen zijn erg verdeeld, dat merk ik bij ons ook.
Kato is met 3,5 jaar ingereden. Zijn nu precies een jaar verder en rijden recreatief. Het gebeurd ook zo maar dat we een week niet rijden en lekker wandelen. Het niveau van rijden is zeer laag. Paard op eigen benen laten lopen en ontspannen lopen.

Vorig jaar zomer was de tandarts bij de paarden. Nu was Kato niet zo gecharmeerd van die man en liet het niet zo makkelijk toe. Gaf die man aan dat Kato flink aan het werk moest en moest leren wie de baas was. Was tenslotte al 3 en moest flink bereden worden. Een tinker is sneller volwassen dan een KWPN'er was zijn verhaal. Heb het zo gelaten. Kato blijft groeien, perioden lekker slungelig en er bestaat meer uit rijden en longeren. Grondwerk in de bak, trailer laden oefenen, wandelen over de weg zijn ook leuke dingen en leren ze ook heel veel van en heb je met rijden weer profijt van.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:49

Ik ben het ook wel met de reactie van aerdenhout eens. Ik bedoel, ik heb mijn paarden niet alleen om in de wei te zetten en naar te kijken. Klinkt misschien hard maar daar zijn ze niet (allemaal) voor.

Liza (fokmerrie, is wel beleerd (4 jaar) maar vind het niks aan dus doen we ook vrij weinig mee behalve buitenritten. Maar zoals Nuadhu, ja, die moet straks toch echt aan de bak. Die gaat de wedstrijden in en daarnaast is het nou eenmaal zo dat hij 'z'n brood' moet verdienen met dekken straks (niet te letterlijk nemen) en je kan er niet omheen maar toch wordt het wel als extra gezien als een hengst ook wat presteerd. Dus ja, die ga ik echt niet laten staan tot ie 5 is hoor. Kost een hoop geld.

Verder heb ik nu niks staan wat rond de zadelmakmaak leeftijd zit. Maar mocht bijv Chanoeka straks 3 zijn en eventueel voor de verkoop gaan wordt ze beleerd. Een paard van 3 zadelmak is nu eenmaal makkelijker te verkopen dan een 'groen' paard van 3. Daar zou ik zelf ook niet op zitten te wachten.