Even als Quartermensje: ik zou eerder kijken naar een hengst die zwaarder beenwerk vererft en niet direct naar een hengst waarvan je alleen kan zien dat hij zwaarder beenwerk heeft. Een enorm zware hengst erop zetten kan een risico zijn, Quarterbeentjes zijn soms al te klein voor Quarter beentjes (ik heb een merrie met een dikke Quarterr**t, hele brede schouders en ze komt al aan van lucht, maar haar benen zijn niet breder dan die van mijn Shet...), het kan inderdaad ook de andere kant op slaan, dat je straks een tank van een veulen hebt met luciferhoutjes als benen en dat kan serieuze problemen geven.
Mijn vriend is niet zo groot, 1,75 uit m'n hoofd, normaal postuur!
Ik probeer inderdaad wel goed op de benen van de hengst te letten authentic!
Jullie zetten me wel aan het denken Dat er een hoop tegen het fokken met kruisingen zijn wist ik wel al. En fokken blijft gokken, ook met gewoon 2 volle tinkers.
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening, dat is ook de rede waarom ik dit topic geopend heb. Maar ik wil absoluut niet dat er dalijk een tinker uitkomt die compleet uit proportie is. Er zitten hier mensen op bokt die ten alle tijden meer verstand hebben van fokken dan ik. En als er hier mensen zijn die zeggen ik zou het zeker niet doen is het ook niet zo dat ik die adviezen in de wind sla.
puur
Geplaatst: 16-12-11 12:18
Bowen misschien? alleen die heeft volgens mij nog geen nakomelingen...
of zeg ik nu iets raars? zoveel verstand heb ik natuurlijk ook niet van
Ik denk dat Eva heel goed zelf kan bepalen of ze Clover wilt laten dekken. Mee denken is goed maar je kan ook te kritisch zijn. Ik denk dat een compacte cob hengst wel goed zou zijn voor Clover, want zij is zelf ook vrij compact.
Ik zou rond dezelfde stokmaat als Clover gaan zoeken, als zijnde Tolkien en The welsh tornado. Allebei mooie compacte cobs, veel behang en zwaarder beenwerk. Echter in het vererven van hun ben ik niet thuis, maar hun eigenaren zitten beide hier op bokt. Maar dat is mijn mening.
en wat betreft de lengte van jou vriend, voor het zicht is het indd mooier een paardje vanaf 1.50m en hoger maar een eentje van 1.45m houdt hem ook makkelijk (hier op bokt zie je genoeg lange vrouwelijke ruiters op kleine tinkers) die van mijn moeder is ook maar net 1.45m. en ik ben ook 1.73m kan makkelijk.
edit: misschien makkelijk om haar afstamming te vernoemen?
Dankjewel Fayem Tolkien heb ik nog niet aan gedacht, dat zou ook zomaar een goede kunnen zijn.. TWT was ik vanaf dag 1 al helemaal verliefd op, ik heb alleen nog niet echt een nakomeling gezien van hem die mijn hart sneller heeft doen slaan. Van Tolkien wel trouwens.. Ik verwacht met de lengte van m'n vriend ook geen problemen Op Clover past hij ook prima! Haar moeder is tinkermerrie Ilse, maar daar is verder geen afstammeling van bekend. Haar vader is niet bekend
ik zou in combi met jouw merrie juist voor een lichtere hengst gaan en als ik dat al zeg, dan is dat heel wat, want ik ben niet snel geneigd dat te zeggen
ik ben bang dat beenwerk 1 van de moeilijkste factoren is om erin te gaan fokken dus de combi met een zware hengst, draait volgens mij hoogst waarschijnlijk uit op een veulen met een nog zwaarder, massiever en compacter lichaam, maar waarvan het beenwerk niet in verhouding mee zwaarder wordt, maw nog meer buiten proportie
ik vind eigenlijk geen van de echte cobhengsten echt bij haar passen of het moet een hele lichte cob zijn. Allerzwaarste wat je volgens mijn gevoel zou mogen gaan is bv Celtic
Toch is het beenwerk wat Celtic zijn nakomelingen meegeeft niet verkeerd.
frenia
Geplaatst: 16-12-11 18:39
zeg ook zeker niet dat het een verkeerde hengst is vind hem heel leuk zelfs wou er gewoon eentje van bokt noemen
denk ook wel dat je de verhoudingen kan verbeteren en met name dus ook het beenwerk maar niet door er een zware hengst met flink beenwerk op te zetten, fokken met uitersten loopt zelden op een voltreffer uit een hengst met zeer zwaar beenwerk, heeft automatisch ook flink massa en body en geeft dat dus ook mee, dit gecombineerd met een merrie die dit ook al heeft, geeft alleen maar meer massa dan de merrie zoals gezegd hebben quarters toch al gauw last van dat onproportionele (veel lijf, maar droog en vrij fijn beenwerk in verhouding) dus de kans dat bij een veulen uit zo'n combi het lijf nóg meer massa krijgt is groot en het beenwerk evolueert niet mee in gelijke mate, waardoor je dus nog minder in proportie komt. dan kan je beter voor een lichtere hengst kiezen, met wél mooi beenwerk, maar die niet zo massaal is en celtic past bv in dat plaatje (vind ik) onze Deaglan is bv ook niet zo heel zwaar en heeft in verhouding een flink stel knieën, maar die is natuurlijk nog heel jong, dus dat is toch nog een beetje koffiedik kijken hoe hij zal verder ontwikkelen. maar ik maak even de vergelijking om aan te tonen dat ik Celtic dus niet verkeerd vind
edit: even het woordje automatisch cursief gezet, want is natuurlijk wel veralgemeend
snowdon
Geplaatst: 16-12-11 20:01
Ik ben het helemaal met frenia eens
Een hengst met niet te veel body zou beter passen bij Clover. Ik zou me niet zozeer richten op het verzwaren van het beenwerk, maar het meer n verhouding trekken. Meer kans van slagen nl. Naast de reeds genoemde Celtic sir Gwynfor, zou Jolly Jumper denk ik ook wel een leuke combi vormen... al weet ik niet of hij dekt? Of ITS Benson?
Overigens hier o.a. Cobs van tussen de 1.45 en de 1.50 en ik ben zelf 1.85. Geen probleem hoor. Als je wat groter wilt, zou je ook kunnen denken aan Glen King Hill of zijn zoon Sir MacKinnley Hill.
patrick1994
Geplaatst: 16-12-11 20:11
ik zit ook al sinds de topic geopend is mee te lezen Ik heb er niet zoveel verstand van maar ik het klinkt vrij logisch dat je het aanstaande veulen beter in verhouding zou kunnen trekken dan het been werk te willen verzwaren. Maar voor fokken zou ik zeker doen als je dat gewoon een keer leuk lijkt zal ik het als ik jou was gewoon proberen
Zijn er trouwens ergens fotos van die zoon van Glenn King Hill (Sir MacKinnley Hill.)
Mallow
Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-11 20:12
O wauw bedankt! Hier heb ik echt wat aan Maar jullie denken dat Tolkien dan ook al te zwaar is? Misschien toch maar eens op visite gaan bij Celtic
Ga de door jouw genoemde hengsten eens bekijken Leon ITS Benson is behoorlijk aan de maat toch? Vind 1,55 / 1,58 wel een beetje de max
snowdon
Geplaatst: 16-12-11 20:13
Benson is 1.57m
Patrickje, ik zal je pb'n Die hengst is overigens 1.69m
Is shenco niks? Niet te zwaar,geeft mooi beenwerk en boeg door (tot nu toe in zn nakomelingen) en hele fijne hoofjes (bij twee merries met erg groot hoofd) beenwerk is mooi stevig maar niet extreem, hij is 1.46.
Bowen denk dat te groot gaat worden, tenzij je groter wil fokken, is hij ook n mooie hengst voor dr. Benson eveneens groot, of jordy ?
Langcara
Geplaatst: 16-12-11 20:54
Ik zou het dier rijtypischer willen fokken en dat kan beste met een arabier. Maar een fjord of haflinger past misschien ook wel leuk. Maar als je het veulen wilt verkopen zul je er niet voor vangen en een hengstje wordt op de markt weggedaan voor de slacht(prijs). Dus bedenk wel goed of je wat met het veulen wilt doen en of je het kunt houden tot het moment dat hij in ieder geval fijn bereden is. Dit om zijn kansen op de markt te vergroten.
Zou Noedel misschien een optie zijn? Mooi zwaar beenwerk, goede rug, wel mooi hoog op de benen, of igg, in verhouding met zijn lijf en zijn gangen zijn mooi ruim
Vind noedel ook wel n combi maar met zyn mooie grove hoofd en dat okk van zn pa misschien te grof op clover? Ik vind noedel geweldig maar zou m niet op yarah durven zetten om zn hoofd niet dat k t niet mooi vind maar k wil t wat kleiner en cobsiger houden.
DeCobvan
Geplaatst: 16-12-11 22:02
eva, ik denk dat celtic en tolkien wel overeen komen.
sallandval
Geplaatst: 16-12-11 22:21
Waarom de tinker-kant op en niet de andere kant. Ik zou denk ik gaan voor een stevige paint horse. Zoals anderen voor mij al zeiden is mooi behang en een stevig onderstel nou juist heel moeilijk erin te krijgen als ik zo rondkijk (daar fokken immers de meeste tinkerfans toch ook op?)
De keuze voelt voor mij dan als een net-niet tinker (met minder beharing dan een gemiddelde tinker) of een paint met extra's (meer body, meet behang etc).
Plus dat een quinker waarschijnlijk meer mensen zal aanspreken in het western-nh crossover-wereldje dan in het engelse recreatiewereldje. Makkelijk een goed huis voor te zoeken mocht het toch niet worden wat je zocht, of mocht je 'de klik' niet hebben met het veulen.
Ts heeft n zwak voor voor tinks dankzij haar verloren kanjer mallow.
Shayla
Geplaatst: 17-12-11 02:47
Mallow schreef:
Hoe groot is bowen? Hij lijkt echt een joekel
Hihi zie ik ineens m'n paardje voorbij komen
Hij is echt niet zo groot als hij er uit ziet hoor hij staat hier compleet opgepompt ff stoer te doen. Hij zal nu zo tussen de 1.50 en 1.55 zitten, veel groter word hij niet meer. Paps was 1.55 en mams is 1.56. Karakter heeft hij echt van papa Chuck. Hij moet nog wel wat zwaarder worden maar dat komt vanzelf Hij heeft tot nu toe ook nog niks aan werk gedaan en een lekker lui leventje gehad Al gaat daar heel gauw verandering in komen
Mocht je hem wil bekijken ben je altijd welkom hoor
Ik vind Noedel en Bowen allebei prachtig! Maar er zit achter beide een behoorlijk zware hengst. En er zijn van beide nog geen nakomelingen bekend ( toch? ) dus ik kan ook niet zien of deze zwaarte van pappa dan ook wordt door gefokt. En zo zijn ze inderdaad beide nog niet voldoende uitgezwaard.
Heb je een standfoto van Shenco Aniek?
Aniekepiek
Geplaatst: 17-12-11 11:40
niet echt n duidelijke maar wel deze zijn recents van 2 november. 1 april moet hij weer naar de keuring
Zo hihi, hij staat hier in n wei die lekker modderig is en waar hij hier en daar n kuiltje ingraaft Dus hij staat overal n beetje ongelijk.. kan wel eens n keertje echte standfotos maken
Waar ik bij Clover ook op moet letten is dat haar borst best 'lang' is en haar voorbenen wat korter zijn in verhouding dan de achterbenen, ze staat dus iets naar voor gekanteld. Een hengst moet dus wel echt een correcte voorkant hebben, en daarmee goed in verhouding met de achterkant zeg maar..
Foto's geven niet een heel duidelijk beeld aniek Ik kom 1 april naar de keuring