[TI] Bono van de Dorushoeve

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:47

Gefeliciteerd met je nieuwe paard! Knappert zeg <3

Mijn gevoel zegt ook: doe lekker rustig aan. Losgooien, een balkje lopen, buiten wandelen. Zou ook zorgen dat het vanaf de grond 100% goed aanvoelt voordat je erop gaat.
Ben wel benieuwd hoe hij uit groeit :)

stalnijmegen

Re: Bono van de Dorushoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:33

vergeet niet dat tinkies laat bloeiers zijn en vele zjn binnenvetters, heel een ander soort ras dan vele andere...
probeer anders wat in te lezen op het net, hier op bokt over het ras en hoe vele het hebben aangepakt

maare wel morgen fotos maken he, van je knapperd

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 00:17

irisvtzant91 schreef:
Ik snap heel goed wat je bedoelt maar hij moet lopen, hij moet bewegingen, en zelf heb ik de ervaring en denk ik dat ik er goed aan doe om veel met hem bezig te zijn.. Ik ben juist van mening dat hoe meer ik hem bezig houd, des te minder hij bezig is met de dingen om zich heen,

Daarnaast knuffelen en poetsen wij ook heel wat af hoor :), wanneer ik weg loop hinnikt hij alsof hij wil zeggen laat me niet alleen. Dat is toch prachtig :)

Hij moet lopen en bewegen, staat hij niet buiten dan? Met hem bezig zijn en hem aan het werk zetten zijn twee verschillende dingen. Minder bezig zijn met de dingen op zich heen? Geef hem de tijd om aan zijn omgeving en prikkels die daarvan binnen komen te wennen, begeleid hem door hem te laten zien wat goede en foute reactie's zijn op die prikkels. Als dat samen gaat met een band die jij met hem opbouwt (een vriendschap waarin jij leider bent), dan komt dat helemaal goed en zal het vertrouwen ook groeien, van beide kanten. Je schrijft het nu alsof je er bang van bent dat hij dingen gaat doen die mis gaan als jij niet zorgt dat hij zich hyperfocust op wat jij van hem vraagt. Dat naar je hinniken klinkt heel mooi, en dat is het ook, ik ken het gevoel. Maar om je even met beide benen op de grond te zetten: Hij heeft dus totaal geen vertrouwen in zijn omgeving, alleen in jou. Dat klinkt mooi, maar zodra je erop zit ziet hij jou niet meer, en zie dan dat vertrouwen maar eens te behouden. Laat dat dier toch levenservaring op doen voor je erop kruipt en hem rondjes laat lopen (wat trouwens op de lange termijn ook niet echt bevorderlijk is voor zijn lichaam).

Sorry voor de misschien wat botte reactie, ik bedoel het niet kwaad, ik hoop dat je erover na gaat denken, dat het nu iig binnen komt. Ik ben ook weetikveelwie niet, en moet zelf nog een boel leren, maar een les heb ik wel geleerd (en ook keihard, ik werd letterlijk de wei uit geschopt); de tijd nemen om en vriendschap op te bouwen waarin jij het leiderschap hebt is een basis die je zo keihard nodig hebt. Is het niet nu, dan is het wel over een paar jaar. Want pas als dingen hem bekend zijn (en je hem dus niet meer overdonderd) en zijn conditie beter wordt, dan moeten er "figuurlijke" klappen gaan vallen, is het niet van jou om hem in het gareel te houden, dan is het wel van hem omdat hij door heeft dat hij ook wel zonder jou de wereld aan kan.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 00:41

Ik vraag me ook af waarom hij moet lopen/beweging krijgen... hij staat niet buiten in een wei of paddock?
Kan je hem dan niet geregeld los in de bak of longeercirkel zetten?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 09:55

mhmmm wil toch ook even reageren...

ik vond eigenlijk al je postje ivm longeren te snel...
een paard heeft soms tot 1 JAAR nodig om zich ergens thuis te gaan voelen
hij is nét bij je aangekomen, moeten leren omgaan met nieuwe omgeving, andere mensen, andere paarden,...
en je zet hem gelijk aan het werk??

en nu al zadel en hangen?
ik zie dit heel erg fout gaan op termijn :o
want nu is hij mak als een schaap, compleet overdonderd door alle nieuwe indrukken, mentaal overbelast door al wat je nu 'nieuws' van hem vraagt
en dadelijk, als hij zich wat sterker voelt (bv over pakweg een jaar), dan komt alle opgekropte frustratie eruit en owee als jij dan degene bent die in de buurt is
zeker hengsten zijn zéér gevoelig

om op lànge termijn een fijn paard te hebben, moet je hem juist evenwichtig in het koppie houden ;)
ik zou hem zelf eerst eens een maand op de wei gegooid hebben minstens
en gewoon de basisdingen doen, met hem bezig zijn dagelijks, werken aan aan de hand geleid worden over het terrein, enz hij zal snel genoeg kleine dingen gaan uitproberen, waarbij jij dan stevig in je schoenen kan staan omdat de situatie nog niet boven je hoofd groeit
als je wil dat hij beweegt, kan je na een week of 2 ook wandelingetjes aan de hand buiten maken, wennen aan verkeer, wennen aan elkaar
en pas als je zijn streken in het dagdagelijkse kent, verder gaan met bv longeren

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:36

Dat moet ik met frenia eens zijn :)

cobfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:45

Helemaal mee eens vanwaar die haast?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:42

Ben het er helemaal mee eens.
Heb mijn merrie nu een jaar, en nu begin ik pas haar ware ik te zien. Ze is nu pas echt open naar mij en naar haar omgeving.

verhuizen, andere omgeving, andere paarden om hem heen, andere routine doen er veel met een paard onder schat dat niet.

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:42

Hoe is het nu met jou en Bono, ben wel heel erg benieuwd?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:54

vind het ook jammer dat je niks meer post, zeker als dat mede door mijn opmerkingen komt
het was niet aanvallend of naar bedoeld, ieder doet met zn paardje hoe en wat hij/zij wil en mijn idee hoeft niet het absoluut enig juiste te zijn ;) het was meer als een waarschuwing bedoeld en als tip en niet als veroordeling, want ik ben er wel van overtuigd dat je doet wat je denkt dat het beste is

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:29

Zoals ik aangaf. vind ik het leuk om voor mij zelf en degene die mij zouden kunnen helpen het bij kunnen houden hoe de vorderingen gaan.

Zoals ik met hem bezig ben denk ik dat we er samen goed aan doen en het gaat echt super goed. Hij is zo ontzettend rustig en zo veel braver geworden.

T word echt een toppertje.

Idd door de "aanvallende" reacties had ik zoiets van jo.. Op dit soort reacties zit ik niet te wachten, dan houd het op..

Maar nogmaals. Het gaat super.. De vorderingen zijn er zeker.. !

Hetgeen wat wij nu doen is op de 2e hoefslag stappen en maximaal 10 min draven om hem recht te leren lopen en op "eigen benen"

Heb uiteraard al een hoop nieuwe fotos :)

Groetjes !

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:42

Gaaf Iris, maakte me al zorgen omdat je niet meer poste,

Ben wel heel benieuwd hoe Bono er nu uitziet ! :-)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:26

Incasseren, zulke reacties. Hoort er ook bij :)
Er op zn minst op reageren laat zien dat je het in je opneemt, of je er wat mee doet is uiteraard aan jezelf.

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 16:37

@ Snowdon, thanx..

@ Julian.: Het gaat super met Bono. Ik heb op internet ook enkele filmpjes van hem.. misschien wel erg leuk om hier te plaatsen.. Nu kan ik op mijn werk niet op youtube komen. Maar ik zal proberen het filmpje later te plaatsen als ik thuis ben. Dan kan ik ook nog fotos toevoegen.

Bono gedraagd zich prima.. is heel sociaal en zit volrespect ! :)

Ik ben erg blij met hem.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:52

Blij te horen dat het goed gaat en het is duidelijk dat je van hem geniet! :)

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:43

Toch een goede "basis" opvoeding gehad :D

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 10:06

julian schreef:
Toch een goede "basis" opvoeding gehad :D

Een goede opvoeding heeft hij zeker gehad en aandacht genoeg. Hij stond natuurlijk aan huis bij zijn oude baas waar hij het echt super heeft gehad. Hier heb ik echt heel veel profijt van. Met de andere paarden om hem heen gaat het ook super goed. Hij vind alles leuk en is erg nieuwsgierig. Maar doet niets verkeerd!.

Blijft netjes bij mij en volgt..

<3

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:11

Plaats eens wat foto's! :)

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 16:24

haha.. jaa vandaag geprobeerd via mijn telefoon fotos te uploaden naar mijnalbum.nl maar lukt allemaal niet drama, Dus dit zal ik zo thuis gaan doen. Ik stap om 5 uur in de auto rinchting huis ! :Y)

Vanavond staan ze erop ! :+

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 21:16

Hier mn moppie :

:o
Afbeelding

slaapkoppie:
Afbeelding

zijn mooiieee manen <3
Afbeelding

Knappe man :Y)
Afbeelding

Groetjesss !

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:20

En? Hoe doet hij het nu?

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 11:30

Geweldig,

Ik ben elke dag super trots op hem !.. en dat mag ook wel. Hij doet t zooooo goed.. :o

Dit had ik ook nooit durven verwachten dat hij zo lief en rustig zal zijn en alles zo snel oppakt.. Het is echt een werker..

en een super nuchter / vrolijk paardje.

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:32

Wat fijn dat het zo goed gaat ,

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 17:02

! 8-) !

zal binnenkort is fotos maken met lichaam en al:)

maar t gaat echt super, t is een kanjer

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:29

He Iris gefeliciteerd met je nieuwe tinkewinkie! Zal 'm vast binnenkort is in t echie zien!