[TI] tinker die gereden word dekenloos of deken op in de winter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DieselVince

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:02

Tja een paard kan zich zelf prima op temp. houden als ze maar kunnen eten, ruwvoer bij voorkeur, de spijsvertering speelt hier een belangrijke rol in.
Drogen met stro is niet zo'n goede optie omdat de haren dan wijd komen te staan...
Zweetdeken is natuurlijk geschikt voor het afvoeren van overtollige warmte en vocht.
Uitstappen is ook een optie zeker met buitenrijden goed haalbaar....

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:18

Ik heb de afgelopen jaren zowel met als zonder deken geprobeerd. Onze paarden staan de hele dag buiten, weer of geen weer maar 's nachts staan ze op stal. Van onze 3 tinkers krijgt er maar 1 een deken op. Zabou en Keltic zweten niet zo heel erg en na het rijden zijn ze snel en goed afgekoeld/droog/op adem en krijgen ook niet een abnormale dikke vacht.

Mijn Devin krijgt daarentegen 's winters altijd een zogenoemde superdikke teddyberenvacht, wat opzich geen probleem levert zolang je niet met hem gaat werken. Als ik alleen wat stapoefeningen doe gaat dit 's winters verder prima zonder deken. Maar aangezien ik flink met hem aan het werk ben sinds afgelopen december, is het voor ons onmogelijk om zonder deken en zonder scheren de winter door te komen. We waren meer bezig met droogstappen dan daadwerkelijk dressuurtraining.......

Daarom gaan wij voor optie de hals van onderen scheren en dan de buik en flanken. We beginnen met de "streep" (zoals ik net al op de foto gezien heb) en als dat niet genoeg is wordt er meer geschoren --> zijn buik ook nog.