[TI] toiletteren jullie je tinker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:03

toen ik mijn tinker nog had schoor ik altijd zijn baard er af
ook de bovenkant van zijn benen en zijn bilhaar
ook de lange haren onder zijn buik haalde ik weg
en het 3e oor en de lange pluimen uit zijn oren
en ik reed geen wedstrijden deed het puur omdat ik het mooier vond

Evelyne79

Re: toiletteren jullie je tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:12

3de oor zodat het hoofdstel fijner ligt, baard zodat de haren niet tussen de gespen komen en de oren de pluimpjes eruit, verder alles lekker harig

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:37

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:45

alles laten wij zitten, alleen de oortjes een beetje bijhouden (niet uitknippen of scheren hoor, maar het haar wat er echt heel erg uitsteekt :'))

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:13

Baard en oren alleen zomers en ook zijn manen en sokken knip ik. Die laatste zodat zijn korte pootjes wat langer lijken. Ik rij dan ook wedstrijden en daar wil het oog ook wat, zeker als je tussen de strakke paints en quarters rijdt. Oren knippen is hij niet weg van, dus ik knip alleen de `prut`eruit. Zomers mag ik ze vaak wel wat korte knippen. Ik gebruik een schaar omdat ik geen trimmer heb, ben er best handig mee geworden al zeg ik het zelf, maar een trimmer gaat makkelijker!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:53

maar jij haalt zijn manen er ook af :D

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:30

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:10

mijn bijrijdtinker heeft ook een hele baard onderaan zn hoofd hangen haha. kheb nog de hoop dat dat er nog afgaat, maar denk het niet.. anders haal ik het wel weg denk ik.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:25

hmm hmm jij schiet dan wel vaak uit .... >;)
afgezien van zijn manen vind ik het er strak uit zien :D

Miesemuisje als jij mijn paard bij reed en jij zijn baard er af zou halen dan was je niet jarig
als ik jou was zou ik dat wel eerst met de eigenaar overleggen

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:16

@miesemuisje,
dat zou ik toch eerst even overleggen met de eigenaar.
Ik mag in principe alles doen met mijn bijrijdtink, maar zulke dingen doe ik toch echt in overleg.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:22

ik knip alleen de klontjes uit zijn oren en zijn staart op lengte zodat hij niet op de grond hangt
en een stukje achter zijn oren voor het hoofdstel (derde oor)
verder word er niet geknipt aan mijn kanjer :D

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:28

Ik knip de pluizen van zijn oren, z'n baard wordt in de winter wat teruggesnoeid ivm kinketting die erin vastloopt. Verder derde oor. Staart wordt altijd netjes recht en kort bijgehouden, dit ivm het feit dat ik niet wil dat hij erop gaat staan als hij achteruit moet lopen. "s Winters wordt hij van kop tot kont geschoren. En het ergste: ik haal zijn sokken er elke zes weken af....(dan is de jeuk nog dragelijk voor hem, en kan ik beter behandelen. Gevalletje echt chronische mok)

sophiatinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:36

ik knip de oortjes bij, alleen de plukken die uitsteken. en knip de baard bij, maar ik rijd ook wedstrijden en dan is het gewoon netter. o ja de staart knip ik ook af en toe, anders hangt die op de grond. het derde oor knip ik niet.

Divano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:35

Ik heb vandaag bij mijn tinkie zijn manen gesneden , ik vind het geen gezicht zon kwpn (er) Tinker
maar het was nodig anders had hij eerdaags waarschijnlijk helemaal geen manen meer gehad . Verder knip ik zijn baard en oren ook uit. Ook alleen maar de lange plukken. /3 /3 /3

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:19

Mijn popje heeft van zichzelf haar manen gesneden.. Niet zo netjes, dus zal het nog wel even bij moeten werken. Het liefst had ik overal zo min mogelijk aan gezeten :j dat vind ik het mooiste bij die haarballen :D

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:25

oren en baard enz kom ik niet aan met de schaar. knip alleen een stukje van de staart en sokken als deze te lang zijn.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:12

Ik knip de lange pluk uit de oren. Maar echt alleen de pluk het deel in het oor blijft zitten.
Verder de staart als hij te lang word en ik doe regelmatig de puntjes van de manen.
Maar dan ook echt alleen de puntjes met een effileerschaar.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:19

ik knip de plukken die uit hun oren steken en scheer de kaaklijn, anders blijf ik epileren tijdens het vast maken van de neusriem.
Ze krijgen vaak ook veel meer uitstraling als de kaken kort geschoren zijn.
Verder knip ik de staarten vrij kort voor tinkers maar dat moet wel bij wedstrijden in de Ardennen enzo, anders staan ze er te vaak op en gaan ze uiteindelijk in de staak (dalen heel veel in tijdens achterwaards gaan en trappen dan op hun staart)
3de oor gaat er bij mij ook af.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:18

Ik knip de zwarte klonten uit het oorhaar bij mijn Tinkerdame en knip de staart op lengte, soms ook de sokken (zijn er sinds gister tijdelijk vanaf), zodat ze niet helemaal over de grond heen slepen :o .. Stukje achter de oren voor het hoofdstel knip ik ook.
Baard etc laat ik lekker zitten.
Vandewinter ga ik haar scheren omdat ze dan in een andere stal komt te staan, ik ben er nog niet helemaal overuit wat voor patroon ik wil gaan scheren..

Maar hoe doen jullie dat met de benen? Scheren jullie vanaf de knieèn/spronggewricht?? Of laten jullie het hele been er in?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:40

Ik knip de pluimen uit de oren, trim de voelsprieten want anders worden die echt te lang, in de wintermaanden worden de baarden kort geknipt, staarten worden steeds weer recht bijgeknipt en manen worden ook gekortwiekt als ze te lang worden.
Leuk hoor al dat behang maar gemakzucht dient soms zowel de mens als het paard ;)

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:40

Meestal knip ik de sokken van de onderzijde een stukje af wat op de grond komt. Ligt er ook aan wat ik er op dat moment mee doe, soms gaat de baard eraf en wil ik ook weleens de oren netjes knippen. De manen knip ik aan de onderzijde weleens om het een beetje te fatsoeneren als het zo piekerig is geworden. De staart maak ik meestal in de winter behoorlijk kort vanwege de modder.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:37

Ik knip de staart bij, en had de 30cm lange baardharen ook afgeknipt :P vond het niet mooi bij haar zomervacht.
Binnenkort weer even, want ze heeft een slordige grouwige baard nu :P dan doe ik gelijk haar oren ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:04

ik scheer gil het hele jaar door vanwege zijn eigenschap om na 5 minuten rijden al helemaal doorweekt te zijn :')
maar ik vind het dan geen gezicht om de baard en de pluimpjes te laten zitten :o
dus gil wordt geschroen, derde oor wordt weg geschoren, baard wordt weg geschoren, oortjes worden uitgeschoren, tasthaartjes die op de plaats van sperriem en het bit zitten worden weg gehaald, de staart wordt mooi kort gehouden(niet onwijs kort, beetje tussen springen en dressuur in :+)
en tegenwoordig wordt de voorkant van de sokjes ook weggeschoren :o
op een mooie manier hoor(denk nu niet dat alles meteen kaal is) om de simpele reden dat ik merkte dat zijn peesjes steeds vaker begonnen weg te glijden en ik toch dit jaar officieel ga starten in het springen, door ze aan de voorkant weg te halen bleven de peesjes beter zitten, bovendien broeit het nu minder en zijn zijn benen makkelijker te koelen na de cross of springconcours/training :))

oh, en ik scheer de kootholtes uit :))
omdat dit fijner is ivb met de bestrijding van mok :D

zal even fotos zoeken :o
Afbeelding

hmm...
voor de rest heb ik niet echt fotos voor de vergelijking :+
ja, baby fotos(van een 3 jarige gil) maar dat is niet echt vergelijkingsmateriaal :') _O-

princesissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:39

Ja, ik toiletteer mijn tinker zeker wel.
Ik heb zelf een tinker merrie, en zij krijgt altijd zo'n onwijs lange baard..
This wel echt onwijs schattig.. Maar ik vind het er niet uitzien bij haar. haha! 8-)