Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_viooltje_ schreef:Ik ben het volledig met Kinsealy eens en ben een voorstander van een registratiesysteem voor tinkers. Op paardenfokken.nl met de horsetelex wordt zo'n dergelijke gratis database voor het warmbloed paard inderdaad al een tijd succesvol bijgehouden. Niet alleen KWPN paarden kunnen worden geregistreerd, maar ook paarden opgenomen in het Oldenburg-, Holsteiner-, Zangersheide stamboek etc kunnen worden terug gevonden.
Daarom lijkt mij een dergelijk systeem een geweldige mogelijkheid om eindelijk eens uit de stamboekruzies te blijven maar wel op een constructieve wijze de versnippering van de beschikbare gegevens van de geregistreerde tinkers/irish cobs (of hoe je ze ook maar wil benoemen) tegen te gaan.
Een dergelijke database heeft naar mijn mening vele voordelen. Paarden kunnen geregistreerd worden met de vermelding van ouders, nakomelingen en bij welk stamboek het paard is geregistreerd inclusief vermelding van de behaalde premie. Hengsten die bij meerdere stamboeken zijn ingeschreven kunnen ook op deze manier worden geregistreerd. Dit maakt het voor fokkers ook overzichtelijk en makkelijk om te zien welke hengst bij welk stamboek is goedgekeurd. (Zie als voorbeeld op paardenfokken.nl, onder database, overzichten: daar kan je een lijst terug vinden per stamboek welke hengsten zijn goedgekeurd.)
Vaak wordt horsetelex ook gebruikt in verkoopadvertenties bij warmbloed paarden. Enorm handig natuurlijk om met 1 link in je verkoopadvertentie potentiële kopers de gegevens van je paard te kunnen laten zien.
De kritische lezer zal commentaar leveren dat er gesjoemeld kan/zal worden met de aangedragen gegevens. Persoonlijk denk ik dat dit wel mee zal vallen. Dit probleem kennen ze bij horsetelex natuurlijk ook, waar in de warmbloed wereld veel grotere financiële belangen meespelen. Toch doen zij er het mogelijke aan om dit tegen te gaan. Zie: http://www.paardenfokken.nl/cms/cma.php?pageid=16
Daarbij kan ik mij voorstellen dat voor de registratie van een paard een kopie van het stamboek papier vereist kan worden.
Gegevens die bekend worden n.a.v. een DNA onderzoek kunnen in de registratiedatabase ook zonder problemen geregistreerd worden.
Het registratie systeem zou niet verbonden moeten zijn aan een stamboek (en hun regels) en ook niet ter vervanging van stamboeken moeten dienen. (Paspoorten kunnen immers niet worden uitgegeven en er worden geen keuringen georganiseerd). Ik denk dat dit ook juist de kracht zal zijn van een dergelijk registratiesysteem. Geen keuringsperikelen, vriendjespolitiek, onenigheid over de beoordeling van paarden, lastige leden-> alleen de objectieve registratie van beschikbare gegevens.
Als liefhebber van het "tinker" ras en ter voorkoming van versnippering van gegevens incl. de bijbehorende problemen die dit kan opleveren (inteelt/veelvuldig lijninteelt) kan ik een dergelijk registratiesysteem enkel toejuichen. Stamboeken die zoiets zullen proberen te dwarsbomen zouden mijns inziens eens ten rade moeten gaan wat hun motieven achter het opzetten van een stamboek zijn: prestige en commerciële redenen? Of een lange termijn visie ter verbetering en instandhouding van het ras?
Ariebren schreef:Ben je geinteresseerd in een bepaalde afstamming, doe wat onderzoek en daarnaast benader het stamboek of de eigenaar van het paard.
idefix4 schreef:Volgens mij zijn de registratiegegevens van het ICS toch openbaar? En als ze fuseren, komt de tinker er ook bij.
kinsealy schreef:paardenfokken.nl is onafhankelijk. Paardeneigenaren kunnen hun paard met afstammelingen invoeren. Deze worden vervolgens natuurlijk wel gecontroleerd. Ik kan me voorstellen dat zolang het tinkerfokkerijbeleid zo versnipperd is dat een dergelijk systeem voor tinkers ook prima kan werken. Het zal nooit 100% volledig zijn maar het kan een start zijn van een behoorlijk database die niet stamboek gerelateerd is maar waarin wel alle gegevens vermeld kunnen worden.
Paardenfokken.nl is ook een ontzettend grote database waar vele paardeneigenaren heel graag hun paard invoeren. Het is gratis en wie vindt het nou niet fijn wanneer er een duidelijk systeem is waarin je makkelijk van alles kan opzoeken. Zo'n systeem werkt. Zoals _viooltje_ ook al schreef; in de warmbloed wereld gaat behoorlijk wat geld om, als zo'n systeem niet zou werken of vervalsing in de hand zou werken dan bestond het allang niet meer.