[TI] Vruchtbaarheid tinkerhengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: Vruchtbaarheid tinkerhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:15

Maar Roadrunnen de verantwoording ligt bij jouw,jij zet hem er tussen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:19

De mogelijkheid bestaat echt dat een jaarling een merrie kan dekken. Merries die goed hengstig zijn zullen er alles aan doen om maar gedekt te worden. Dan krijg je dus ook zulke acties zoals het mooie voorbeeld van Leonoor :(:)

Daarnaast maakt hengstengedrag niet tonen of wel tonen niet zoveel uit. Hengsten kunnen opeens 100 % omslaan als er een hengstige merrie in de buurt is :(:)

Ik vind het voor jou roadrunner wel degelijk een stuk verantwoording! Vind het slecht dat de manegehouder het goed vind dat er een hengst tussen loopt, maar voor jou als eigenaar ben en blijf je verantwoordelijk voor je dier!

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:26

De eigenaar van mijn verzorgpaard verkocht een tinkerhengstje van 1,5.
De nieuwe eigenaren hebben hem op woensdag opgehaald en op donderdag werd hij gecastreerd. s'Avonds hebben ze hem 1 uur bij hun merrie in de bak gehad met de gedachte van het kan geen kwaad omdat hij nog zo jong is.
11 maanden later hadden ze een veulen.

En inderdaad ligt de verantwoordelijkheid wel degelijk bij de eigenaar van de hengst.
Jij kiest ervoor om een hengst tussen een groep merrie's te zetten. Moeten al die merrie houders nu maar gauw een andere plek gaan zoeken? (En natuurlijk had de manegehouder dit ook niet toe laten staan).

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 11:47

Ik rol hier net mijn topic weer in,en baal sterk van de manier waarop marcel praat...
OFFTOPIC : Voor de duidelijkheid ik heb een SHETLAND merrie in die kudde staan en heb het diertje pas sinds november vorig jaar en ben er iedere dag ivm met de zomerexceem en ook mijn dame heeft netjes met een deken gestaan toen ze droes kreeg!Ik hoor ind veel van andere mensen en kom zelf zo goed als nooit op de manege! en Marcel even over de kruising?je hebt zelf met Zaartje1 een topic dat je info zoekt over floris(de tinker jaarling) en daar staat toch heel duidelijk in dat het een kruising kan zijn met een paint!!

Ik zit gewoon niet te wachten op een veulen van een shetlander x Tinker

@Flettie ind ik zal zeker de eigenaren van de tinker aansprakelijk stellen voor mogelijk dierenarts kosten die hier uit voort kunnen komen!!zij zullen hier schriftelijk van op de hoogte gebracht worden.

Mensen nogmaals bedankt voor de reacties,sorry dat het zo een rommel topic is geworden!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:24

Zo'n jonkie kan al zeker dekken met resultaat. Verstandig is het dus niet, maar er is daar al veel over gesproken hier.

Dat een tinker een shetlander kan dekken is wel bewezen met dit kruizing tinker x shet merrietje :D :
Afbeelding
Moeder hiervan is per ongeluk gedekt door een tinkerhengst van ong 1.50m, en dit is het resultaat.

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:02

er loopt maar 1 merrie die niet geholpen hoog uit 2 de rest is allemaal ruin volgens de maneghouders dus en die moet ook weet waar hij ze in zet :+

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:08

en de ening halflinger die tussen staat is geholpen en is van duiten eigenaars zij wij was dus niet bekend bij maneg houder dat zij verzorgt en de duitsen mensen waar geinfromeerdt en geen broblemen mee

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 13:09

Oftoppic @ Roadrunner01...Merries in de weide :Reci,Moonai,Vicky,Haveley,Koosje en Volente!Ruinen Urbanus,Diablo,Lucy,Nilay!

Dit topic is hier niet verder voor bedoeld!Alleen reageren als je iets te melden hebt over de vruchtbaarheid van een Tinker hengst!!!

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 13:14

@Angeliekje,wat een leuke merrie om te zien!Das een echte mini Tinker!Hoe hoog is zij??
Een ongeluk zit in een klein hoekje zeker als je een hengst in een kudde hebt lopen...Ik wil gewoon geen veulen omdat mij merrie zomerexceem heeft!Het veulen zal zeker ook exceem krijgen en dat wil ik mezelf en het veulen echt besparen!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:14

Roadrunner01 schreef:
er loopt maar 1 merrie die niet geholpen hoog uit 2 de rest is allemaal ruin volgens de maneghouders dus en die moet ook weet waar hij ze in zet :+

Wat is een geholpen merrie? :=

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 13:17

@Chubby dat vroeg ik me ook af???Zie hier het duidelijke bewijs van pure ik weet wat een paard is maar hoe het verder in elkaar steekt??!!

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:28

@trudie 13 als je er een probleem mee hebt moet je bij de manege houder zijn ik heb duidelijk aangehaald hoe en wat en verder vind ik dat als er een probleem mee hebt dan ga je maar met hem praten en nilay zoals jij hem noemd heet al lang niet meer zo dus je loopt achter kwa informatie wat betrefd zijn naam en ik heb niet aan de manege houder gevraagd of hij daar bij mocht is zijn beslissing geweest en juist om o.a. jouw gemauw niet een temoeten hooren of hier telezen kortom ik vind deze discusie nergenst overgaan noch dat je er weizer van word en heb wel degelijk weet van paarden. maar ik ga jou niet alles vertellen e.d. als jin moete hebt met mijn tinker dan ga je maar een prive wei huuren aldus o.a. de manege houder

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:32

:O

Danielle84L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:35

Natuurlijk kan de tinker al vruchtbaar zijn.

Ik zou een gesprek aangaan met alle partijen en de manegehouder duidelijk maken dat als de hengst niet (eventueel samen met 1 of meerdere ruinen) ergens anders geplaatst wordt, jullie voor alle 6 de merries een andere stalling zullen zoeken. Natuurlijk wel eerst even kortsluiten met andere merrie-eignaren. ;) Dit is toch onacceptabel?! Erg onverantwoord van de manegehouder, maar daarnaast ook onverantwoord van de eigenaar van de hengst. "Ik zet mijn hengst daar lekker toch en jammer dan als er volgend jaar 6 ongewenste veulens geboren worden!" :evaw:

Trouwens, als het beleid en de sfeer zo slecht zijn, dan zou ik sowieso op zoek gaan naar wat anders...

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 13:40

Ik kom daar al maanden met plezier!Weide grenst niet aan de manege dus heb daar niets mee te maken..
Sinds die hengst er bij staat is er wrijving omdat wij dus als mede weide gebruikers niet wisten dat er uberhaubt nog een paard bij kwam.Dat het uiteindelijk om een hengst bleek te gaan gaf een dreun!

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:48

Tja..jammer dat jullie zulke onenigheid hebben.
Als ik mijn paarden in een wei had staan en er kwam ineens een hengst bij zou ik daar op zijn zachtst gezegd niet blij mee zijn. Ten eerste getuigt het van weinig respect om (volgens dit verhaal dan) zomaar een hengst bij merries in te scharen zonder in ieder geval de overige eigenaren op de hoogte te brengen en ten tweede is het risico van een veulen volgend jaar, met alle risicos vandien (shet x tinker) enorm groot.
Is er geen mogelijkheid voor jullie om het land op te delen zodat de hengst een eigen stukje krijgt?

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 13:55

@Tsadog,de weide is groot genoeg om op te delen zodat de hengst een eigen stukje krijgt.Ze moeten dan alleen zorgen dat er een waterbak komt!Helaas is dit waarschijnlijk niet bij de eigenaren of de manege eigenaar opgekomen....

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:01

Dan denk ik misschien simpel, maar dan kan het probleem toch vrij gemakkelijk worden opgelost?? Als ie braaf achter een draadje blijft tenminste, maar hij heeft dan wel zicht op de andere paarden dus hoeft niet in paniek te raken o.i.d.

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 14:04

Hij kan zelfs met hun shetland ruintje als gezeldschap staan!Het is dan alleen maar hopen dat ie ind achter de draad blijft!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:04

TS, hoe reageren de eigenaren van de andere merries? En hoe reageert de eigenaar van het terrein op je verhaal?

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 14:07

Er zijn nog 2 andere eigenaren die er bijna dagelijks zijn,ook zij zijn er totaal niet blij mee!de andere eigenaren komen zelden en zullen dus ook niet op de hoogte zijn van de hengst..er is al een afspraak gezamelijk naar de manege eigenaar te gaan om een oplossing te gaan zoeken!

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:09

Ts ben je eigenlijk al met de menege eigenaar gaan praten dat jullie dit niet accepteren?

Ik zou dat meteen gaan doen zodra ik dat zie staan ,vooral als Roadrunner ook aangeeft dat hij heeft gezegt hem daar neer te zetten
en omdat het allemaal zonder overleg gaat ! Ik zou hier toch wel goede afspraken over gaan maken met de eigenaar van de manege!
Verder klinkt het niet als een erg gezellige weide bij jullie en zou ik er eens goed over nadenken of dit nou wel een geschikte stal is ..?

Ik heb vorig jaar ook mijn hengstje in een kudde gehad met merrie's,toen hij 10 maanden was,zaten we op een ochtend in de wei en opeens sprong hij op een tinkermerrie van een ander meisje.
Hij is nog dezelfde dag ervan af gehaald en appart gezet met een vriendje van hem..
Gelukkig is ze niet drachtig geworden maar je moet toch de verandwoordelijkheid voor je dieren nemen?

@ roadrunner,er is nu al een paar keer verteld dat bij een dekking de kosten voor jou zullen zijn,maar hier reageer je totaal niet op ... Ben je wel bereid deze veranderwoordelijkheid te dragen indien het toch gebeurt en jou niet vruchtbare tinkerhensgtje toch vruchtbaar blijkt te zijn ..?
En mag ik vragen waarom je hem anders niet castreert.. ?
Excuse if i'm wrong,maar je komt over als iemand die erg onervaren met paarden is,bij het houden van een hengst komt net iets meer bij kijken als bij een ander paard en vraagt dan ook om een goede en consequente opvoeding waar ervaring zeer belangrijk bij is,wat bij een ruin toch iets makkelijker is.

en even offtopic : als de weide echt zo vol staat met giftige plantjes is het misschien geen overbodige luxe om een keer een boer te vragen of hij gif wilt komen spuiten.
In principe zou dit voor de eigenaar van de manege moeten vallen maar misschien hebben jullie hier andere afspraken voor gemaakt ?
Dan misschien even allemaal een paar tientjes neerleggen en spuiten ?
Dan is alles meteen dood,als je het eruit gaat trekken komt het allemaal net zo hard weer terug!
zijn jullie daar ook meteen vanaf en is er misschien een adere plek voor het hensgtje te maken als de giftige plantjes weg zijn!

Hoop voor jullie in ieder geval dat jullie eruit kunnen komen en dat het weer gezelliger word op de wei;)

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 14:18

Met de giftige plantjes bedoeld hij de Jacobs kruiskruid die er jaarlijks uit gestoken worden(heb ik gehoord!)Omdat er geen andere plaats is de pony's kwijt te kunnen als er gespoten moet worden.
Ik heb ze nog niet gezien in de 3 weken dat ik en me shetje er nu staan.

Nog even voor de duidelijkheid ik huur alleen de weide van de manege en heb verder met zeer weinig mensen iets te maken!De omgeving is geweldig en ik ga me hierdoor dus echt niet weg laten jagen door zo iets....

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:25

trudy13 schreef:
Er zijn nog 2 andere eigenaren die er bijna dagelijks zijn,ook zij zijn er totaal niet blij mee!de andere eigenaren komen zelden en zullen dus ook niet op de hoogte zijn van de hengst..er is al een afspraak gezamelijk naar de manege eigenaar te gaan om een oplossing te gaan zoeken!

Dat is wel een goed idee inderdaad :) gewoon samen met de andere eigenaren naar de manege eigenaar gaan :)

Roadrunner01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:38

Even voor alle duidelijkheid ik heb hem daar niet zonder overleg in de wei gezet ik heb mijn plicht gedaan en het vooraf en ruim op tijd met de manege houder besproken dat er een hengst kwam. Hij gaf daar toesteming voor en hij heeft beslist welke wei hij kwam testaan. Ik heb dit geheel gezeik niet gevraagd noch gewenst. En merrie's die hengstig zijn hooren ook appart testaan. En hem laten helpen is niet bespreekbaar gezien het koop kontract waarin het is vstgelegd dat dit niet bespreekbaar was. en ik wil hem hengst houden . Verder vraag ik me af hoe het staat met haar kennis omtrent giftige planten voor paarden en ponny'S als zij alleen maar sint jacobs kruit kent. Er groeit zlefs op de wei waar we over spreken genoeg wat er niet thuis hoort c/q als gifteg is aangemerkt voor paarden en ponny's ook langst de wei dus hoe zo weten we weinig tot niets.

Nogmaals ik heb niet gevraagd om hem daar teplaatsen en de wei in 2e splitsen lijkit me een beetje lastig gezien er maar 1 water punt is en in en uitgang en een hengst staat altijd vooraan en het water punt is achter in de wei en de ingang aan de voorkant dus moeten ze door het voorste deel dus langst de tinker want hij heeft ruimte nodig en meer dan die paar ponny's. en 1 draad lijkt me ook lastig met die ponny's.