[TI] NSvT / ICS / GCDHA

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Re: NSvT / ICS / GCDHA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:16

Overschrijven op naam kan een ander stamboek ook. Ik heb een GCDHA paspoort op mijn naam laten zetten door het ICS toen ik het paard overschreef.

fiewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 01:30

mijn horsie is ook gekeurd met het gcdha, en ik was super tevreden over hoe hun dat deden^^

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 03:57

Nuage schreef:
Overschrijven op naam kan een ander stamboek ook. Ik heb een GCDHA paspoort op mijn naam laten zetten door het ICS toen ik het paard overschreef.

Dat bedoelde ik dus ook.
Het stamboek waar het paard geregistreerd is kan alleen maar mutaties aanbrengen in het paspoort.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 04:08

Ach so :j

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 14:39

voor de duidelijkheid, de tinker is een kruising van shire of clydesdal met een engels pony ras (hierbij valt te denken aan wels, dartmoor, etc.)
dus een orgineel type bestaat er niet. Is namelijk afhankelijk hoe de percentages uiteindelijk verdeelt zijn ;)

de onenigheid tussen de stamboeken is absoluut normaal :j
er zijn ooit mensen geweest die het niet met het ene stamboek eens waren en hun eigen hebben opgericht, gevolg meerdere stamboeken voor een ras.
daar begint het al, de onenigheid vooraf. dan zijn er mensen die van het ene stamboek naar het andere gaan.
Oftewel je klanten lopen over, volkomen begrijpelijk dat je daar als stamboek niet echt vrolijk van wordt.
de welshjes kennen het zelfde probleem.

Ik heb zelf een NSvT gefokte merrie gekocht, en heb haar daar ook gewoon ingeschreven gelaten.
Heb zelf ook al eens om de verschillen tussen de stamboeken gevraagd en van de stamboeken krijg je gewoon geen antwoord. best jammer.

omtrent stamboeken is altijd een hoop gezeur.
maar ik heb zo iets, ik ga niet lopen slepen met een "paardje" (eigenlijk de papieren) en laat ze ingeschreven waar ze ingeschreven zijn..
voor je veulen kun je kijken wat je zelf het fijnste vind en wat het beste uitkomt qua papieren en type veulen..

via de PVE kun je kijken waar de chip van je merrie geregistreerd is, en van daar uit zou ik zelf de overschrijving doen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:38

FrannieTJE,
Jouw eerste opmerking klopt.
Net zoals bijna elk paarden ras ontstaan is uit de Arabier is de Tinker/Cob ook ontstaan uit diverse rassen.
Teruggaand in de evolutie was het oorspronkelijke paardje niet groter dan een hond.

Voorlopig is de Tinker/Cob al heel lang een ras geworden doordat nakomelingen van de Tinker/Cob aan de ras omschrijving voldoen van de twee stamboeken. (NSvT & ICS)

Als uitzondering geef ik aan als er gefokt wordt met te veel hoogte verschil tussen hengst en merrie, dan zijn de nakomelingen vaak niet echt goed.
Die nakomelingen worden beoordeelt met een derde premie, of zelfs niets.

De beide stamboeken geven aan dat er gefokt moet worden met het zelfde type hengst en merrie.

Vanner met Vanner, Cob met Cob, enz

Wil je een merrie van 145 cm in één keer vergroten naar 165 cm dan ben je verkeerd bezig.

En de opmerking over de stamboeken klopt ook, richt een vereniging op, de eerste jaren heb je alleen maar gezeur en gedoe met leden die er niet mee eens zijn en alleen maar negatief doen en uiteindelijk weer een nieuwe vereniging oprichten.
Kijk eens hoeveel kerk genootschappen er bestaan in Nederland.

Maar we wijken weer af op de vraag van topic starter.

De vraag was welk stamboek het nieuwe paardje van haar op naam wilt zetten ?
En bij welk stamboek het veulen ingeschreven kan worden.

Het enige antwoord is:

Een paard op naam zetten kan alleen maar bij het stamboek waar het paard geregistreerd is.
Dit heeft niets te maken met wie het paspoort heeft gemaakt.
Topic starter heeft een merrie met een NSvT paspoort wat overgezet is naar het ICS.
Dus het ICS moet de ter naam stelling aanpassen op verzoek.

Het veulen, als je de moeder in het paspoort wilt hebben dan moet het veulen opgenomen worden aan de hand van de merrie, door het stamboek waar de merrie geregistreerd is.

Maar er zijn drie stamboeken in Nederland die nog open zijn, dus als topic starter naar het GCDHA wil gaan, dan moet het GDCHA haar merrie registreren en de formaliteiten afhandelen.

Dus de opmerking van Frannie over de chip heb je niets aan.
Elke paspoort uitgevende instantie heeft een eigen code in het chip nummer zitten.
Deze merrie heeft een NSvT chip nummer, maar is inmiddels ICS.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:03

Als je op die chip zoekt vind je waarschijnlijk ook beide stamboeken.

Ariebren ik begreep dat de merrie als laatst is gekeurd bij het GCDHA. Dat betekent dat de merrie nu dus daar is ingeschreven neem ik aan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:08

Dan moet het een GCDHA merrie zijn.

Lekker stamboek shoppen, daar win je niets mee.

En do'nt shoot me.

ICS Ierland via de stichting van HannekeS is er ook nog, dus keuze zat.

cobfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:35

Ariebren,

A.u.b. stop eens met stamboeken te kleineren of te beledigen welke niet in jou straatje passen. De meeste mensen op dit forum zijn echte liefhebbers van het ras. Dus laat iedereen vrij in zijn / haar keuze welk stamboek zij kiezen voor hun paard/pony of veulen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:01

De laatste opmerking was off topic maar wel reclame voor het vierde bonte paarden gebeuren in Nederland.

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:39

Zoals ik al had aangegeven:
ik wil graag meningen van mensen en niet iedereen moet zich zo aangevallen voelen! dat is dus precies wat ik bedoelde met dat ik tussen de stamboeken wat irritatie bemerkte.
Toch vind ik dat jammer, als iemand positieve maar ook negatieve ervaringen heeft en die met mij wil delen vind ik dat heel fijn. Als iemand het niet eens is met die ander, prima, dat geeft diegene zijn eigen mening/ervaring. Ik hoopte gewoon dat dat mogelijk was zonder elkaar aan te vallen.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar dat vierde gebeuren

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:32

4e is ICS Ltd Pardy.... Weer wat anders dan ICS Nl....

Bij ons is pas een keuring geweest van ICS Ltd en ik moet zeggen dat ik die erg prettig vond. Duidelijke uitleg en heel ontspannend ook. Maar ondanks alles weet ik het soms ook niet meer met al die stamboeken hoor :o Heb een aantal paarden en ik geloof dat ik er bij elk stamboek wel 1 op 2 heb zitten, behalve dan bij GCDHA.
En ik mis momenteel de puf en de energie om me overal in te verdiepen. Daar komt bij dat je echt naar de keuringen zelf moet gaan om te kijken hoe ze keuren en waar jij je in kan vinden. Want daar gaat het om! Wat vind jij mooi aan een tinker/cob en waar denk jij dat ze het beste thuis hoort!

Dat ICS Nl alleen kleine en zware cobs wil is ook niet meer waar, want ook daar is een hele grote tinker van ruim 1.70 geloof ik opgenomen met een 1e premie.
Je moet het zelf ondervinden! Dat is hetzelfde als bij NSvT, ook daar zien ze best graag een mooie cob.

Persoonlijk vind ik de keuringsdagen heel erg leuk en dan merk je eigenlijk niks tussen de onenigheid tussen de stamboeken. Althans, niet onder de leden. Ik heb contact met hele leuke mensen die voor NSvT gaan en ik heb ook leuk contact met mensen die voor het ICS Nl of ICS Ltd gaan. En ondanks de meningsverschillen respecteren we dat van elkaar... Althans, zo ervaar ik het! ;)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:55

Ik ervaar het eigenlijk precies hetzelfde als Liesbeth.

heb een paard bij het GCDHA gehad, ICS NL en bij ICS ltd.

Tot 3 jaar terug had ik totaal geen stamboek ervaring.
Ben lid geworden als eerste van het GCDHA omdat ik toen een drumhorse had.
Daarna heb ik mijn merrie ingeschreven bij ICS nl, en nu bij ICS ltd.

Overal vind je wat en overal laat je wat.

Ik ondervind helemaal geen stamboek gedoe. Ik kom ook bij keuringen van alle andere stamboeken als toeschouwer.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:09

Ben al een jaar of 6 geen lid meer van geen enkel Tinker stamboek. Bevalt me eigenlijk meer dan prima eigenlijk. De paardjes doen het goed. Voordeel, geen gezeur meer over stamboekkwesties, premies etc. Zo kan het ook hoor ;)

Het is niet verplicht om lid te worden van een bepaald stamboek om te kunnen fokken, paarden te houden of wat dan ook. Het gaat er bij mij om dat ik plezier heb aan mijn paarden.

Een paspoort voor een veulen kun je overal aanvragen, dus ook dat hoeft geen probleem te zijn.

Het op naam zetten kun je bij het stamboek doen waar je paard het laatst stond ingeschreven.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:13

Nikita je kan niet bij ieder stamboek de ouders op het papier van het veulen vermeld krijgen. Daarvoor moet je toch echt naar een betrokken stamboek.
Fokken zonder stamboekregistratie mag, maar vind ik persoonlijk echt not done.
Keuringen, premies en fokdoel geef ik ook niet veel om maar registratie is enorm belangrijk. Iedereen die nu nog bewust veulens met blanco papier fokt is imo verkeerd bezig :o

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:20

Ach met de Tinkers is dat jaren gedaan zonder vermelding van ouders op papier etc. en kijk eens wat een geweldig ras is ontstaan, het bewijs is reeds geleverd dat het ook zonder registratie kan ;)

En jij doet toch DNA onderzoek? Meer heb je niet nodig ;)
Laatst bijgewerkt door Nikita_1995 op 27-05-11 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:21

Het kan, maar je werkt wel inteelt in de hand ;)

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:22

snowdon schreef:
Het kan, maar je werkt wel inteelt in de hand ;)

Let op mijn vorige regel toegevoegd in mijn vorige post, inteelt is verleden tijd ;)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:28

DNA onderzoek is iets wat straks niet meer nodig moet zijn. Ik hoop van harte dat de databank er over een aantal jaar niet meer is, of op z'n minst overbodig is. Als de databank fokken zonder papier in de hand zou spelen weiger ik accuut alle jonge veulens. Die taak ligt bij de stamboeken vind ik.

Ik vind het wel meevallen met dat geweldige ras dat is ontstaan. Natuurlijk zitten er prachtige paarden bij maar je ziet ook heel veel paarden die niet aan de rasstandaard voldoen, of erger, vol zitten met gebreken.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:39

Nuage schreef:
Ik vind het wel meevallen met dat geweldige ras dat is ontstaan. Natuurlijk zitten er prachtige paarden bij maar je ziet ook heel veel paarden die niet aan de rasstandaard voldoen, of erger, vol zitten met gebreken.

Paarden die gebreken hebben moet je dan niet gebruiken om mee verder te fokken toch? Klaar is Kees! Ook met paarden die gezond lijken te zijn kun je paarden fokken die gebreken krijgen, maar dat is juist met een DNA profiel uit te sluiten toch? Ik ben dus voorstander dat de DNA bank blijft voortbestaan en ben ook bereid daarvoor een jaarlijkse bijdrage te betalen als dat een voorwaarde zou zijn dat de DNA bank kan blijven voortbestaan, indien daar uiteraard meerdere personen aan mee willen werken ;)

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:47

Nuage schreef:
Als de databank fokken zonder papier in de hand zou spelen weiger ik accuut alle jonge veulens. Die taak ligt bij de stamboeken vind ik.

Als er 1 stamboek of organisatie is waar alle registratie zou plaatsvinden zou het wat makkelijk zijn. Door de TS is daarom dit topic gestart omdat een nieuweling na wat speurwerk door de bomen het bos niet ziet. Zegt denk ik meer dan genoeg over de 4 stamboeken in NL :+

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:00

Ja dat het niet makkelijk is om alles op papier te krijgen door alle stamboeken ben ik met je eens :j
Maar ik wil niet hebben dat mensen buiten de stamboeken om gaan fokken omdat "er toch een DNA database is". Dan gaat de database als stamboek fungeren en dat is echt absoluut niet de bedoeling :n

Paarden met gebreken moet je niet mee verder fokken, helemaal mee eens. Maar het gebeurt wel, ik zie het zelfs regelmatig. Een DNA profiel kan erfelijke gebreken trouwens niet uitsluiten. Het gedeelte van het DNA wat wij in kaart brengen zegt enkel iets over familiebanden. Als je een erfelijke afwijking wilt zien moet bekend zijn welk gen hiervoor verantwoordelijk is en zover zijn ze nog lang niet.

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 16:24

Nikita_1995 schreef:
Nuage schreef:
Als de databank fokken zonder papier in de hand zou spelen weiger ik accuut alle jonge veulens. Die taak ligt bij de stamboeken vind ik.

Als er 1 stamboek of organisatie is waar alle registratie zou plaatsvinden zou het wat makkelijk zijn. Door de TS is daarom dit topic gestart omdat een nieuweling na wat speurwerk door de bomen het bos niet ziet. Zegt denk ik meer dan genoeg over de 4 stamboeken in NL :+

Inderdaad!
Ik ga (nadat het veulen er is) maar snel een aantal keuringen bezoeken om tot een goede beslissing te komen, maar het blijft een wirwar voor mij, sorrie

En het zomaar fokken zonder registratie... tja het is maar met welk doel.... Mijn vorige paard was een vuilnisbakkie maar voor het doel waar ik hem voor kocht had hij alles in huis, dus wat mij betreft een eerste premie-ruin in het vuilnisbakkenstamboek. Met deze reactie wil ik ook weer niks uitlokken hoor, ik denk dat de goeien zowiezo wel boven komen drijven. Voor mij is het in elk geval nu het belangrijkst dat er een gezond veulen uitkomt, maakt mij niet uit of ze dan geweldig mooi is volgens stamboek-eisen of niet, maar voor de volgende eigenaren lijkt het me ook fijn als ze de juiste papieren heeft.
Maar dit was off-topic.....

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:42

Om een duidelijke registratie te hebben die voor iedereen inzichtbaar is vind ik een online stamboek ideaal. Zo kan iedereen direct zien wat de onderlinge band tussen de ingeschreven paarden is en kun je wanneer je een veulentje wilt fokken of een paard wilt aanschaffen e.e.a. makkelijk zelf uitzoeken. Zo'n online registratie moet dan echter wel compleet zijn en alle ingeschreven paarden bevatten anders is het zinloos en onvolledig waardoor er weer inteelt kan ontstaan.....
Het voorkomen van inteelt is i.m.o. onwijs belangrijk omdat inteelt kan leiden tot enorm veel ziektes en gebreken, is het niet in de eerste generatie dan kunnen gebreken zich ook weer in een volgende generatie openbaren. Friezen zijn hier een ontzettend goed voorbeeld van, van dwerggroei tot zomereczeem en van problemen met geboortes tot slokdarmafwijkingen die tot verlamming van de slokdarm leiden.

Paarden moeten i.m.o. op z'n minst zoveel mogelijk familiebanden in een paspoort moeten hebben staan zodat er geen onduidelijkheden zijn voor eventuele toekomstige eigenaren van een paard.
Registratie is denk ik dus ook best wel belangrijk, het beste zou zijn om i.p.v. 4 stamboeken 1 registatieboek te hebben zodat er zo weinig mogelijk versnippering in de registratie zou zijn.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:29

Ik heb het ook niet over goede papieren pardy, maar simpelweg ouders registeren. Alle stamboeken zijn open bij de tinkers, er is geen reden om een veulen te fokken waarvan de ouders bekend zijn maar niet in het paspoort vermeld zijn imo.