[TI] Welke hengst voor tinkermerrie van 1.17

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cecille

Re: Welke hengst voor tinkermerrie van 1.17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 17:14

Die is ook leuk zeg en weet je zijn dekgeld ?

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:14

TinkerVlot schreef:
Ja maar wat is de prijs van Morris ?

Staat wel op de website van ITS dacht ik..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:17

Site van de Tukker is al even niet meer geupdate zie ik, gewoon even mailen?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:19

Persoonlijk zou ik lekker nog een jaartje wachten... en áls ik het dan zou doen zou ik ook wel de kleinst mogelijke hengst nemen...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:26

Tornado is zelf ook maar 1.45, zon 5 cm hoger als de meeste kleine hengsten hier genoemd, dat hoogteverschil van die paar cm is nu ook weer niet zo groot om perse zon end te moeten leuren denk ik zelf als je haar toch persé gedekt wil hebben.. Gaat in haar geval niet om de grootte maar om de breedte, grootte past zich inderdaad aan aan de moeder, maar een breed veulen is er lastig af te krijgen.

Ze is overigens niet de kleinste stamboek irish cob :-) de kleinste is 115 cm, ook een merrietje.

Het verschil is maar 28 cm. Ken genoeg mensen die hun merrie van 1.40 gerust onder een hengst van 1.70 schuiven..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:28

Dat ben ik met Teuntje111 eens :j

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 17:31

Dan denk ik gewoon dat ze bij Toni de wei in gaat... Toni geeft ook niet super zware veulens zoals The Boss enzo je heb er wel gelijk in Dianne oke dacht dat ze de kleinste was haha nou tweede dan hi welke is dat dan ?

Ik denk wel dat ze veel gelukkiger is als ze lekker bij de rest in de wei kan en ze is harts vriendinnen met Maddox kan ze daar lekker mee huppelen in de wei :D

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:48

ik vind 1m35 of 1m40 toch echt al een wereld van verschil hoor
tussen 150 en 155 is dat verschil zo groot niet, vind ik dan.

idd is het de breedte die vnl telt, maar de hoogte speelt toch weldegelijk een rol, en zeker voor een eerste veulen
in principe past het veulen zich aan aan de baarmoeder, maar dat is ook relatief. bovendien gaat zo'n veulen sneller groeien, krijgt dan meer moeite om te drinken aan de uier enz

heel persoonlijk zou ik deze merrie zelfs niet laten dekken door victorio, toch zeker niet voor een eerste veulen.
10cm verschil vind ik toch het maximum.
het is niet omdat het bij jan piet of klaas 2x wél goed ging dat dat altijd zo zal zijn, het zal jouw merrie maar wezen die erin blijft.
kortom voor een merrietje als dit blijft er volgens mij maar 1 optie: een bijpassend hengstje importeren (maar eerlijk is eerlijk, zó klein vind ik ze eigenlijk niet eens echt mooi :o al denk ik wel dat er markt voor is overigens ;))

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 17:56

Ik had er eerst eentje van 1.20 maar dan moet of hij of zij naar Engeland toe en dat zie ik eerlijk gezegd niet echt zitten...

Ik denk dat er zeker wel markt is voor de super kleintjes voor de dochters of zoontjes samen met mama of papa of zus of broer lekker op pad te gaan :)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:01

Die laatste is wel de beste optie haha, een hengstje importeren.. volgens mij was Annelot een tijd geleden naar een hele kudde minitinkers geweest in Engeland, weet alleen zogauw niet waar, maar allicht dat je haar kan peebeejen..

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 18:02

Ja maar ik wil er geen meer bij :P haha ben blij als ik 1 hengst overhou dit jaar :P

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 18:02

Ik had eigenlijk Candyman voor haar in gedachten maar helaas is dat geen optie meer

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:04

De kleinste volle irish cob is een dochter van Kent VvC

Waarom probeer je het niet met Candyman? Is hij al verkocht? Wie weet is hij toch vruchtbaar en dalen zijn ballen alsnog in..

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 18:10

Ze loopt al heel de tijd bij Candyman maar hij heeft echt mar 1 bal dus is gewoon een klophengst samen met de test die eruit is gekomen die ook wijst op dat het een klophengst is... Hij gaat binnenkort terug naar Engeland...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:11

Ruilen een optie? :D

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 18:12

haha nee ik hou het lekker bij Toni en mocht Viking niet verkocht worden blijft hij hier om op te groeien als dekhengst :D

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:16

Wel zo rustig, 1 hengst :-)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:56

frenia schreef:
ik vind 1m35 of 1m40 toch echt al een wereld van verschil hoor
tussen 150 en 155 is dat verschil zo groot niet, vind ik dan.

idd is het de breedte die vnl telt, maar de hoogte speelt toch weldegelijk een rol, en zeker voor een eerste veulen
in principe past het veulen zich aan aan de baarmoeder, maar dat is ook relatief. bovendien gaat zo'n veulen sneller groeien, krijgt dan meer moeite om te drinken aan de uier enz

heel persoonlijk zou ik deze merrie zelfs niet laten dekken door victorio, toch zeker niet voor een eerste veulen.
10cm verschil vind ik toch het maximum.
het is niet omdat het bij jan piet of klaas 2x wél goed ging dat dat altijd zo zal zijn, het zal jouw merrie maar wezen die erin blijft.
kortom voor een merrietje als dit blijft er volgens mij maar 1 optie: een bijpassend hengstje importeren (maar eerlijk is eerlijk, zó klein vind ik ze eigenlijk niet eens echt mooi :o al denk ik wel dat er markt voor is overigens ;))

Ben ook bang dat Victorio dit kleine merrietje in al zijn onstuimigheid schade toebrengt.

Maar hoe krijgen de Engelse fokkers het voor elkaar zulke kleine Tinkertjes te maken ??

Victorio zijn roots liggen in Cumbria, een Fell Pony fokker.
De Fell Pony heeft als maximale maat de 142,5 cm.

Misschien is het voor het DNA project van Nuage wel interessant om met de kleine Tinkertjes te rade te gaan bij het Fell Pony stamboek.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:59

Ik denk ook dat er in heel veel tinkers vrij direct Fell pony bloed zit :)

Cecile, heb je King al gespot bij cobfan? Nu met 2 jaar is die 1.24m :)

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:33

voor een maiden, zou ik zeker niet een grote en al helemaal niet een zware hengst nemen
dan zou ik iig voor een goede hengst gaan die desnoods niet bont is. en dan nog wil een bonte hengst niet zeggen dat die het vererfd, tenzij die getest is

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:00

wow 117, dat is echt klein.

ik heb eens een ja hoe noem ja dat, een informatieavond over dracht enz gehad,
Ik ben toen enorm geschrokken, en die da zij ook duidelijk, met meer als 15cm verschil moet je niet willen fokken, en al helemaal niet als het om kleine ponytjes enz gaat.
dus dat je er over nadenkt dit merrietje bij toni in te zetten, schrik ik wel van.

1,45 min 1,17 is 28cm verschil. dat is echt enorm, zeker voor een maiden merrie.
Nee ik zou die gok met mijn diertje niet willen wagen, ik heb foto`s gezien van hoe verschrikkelijk mis het kan gaan.

ik zou echt kijken naar een klein hengstje, van bv max 1,35 dat is al 18 cm verschil en dus eigelijk nog veel.
Overgens vind ik goede bouw veeeeeeeeel belangrijker dan kleur.

succes met je keuze.

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:10

Dit hengstje is te koop Cecile :D Leuk apart kleurtje :P en schofthoogte 1.35 :j 4 jaar oud (slechte foto ik weet het maar ik heb geen andere.)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YF7RC3MQ.jpg
Misschien iets voor jouw en je merrie ;)
Fokken blijft toch altijd een klein stukje gokken je weet immers ook niet wat de merrie zelf door gaat geven!?
Hier ervaring in :j soms denk je uit zo`n zware merrie zo`n ligt veulen?! Maar ook andersom uit zo`n ligte merrie zo`n zwaar veulen :j
En soms worden veulens qwa bouw gewoontjes geboren en zware ze later veel meer uit als je verwachte :=
Laatst bijgewerkt door balance op 16-05-11 07:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto in link geplaatst

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:14

Vind die opmerking van Dobbel heel interessant.
Is die lezing over dracht ergens terug te vinden op internet ?

Het liefst fok ik met Victorio ook binnen de marge van 10 cm hoogte verschil.
Dit alleen al om te voorkomen dat je een cob veulen krijgt met te lange en dunne benen in verhouding.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:20

frenia schreef:
ik zou met dit merrietje nog wachten, ze ziet er nog erg puppy uit voor dr leeftijd

Hier sluit ik me bij aan. Er zijn al meer reacties van bokkers die ook vinden dat ze er nog niet bepaald volwassen uitziet en daar reageer je dan niet op. Moet je zelf weten natuurlijk, maar ik vind het niet echt paardvriendelijk om nu al met dit beestje te willen fokken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:42

Tegen de tijd dat de dracht echt zwaar begint te worden is dit diertje bijna vier, dat moet kunnen lijkt me. Ik denk dat een gedeelte ook vertekent omdat ze zo klein is.

Daarbij

TinkerVlot schreef:
Ze is echt niet puppy achtig meer in het echt... Maar dat oogt omdat ze gewoon heel klein is...