[TI] hengst laten of ruinen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: hengst laten of ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:25

Jammer dat je afgelopen maanden je hengst niet aangeboden hebt voor de dekdienst bij het NSvT en of het ICS.
Nu moet je tot het najaar wachten voor het NSvT en tot volgend voorjaar voor het ICS.

Elke hengst wordt een keertje een echte hengst, de ene vrij vroeg op 2 jarige leeftijd, de andere rond zijn 5 tot 6 jaar.

Ik denk dat je komende maanden gaat zien hoe hij zelf omgaat met zijn hengsten hormonen.
Kan je daarmee omgaan ?? Hengst houden.
Krijg je problemen ?? HakkieTakkie, ballen eraf.

Om een hengst goed onder controle te houden is het wel belangrijk dat je veel met hem werkt.
Veel en dus elke dag onder het zadel trainen, zodat hij leert naar jouw te luisteren.
Niet mutsen en troetelen, werken moet hij.

Lukt dit, dan kan je een volwassen, prachtige en lieve hengst krijgen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:22

idd ik zou hem nog niet snel laten ruinen
kijk zolang jij het allemaal nog prima kan handelen kun je in de winter eens overdenken de keuringen langs te gaan

heb je zelf het idee dat je het niet gaat redden laat hem snijden zoals Ariebren al aan geeft

ingace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 21:40

nog even voor de duidelijkheid.
In het weiland is het een watje! heb heeeeel veel met hem aan de hand gewerkt en heeft een goede basis training gehad (onder andere de hoe hoor ik mij te gedragen training)
Doordat ik niet genoeg weiland heb, heb ik 1 paardje (leve de gemeente die je grote weilandje inene tot woongebied bombardeerd en de huur opzecht)
Maar hij heeft eerder altijd naast een merrie op stal gestaan en naast merrie en ruin in de wei gestaan (konden neuzen en "hoofdhappen") Ik weet dat het beter fijner voor hem is om echt 1 op 1 contact te hebben, en echt lekker te kroelen enz.. maar dit gaat dus niet.
Nu huur ik dus en andere wei en daar staat hij naast een merrie (die helemaal dol op hem is en roept als hij ook maar iets te ver weg is) meneer negeerd haar meestal en doet zeker geen poging bij haar te komen.
Hij is momenteel vooral allert op het moment dat hij uit het weiland (zijn bekende omgeving) is en vreemde paarden ziet. (maar dan wel de hengstenroep, hinnek met huhuhu erachter, heb eerst getracht dit te 'bestraffen'maar hij werd dan 'gestrest, omdat hij wist dat hij iets deed en dat hij een (stem) reactie kreeg., dus werd hij er juist drukker van. mij werd toen aangeraden hem gewoon te laten roepen (mijn eerdere instructeur rade dit aan)
En tja... we zijn nu waar we nu zijn.

Ik weet niet welke kenners u aan zou raden? ( ik zag dat er een aantal mensen die actief binnen het stamboek zijn een reactie hadden geplaatst) wie zou ik hier evt voor kunnen benaderen?
Neem aan dat zij wel kunnen zien of het potentie heeft of niet?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:43

Zelf zal ik nooit en ter nimmer een advies geven of aangeven of een hengst wel of geen potentie heeft, ondanks dat ik zowel bestuurslid van het NSvT als hengstenhouder ben. Ik zelf persoonlijk vind je hengst heel erg leuk en zeker rastypisch overkomen, maar ik ben geen keurmeester en wil niemand valse hoop geven in dit geval ;)

In welke regio woon je?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:56

De enige manier om er achter te komen of hij potentie heeft als goedgekeurde dekhengst, is voorbrengen bij het NSvT en of het ICS Nederland.

En don't shoot the messenger.

Uit ervaring weet ik dat al die lieve hengstjes de grootste etterbakken kunnen worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:41

Als je een hengst, hengst wilt laten, zul je ten allen tijde erop bedacht moeten zijn dat er een punt komt waarop hij met je in discussie gaat om het leiderschap.
En dat kan op een punt zijn dat jij met je hoofd met zorgen om wat anders toch je paard de nodige aandacht of verzorging wilt geven.
Of dat jij met 40 graden koorts in je lijf toch de paarden binnen wilt halen.
You name it. Hengsten voelen feilloos aan hoe je op dat moment in je schoenen staat.
En op het moment dat er meerdere mensen je hengst verzorgen, binnen halen, hooi geven, water bijvullen, gaat hij het bij iedereen proberen. Wil je dat op je geweten hebben?

Met het risico dat ik nu weer iedereen die vindt dat Tinkerhengsten gerust te hanteren zijn, en dat ik mateloos overdrijf, tegen me krijg, voor jou een link.

Lees het even door. Besef dat de beste man die dit artikel heeft geschreven met meer hengsten (en hun eigenaren) te maken heeft gehad dan jij en ik samen.
Laat het bezinken, en bedenk goed of er niet misschien een kern van waarheid in zit.
Veel wijsheid toegewenst bij het maken van je beslissing. En ik hoop dat er voor die tijd geen ongelukken gebeuren...

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... -behavior/

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:51

Lees ik nu goed dat de afstamming van de hengst onbekend is? In dat geval zou ik toch laten ruinen. Hengstenkeuringcommissie heeft keuze genoeg uit hengsten en een hengst met onbekende afstamming zal niet vaak gebruikt worden door merriehouders.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 07:56

piezze schreef:
Lees ik nu goed dat de afstamming van de hengst onbekend is? In dat geval zou ik toch laten ruinen. Hengstenkeuringcommissie heeft keuze genoeg uit hengsten en een hengst met onbekende afstamming zal niet vaak gebruikt worden door merriehouders.

dit geld langer niet altijd bij tinkers
de dna data bank is druk bezig met het vastleggen van de tinkers zodat familie ed goed vast gelegd kan worden

@ cassidy dat jij liever alle hengsten geruind ziet worden hoeft ook niet te betekenen dat als je ze hengst laat alleen de pirelli methode werkt
ik persoonlijk heb helemaal niets met die methode, maar ben gewoon simpel consequent met mijn hengst
mijn aap (en andere hengsten) word buiten gezet door 13 jarigen ?? waarom zou niemand in kunnen vallen wanneer ze ziek is ???
wederom vind ik persoonlijk dat je redelijk overdreven reageert op op het woordje hengst en de betekenis die jij voor jezelf er achter hebt gezet

wederom
tuurlijk zijn ze pittiger dan andere paarden maar dat hoeft niet te betekenen dan ze gevaarlijk zijn

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:10

Rommulus.
Het is Parelli, en niet Pirelli.
En Parelli zou ik juist niet met een hengst doen. Niet als je niet voldoende kennis hebt van de methode.
Wat betreft mijn visie op hengsten:
Ik heb het al vaker gezegd, en ga dat nu hier weer doen.
Ik heb in mijn omgeving genoeg hengsten waar goed mee om te gaan is.
En ik heb in mijn omgeving hengsten gezien waar je voortdurend bij op je hoede moest zijn.
Alleen zou ik zelf niet continu op scherp willen staan als ik met een hengst bezig zou zijn.
Ze kunnen namelijk ineens heel raar uit de hoek komen. En echt van het ene moment naar het andere omslaan. Ze zijn razendsnel, knipper even met je ogen en hij staat ergens anders. En nee, dat zie je niet altijd aankomen.
Dat jou paard en andere hengsten goed te hanterend zijn door kinderen van 13, is het meest verkeerde referentiekader.
Dat jou hengst een paardwaardig bestaan heeft en in een gemengde kudde staat, betekend niet dat iedere hengst zo gehouden wordt.
Met als gevolg een gefrustreerd dier, die mentaal niet in evenwicht is.
Dat noem ik niet pittiger.
Dat noem ik "a recipe for disaster"
Dus kijk even over de rand van je bord heen, kijk naar de leefomstandigheden van de gemiddelde hengst, en vertel me dan nog een keer dat ik mateloos overdrijf....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-05-11 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:15

ik ga deze discussie niet voor de zoveelste keer met je aan, ik word er een beetje moe van
ik blijf vinden dat je overdrijft
zolang de eigenaar het dier goed aan kan en het dier een goed leven heeft wie ben jij dan om te oordelen ???

er zijn meerdere wegen naar rome niet alleen jou weg

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:17

Hey, iedereen mag zijn eigen fouten maken.
Als iemand denkt dat hij het aankan, moet hij het gewoon doen.
Maar we leven in een vrij land...met een vrije meningsuiting, en daar ga ik gebruik van maken.
Ik hoef namelijk niet alle fouten zelf te maken, ik kan leren van de fouten van een ander.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:56

Ik denk als je het Parelli stuk goed doorleest dat dat zeker opgaat voor een heel groot deel van de hengsten, niet specifiek tinkerhengsten, maar hengsten in het algemeen. Het kijken naar natuurlijk gedrag en wat de meest logische wijze is voor een paard om zich te gedragen is alleen maar goed, ook bij tinkerhengsten.
Nou geldt voor de meeste tinkerhengsten dat ze vaak net wat diervriendelijker worden gehouden dan de gemiddelde warmbloed of andere dure fokhengst die in de meeste gevallen dag in dag uit worden opgesloten in boxen en er in het beste geval even uit mogen of om (kunstmatig) te dekken of om te rijden. Dat is al een wereld van verschil natuurlijk.

Daarnaast zijn de hengsten die in de natuur de leider van de kudde zijn nou ook niet het "watje" wat aan een loshangend touwtje meeloopt, dan kun je het als hengst in een natuurlijke kudde wel vergeten natuurlijk.
Als leiderhengst moet je altijd alert zijn en ben je bezig je positie te behouden en je kudde te beschermen en in de gaten te houden. Dat is de natuur dus dat zit ingeprent ook bij onze tinkerhengsten.
Opvoeding is natuurlijk belangrijk maar niet alle gedrag is opvoeding gerelateerd, ik lees her en der wel eens dat als je je hengst maar goed opvoedt je een "watje" overhoudt, dat vind ik onzin. Het is een belangrijk deel maar het belangrijkste deel is wat de natuur een dier meegeeft om zo goed mogelijk en binnen een bepaald doel het beste te kunnen overleven. Dat stukje zit ook in onze vaak wat makkelijker tinkerhengsten.

Vraag je gewoon af of dat is wat je wilt, ik denk dat dat het belangrijkste is. Wat wil jij met je paard en wat kun je hem in welke situatie bieden. Een sociaal paardenleven is in mijn ogen het allerbelangrijkste voor een leuk en stabiel paard, of het nou een merrie, ruin of hengst is. Een mooie en goed handelbare hengst is natuurlijk leuk om te hebben, maar een mooie ruin waar je van alles mee kan om dat hij niet de beperkingen heeft van het hengst zijn en in de meeste gevallen veel makkelijker een sociaal paardenleven kan hebben is ook fantastisch! Er wordt soms wat minderwaardig gedaan over ruinen, maar er is echt niks mis met een leuke ruin!

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:21

Ik vind het ook een leuk dier om te zien maar helaas ben ik ook geen expert.
Ik zou idd goed kijken hoe jullie samen het meeste lol hebben, en wat je wil bereiken! Maar als je hem hengst laat zou ik idd wel naar keuringen gaan, mocht dat minder positief (geen goed keurings rapport) kan je hem altijd nog ruinen!

Nou kan het aan mij liggen maar 3 kleuren komen toch niet vreselijk veel voor?

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:10

Ik vind het een heel erg mooi dier om te zien inderdaad, en als hij braaf is en blijft, castreren kan idd altijd nog?
Mischien inderdaad eens laten keuren?
ik ken alleen 2 arabische hengsten van een vroeger stalgenootje van mij en die ging ook veel naar dressuur wedstrijden. eentje daarvan stond gewoon met een friese ruin in het land en die ruin was een stuk klieriger dan die hengst.
er zitten veel nadelen aanvast, maar wow wat kunnen die hengsten toch een zelfhouding hebben en een trots uitstralen, dat is niet voor iedereen te beteugelen, maar ik vind het wel heel mooi om te zien.

er is maar 1 iemand die dat kan beslissen en het hangt ook zoveel van het karakter van de hengst af.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:06

Ik ben bevooroordeeld dus ik zeg niet castreren, ik denk dat hij het erg leuk kan gaan doen op de keuring. De eerste keer dat je hem aanbood op de keuring was hij nog wat iel en wat schraal maar ik denk dat hij in de loop van de tijd wel wat veranderd is. Het is dat je niet in de buurt woont anders had ik wel eens nieuwe foto's van hem willen komen maken.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:17

Kentaro schreef:
Wat ik persoonlijk eigenlijk het belangrijkste vind om het wel of niet te doen is of hij wel of niet met soortgenootjes op het land kan????? Als hij als hengst alleen maar alleen kan staan, zou voor mij de keuzen héél snel gemaakt zijn... :j
Als je dan niet met hem gaat dekken, zou ik geen enkele reden zien om hem hengst te houden.

Dit is tenminste een zeer sterk argument!
Bij ons op stal, staan ook enkele buitengewoon brave hengsten. Maar................
ze lopen wel apart. Kunnen niet geweid worden naast merries. Tijdens het rijden gaan de ruiters
er vaak uit met deze "hele brave hengsten".omdat het gewoon veel minder leuk is om te rijden tussen
andere paarden, zijn aandacht is vaak heel ergens anders.
En dan, mocht zo een los komen. Daar wil je toch gewoon niet aan denken.
Alleen hengst laten als hij goed gekeurd is en dan op een locatie die daarvoor geschikt is en niet bij
een amateur.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:25

waarom zou de ts een fout maken ???
wederom kom je over alsof de enige optie die ze heeft castreren is (wanneer laat je eens die oogkleppen verwijderen ?? )

@kinsealy parelli heeft zeker goedde dingen (zoals iedere methode) maar ik heb er niets mee
ik heb hem meerdere keren aan het werk gezien en ik ben er niet kapot van

zoals annelot al aan geeft (al dors ik het niet te zeggen op basis van foto's) ook ik denk dat ie het leuk kan doen op de keuring

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:32

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:41

riagr schreef:
Ik denk dat je dit topic echt even moet lezen ( althans in ieder geval de openingspost van TS):

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=192&t=1462798

Geeft je wel te denken! Sterkte met je beslissing

Bij mij op stal staan er nu twee volwassen hengsten.

Daarnaast hebben er meerdere gestaan.
Het enige waar we hier rekening mee houden is dat de hengsten elkaar niet mogen zien.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:14

Ik zeg ook niet dat het niet kán, alleen: als je er niet mee wilt gaan dekken, geen ambitie's hebt in de fokkerij, en de hengst is foktechnisch niet dusdanig waardevol dat het een doodzonde zou zijn om hem te laten castreren, dan geeft boven geciteerd topic toch te denken. Tuurlijk is het te doen: een hengst hebben. Het vraagt alleen wel een voortdurende alertheid, waarbij je je moet afvragen of je dat als gewoon doorsnee paardeneigenaar, met gewoon doorsnee wensen en verwachtingen, eigenlijk wel wílt. ( en daarbij ook in overweging nemen dat het in onze maatschappij voor een ruin toch en stuk makkelijker is dan voor een hengst ).

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:21

riagr schreef:
Ik denk dat je dit topic echt even moet lezen ( althans in ieder geval de openingspost van TS):

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=192&t=1462798

Geeft je wel te denken! Sterkte met je beslissing

Hier is de TS :D Met nogsteeds een hapje uit dr arm :D

Ik denk dat het voor jou vooral belangrijk is dat je inderdaad overweegt wat je zélf wil. Heb je hem om lekker mee te rijden en om van te genieten ongedwongen? Tja dan zou ik hem ruinen.
Ligt jou prioriteit bij de fokkerij, en is hij idd geschikt, waarom niet hengst laten..
Klinkt misschien raar uit mijn mond, na wat er gebeurd is, maar ik heb met zoveel hengsten gewerkt, en ondanks een hoop ervaring kán het mis gaan.. Maar als je kapabel genoeg bent, en het je waard is om je paard op die manier te houden..
Maar of je dat aankan, en inderdaad je paard voor dat doel hebt, dat zijn dingen die alleen jij weet, en waar jij over kan beslissen!
Wel wil ik je meegeven dat het hengst zijn een extra risico is voor jou en voor degene die met jou paard om gaan, maar dat zal je zelf ook wel weten :D Het kan altijd mis gaan, hoe braaf ze ook zijn, dat zie je wel in mijn geval..
Ik heb de beslissing genomen hem te ruinen, omdat ik hem heb voor de hobby, en er vooral van wil genieten.. maarja, thats just me..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:31

Hier komen al veel voors en tegens langs, dus aantal ervan laat ik voor wat ze zijn, want zijn al genoemd.

Niet genoemd..
Stel je hengst wordt goedgekeurd, is ook niet zaligmakend.
Dan is KI vermoedelijk helemaal niet handig, dit ivm de regelgeving voor hengsten die voor KI worden gebruikt.
Dat gaat best duur worden en is denk ik onpraktisch.
Uit de hand dekken (of op andere natuurlijke manier) is dan nog wel een optie,
maar ook hier wat negatieve kanten aan. (buiten eventueel gedragsverandering als hij 1x het kunstje kent tov merrie's)
Namelijk dat als je met een merrie eigenaar het contract aangaat dat ze hun merrie door jouw hengst willen laten dekken,
je paard ook beschikbaar moet zijn.
Dus merrie moet bij jullie kunnen komen, of jullie naar de merrie toe met je hengst.
Als het die ronde met bv 3 x dekken, omdat ze langer hengstig is, niet lukt.
En je nog een paar rondes moet moet je weer beschikbaar zijn, dus niet op vakantie of wedstrijd.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 00:09

Wat waren de kritiekpunten op de keuring waar hij als jong guppie kwam?

ingace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 14:46

hallo,

Heb de papieren er hier even niet bij v an de keuring ma zal het weer even opzoeken.
Als ik kijk naar gedrag dan heb ik een warmbloed merrie gehad, met heel wat meer temperament, maar die was heel anders in het handelen.
Ingace is echt wat 'lomper'om het zo te noemen, zij was heel sensibel.
alvast voor al de reacties!

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:50

Tja moeilijk, de foto's zijn niet allemaal even duidelijk maar ik vind het een mooi dier om te zien.
Ik heb Lonan ook als hengst gekocht. Lonan had ook gedekt. Maar ik reed gewoon naast een merie op buitenrit, hij was en is ontzettend braaf. De reden dat ik hem wel heb geruint is simpel. Ik wilde dat hij met de rest op het land kon...niet alleen staan en ook niet alleen met bv ruintjes maar gewoon lekker in de groep. Ook al was hij ontzettend braaf en ik denk echt dat dat nu ook nog zo geweest zou zijn als hij nog hengst was. Na de casteratie wel even spijt gehad omdat hij er behoorlijk ziek van is geweest maar hij staat nu heerlijk met mijn merrie in de wei. Ik ben dus blij dat ik het wel heb gedaan.