[TI] Aanschaf Tinker ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:37

xcomplientx schreef:
Je wil je zoontje er dan op rond laten hobbelen? ik zie in je profiel dat je zoontje nog maar 8 maanden is. Tegen die tijd is het in mijn ogen een hele verkeerde combi, zo'n jong kindje op een jonge tinker .....
:x

MIsschien moet jij mijn posten nog eens even goed doorlezen meis :o
Mijn zoontje is nu 1 jaar en kan evt. er later op hobbelen en mee op het karretje.
Koop het beest voor mezelf, als mijn zoontje er niet mee overweg kan krijgt hij een andere te rijden oid :D

Voor de rest bedankt voor de reacties.
Nogal verschillend dat wel.
Ik heb jarenlang altijd KWPN'rs gehad en wil nu eindelijk eens een robuuster type.
Zat altijd al in mijn hoofd ;) Tinkers vind ik erg mooi ivm de kleuren.
Ik vind friezen ook mooi maar dan moet het wel een hengst zijn en blijven..en dat gaat zoiezo niet.

Heb straks minder tijd als voorheen dus erg fanatiek wedstrijden en trainen zit er toch niet in.
Of het moet een hele goede tinker zijn :D
Maar voorlopig blijft het bij vooral lol hebben en er uit halen wat er in zit.
Zoals ook in mijn openingspost vermeld zal hij ook voor de kar beleerd worden en buitenrijden is bij mij al standaard meegenomen in
een trainingsschema van een paard. Maar dat spreekt blijkbaar niet bij iedereen voor zich :D

timokyana

Re: Aanschaf Tinker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:45

ik zie ze in je avatar staan,heb je ze gekocht?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:48

Nee, ik ga haar nog bezichtigen.

LienE14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:55

Ik groom bij een 4 span tinkers. je kan mij echt niet zegen dat ze niet heet kunnen worden.
Drussuurmatig kunnen ze ook heel wat, als ze maar jong zijn , dan kun je ze naar je eigen hand zetten. :P

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:06

Als ik even naar mijn eigen Tink kijk, kan die ook best heet worden maar vooral ook in combi met ontzettend drammerig en sterk worden. Verder kan mijn Tinker ook best leuk dressuren! Ik kreeg een aantal weken terug tijdens mijn les, het compliment dat mijn toppertje er even een schouder binnnenwaarts uit drukte waar de anderen nog wat van konden leren :D

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 22:13

supertinkie schreef:
Als ik even naar mijn eigen Tink kijk, kan die ook best heet worden maar vooral ook in combi met ontzettend drammerig en sterk worden. Verder kan mijn Tinker ook best leuk dressuren! Ik kreeg een aantal weken terug tijdens mijn les, het compliment dat mijn toppertje er even een schouder binnnenwaarts uit drukte waar de anderen nog wat van konden leren :D

Kijk, dat vind ik leuk om te horen :D

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:14

[TI] nadelen tinker

mocht je na alles gelezen hebben nog steeds helemaal overtuigd zijn dat je een tinker wilt, dan wil je er waarschijnlijk echt 1 :D

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 22:16

xcomplientx schreef:
[TI] nadelen tinker

mocht je na alles gelezen hebben nog steeds helemaal overtuigd zijn dat je een tinker wilt, dan wil je er waarschijnlijk echt 1 :D

Je moet het afwegen he de voor's en na's....
Ik ben eigenlijk al verkocht maar zal er zeker zeer goed over na denken!
Bedankt.

En hoe het paard word heb je zeker voor een ''groot'' deel zelf in de hand.
Ik heb zeer verschillende paarden onder me gehad, de 1 heet de ander flegmatiek.
Maar allebei zeer betrouwbaar en aan te passen aan de ruiter die er op zit.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:31

Je moet rekening houden met het ras en het karakter niet willen veranderen. Tinkers zijn echt anders, dat weet iedere tinkereigenaar :-).
Ze houden van respect en begrip; dwang of onterechte boosheid werkt bv totaal niet bij de tinker. In topic staan juist ook heel veel voordelen, en tuurlijk die zijn er volop; anders waren we niet zo dol geweest op onze tinkers.
Maar waarom kies je vanuit "tijdgebrek" voor een jaarling, dat kost toch juist heel veel tijd? of gaat ze dan eerst in de opfok?
Je zou ook kunnen overwegen om een volwassen tinker te kopen over aantal jaar. Dan weet je ook direct of het karakter/temperament is wat je zoekt.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 10-01-11 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:39

Heb je de mogelijkheid om ergens wat tinkers te gaan rijden? Er zit zoveel verschil in types zie: http://www.bokt.nl/wiki/Tinker Ik zie dat je redelijk bij mij in de buurt woont. Ik heb een wat luxere tinker, 1,63 hoog. Je mag hem wel een keer rijden als je wilt.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:11

kiezen voor een tinker omdat je de kleurtjes wel mooi vind vind ik nou niet 1 van de beste argumenten om voor een tink te kiezen.

mijn vriendin zegt altijd;een tinker is geen paard,een tinker is iets apparts.
en daar heeft ze helemaal gelijk in.

Happysil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:26

Hey Minimouse,
Gewoon gaan kijken naar die tinker :D Ik heb een kwpn-er gehad 10 jaar geleden en ben overgestapt op een tinker, super.
Heb helaas vorig jaar mijn tinker moeten laten inslapen.
Maar gelukkig heb ik sinds een maand weer een nieuw tinkermaatje, gekocht bij Stal Vosgesangh.
Hele aardige mensen en bij de Tinkerhoeve zijn ook superleuke mensen.
Ik heb nu een groen tinkertje gekocht voor mij en mijn dochtertje van anderhalf :D :D , hij is alleen zadelmak.
Mijn vorige tinker was echt een pittige tinker, die supergoed kon springen maar ik kon er ook iedereen opzetten.
De mensen die konden paardrijden testte hij uit, en bij kleine kinderen en mensen die een beetje rondhobbelden bleef hij heel braaf.
Het was echt een schijterd overal bang voor, maar hij genoot als hij in volle galop over een bospad mocht gaan, hield ik er niks aan en hij stopte pas als hij er genoeg van had.
Ze zijn gewoon superleuk.
Ik wilde geen jonge tinker, moest ik te lang wachten met rijden.
En als straks mijn dochtertje een jaar of 3 is kan ze er mooi op (niet alleen hoor) en is hij al wat gewend.
Ik vind het echt superpaardjes.
Veel plezier bij het kijken.
Groetjes Silly

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 09:07

Net als bij alle rassen moet er een klik zijn met het bewuste paard, of het nou een tinker is of een arabier...
dat heeft weinig met een bepaald ras te maken..
bij de kwpners heb je ook hete en relaxte paarden...
Ik heb een stel tinkers lopen die stuk voor stuk geweldig zijn...
Mijn schimmel loopt verdienstelijk in de dresuur! is in 1 seizoen van de M1 naar de M2 + 5 gelopen...
jekunt hem zo heet maken als je zelf wil. ook voor beginners is hij erg lief en rustig, mijn dochtertje heeft er al een paar keer op gereden toen ze nog amper kon paardrijden....
maar kun je beter rijden dan geeft hij het niet kado...

Daarnaast hebben we een merrie die dit jaat uit engeland is gekomen, een 5 jarige , drachtig en zou bereden zijn...
nou dus ik dacht toen ze eenmaal haar veulen had ik zadel haar op en ga rijden...
ze wist echt niet wat ze moest doen toen ik erop zat, geen stap zette ze naar voren of achter...en ze deed helemaal niets...bewijst maar hoe braaf ze was dat ik zo koud op haar rug ging zitten!
Mijn dochter van 8 heeft een geweldige band met haar en voor de sneeuw zijn we voor het eerst een buitenrit gaan maken met haar..heel spannend had ik haar aan een touwtje gedaan maar heb die na 10 minuten al lsgemaakt. heel die rit langs huizen auto s en dus verkeer was ze braver dan mijn ruin die sommige dingen eng vond...
je moet een beetje geluk hebben met het karakter maar als jij ervoor wilt gaan moet je dat gewoon doen!

Enkel betaal je volgens mij een hoop geld bij de tinkerhoeve...

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:34

Tinkerhoeve is wel een super adres! Moet je zeker een keer gaan kijken! ;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 10:55

mariska32 schreef:
kiezen voor een tinker omdat je de kleurtjes wel mooi vind vind ik nou niet 1 van de beste argumenten om voor een tink te kiezen.

mijn vriendin zegt altijd;een tinker is geen paard,een tinker is iets apparts.
en daar heeft ze helemaal gelijk in.

Misschien moet je mijn posten beter lezen..Ik kies niet zomaar een tinker om de kleuren, anders had ik ook wel een KWPN kunnen kopen
met leuke kleuren :D

Zoals je vriendin zegt, denk ik ook en ik wil, zoals ik al meerdere keren gezegd heb in dit topic een volledig ander paard van het robuuster ras.
En ik wil voornamelijk lol hebben.

@complient : Voor mij is het niet meer dan logsich dat een jaarling in de opfok gaat ;)

Berichtjes die nu gepost worden waar al eerder een antwoord opgegeven is reageer ik niet meer.
Ik hou er niet van dat er dingen in mijn mond gelegd worden die ik niet heb gezegd ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:35

Tinkers vind ik erg mooi ivm de kleuren.

dacht toch echt dit in je bericht te zien.......
het is maar hoe je het opvat.

en nog iets, [tip,geen comentaar]
ik had zelf een hele zware tinker,bouwtje belg met erg veel behang.
vergis je niet in het werk wat je daaraan hebt.
toen ik hem kocht was dit niet goed bijgehouden en je wilt niet weten hoe veel werk ik er aan heb gehad om dat weer schoon te krijgen.
en dan het werk nog om hem zo te houden.

heb je daar geen problemen mee en je hebt vrede met de beperkingen [een tink is wel een alleskunner maar geen uitblinker] heb je er een heerlijk paard aan.
een tink word heel vaak erg onderschat.
zo ik ook,tot ik hem onder mijn kont kreeg.... ;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 11:39

mariska32 schreef:
Tinkers vind ik erg mooi ivm de kleuren.

dacht toch echt dit in je bericht te zien.......
het is maar hoe je het opvat.

en nog iets, [tip,geen comentaar]
ik had zelf een hele zware tinker,bouwtje belg met erg veel behang.
vergis je niet in het werk wat je daaraan hebt.
toen ik hem kocht was dit niet goed bijgehouden en je wilt niet weten hoe veel werk ik er aan heb gehad om dat weer schoon te krijgen.
en dan het werk nog om hem zo te houden.

heb je daar geen problemen mee en je hebt vrede met de beperkingen [een tink is wel een alleskunner maar geen uitblinker] heb je er een heerlijk paard aan.
een tink word heel vaak erg onderschat.
zo ik ook,tot ik hem onder mijn kont kreeg.... ;)

Dat onder andere ja ;)
Bedankt voor de tips!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:01

Ik heb sinds 3 jaar een Tinker, het is mijn eerste eigen paard, dus ik heb geen ervaring met andere rassen.

Ik had een aantal eisen:
- niet te klein en te iel (was toen 80 kilo, inmiddels 65)
- werkwillend/-lustig
- verkeersmak
- geschikt voor een proefje, een sprongetje of een lekkere bosrit
- en nog wat andere dingen.

Ben toen bij Zorro uitgekomen, niet voor de kleur, hij is helemaal zwart op een witte sok en voet na. Hij is 1.61m dus redelijk groot voor een Tink. Super lief voor onze kinderen (nu 4 en 6 jaar). Heeft altijd zin om voor je te werken. Is 's winters voorwaartser dan 's zomers. Schrikt niet van de grootste vrachtwagens of ander rare voertuigen. Daarentegen zijn sommige graspolletjes of boomstammen wel heul eng ;) Ik kan er zo mee weg rijden, ook al heeft hij een tijdje stil gestaan. Is erg éénkennig, voornamelijk met rijden. Poetsen, tutten, knuffelen kan hij met iedereen wel en geniet daar ook heerlijk van. Pikt snel nieuwe dingen op, erg leergierig. Gaat niet aan de kletter, draait wel soms om als hem iets te eng is. Blijft dan staan, kijkt of het goed is en gaat er dan alsnog langs. Kan soms echt een modder sTinkert zijn, zit dan van oor tot staart onder de blub, ben blij dat hij zwart is ;) Is soms wat drammerig, meestal wordt dat erger naarmate mijn geduld minder wordt :o

Zelf vind ik dat ik het erg getroffen heb met 'm, alhoewel hij soms ook wel zo zijn streken heeft, maar goed, welk paard niet. Hij is heel nieuwsgierig naar de kinderen toe, en heel lief. Je merkt echt dat hij heel voorzichtig is, zodra ze bij hem in de buurt zijn of op 'm zitten.

Wil natuurlijk niet zeggen dat iedere Tink zo is. Maar mocht Zorro er om wat voor reden niet meer zijn, dan wordt het denk ik weer een Tinkkie :j

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:51

Hier een overzichtje van Tinkers in de Sport spreekt voor zichzelf toch :D 8-)
[TI] Tinkers in de sport: verslagen en uitslagen

Keuringen moet je zelf weten als je niet gaat fokken zie ik er niet echt een meerwaarde in dat is dan toch vooral omdat je het zelf leuk vindt :)
Een keuring kost trouwens niet meer tijd dan een wedstrijd hoor :D

Verder zijn de stamboeken nog vrij jong dus erg veel kun je vaak over de afstamming nog niet zeggen :o Al gaat Muskerro zo te lezen wel duidelijk terug naar Engelse bloedlijn :) . Moeder en vader zijn op die stal aanwezig dus van hen kun je het karakter zelf gaan ervaren. Weet alleen niet of ze gereden zijn?

Op mijne kunnen kinderen ook best leuk op rondrijden en ken meerdere tinkers waarbij dat ook gewoon prima gaat :j Mijn tinker is absoluut niet sloom :), maar gaat wel stilstaan als ze het niet snapt = Ideaal +:)+
Verder heeft ze wel moeite met onzekere mensen daar kan ze niet zo goed mee overweg en dan kan ze wel nogal druk worden, maar niet springerig of zo gewoon meer dribbelig/ vluchterig :(:) maar dat is niet echt tinkereigen ;)

Veel Plezier met je zoektocht!

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:59

Moeder van Kaydi is Miss Ty, een erg lieve en braaaaave merrie, ook onder het zadel. Jamie is ook de moeder van Flame van Chayenflame (of ziets :+) hier op bokt. Ook een lieve en brave merrie, van the Midget.
Veulens zijn iig beide erg leuke dieren :) Ook lekker nuchter.
Tja en vwb het rijden. Ieder paard kan basisdressuur lopen, zolang het maar een goede opvoeding en africhting krijgt ;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 18:25

*Tequila* schreef:
Moeder van Kaydi is Miss Ty, een erg lieve en braaaaave merrie, ook onder het zadel. Jamie is ook de moeder van Flame van Chayenflame (of ziets :+) hier op bokt. Ook een lieve en brave merrie, van the Midget.
Veulens zijn iig beide erg leuke dieren :) Ook lekker nuchter.
Tja en vwb het rijden. Ieder paard kan basisdressuur lopen, zolang het maar een goede opvoeding en africhting krijgt ;)

Bedankt voor je toevoeging van het karakter van de moeder :D

roxanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 02:04

Hallo allemaal,

Heeft iemand een tinker gekocht bij de Tinker boerderij in Uden? En wat is jullie ervaring?
Ik wil heel graag een tinker kopen en was deze stal tegen gekomen met toevallig een hele leuke tinker.

Groetjes Roxanne

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:29

Ik heb zelf een Tinkerhengst een ruin en een merrie gehad.
De merrie was liever lui dan moe, van het type laat mij maar op de weide staan, maar moest ze dan toch echt mee dan was ze buiten lekker vlot en goed aan het been, op Tess kon je een peuter zetten ze sprong daar voorzichtig mee om.

Pepper de ruin waarmee mijn Tinkerdroom ooit begon was 164 cm, een knaap van een paard, superlief karakter, wilde zeker werken, bij hem had ik mijn been amper nodig hahahaa ik gebruikte veel stemcommando's, ik kon hem in de bak zo heet krijgen als ik zelf wilde, zelf een slidingstop ging hem behoorlijk goed af :D
Helaas wa shij een beetje maf in zijn kop, zo af en toe ging hij er als een blinde gek vandoor, volgens mij heeft ie (achteraf gezien) iets in zijn hersens niet goed gehad ofzo, hij is vrij jong (12 jaar) plotseling overleden bij zijn nieuwe eigenaar.

En dan Tommie, onze hengst tot anderhalfjaar geleden. Met zijn stokmaat 163 cm en toch best wel zwaardere bouw dan de gemiddelde Tinker die je in het Z tegenkomt.
Die werkte zo ontzettend graag, onder het zadel, voor de wagen, in de bak, hij had een prachtig doorgesprongen galop (volgens mijn zus sie al 30 jaar in de top KWPN-ers 'zit') hij kon heerlijk bewegen maar het was net zo'n stoomtrein, hij moest eerst goed warm worden voordat ik kon bewegen.
Als ik de aspiraties had gehad was ik ver met hem kunnen komen in de dressuur (alweer volgens mijn zus :D)
Maar desalnietemin kon ik ook een peuter op zijn rug zetten, hij stapte daar braaf mee rond.

Overigens heb ik de perfecte Tinker voor je, nu nog jaarling, net als je zoontje 8-), Don is een zoon van Tess x Tommie en is een fors gebouwde knaap die zeker over de 160 cm uit gaat groeien.
Als ie de eigenschappen van beide ouderdieren heeft geerfd (qua gedrag kan ik dat in ieder geval al beamen, hij is mega lief) zou die het later best leuk kunnen gaan doen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 12:09

Ik ga zondag of maandag naar Kaydi kijken, ik ben erg benieuwd!

Chantaloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:47

Ik ken heel veel luie tinkers, je moet ze alleen laten zien dat jij de baas ben en dan werken ze superhard voor je.

Ben benieuwd !