[TI] tinker/drumhorse!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Signe

Re: tinker/drumhorse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 17:10

Als het niet op de papieren staat bepaalt het stamboek of ze het paard toelaten en of het voldoet aan de eisen die ZIJ aan het ras stellen. Vaak zijn dat stichtingen geboren uit een idee van 1 of meerdere personen. Zegt als je het mij vraagt betrekkelijk weinig over een ras. Wanneer is een ras een ras? Onze tinkers waren zigeuner paarden, vuilnisbakjes, vandaar de naam tinker. Wonderbaarlijk hoe dat woord in nederland en duitsland een hele andere (positieve) betekenis heeft gekregen.
Een Drumhorse is niets anders dan een bonte shire die de trommels draagt in parades van de moderne Engelse cavalerie. Niets meer, niets minder.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 17:34

desillies schreef:
Wilgje2003 schreef:
ik heb een ggk hengst die zowel als tinker staat ingeschreven bij ics en nsvt en als drumhorse bij hetg gcdha

Nee Joella het is anders.
Bandit is bij het ICS een Irish Cob A sectie
Bij het NSvT een Tinker type Vanner en
bij het GCDHA een Drumhorse :D :D :D

ow nou 3 verschillende catagorien dan haha :D
voor mij blijft ie gewoon mijn tinkiewinkie

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:02

Een drumhorse is zeker meer dan een bonte shire ;)
Of in het geval van de oorspronkelijke paukendragers... vaak nog niet eens een bonte shire imo.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:14

Misschien een bonte Clysdale ??

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:25

Nee, ik bedoel dan meer Thoroughbred kruisingen met wat shire/clydesdale invloeden.
(veel paukenpaarden zagen er echt niet uit, maar karakter was geweldig!)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:41

Kan me indenken dat je een pauken paard zoekt die bestand is tegen de grote klappen op de pauken en daarnaast vaak voorop liep in de aanval.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:15

snowdon schreef:
Nee, ik bedoel dan meer Thoroughbred kruisingen met wat shire/clydesdale invloeden.
(veel paukenpaarden zagen er echt niet uit, maar karakter was geweldig!)

dat is inderdaad het verschil denk ik, die drum horse werden puur gefokt op karakter,
maar wat ik dan terug zie in mijn 'drumhorse' veulen, is dat die net zo cool in dr koppie is, niks is te gek.

@ dapperdier: wat je bedoelt signe, dat drumhorse niet specifiek een ras is, maar meer een eigenschap?
maar op het moment dat je dus gericht een kruising fokt met tinker x shire, willen mensen daar toch een label op kunnen plakken.
maar aan de hand van de stokmaat kun je dus bepalen of je een tinker of een shire heb?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:46

Ja dat bedoel ik pluche pluus. Goed verwoord dank je!
Maar als er en stamboek is dat het als ras wil gaan ontwikkelen heb ik daar helemaal geen problemen mee hoor!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:53

Ras of type paard, ik zie dat als hetzelfde... een ras is ook door selectie van mensen ontstaan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:16

Er zit wel verschil tussen ras en type.
Bij een ras zal uit elk ouder paar een raswaardige nakomeling geboren worden.
Bij type zie je vaak afwijkingen in de nakomeling.

Dus bij Fjorden, Fries, Haflingers, Quarters, Arabieren, enz is elke nakomeling ras waardig.

Bij de Tinkers en Irish Cobs heb ik zo mijn twijfel of je het over een ras mag hebben.
Het is een mix van Clysdale, Shire, Wehls, Fell, draver, Conemara, enz.
Al die rassen komen terug in de nakomelingen.
Zie maar het verschil in hoofden en hoogtes.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:22

Elk ras heeft een oorsprong, de rassen die je opsomt zijn al wat 'ouder', dus niet te vergelijken ...
maar ik ben het wel met je eens dat bij de Tinkers meer veelzijdigheid is en je af kan vragen of het ooit zo'n 'vastgelegd' ras wordt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:25

Klinkt wel logisch. Maar dan zou je eigenlijk af en toe ook op zo'n ras moeten terugpakken om kenmerken vaster te leggen.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:42

friezen waren vroeger ook bont , en bruin en vos
nu komt nog wel eens voor dat er een vos of bruine tussen zit , deze wordt echter niet meer geaccepteerd
terwijl het toch oorspronkelijk wel bij t ras hoorde ( wat ik op school geleerd heb dan )

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:07

Waneer je lang genoeg bepaalde types uitsluit of juist toelaat ontstaat er vanzelf een ras ;) De spoeling van ongewenste kenmerken wordt dan steeds minder...

Daarom is selecteren erg belangrijk in de stamboeken en ben ik voorstander van:

Luxe Tinker en Cob type groter dan bijv. 1.62m --> GCDHA
Luxe Tinker --> NSvT
Cob type --> ICS

Hopelijk komt het ooit nog zover ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:17

Ho, ho, ook bij het NSvT valt de luxe Tinker steeds meer buiten de boot.
ICS en ook het NSvT nu, hebben beide een heel goed oordeel over het echte Cob type.
En je zag op de keuringen van afgelopen jaar dat het kleinere Cob type, onder de 150 cm bij beide stamboeken in grote getale aanwezig was op de keuringen.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:22

Ariebren schreef:
ICS en ook het NSvT nu, hebben beide een heel goed oordeel over het echte Cob type.
En je zag op de keuringen van afgelopen jaar dat het kleinere Cob type, onder de 150 cm bij beide stamboeken in grote getale aanwezig was op de keuringen.

Vertel mij dan maar waarom er nog steeds 2 stamboeken zijn voor hetzelfde echte Cob type. Dan kun je toch beter van twee stamboeken 1 stamboek maken? Minder kosten, helderheid, nooit geen gezeur meer, klaar! De groten gaan naar GCDHA en 'fertig aus'!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:56

Een beetje heel erg kort door de bocht en niet goed genoeg op de hoogte Dienie ;)

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:57

Nikita_1995 schreef:
Ariebren schreef:

Vertel mij dan maar waarom er nog steeds 2 stamboeken zijn voor hetzelfde echte Cob type. Dan kun je toch beter van twee stamboeken 1 stamboek maken? Minder kosten, helderheid, nooit geen gezeur meer, klaar! De groten gaan naar GCDHA en 'fertig aus'!

ging het maar zo makkelijk, ik denk dat de ics en nsvt het nooit samen zullen vinden, toch andere standaarden zegmaar, ik weet er niet het fijne van, maar wel dat ze best wel van elkaar verschillen.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:03

snowdon schreef:
Een beetje heel erg kort door de bocht en niet goed genoeg op de hoogte Dienie ;)

Ach, misschien zie ik het allemaal wel te simpel en zijn de stamboeken te verstrengeld in (eigen)belangen etc. De toekomst zal het een keer uitwijzen, let op mijn woorden ;)

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:50

Mijn tinker heeft op 3 jarige leeftijd meegedaan met de hengstenkeuring. Persoonlijk snap ik echt niet waarom zijn vorige eigenaresse dat gedaan heeft. Hij zag er totaal niet uit en is een mega laatbloeier.....Hij kreeg bij de ICS een 4de premie. Geheel terecht maar hij is de afgelopen 2,5 jaar gegroeid lichamelijjk en geestelijk en het lelijke eendje is een zwaan aan het worden :)

Nu wil ik hem opnieuw laten keuren, het liefst bij de Drumhorse Association maar hij redt de 1.62m niet. Hij zal tegen de 1.60m zijn.

Verder kan ik hem qua bouw ook niet helemaal goed inschatten als ik heel eerlijk ben. Het is een trotse/stoere vent van ong. 1.60m beweegt erg soepel, pikt de dressuuroefeningen erg snel op en hij springt erg makkelijk. Behoorlijk veel manen en staart, sokken zijn niet zo "zwaar". Ik zie een behoorlijk verschil met de twee Vanners van mijn ouders maar ook verschillen met de andere cobs die ik heb gezien en ook die bij ons op stal staan.....(dan hij is hij toch wat groter enzo)

Mijn dilemma is, waar kan ik hem het beste laten keuren??? Wat raden jullie aan? Toch bij zijn orginele stamboek ICS blijven of overgaan naar NSVT of Drumhorse Assosiation?

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:23

Als je hem bij het GCDHA wil laten keuren kan dat gewoon. Op de keuring wordt dan beoordeeld of hij een grote cob is (dat stamboek heeft ook gewoon cobs), of meer een drumhorse type, waarbij hij door zijn maat in het Drumhorse B-boek zou kunnen vallen. Ik zou het stamboek kiezen waar je zelf het beste gevoel bij hebt.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:27

en je moet zelf kijken bij welk stamboek jij je het meest thuis voelt
ik zou eens gewoon van alle stamboeken naar een keuring gaan ofzo om te kijken hoe
het eraan toe gaat

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:08

Ik heb eigenlijk liever niet in het ICS ik ben een aantal keren naar een keuring geweest en dat beviel mij helemaal niet. Maar het is wel lekker gemakkelijk omdat het praktisch in mijn achtertuin is :P ik denk dat idd maar eens moet gaan kijken naar de keuringen om te kijken hoe ik me bij de andere stamboeken voel.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:25

Ga eens kijken bij alle stamboeken, kijk naar hoe je de jury-beoordelingen vind en de sfeer op de keuringen. Dan kan je een persoonlijke keus maken.