[TI] wat raden de tinker kenners mij aan??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:55

Als de verkoper er van uit gaat dat de tinker afgekeurd gaat worden dan zouden ze hem niet te koop hebben staan, lijkt mij. Dus wellicht is het toch de gok waard om hem te laten keuren en dat hij gewoon goed gekeurd gaat worden. En nog een keertje proefrijden kan je ook al de doorslag geven om hem te kopen of hem te laten staan.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:00

Dit paard klinkt mij helemaal niet in de oren als dominant. Het paard is onopgevoed in de omgang, maar zo te lezen is het werkwillig en op zoek naar een duidelijke leider.

Ik denk dat je weinig goeds doed bij dit paard 'om hem even te laten zien dat jij hem wel aankan' als je het zo stoer bedoeld als het klinkt. Ik heb gemerkt dat Tinkers vaak véél verder met je willen gaan wanneer je als leider bereid bent een pact te sluiten.

Zoek het dus in vertrouwen, in samenwerking en in eerlijk leiderschap. Zonder stoerdoenerij. Met dwang haal je bij veel Tinkers veel minder uit!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 12:04

mja.....ik heb net even gebelt naar bodegraven.
Een klinische keuring komt op 145 euro.
Ik heb de mensen een mail gestuurd dat ik bij afkeuring daar de helft van wil betalen maar dan houd het ook op.
Als mijn volgende bezoek goed gaat met alles wat ik nog wil doen met hem en hij goed uit de keuring komt dan kan hij gelijk met me mee.

Bij niet 1 paard ga je het redden met dwang.
Als je niet eerlijk bent kan je dat ook niet terug verwachten van een paard, dat weet ik ook wel.
Ik bedoelde het ook niet stoer, anders had ik mijn vorige merrie, en die was zeker niet de makkelijkste, ook niet gered.
Zij is uiteindelijk mijn beste maatje geworden. we respecteerde elkaar op een leuke manier.
Deze ruin zal alleen wel heel snel beledigd raken als ik me niet laat overdonderen door hem.
Daar zal hij nog verast door worden, dat is meer wat ik bedoelde.
Ik ben niet bang voor hem en zal geen pas voor hem wijken, maar dat is wel wat hij nu verwacht.
Ik ben helemaal niet stoer in dat opzicht ;)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:21

alison_belle schreef:
Ik heb de mensen een mail gestuurd dat ik bij afkeuring daar de helft van wil betalen maar dan houd het ook op.
Als mijn volgende bezoek goed gaat met alles wat ik nog wil doen met hem en hij goed uit de keuring komt dan kan hij gelijk met me mee.

)

als je met die "eisen" bij mij een paard zou komen kopen zou ik al vantevoren bedanken ;) vind t een hele rare gedachten gang

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 18:20

stel dat je 10 paarden laat keuren.......dan betaal je 10 x 145 euro.......en heb je helemaal niets..
Er zijn mensen zat die wel akoord gaan met deze voorwaarde.
Zal er ook mee te maken hebben dat paarden op dit moment erg slecht verkocht worden.

edit: daarbij komt dat de verkoper hierdoor zijn paarde ineens wel verkoopt, of op de hoogte is van zijn gezondheid......en dat maar voor de helft van 145 euro. Is het paard verkocht dan betaald verkoper niets!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:00

Wat ik zou lees over de tinker: ik zou ervoor gaan. Het lijkt mij een harstikke leuk paard. Wel een waar je even veel werk aan hebt, maar is dat niet bij ieder paard wat je koopt? Je moet toch naar elkaar toegroeien, paard moet jouw regels leren kennen. Paard krijgt ineen keer een "nieuw mens", nieuwe paardenvrienden. Dus het begin is altijd even wennen/aftasten/naar elkaar toegroeien.

Wat betreft de keuring:
Ik ben het niet eens met je onderbouwing over de 10 x 145 euro etc.

Een paard laat je pas keuren al je zeker weet dat dít jouw paard gaat worden. Die zekerheid heb je maar met 1 paard en niet met 10 tegelijk. Stel dat je pech hebt en dat het paard niet goedgekeurd wordt, dan bespaar je jezelf door die keuring waarschijnlijk ook een heleboel geld (medische kosten). Het keuren is een wens van de koper, en niet van de verkoper.
Het zou wel heel veel pech zijn als er meerdere paarden achter elkaar niet goed gekeurd zouden worden. Maar daar zou ik nu de beslissing niet vanaf laten hangen.

Het zou fijn zijn als de huidige eigenaren mee betalen, maar het is niet de normale gang van zaken.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 19:10

ik heb net bericht terug, ze gaan akkoord :D
Bij afkeuring.....ieder de helft.....bij goedkeuring, alles voor mij.
Nu nog even kijken wanneer ik hem nog eens kan rijden en aan de hand een stukje kan wandelen buiten.
Dan wil ik hem nog even op stal zien zonder eten, zien wat hij doet als hij even niets te doen krijgt.
En natuurlijk moet ik hem in die ene hoek in de bak zien te krijgen en maar hopen dat hij dat pikt.

Gaat dit allemaal goed dan gaan we 15 of 17 dec. voor de keuring......spannend :=

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:27

Zooo, heb jij even mazzel. Ik wens je alvast veel succes en hoop dat de keuringsuitslag goed is.

alison_belle schreef:
en maar hopen dat hij dat pikt.

Als ik dit lees, dan lijkt het alsof je op oorlogspad gaat....
Als ik je nog een tip mag geven. Maak nou niet teveel een punt van die hoek in de bak. Het paard kent je niet, vertrouwt je niet. Mijn ervaring is dat je een tinker niet zomaar botweg kan dwingen. Je moet een tinker (geldt uiteraard niet alleen voor een tinker...) overtuigen, ermee samenwerken en hem in zijn waarde laten. Dat wil niet zeggen dat je over je heen moet laten lopen. Maar joh... lekker belangrijk of hij nu wél of niet die hoek in gaat.
Thuis ga je aan het werk met hem, en geloof me: er zullen nog veel situaties zijn waarin je overtuigend over moet komen. En die situaties kan je bij de aankoop echt niet allemaal even uitproberen, om te weten hoe hij in de toekomst gaat reageren.
Als je aankomend ritje nu gaat beschouwen als je eerste rit op je nieuwe paard, dan zou ik eerst maar eens maatjes gaan worden, hem vertrouwen geven. Dan hebben jullie in ieder geval een leuke start samen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 20:14

ik druk me vaak verkeerd uit geloof ik :o

De eerste keer dat ik hem reed heb ik hem ook niks gevraagd.
De galop vond hij al vervelend genoeg, dat vertelde hij door te bokken.
Ik heb hem na een klein galopje enorm beloond ( met stem en aaien) en ben hem aan de hand uit gaan stappen.
Eventjes voor de galop begon hij heerlijk te ontspannen, liet zijn hoofd wat zakken, dat was ( vond ik) al meer dan ik vroeg.

Verder rijd ik niet met sporen en heb liever ook geen zweep in handen.
Met gewoon rijden en stemgebruik in het begin kom je ook een heel eind.
Ik hou er dan ook niet van als ik iemand zie prikken of meppen.
Een boze zware stem bij fout gedrag en zacht en knuffelig bij goed gedrag en daarin veel geduld hebben moet de truc gaan worden.
Tenzij het onveilig word dan moet 1 x echt duidelijk zijn meer dan voldoende zijn.

Ik ga niet op oorlogs pad en ben ook niet stoer maar heb wel net 5 jaar dominantie achter de rug en weet dus wat me te wachten staat. Ik zal echt niet alles goed doen maar zeker ook niet alles fout.
Het is wel de bedoeling dat het mijn vriend gaat worden natuurlijk!
Dat is hij al alleen weet hij dat nog niet :D
Ik ben niet bang om er een half jaartje aan te werken, misschien duurd het zelfs wel langer voor ik een buitenrit met hem kan maken.
Maar als dat eenmaal zo ver komt heb ik wel alle reden om trots te zijn, op hem en op mij.

En nu maar hopen dat het allemaal loopt zoals ik graag zou willen

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:18

Is helemaal duidelijk nu. :)
Hoop voor je dat de koop doorgaat, en ik wens je alvast heel plezier voor de toekomst met hem!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:26

Wat fijn dat ze ermee akkoord gaan 8-) Nu duimen dat gewoon goedgekeurd wordt en dan ben ik erg benieuwd naar een foto van deze man *D

Ennuh mijn inschatting is dat voor je het weet je ineens bedenkt om gewoon een ritje te gaan proberen :D
Zoals ook al meerderen aangaven het lijkt me niet echt dominantie maar meer gebrek aan duidelijkheid/ leiding :j

Buiten vinden ze trouwens vaak ook makkelijker dan in een bak ;)
Ik heb Say bv leren galopperen in het bos, terwijl ik eigenlijk helemaal geen held ben maar je zag dat ze de bak gewoon te moeilijk vond en toen heeft vriendin (die stukken meer durft dan ik :+) er een aantal keer op buitengereden en dat ging zo goed dat ik er al snel zelf op wilde :P
en toen lekker op lange paden oefenen in goede galop aanspringen enzo =:) en later tempowisselingen in galop enzo en ondertussen is men vaak verbaasd dat mijn tinker zo goed en beheerst kan galopperen :)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:33

Een Tinker van 1.70 m jeetje dat is echt een reuzetinker! Idd moet flink gekruisd zijn want Tinker oud model is over het algemeen veel kleiner van stuk.
Mijn Tinkermerrie van 1.46 kan sterk zijn als ze naar links wil en ik naar rechts wil in het bos. Hoe gaat dat met zo'n grote joekel? Goed opvoeden dus en dan veel plezier ermee!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 20:54

_O-ik geloof ook echt wel dat hij er met mij een keer vandoor gaat hoor :')

Het mooiste is nog.....ik ben maar 1.64 _O-

Mijn merrie ging er ook wel eens met mij vandoor, dat was een zaak van even uit zitten en wachten tot ze moe werd.
Gelukkig was ze altijd snel moet :')
Dan gaf ik nog even veel been en daanra nog eens en toen vond ze het niet leuk meer :')
Probleem opgelost :D

Ik ben gelukkig akelig eigenwijs en geef niet op voor ik mijn zin heb ( al is het maar deels).

Hij is echt enorm, een kleine Shire noem ik hem.
Enorme oren maar lieve oogjes <3

quibje

Re: wat raden de tinker kenners mij aan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:59

ik hoop dat je veel plezier gaat beleven aan je kerel.
ik heb zelf een tinker kruising merrie van 1.69 en die is ook hughe (als je dat zo schrijft hahaha) en die heb ik ook helemaal moeten opvoeden.. maar wat een heerlijk dier nu..
succes met de keuring en ik hoop snel een foto te zien

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:31

girlyggirl schreef:
alison_belle schreef:

)

als je met die "eisen" bij mij een paard zou komen kopen zou ik al vantevoren bedanken ;) vind t een hele rare gedachten gang

Om eerlijk te zijn vind ik het helemaal geen rare gedachten gang.
Als ik een paard aan zou bieden, ga ik er ook vanuit dat deze goed word gekeurd, is dat niet zo, is dat heel spijtig maar dan zou ik de kosten op me nemen. Ik heb 3 jaar terug een heuse zoektocht gehad met 2 afkeuringen. Dat had me wat geld gekost zeg als ik dat zelf had moeten betalen. (vind het overgens een pittige prijs 145 euro)
In beide gevallen was dit ook afgesproken, bij afkeuren kosten voor de verkoper.
In sommige gevallen weten mensen HEEEL goed dat er iets aan het paard mankeerd, kan ook de reden van verkoop zijn.
Dus als mensen dit weigeren, zouden er bij mij alarm bellen gaan rinkelen.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:42

Verder gelezen, en het klinkt erg leuk.
Ik hoop dat hij goed word gekeurd en dat je veel plezier met hem mag beleven.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 22:08

145 euro is ook best veel voor een keuring maar......bodegraven is wel heel erg goed in keuren.

De eigenaren worden nu wel een beetje opdringerig hoor.
Ik wil met hun een afspraak maken wanneer ik ook met de tinker een stuk over de weg kan wandelen.
Ik moet toch echt eerst weten wat er in zit voor ik tot koop over ga, das niet raar toch?
Maar met dit weer gaat het dier echt glijden buiten, dat wil ik niet op mijn geweten hebben.
Stel hij schrikt en glijd en word kreupel, ben ik mooi het haasje en het dier ook.
Ik heb het ze uit gelegd, er bij verteld dat als er een koper komt dat ik daar dan alle begrip voor heb en ze zich door mij niet tegen moeten laten houden.

Krijg ik bericht terug met enig irritatie, dat ze me nog een week geven en hem anders aan een ander verkopen.
Ja, hallo, ik weet niet wat het weer gaat doen!!!!
En in mijn bezoeken aan hun heb ik ook gezegd dat ik er begrip voor heb als er een snellere koper komt. :?

Buiten dat heb ik vandaag ook een merrie gereden waarvan de eigenaren totaal niet moeilijk doen en de merrie super lekker zat en erg lief was.

pppfffff. moeilijk hoor, zo veel keus, zo veel mensen, zo veel...........
Ik neem de tijd die nodig is om alles te overdenken, laat me zeker nergens toe dwingen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:13

als ik je advies mag geven

maak een lijst met voor en nadelen
slaap er een nacht over en besluit dan

een paard kopen is niet iets wat een klein iets is
wees zeker van je zaak ;)

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:24

Ik zou er ook nog een nachtje over slapen.
Vandaag heb je een merrie gereden? Ook een tinker ? :-)
Dat je nog verder kijkt zegt genoeg , je bent (denk ik ) er nog niet van overtuigt dat "hij" het moet worden.
Ik snap je wel hoor, je koopt tenslotte geen pakje boter in de supermarkt maar je bent op zoek naar een vriendje voor het leven.
Veel succes met het maken van keuzes.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 22:29

rommulus schreef:
als ik je advies mag geven

maak een lijst met voor en nadelen
slaap er een nacht over en besluit dan

een paard kopen is niet iets wat een klein iets is
wees zeker van je zaak ;)

Dat is precies zoals ik er mee om wil gaan, ik wil niemand aan het lijntje houden ( zeker in deze tijd niet) maar wil me ook niet laten pushen zeg maar, daar houd ik niet van.
Dat ik zeker van mijn zaak wil zijn is ook de reden dat ik een paard echt een paar keer gezien moet hebben voor ik een keuze kan maken.
Maar verkopers hebben haast, willen weten waar ze aan toe zijn, ik begrijp dat wel maar heb nu eenmaal de tijd nodig om een juiste keus te kunnen maken.
Dat ik verder ben gaan kijken komt door mensen om me heen, iedereen roept gelijk "ga bij meer dieren kijken en vergelijk ze voor jezelf"
Dat kan geen kwaad.
Ik zelf ben zo overstag, ieder paard heeft iets leuks, het zijn gewoon leuke dieren.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:35

:)

dat probleem zou ik ook hebben :)

succes !!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:37

alison_belle schreef:
Ik zelf ben zo overstag, ieder paard heeft iets leuks, het zijn gewoon leuke dieren.

Dit herken ik helemaal.
Ik had toen ik ging kijken naar een paard, een lijstje gemaakt met voors een tegens. Het eerste paard wat ik ging bekijken, voldeed volledig aan mijn voors, op het rijniveau na. Het was duidelijk dat dit paard en ik samen moesten gaan leren, en dat ik niet het paard als leerpaard kon gebruiken.
Verder had ie geen tegens van mijn lijstje.
Gekke was dat ik helemaal geen "penny-gevoel" kreeg bij dit paard. Ben nog een keer teruggegaan daarna. Maar mijn gevoel bleef. Ik was er eigenlijk heel nuchter over. Paard voldoet, dus deze wordt het.
En het is een hele goede keus geweest. Ben al 4 jaar gelukkig met hem. Ik had dus echt geen ander paard gezien als deze.

Ieder doet het op zijn eigen manier. Als je vooral maar je eigen gevoel volgt. Het moet voor jóu goed voelen.
Ik snap dat de verkopers willen weten waar ze aan toezijn, maar jij moet er ook aan toe zijn om het paard te kopen.

Nou, ben heel benieuwd welk paard het uiteindelijk gaat worden.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 22:50

oooo wat heerlijk zeg om te horen dat ik niet de enige ben die in ieder paard wel iets leuks ziet en het mezelf zo best moeilijk kan maken.
De merrie van vandaag is qua rijden de beste en met haar kan ik ook buiten ritjes maken. Ook een lief en vooral trouw dier en braaf.
De tinker was die ene met dat karakter waarvan ik gewent ben om daar mee om te gaan.
Met gedrag waar ik me aan stoor maar achteraf om kan lachen, die kan qua rijden niet naar buiten nog en moet nog heeeeeel veel leren. Om het mezelf nog moeilijker te maken.. :+ ...had ik voor dit weekend ook nog afgesproken om in België bij gangenpaarden te gaan kijken....sja.....ik ga het maar doen.....rond kijken kan geen kwaad.
Volgende week ga ik wel de merrie nog eens op zoeken, die heeft een binnenbak dus dat kan qua weer.
Even zien of ik dat penny gevoel ga vangen daar ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 08:51

Wanneer de betreffende Tinker gewend is buiten te lopen, kan die ook echt wel een wandelingetje aan hoor ;) Ik ga ook nog steeds gewoon op rit met mijn Tinker, geen probleem, ook draf en galop niet op veilige plekken..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:01

zo je bent er maar druk mee Allison... ;) op zich ook erg leuk om te doen overigens, al die paarden bekijken, ik vond dat ook erg leuk!

Maar ik heb dan juist niet dat ik gelijk verliefd ben, integendeel, niks is goed genoeg }> mijn zoektocht naar een paard duurde dan ook een hele tijd en heb er heel wat gezien.
Uiteindelijk kwam ik op de stal, waar Miss toen stond, voor een ander paard kijken maar dat werd niks, toen zei die trainer daar dat Miss wel een goede was. ik vond er toen weinig aan, net 3 en nog echt zo'n puppiepaard en ook nog vos....nah nee, laat maar, tot ik ermee aan de gang ging.... inmiddels is ze bijna 18 en ik heb nog steeds geen spijt :+

Overigens vind ik ook dat de keuringskosten bij afkeur voor de verkoper zijn, zij zeggen dat paard gezond is en als jij dan laat keuren en paard wordt afgekeurd dan mogen zij ook daarvoor betalen. Hij was toch gezond dus zou moeten worden goedgekeurd.
Voor hun is dat een 1malige tegenslag en inderdaad als ik elke keer bij afkeur zou moeten betalen slinkt mijn budget zienderogen, feit is dat er heel wat paarden zijn die afgekeurd worden al zijn ze op het oog wel OK. Ik laat ook niet eerder keuren dan dat ik echt denk tot koop over te gaan en dat is dus niet gauw.... :)

Je kent Wendy wel van Els, die is nu ook op paardenjacht en wat een bagger ze allemaal tegenkomt.... :x