CubaLibre schreef:Ik heb een kruising Tinker X new Forest gehad:
Waaruit ik 2 nakomelingen heb gefokt, de vader van beide nakomelingen is een volbloed arabier:
Deze heb ik nu nog en is dragend van Don cremello du Bois:
dat zijn leuke

over kruisingen...
als je wel geteld gaat kijken zijn er maar 2rassen die ik zou op kan noemen die nog "zuiver"zijn...
de friezen en de trakhenners...
voor de rest is elk ras een grote mengelmoes en is er niks zuivers aan...
de kwpner is alleen maar ontstaan uit kruisingen, en de tinker al helemaal

kruisen doe je om een ras te verbeteren, en uiteindelijk kan door het kruisen een heel ander ras ontstaan.
volgens ras liefhebbers is kruisen een doodzonde, echter, alleen door te kruisen hebben wij van het echte oude oerpaard de verschillende rassen gekregen die we nu hebben en zijn er de grote verschillen ontstaan.
natuurlijk heb je kans op paarden die niet helemaal correct zijn en doordoor niet de kans hebben een normaal leven te krijgen...
echter heb je die kans altijd bij het fokken, zelfs als je met paarden uit 1 ras fokt.
paarden raszuiver houden is niet per definitie beter, kijk maar naar de problemen die de friezen met het fokken hebben... veel inteelt, daardoor veel gezondheidsproblemen (b.v. waterhoofden etc)
ik denk dat kruisen veel toevoeging aan het ras kan brengen, maar dan moet je het door fokkers laten gebeuren, mensen die er verstand van hebben en echt verbetering willen in het ras...
en niet zelf maar raak gaan kruisen, want dan ben je neit met verbetering bezig maar met vermeerdering