[TI] Kruisen met een tinker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:16

CubaLibre schreef:
Ik heb een kruising Tinker X new Forest gehad:
Afbeelding

Waaruit ik 2 nakomelingen heb gefokt, de vader van beide nakomelingen is een volbloed arabier:
Deze heb ik nu nog en is dragend van Don cremello du Bois:
Afbeelding

dat zijn leuke <3

over kruisingen...
als je wel geteld gaat kijken zijn er maar 2rassen die ik zou op kan noemen die nog "zuiver"zijn...
de friezen en de trakhenners...
voor de rest is elk ras een grote mengelmoes en is er niks zuivers aan...
de kwpner is alleen maar ontstaan uit kruisingen, en de tinker al helemaal :+
kruisen doe je om een ras te verbeteren, en uiteindelijk kan door het kruisen een heel ander ras ontstaan.
volgens ras liefhebbers is kruisen een doodzonde, echter, alleen door te kruisen hebben wij van het echte oude oerpaard de verschillende rassen gekregen die we nu hebben en zijn er de grote verschillen ontstaan.
natuurlijk heb je kans op paarden die niet helemaal correct zijn en doordoor niet de kans hebben een normaal leven te krijgen...
echter heb je die kans altijd bij het fokken, zelfs als je met paarden uit 1 ras fokt.
paarden raszuiver houden is niet per definitie beter, kijk maar naar de problemen die de friezen met het fokken hebben... veel inteelt, daardoor veel gezondheidsproblemen (b.v. waterhoofden etc)
ik denk dat kruisen veel toevoeging aan het ras kan brengen, maar dan moet je het door fokkers laten gebeuren, mensen die er verstand van hebben en echt verbetering willen in het ras...
en niet zelf maar raak gaan kruisen, want dan ben je neit met verbetering bezig maar met vermeerdering ;)

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:29

Ik heb ook een kruising tinker x warmbloed, hij is nu 2,5:
Afbeelding
Ik vind het een enorm mooi gelukte kruising, maar heb wel heel wat met hem te stellen!
Hij heeft absoluut geen tinker karakter, het is een dominante lastige tank! :=

delerium

Re: Kruisen met een tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:47

Ook ik heb een kruising tinker-kwpn: zie voor foto's mn avatar en profiel, of klik hier. Fotoverzameltopics mogen namelijk niet ;)

De keuze was bewust; de merrie moest vanwege haar gezondheid gedekt worden en kon wel wat tegengesteld bloed gebruiken. Daarbij was de merrie voor mij erg iel dus wat meer massa was erg welkom. Overigens is ze gedekt door een typische grai; de verschillen in beenlengte etc vallen dus erg mee. Het veulen zou voor mij worden, en mocht blijven, ongeacht hoe of wat. Al had het een halve kameel geworden.

Maar ik moet zeggen dat Carlito echt helemaal fantastisch is, zowel qua karakter als looks, als wat hij presteert.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:03

die van jou is ook leuk :))

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:46

M_D_H schreef:
over kruisingen...
als je wel geteld gaat kijken zijn er maar 2rassen die ik zou op kan noemen die nog "zuiver"zijn...
de friezen en de trakhenners...
voor de rest is elk ras een grote mengelmoes en is er niks zuivers aan...
de kwpner is alleen maar ontstaan uit kruisingen, en de tinker al helemaal :+
kruisen doe je om een ras te verbeteren, en uiteindelijk kan door het kruisen een heel ander ras ontstaan.
volgens ras liefhebbers is kruisen een doodzonde, echter, alleen door te kruisen hebben wij van het echte oude oerpaard de verschillende rassen gekregen die we nu hebben en zijn er de grote verschillen ontstaan.
natuurlijk heb je kans op paarden die niet helemaal correct zijn en doordoor niet de kans hebben een normaal leven te krijgen...
echter heb je die kans altijd bij het fokken, zelfs als je met paarden uit 1 ras fokt.
paarden raszuiver houden is niet per definitie beter, kijk maar naar de problemen die de friezen met het fokken hebben... veel inteelt, daardoor veel gezondheidsproblemen (b.v. waterhoofden etc)
ik denk dat kruisen veel toevoeging aan het ras kan brengen, maar dan moet je het door fokkers laten gebeuren, mensen die er verstand van hebben en echt verbetering willen in het ras...
en niet zelf maar raak gaan kruisen, want dan ben je neit met verbetering bezig maar met vermeerdering ;)

Er zijn wel meer raszuivere rassen hoor. maar het klopt een KWPNer is een "kruisings product" Of eigenlijk ook weer niet het is een sportwarmbloed.
Het probleem is ook niet het kruisen anzig. Maar dat je kruist met 2 totaal verschillende types. Dat kan exterieur problemen geven.

Trakheners zijn overigens een semi gesloten stamboek. De fokkers mogen ook gebruik maken van volbloeds...XX, X en OX) Maar lipizaners, haflingers, Fjorden, Ijslanders...en nog veel meer. Zijn allemaal rassen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:57

half gesloten stamboek dus...
dat staat in mijn geschreven tekst ;)
overgens mogen ze alleen gebruik maken van volbloeden ;)

ik heb ook maar 2 rassen als voorbeeld genomen, er zijn er idd meer, maar dat zijn er niet zo veel.

kwpn is geen sportwarmbloed :n
kwpn stamt af van de vroegere werkpaarden, om ze luxer te maken zijn ze gekruist met engels volbloeden arabieren enz... ofwel... een zwaar paard x een luxe paard...
ofwel een tinker x een kwpner...
ofwel, het is een risico, maar geen groter risico die genomen is om de huidige kwpner te maken.

toen hebben ze 2 totaal verschillende type paarden gekruisd om tot de huidige kwpner te komen...
dan kan dat nu ook...
vraag is echter... wat is het je waard?
waarom wil je een tinker met een warmbloed kruisen?
het doel van de fokkers van toen was duidelijk, werkpaarden waren niet meer nodig, maar er kwam steeds meer vraag naar luxe rijpaarden.
als je nu een luxe rijpaard wilt neem je gewoon een ras wat aan dat type voldoet.
dus waarom wil je een tinker kruisen met een warmbloed, anders gezegd, wat is de toegevoegde waarde?

ik ben niet tegen kruisingen, maar ik vind wel dat ze iets moeten toevoegen aan het paard/stamboek...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:14

M_D_H schreef:
kwpn stamt af van de vroegere werkpaarden, om ze luxer te maken zijn ze gekruist met engels volbloeden arabieren enz... ofwel... een zwaar paard x een luxe paard...
ofwel, het is een risico, maar geen groter risico die genomen is om de huidige kwpner te maken.

Het KWPN is wel een sportpaarden stamboek(royal dutch sport horse). En de geschiedenis van het KWPNpaard ken ik als mijn broekzak.
Ik heb namelijk zo'n "ouderwetse" versie van een KWPNer...een Gelderse. ;)

Om het luxe landbouw tuigpaard om te vormen hebben ze niet simpelweg een Engels Volbloed op een werkpaard gezet. Ze hebben eerst rijpaardenbloed uit Hanover, Trakhenen, Oldenburg en Holstein gebruikt. Daar hebben dus wat stapjes tussen gezeten. Eerst zijn er hengsten als Farn, Porter, Polaris, Amor en Marco Polo naar Nederland gehaald. De geschiedenis van het Nederlandse Warmbloed paard gaat terug tot 1870 en is niet ineens in 1970 begonnen door een volbloed op een Gelderse te zetten. Dat is echt veel te simpel gedacht.

In jouw tekst staat dat je 2 rassen kan opnoemen die nog zuiver zijn...Een Trakhener is niet zuiver want maakt gebruik van bloed van buiten het stamboek.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:24

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:03

Is de kruising voor jezelf bedoeld of voor de verkoop?

Ik zou niet zo snel een kruising gaan fokken wanneer deze voor de verkoop bedoeld is. Veel veulens staan lang te koop of gaan voor bodemprijzen de deur uit, ik zag gister nog op MP twee tinkerxfjordjes voor een prijs van 300,- p/st. :oo
Dat de eigenaar daar niet meer voor wil of kan krijgen interesseert me niet, maar voor die prijs is de kans groot dat deze diertjes in de handel terecht komen en van adres naar adres worden verhuisd voor net dat kleine beetje winst wat erop te halen valt.
Dat zou voor mij de hoofdreden zijn om geen kruising te fokken tenzij ik die zelf zou willen houden.

Ik zou persoonlijk willen fokken met zoveel mogelijk zekerheid dat een diertje goed terecht komt. Die zekerheid heb je natuurlijk nooit helemaal maar paarden die voor bodemprijzen de deur uit gaan hebben i.m.o. in heel veel gevallen minder kans goed terecht te komen omdat de kans groot is dat juist die ene persoon er net weer even winst uit wil halen of ze terecht komen op adressen waar misschien net wat minder goed over de aanschaf is nagedacht en het paard daardoor weer snel moet verkassen.
Dit gebeurt bij volle tinkers ook natuurlijk, maar het risico bij kruisingen is net een stukje groter omdat de waarde een stuk lager ligt, zeker in deze tijd.

Persoonlijk vind ik weinig kruisingstinkers geslaagd. Natuurlijk is het ras ontstaan uit kruisen, maar er werd gekruist met rassen uit de landen van herkomst; fellponies, dalesponies, de zware trekpaardrassen zoals shires en clydesdales en andere in de UK en Ierland voorkomende rassen. Zelfs het minste Fries bloed in een tinker is bijvoorbeeld vaak gelijk zichtbaar zelfs als het een voorouder betreft en maakt het paard i.m.o. direct minder rastypisch.
Ik vind sommige kruisingen met fjorden wel grappig, vaak zijn dat gewoon leuke ponies, maar wel echt duidelijke kruisingen, maar dat is misschien zelfs wel een voordeel, ik zou ze zoals gezegd zelf niet fokken tenzij voor mezelf zou zijn.
Kruisingen met fellponies vind ik in de meeste gevallen mooi, maar dan blijf je in de roots van het ras en verliest het ras in de meeste gevallen niet z'n rastypische eigenschappen, ik weet dat een fokker in Australië deze fokt, echt mooie veulens vind ik :j compact met een mooi fijn hoofd. In Nederland zal het niet zo'n veel voorkomende kruising zijn.

In de meeste gevallen van kruisen met andere, niet oorspronkelijke rassen levert een tinker altijd in op rastype (veelal op compactheid, beenwerk en behang) en juist dat rastype geeft een tinker zijn meerwaarde voor liefhebbers.

Voor het ras is het i.m.o. zo weinig mogelijk wenselijk te kruisen en zeker niet met rassen die niet in de root van de tinker zitten.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 18:46

voor mezelf, gewoon leuk. ik vind kruisingen vaak wel bijzonder! die van jou is ook heel gaaf delerium en ik vind die van cubalibre ook heel tof!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:54

NatasjavE schreef:
M_D_H schreef:

Het KWPN is wel een sportpaarden stamboek(royal dutch sport horse). En de geschiedenis van het KWPNpaard ken ik als mijn broekzak.
Ik heb namelijk zo'n "ouderwetse" versie van een KWPNer...een Gelderse. ;)

Om het luxe landbouw tuigpaard om te vormen hebben ze niet simpelweg een Engels Volbloed op een werkpaard gezet. Ze hebben eerst rijpaardenbloed uit Hanover, Trakhenen, Oldenburg en Holstein gebruikt. Daar hebben dus wat stapjes tussen gezeten. Eerst zijn er hengsten als Farn, Porter, Polaris, Amor en Marco Polo naar Nederland gehaald. De geschiedenis van het Nederlandse Warmbloed paard gaat terug tot 1870 en is niet ineens in 1970 begonnen door een volbloed op een Gelderse te zetten. Dat is echt veel te simpel gedacht.

In jouw tekst staat dat je 2 rassen kan opnoemen die nog zuiver zijn...Een Trakhener is niet zuiver want maakt gebruik van bloed van buiten het stamboek.

als het bloed alleen volbloed is, en dat bloed al wordt gebruikt van af het moment dat het ras zo'n beetje is ontstaan kun je dus spreken van een zuiver ras ;)

ik ken ook de geschiedenis van het kwpn en ik weet ook waar de naam kwpn voor staat ;)
dat hoef je me niet te vertellen... :n ;)

nogmaals niet op alle slakken zout leggen dank u...
ik heb het om het simpel te houden even een grote stap genomen...
aangezien de posters hier zich naar mijn idee niet echt voor de gehele geschiedenis van het kwpn intreseren.
goed dus het kwpn heeft kleine tussenstapjes gebruikt...
dat kan met de tinker ook maar daar gaat het niet om...
zoals al eerder gezegd, als je een grai neemt(en dan de echt luxe grai's) dan is de tussenstap niet zo groot met het kwpn...

lees net dat ts voor zich zelf wil gaan kruisen en dan zonder de bedoeling het ras te verbeteren...
niet doen :n dan ga je dus alleen maar vermeerdere en dat is imo niet de bedoeling van het fokken...
denk aan alle gezonde paardjes die nu naar de slacht worden gebracht omdat ze niet meer gehouden kunnen worden...
mischien zit daar jou potentiele topper wel tussen ;)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 19:02

zeg ook niet dat ik ga fokken hier hoor! vind het gewoon interessant om kruisingen te zien!!!

en kan het nu llekker weer over kruisingen zelf gaan en niet over de discussie wel/niet want daar is dit topic niet voor en die discussie is (zoals al eerder gezegd) al 200.000x gevoerd op bokt (zie maar bij de haflingers, fjorden etc.etc.!)

dank u!!

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:11

Mijn KWPN verzorgpaard heeft in 2009 een veulen van een Tinkerhengst gekregen,
hij lijkt het meest op zijn vader qua bouw maar dan wat luxer, hij heeft ook nog aardig
wat behang en een echt Tinkerhoofd, en een fijn karakter verder
Voor foto kun je in mijn profiel kijken

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 19:15

Is dat die hele grote? Wat een joekel is dat zeg! ;-)

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:44

Het is de vos met de 4 witte benen, Flynn, hij wordt in maart 2 en is nu tussen de 145cm en
150 cm denk ik zo, dus zo groot is ie nou ook weer niet, wel erg breed, misschien dat ie daardoor
groter lijkt ?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:08

Ik heb momenteel alleen de vosbonte nog, de eerste (haar moeder dus) heb ik vorig jaar helaas verkocht maar heb ook geen idee waar ze is gebleven...

Beide zijn trouwens niet zo groot, de 1e was maar net 1.40m en de vosbonte meet nu op 3 jaar +/- 1.46m.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:16

In mijn profiel twee kruisingen met een tinker...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:37

de luxe grai er is nog een luxer type scudder dit is de tinker die je hier bijna niet ziet is met dravers bloed,deze waren voor te race bij de zigeuners.ik vind heel veel kruisingen erg mooi moet ik zeggen,maar ken ook enorm lelijke.denk dat je gewoon niet een hele kleine pony met een grote moet gaan kruisen.
maar zoals ik al zij heb ik er ook een tinker x welsh hier een foto
Afbeelding
hier is ze samen met haar veulen
ik moet zeggen dat dit gewoon de beste pony is die ik heb.we hebben ook nog paarden 2 volbloeden, 1 kwpn,nog 1 new forest,en het veulen van deze kruising.maar als ik alles zou moeten weg doen en ik mocht er een kiezen dan hoef ik niet lang te denken en ga ik voor mijn kruising wat een geweldige pony.loopt enkel en dubbelspan(samen met de new forest).

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:51

Hoi, Ik heb ook een tinker * KWPN iets met fries? Zie profiel voor ouders.

Afbeelding

Ze is wel iets ieler als een gewone Tinker maar ik denk dat dit ook mogelijkheden kan scheppen. Ze heeft
een hele mooie knie-actie.

Ze is nu 17 maanden en groeit erg goed, ze is inmiddels 1.53, kenners zeggen dat ze een knoeperd wordt,
haar echte zus is 3 jaar en over de 1.65.

Ze heeft bij toeval ons pad gekruisd en ze is een heerlijke lieve knuffel met (tot nu toe) een rustig karakter.

Mocht ik ooit het idee hebben een veulen met haar te fokken dan zou ik kiezen voor een tinker en niet een KWPN.

Grz Sabina

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 01:58

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:09

steekt heel voorzichtig handje op...

een is tinkerxhaflinger + iets onbekends
en de andere is iets van tinker x ijslander +onbekends

ik met mn 2 pony's
http://i54.tinypic.com/vymemo.jpg
Afbeelding
Afbeelding

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 12:14

wow! die zijn allebei superleuk!!!!

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:02

Niet doen :n

Je weet nooit hoe het gaat uitpakken, welke lichaamelijke- en welke karakter eigenschappen je zult doorfokken. Ik neem aan dat je immers geen tank wilt met een hittepetit karrakter ? ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:10

wat is daar eigenlijk mis mee.want zelf had ik mijn volbloed ook willen laten dekken door een tinker(is er niet van gekomen),maar ik zou het juist leuk vinden zo'n tank die lekker heet is,niks mis mee.maar dat vind ik.
Tmara schreef:
Niet doen :n

Je weet nooit hoe het gaat uitpakken, welke lichaamelijke- en welke karakter eigenschappen je zult doorfokken. Ik neem aan dat je immers geen tank wilt met een hittepetit karrakter ? ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:26

Ben persoonlijk tegen het bewust kruisen van rassen onderling.

Maar op een speciaal verzoek heeft mijn, nu, oude grijze hengst een dochter rondlopen die heel mooi is geworden.

Tinker X NRPS.

Afbeelding

Kijk eens naar de stand van de benen, de hoeking van schouder en croupe.

Een voorbeeld van een geslaagde combi.