[TI] mijt op benen moeten de sokken er af bij een tinker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Christah

Re: mijt op benen moeten de sokken er af bij een tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:10

Hier ook een keer last gehad van mijt.
Heb de sokken absoluut niet afgeschoren. Hij is ingespoten met een of ander middel. (Iets met een D?) Vervolgens heb ik nog 1x met opgeloste sebacil zijn sokken gedaan. Gewoon met een sponsje, en dan goed de haren overal optillen zodat je wel op de huid komt. Niet uitspoelen, maar laten opdrogen en tot nu toe nergens meer last van gehad.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:12

pour on op basis van ivermectine (dus ivomec, noromectin,...) doe ik rechtstreeks in de sokken
dat helpt, maar het beste blijf sebacil (of hier in belgië sarnacuran) als je het regelmatig herhaalt

sokken eraf heeft geen zin eigenlijk, behalve om beter aan grote wonden te kunnen
of als er zoveel korstjes geproduceerd zijn, dat er met geen mogelijkheid doorheen te komen is waardoor het gaat broeien, toen heb ik ook eens de ergste stukken eraf gehaald

sebacil in wonden brandt idd, maar mijn ervaring is dat Tink het goed laat doen, eerste 2 momenten heeft ze pijn en dan blijft ze heel kalm staan en lijkt het verdoofd. voordeel vind ik dat het de wondjes uitdroogt en dat ze vervolgens mooi helen, zonder te gaan zalf moeten smeren (die dan weer in de sokken kleeft en waar vuil blijft inhangen)

plantenspuit werkt ook en is stukken zuiniger! maar je paardje moet ervan houden, sommigen paarden zijn er als de dood voor
en naar mijn mening werkt been in emmer nog steeds het beste
de plantenspuit gebruik ik voor regulier onderhoud

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:16

Christah schreef:
Hier ook een keer last gehad van mijt.
Heb de sokken absoluut niet afgeschoren. Hij is ingespoten met een of ander middel. (Iets met een D?) Vervolgens heb ik nog 1x met opgeloste sebacil zijn sokken gedaan. Gewoon met een sponsje, en dan goed de haren overal optillen zodat je wel op de huid komt. Niet uitspoelen, maar laten opdrogen en tot nu toe nergens meer last van gehad.

Dectomax

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:26

Hoe zit dat op dit moment met Dectomax KMD? Jaren terug gaf mijn DA aan dat de eerste DA knap stom bezig was geweest door Jessie Dectomax in te spuiten omdat het een dodelijke reactie kan geven.
Las laatst wel iets over dat de samenstelling van het spul of de basis ervan is veranderd, weet jij hoe dit zit?

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:30

He jakkes,krijg jeuk van dit topic :+

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:31

Er is een hele kleine kans op een anafalactische shock, niet de Dectomax-stof zelf, maar de oplosvloeistof. Het is het in de bloedbaan spuiten wat levensgevaarlijk is, Drum krijgt het in een spier.
Hij wordt woest bij Sebacil. Misschien zou ik hem een keer in LaLaLand moeten laten spuiten ervoor, maar je hebt altijd een kans dat het mis gaat.
Jeuk is erger dan pijn, dus ik moet wat he....

Citaat:
Citaat:
Ivomec gaat je alleen helpen als de rasp veroorzaakt wordt door een schurftmijt infectie, wat op zich bij zo'n ras heel aannemelijk is. Dan moet het over 10 dagen nogmaals gespoten worden omdat dan de (niet gedode) eitjes uitkomen. Ivomec in de ader geeft bij ongeveer 1 op 10.000 paarden een zeer snelle fatale shock reactie, niet op de werkzame stof (ivermectine, zit ook in Eqvalan en Furexel) maar op het oplosmiddel nl iets wat een beetje op anti-vries lijkt. Dectomax is vriendelijker (als in: minder riskant) omdat het een ander oplosmiddel bevat.
Ivomec mag in Nederland NIET worden toegediend in paarden, echter wordt vaak gebruikt. Ten eerste omdat het goedkoper is per paard dan een gewoon ontwormingsmiddel als je veel paarden bezit.
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 21-11-10 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:32

PERENBOOMPIE schreef:

Wil je wat Sebacil overnemen? ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:34

Precies, omdat het op oliebasis was of iets dergelijks?

Jessie wordt juist woest bij spuiten, doordat ze door mijn eerste DA op verschrikkelijk lompe manier ingespoten is met Decotmax. Met als gevolg dat Jessie nou het liefst DA's als ontbijt heeft en menig met een gerichte trap de stal uit heeft gewerkt := :o

Is het alleen de sebacil of is het echt het wassen van zijn sokken? Anders zou je eens een vlooienshampoo kunnen proberen?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:44

Nee hier gaan de sokken er nooit af. Als ik iets (Ivomec/Eprinex voor koeien) op de benen tegen mijt smeer pak ik een goede verfkwast die ik in het goedje doop en tussen de haren op de huid smeer.

Gam heb ik ook eens tweemaal laten inspuiten met dectomax. Bij de tweede keer hielp het al niet eens meer :=
Mijn VA heeft ook gezegd dat tinkers nooit 100% mijtvrij worden en als ze ouder worden de mijt veelal resistent is tegen de (agressieve) middelen. Hij zei dat er niet al te veel aan gedaan kon worden.

Voor kleine mokplekjes doe ik al niet eens moeite meer om het weg te krijgen. Afgelopen zomer zaten ze er allemaal weer onder, toen ze van kraanwater over gingen op, voor hen onbekend/nieuw slootwater. Het lichaam moest gewoon wennen aan al die andere/teveel aan/etc. voedingsstoffen. Na verloop van tijd gig het ook weer over, maar heb ze ook weer veel kraanwater gegeven.

Ook overgang naar hooi of gras maakt dat hun lichamen plekjes krijgen.

Mijn tip is dan ook, wees je (buiten de mijt om) bewust van dit soort invloeden op het lichaam van je paard. :j

en die shampoo tip neem ik weer mee. ;)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:46

Berdien, zie de quote over de oplosvloeistof. Dectomax schijnt minder heftig te zijn dan Ivomec.
Ik heb van de zomer 4 flessen vlooienshampoo opgestuurd, maar na 1 been liep hij los over het erf :+ dus heb toen de veearts maar weer laten komen (en 2 weken erna weer).

Het nadeel van Knock Down vlooienshampoo's is wel dat ze maar 24 uur werken, dus het wassen ermee moet echt herhaald worden.
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 21-11-10 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:46

KootMiraDrum schreef:
PERENBOOMPIE schreef:

Wil je wat Sebacil overnemen? ;)

:j _O-

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:51

Een vriendin van me heeft een Fries die ook last heeft van mijt, daar hebben ze de sokken er wel af geschoren, dat vinden ze makkelijker, en dan gaat het sneller over geloof ik.
Om heel eerlijk te zijn vind ik die Fries ook mooier zonder sokken :o

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:57

Dat herken ik Pellie, die van mij hebben er elk jaar met de overgang van zomer naar herfst/winter weer last van. Zeker met de enorme nattigheid van de afgelopen tijd. Het is echt dat stukje weerstand wat er voor zorgt dat de mijten dan weer kunnen uitbreken. Vandaar dat ik ook van het gif af ben gestapt. Volledig mijtvrij zal ze nooit worden en met al die giftige troep wordt haar huid alleen maar zwakker. Bij echte uitbraken gaan ze allebei in de vlooienshampoo wat ik dan ook een paar keer herhaal :j

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:21

charissiej schreef:
Cydectin heeft als werkzame stof ivermectine

Moxidectine ;) ivomec pour on is op basis van ivermectine.
Berdien schreef:
Verschillende DA's hebben al aangegeven dat ze er waarschijnlijk nooit helemaal vanaf gaat komen. En hoe agressiever het middel, hoe zwaarder het ook de huid aantast.

Dat is echt geheel niet mijn eigen ervaring, na intensieve behandelingen met cydectin op de benen zelf, behandel ik nu 1 keer per jaar preventief in het voorjaar, als de dikke sokken er weer afvallen. Mijn paard heeft nooit meer wondjes, jeuk of andere mijtverschijnselen gehad, na die intensieve behandeling. Zijn CPL-benen zijn een stuk dunner geworden en de verschijnselen van CPL zijn enorm verminderd.
Bij sebacil-gebruik is mijn ervaring dat de mijten zich gaan verplaatsen naar de plekken waar geen sebacil zit, dus dan moet je je hele paard behandelen. Met sebacil zou ik altijd scheren, je moet voor de mijten echt op de huid komen. Als paarden protesteren, zal het wel pijn doen. Sebacil en neocidol mogen beiden niet bij open wondjes gebruikt worden, dat prikt enorm. Dat was de reden waarom ik in eerste instantie met cydectin aan de gang ben gegaan!
BIj cydectin of andere pour ons is het belangrijk dat je paard niet in de zon staat, ivm de olie-achtige vloeistof, dat kan brandwonden veroorzaken. Bij direct behandelen op het been, vangt je paard al een stuk minder zonlicht. Tijdens de intensieve behandelingen in het begin, heb ik ook manen en staart behandeld en de sokken niet geschoren. Een week na behandeling waste ik altijd grondig de sokken, de eerste twee keer kwam er een rood/bruin/grijze gloed van dode mijten vrij (paard heeft witte sok) superranzig...
Het is vooral ook belangrijk dat je besmettingshaarden uitschakeld. Paard niet meer op stro, andere sokkenpaarden in de kudde ook intensief behandelen enz. Mijn paard loopt 24/7 buiten en loopt inmiddels niet meer met andere sokken in de kudde, er vinden dus geen nieuwe besmettingen plaats!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:33

Nappie zijn CPL benen zijn met homeopathie en daarna kuren met mokthee ook zo goed als genezen. buiten dat die ribbels nooit weggaan natuurlijk en 1 voorbeen zomerdag nog wel eens wat wil prutten. maar dat is kinderspel vergeleken het begin toen ik hem net had. :j

ik voeg dit even toe om te laten weten dat het niet altijd op een chemisch medicinale manier verholpen hoeft te worden. :)

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:38

Pellie, dat is wel nadat je paard mijtvrij is neem ik aan? Want mijt versterkt de CPL-symptomen alleen maar!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 17:13

Zoë staat inmiddels sokloos op stal ben wel blij want kwam allemaal wondjes tegen
ik heb morgen om 8.00 afspraak met dierenarts en zal overleggen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:25

ik heb geen idee of nappie mijtvrij is, ik ga er vanuit van niet. :)

nou succes dribbelkont, misschien staan hier nog wat tips voor je tussen. staar je niet blind op de DA zijn mening en advies. ;)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 18:31

staat inderdaad tips bij

naar zee is helaas niet mogelijk i.v.m. geen trailer en auto die het kan trekken
vlooienchampoo kan ik het misschien onderhouden
en misschien 2 keer per jaar sebasillen

heb allen wel de vraagtekens of ze alleen mijn heeft bij haar sokken
want haar lichaam jeuk ook |(
en ja enorme wintervacht |(
dus kan haar moeilijk nu in de winter nu gaan behandelen helemaal
kom niet door die dikke wintervacht heen....
en droogt ze nooit weer
dus misschien moet ze ook wel geschoren worden maar zal morgen voor de zekerheid even vragen.
neem morgen zo ie zo even haar monster mee van haar vacht waar ze jeukt want is vooral zeikant manenkam.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:23

dribbelkont: Angel had ooit eens een mijt-aanval over bijna heel haar lijf, het zat toch waar de hals aan de borst zit zeg maar, die hoogte
2 weekends na elkaar met sebacil behandeld tot op die hoogte en ze was ervan af
de mijt die agressief uitdijnt naar de sokloze gebieden, kan daar niet makkelijk op termijn overleven, dus uitroeien is daar een stuk makkelijker

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:46

Zijkant manenkam, lijkt heel veel op luis.
Heb je kippen lopen ??

Wat Frenia beschrijft is de schurft mijt, die kruipt naar boven.
Dus het verstandigste wat je doet is even een stukje schraapsel onder de microscoop.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 20:22

ze heeft eerder begin zomer luis gehad op opfok en zag er duidelijk toen eitjes in de manen zitten maar nu niet is ook niet in de manen maar gewoon op haar lichaam maar laat de manenkam

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:15

hoi dribbelkont,

een minder leuk tinkerverschijnsel, schurftmijt ;)

het enige wat bij mijn bolle hielp was cydectine pour on,
na dectomax spuiten, eindeloos sebacillen en de zee in gaan..
het trekt in het lichaam dus bestrijd ook het hele lichaam,
het is zeer zuinig in gebruik (niet teveel gebruikt berdien, dat ze kale ruggen kregen?)
en ja, gif is het wel.. maar dat is sebacil ook, soms moet je kwaad met kwaad bestrijden.

dectomax spuiten zijn volgens mij idd goeie immuun makers, de 2e spuit had 0 effect meer.
sebacil is zeer arbeids intensief en de kans dat je alles mee pakt des te kleiner, met name als je de sokken laat zitten.
sebacil ook nooit op open wondjes smeren, logisch.
Persoonlijk zou ik de sokken niet geheel afscheren, wel kun je met een schaar de ergst aangedane gebieden, zoals kootholtes,
korter knippen.. sokken hebben namelijk ook de mooie functie dat ze veel nattigheid en vuil buiten houden

schraapsel hoeft geen 100% uitsluitsel te geven, of je moet er net 1 te pakken hebben.
schurftmijt ''graaft'' zich in onder de huid, dus de kans dat je er in afpikt is klein..

als de mijten verdwenen zijn, is het voor de wondjes wel heel goed om de zee eens in te gaan,
ontsmet en versneld het genezings proces.
geen zee in de buurt? koop een zakje zeezout, meng met water en laat hem ff in een emmer staan.
daarna zout uitspoelen.

succes!!

PS. staat ze echt te stampen en bijten? mijt geeft altijd jeuk..
mok en rasp niet

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 21:26

ze staat echt te stampen
en bijten doet ze af en toe
ze stampt alleen achter
jeuk bij oren,hals borst
hele kleine kosjes op voorbenen
en lichte rodigheid op rechter achterbeen

dus kan als ik goed wil aanpakken beter beesje scheren?
want haar helemaal behandelen met een hele dikke wintervacht van dik3 a 4 cm heeft geen zin

monicees schreef:
hoi dribbelkont,

een minder leuk tinkerverschijnsel, schurftmijt ;)

het enige wat bij mijn bolle hielp was cydectine pour on,
na dectomax spuiten, eindeloos sebacillen en de zee in gaan..
het trekt in het lichaam dus bestrijd ook het hele lichaam,
het is zeer zuinig in gebruik (niet teveel gebruikt berdien, dat ze kale ruggen kregen?)
en ja, gif is het wel.. maar dat is sebacil ook, soms moet je kwaad met kwaad bestrijden.

dectomax spuiten zijn volgens mij idd goeie immuun makers, de 2e spuit had 0 effect meer.
sebacil is zeer arbeids intensief en de kans dat je alles mee pakt des te kleiner, met name als je de sokken laat zitten.
sebacil ook nooit op open wondjes smeren, logisch.
Persoonlijk zou ik de sokken niet geheel afscheren, wel kun je met een schaar de ergst aangedane gebieden, zoals kootholtes,
korter knippen.. sokken hebben namelijk ook de mooie functie dat ze veel nattigheid en vuil buiten houden

schraapsel hoeft geen 100% uitsluitsel te geven, of je moet er net 1 te pakken hebben.
schurftmijt ''graaft'' zich in onder de huid, dus de kans dat je er in afpikt is klein..

als de mijten verdwenen zijn, is het voor de wondjes wel heel goed om de zee eens in te gaan,
ontsmet en versneld het genezings proces.
geen zee in de buurt? koop een zakje zeezout, meng met water en laat hem ff in een emmer staan.
daarna zout uitspoelen.

succes!!

PS. staat ze echt te stampen en bijten? mijt geeft altijd jeuk..
mok en rasp niet

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:30

hmm,
staat ze alleen?
het is nl ook nog een besmettelijk..

als je dr evt. met sebacil gaat behandelen, moet je ook je stal grondig uitspuiten,
je eigen kleren, evt. dekens, halsters alles wat met je paard in aanraking komt uitwassen met dat spul