Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Christah schreef:Hier ook een keer last gehad van mijt.
Heb de sokken absoluut niet afgeschoren. Hij is ingespoten met een of ander middel. (Iets met een D?) Vervolgens heb ik nog 1x met opgeloste sebacil zijn sokken gedaan. Gewoon met een sponsje, en dan goed de haren overal optillen zodat je wel op de huid komt. Niet uitspoelen, maar laten opdrogen en tot nu toe nergens meer last van gehad.
Citaat:Citaat:
Ivomec gaat je alleen helpen als de rasp veroorzaakt wordt door een schurftmijt infectie, wat op zich bij zo'n ras heel aannemelijk is. Dan moet het over 10 dagen nogmaals gespoten worden omdat dan de (niet gedode) eitjes uitkomen. Ivomec in de ader geeft bij ongeveer 1 op 10.000 paarden een zeer snelle fatale shock reactie, niet op de werkzame stof (ivermectine, zit ook in Eqvalan en Furexel) maar op het oplosmiddel nl iets wat een beetje op anti-vries lijkt. Dectomax is vriendelijker (als in: minder riskant) omdat het een ander oplosmiddel bevat.
Ivomec mag in Nederland NIET worden toegediend in paarden, echter wordt vaak gebruikt. Ten eerste omdat het goedkoper is per paard dan een gewoon ontwormingsmiddel als je veel paarden bezit.
charissiej schreef:Cydectin heeft als werkzame stof ivermectine
Berdien schreef:Verschillende DA's hebben al aangegeven dat ze er waarschijnlijk nooit helemaal vanaf gaat komen. En hoe agressiever het middel, hoe zwaarder het ook de huid aantast.
monicees schreef:hoi dribbelkont,
een minder leuk tinkerverschijnsel, schurftmijt![]()
het enige wat bij mijn bolle hielp was cydectine pour on,
na dectomax spuiten, eindeloos sebacillen en de zee in gaan..
het trekt in het lichaam dus bestrijd ook het hele lichaam,
het is zeer zuinig in gebruik (niet teveel gebruikt berdien, dat ze kale ruggen kregen?)
en ja, gif is het wel.. maar dat is sebacil ook, soms moet je kwaad met kwaad bestrijden.
dectomax spuiten zijn volgens mij idd goeie immuun makers, de 2e spuit had 0 effect meer.
sebacil is zeer arbeids intensief en de kans dat je alles mee pakt des te kleiner, met name als je de sokken laat zitten.
sebacil ook nooit op open wondjes smeren, logisch.
Persoonlijk zou ik de sokken niet geheel afscheren, wel kun je met een schaar de ergst aangedane gebieden, zoals kootholtes,
korter knippen.. sokken hebben namelijk ook de mooie functie dat ze veel nattigheid en vuil buiten houden
schraapsel hoeft geen 100% uitsluitsel te geven, of je moet er net 1 te pakken hebben.
schurftmijt ''graaft'' zich in onder de huid, dus de kans dat je er in afpikt is klein..
als de mijten verdwenen zijn, is het voor de wondjes wel heel goed om de zee eens in te gaan,
ontsmet en versneld het genezings proces.
geen zee in de buurt? koop een zakje zeezout, meng met water en laat hem ff in een emmer staan.
daarna zout uitspoelen.
succes!!
PS. staat ze echt te stampen en bijten? mijt geeft altijd jeuk..
mok en rasp niet