[TI] Koppig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:51

valt me idd op dat veel mensen het woord koppig niet in de mond lijken te willen nemen :P
alsof het zo'n naar iets is...
persoonlijk (en ja, één van mijn meest typerende, POSITIEVE karaktertrekken is koppigheid :D )
dekt 'koppig' voor mij dezelfde gevoelslading als 'eigenwijs', doelbewust', 'vasthoudend', 'weten wat je wil', 'ervoor gaan', 'karaktervol', 'sterk karakter', 'standvastig zijn',...

ik vind dus ook niet dat dit alles te maken heeft met opvoeding of 'moeilijk' zijn
ik zie dus ook het verband niet tussen koppig zijn = niet rustig zijn
juist de standvastigheid zorgt voor onverstoorbaarheid, want mijn ervaring is eigenlijk, hoe koppiger, hoe rustiger
koppig zijn betekent in mijn ogen ook niet noodzakelijk stout zijn of niet luisteren, oké, het is er de negatieve kant van en in dat opzicht kan koppigheid als karaktertrek bij verkeerde opvoeding wel een negatieve karaktertrek worden.

bv vind ik koppigheid als mens een positieve eigenschap, maar ze wordt negatief wanneer je niet voor rede en goede tegenargumenten vatbaar bent

_daf_

Re: Koppig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:00

goed verwoord frenia :D
zo zie ik het ook

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 08:57

amen frenia

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:18

Helemaal mee eens!

En voor degenen die mijn eerste post in dit topic hebben gelezen over een boze Tirzah op de volte: vanmiddag was mevrouw dan weer superbraaf en deed ze het 3 keer achter elkaar goed zonder ook maar 1x te mekkeren.

Ik vraag me daarom ook af in hoeverre het bij haar met opvoeding te maken heeft, want ik ben altijd zeer consequent en heel duidelijk als ze iets niet mag, maar af en toe vindt ze zelf gewoon dat het wel mag :D

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:34

stalnijmegen schreef:
ken je shetlanders?? Nou zo zijn ze, alleen dan een versie groter.
en aangezien ik shetlanders alles behalve kinderpony's vind, zo dus ook met de tinker, met begeleiding ok, maar niet fulltime een kinderpony

Precies, daarom lopen in mijn weide shetlanders en een tinker. Ze kunnen je het bloed onder de nagels vandaan halen, maar als ik ziek ben, stront aan de knikker, nood aan de man oid, dan is het de meest keurige, welopgevoede kudde die je je maar kan wensen en doen ze braaf precies wat ik van ze vraag. Ze voelen je stemming prima aan. Ze denken alleen wel zelf, niets mis mee toch.

Als ik bij mensen kom met "normale" paarden denk ik weleens wat een saaie bedoening. Ik krijg elke dag een verrassing zowel positief als negatief!