[TI] Welk voer voor een tinker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:49

Muuur schreef:
onze tinkers eten alleen hooi en gras.
dit bevalt goed :D !

Die van mij ook.

En heel soms een handje natures best erbij.

Whoops1

Re: Welk voer voor een tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:55

Die van mij gaat zoveel mogelijk nog de weide op, maar al is het te nat staat hij in de grote uitloop/paddock met inloopstal..
Hij krijgt dan veel ruwvoer ; hooi en 's ochtends & 's avonds klein handje krachtvoer gewoon simpele basisbrok van Pavo!

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:47

Ik voer nu ook al een tijdje Subli zonder en ben super tevreden! Ze blijft er lekker relax van en ze heeft een stuk minder last van mok. Ze krijgt een handje per dag en onbeperkt hooi en beperkt gras.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:20

Het valt mij elke keer weer op dat de oorzaak van de problemen gezocht worden in het krachtvoer.
Ik zie niemand eens een analyse nemen van zijn hooi of voordroog.

Mijn ervaring is dat de problemen ontstaan door het hooi of voordroog.
Men voert ongeveer 10 kg hooi en maar een beetje krachtvoer.
Waar zit dan het probleem ???

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:29

mijn tinkies worden energie bommetjes als ze vol op het land staan. bij elke overgang tussen wei en hooi raken ze aan de schijt. van kuil raken ze aan de schijt en is mijn ervaring met gammon dat hij een nerveuze stuiterbal wordt.

ook heeft het verschil in hooi mij de afgelopen jaar geleerd waar elk paard goed en minder goed/slecht op reageerd. het is alleen niet te doen om van elke hooi leverancier, hooi-seizoen een analyse te laten maken? ik zie hoe ze het op hooi doen en probeer interventies te plegen als ik zie dat het niet goed gaat. weet ik, dan ben ik laat maar het is zo wisselend per paard hier.... erg lastig.

Domesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:15

Je hebt ook speciale Tinkerbrokken. Dat krijgen ze bij ons.
Verder natuurlijk hooi! De andere paarden staan gewoon 24/7 op de wei en krijgen hooi bijgevoerd.

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:21

Bij ons eet ze ook onbeperkt hooi en gras, en één keer daags een halve schep 'liga(?)' biks, weet niet of ik het goed schrijf. 8)7 Maar dat schijnt biks te zijn waar nauwelijks energie-leverende voedingsstoffen inzitten.
Mevrouw wordt namelijk bijna overal hyper van.. (vooral Havens biks/ muesli of een handje caviavoer.. haha)

Nu gaat het prima zo! :D

pat85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:59

Hallo

Ik zat ook internet een beetje af te speuren en zag ook speciale 'tinkerbrok'
http://www.tinkerbrok.nl/
Heeft iemand hier ervaringen mee?

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:17

Mijn tinker en welsh staan nog steeds op het land.
Ik voer ze smorgens en savonds hooi in de schuilstal.
Momenteel werken ze niet, eens in de week of 2 week een buitenritje dus ik voer nog geen brokken bij.
Ze gaan wel meer werken omdat ik 2 bijrijders heb sinds kort en dan ga ik ze basisbrokken van de welkoop bijvoeren.
Ze hebben beide een goede ontlasting, ik heb niks gemerkt van de overgang naar hooi.
Rasp of mok heb ik beide gelukkig nagenoeg geen ervaring mee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:32

De 'speciale tinkerbrok' daar ben ik niet zo over te spreken. Er zit ongeveer net zo veel in als in sportbrok, alleen wat meer olie en biotine *omdat tinkers zo veel haar hebben*, maar bij de tinkerbrok wordt helemaal geen rekening ermee gehouden dat tinkers veel minder aan suikers kunnen verdragen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:17

Heeft er iemand ervaring met voer van mijten? Die hebben ook iets speciaal voor exceempaarden? en de dressuurmix schijnt ook geschikt te zijn voor paarden met IR en ze hebben ook een mengeling voor sobere rassen :)
Las dat pas en dacht da's ook interessant :Y)
http://www.mijten.be/_ln/paarden_novamix.php?part=pv
http://www.mijten.be/_ln/paarden.php?part=pv

Via vriendin kwam ik daar terecht en ik ben nu de Herbamix aan het uitproberen ivm positief effect op ontstekingen/ gewrichtsaandoeningen, stabiele darmflora en ook goed voor fokkerij 8-)
Eetlust opwekken hoeft dan weer niet :+ maar dat was volgens adviseur bijkomstigheid ivm dat het zo smakelijk is, maar het wekte het niet extra op dus paard zou geen groter vreetmonster worden dus daar gaan we maar even vanuit :)

Het ruikt echt heerlijk en ziet er goed uit en Say eet t ook goed :Y) (houdt normaal niet van muesli) maar voer t nog te kort om resultaat te zien ;) verder is ze nog geen groter vreetmonster geworden tot nu toe :+

Voorheen deed mijn paard te gewoon goed op basis/ conditiebrok :)

ansje325

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:22

Bij ons lekker aan de muesli. Bevalt goed en de dames vinden het lekker!

mar84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 20:18

Ik heb nu Pavo Nature's best, maar ik denk dat ik toch maar wat anders ga proberen...
Mijn tinker heeft erg veel jeuk aan z'n benen, weet niet of dit van het voer komt, maar ik las dat dit ook van Pavo-voer kan komen..

Bij ons op stal voeren een aantal mensen St Hippolyt, heeft iemand daar ook ervaring mee?
http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... t-hippolyt

Domesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:42

8nnemiek schreef:
De 'speciale tinkerbrok' daar ben ik niet zo over te spreken. Er zit ongeveer net zo veel in als in sportbrok, alleen wat meer olie en biotine *omdat tinkers zo veel haar hebben*, maar bij de tinkerbrok wordt helemaal geen rekening ermee gehouden dat tinkers veel minder aan suikers kunnen verdragen.

Daar houden ze juist rekening mee. :}

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:33

Is de samenstelling van Tinkerbrok nog steeds met veel tapioca ??

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:26

mar84 schreef:
Ik heb nu Pavo Nature's best, maar ik denk dat ik toch maar wat anders ga proberen...
Mijn tinker heeft erg veel jeuk aan z'n benen, weet niet of dit van het voer komt, maar ik las dat dit ook van Pavo-voer kan komen..

Onze tinker kreeg ook last van jeuk toen we Nature's Best voerden. Tegenwoordig geven we Marstall Vito, wat wel heel goed gaat.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:26

Domesco schreef:
8nnemiek schreef:

Daar houden ze juist rekening mee. :}

Helaas is dat niet het geval, dat rekening houden ermee.... Na een hele lange zoektocht ben ik er inmiddels uit en tinkerbrok wordt het hier echt nooit :+ Bovendien heeft de fabrikant ervan wel de sleutel voor dé brok voor tinkers, alleen heeft deze een andere naam. Die hebben wij hier :P , eigenlijk zou die deze naam moeten hebben...of iets in de trant van de brok voor koudbloeden en sobere paarden, maar dat zijn allemaal commerciele belangen. Ik kom er zo ook wel uit en mijn 4 tinkers ook :D

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:20

Hoe heet die brok dan Tinkerlady?

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:25

Flexible Move van Hipro (ook wel bekend als Rosbrok, genoemd naar de ontwikkelaar). Een sobere brok met een absoluut lage waarde in zetmeel/suikers/eiwit en daarmee zeer geschikt voor tinkers. Ik voer het al jaren. Eerst aan een insuline resistente tinker, en nu aan allemaal (4). Dat gaat uitstekend in combinatie met goede kwaliteit grof hooi. De brok is hier wel ondergeschikt aan het ruwvoer en er worden geen supplementen, mixen of slobbers gegeven. Enige wat ik erdoor doe voor de variatie is gedroogde brandnetel, rozenbottel, winterpeen en lijnzaadolie. Beetje creatief afgestemd op de seizoenen.

Geen exceem, geen insuline resistentie, geen jeuk en ook geen onnodig overgewicht! De rest komt aan op de variatie in en de hoeveelheid arbeid. Dat vraagt ook aandacht bij tinkers ben ik van mening.
Als je nog vragen hebt SulJinty...pb me maar.

Smeerfeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:36

Waar zitten jullie, hebben er beiden wel zin in, maar moet niet te ver weg zijn, woon in friesland bij de afsluitdijk. Groetjes marjan

zomer09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:06

Ik lees meerdere keren dat kuilvoer niet aan te raden is voor een tinker. Mijn vraag is dus, waarom niet ?? Hij krijgt het nl vaak. Worden ze er druk van, teveel / te weinig voedingsstoffen ???

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:20

Bij mij krijgen alle paarden, Tinkers en Quarters, driekwart van de winter kuilvoer.
De andere kwart van de winter, gewoon hooi.
Wel de voordroog kuil, om misverstanden te voorkomen.
Vochtigheid is rond de 40 procent.

En ik kan nu niet zeggen dat ze er anders op reageren.
Het enige dat ik zie is dat ze allemaal veels te dik zijn geworden deze winter.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:28

zomer09, in kuil zit voor veel tinkers te veel. Als wij onze tinkers kuil geven, krijgen ze jeuk, en schilfers in hun sokken. Bij ons krijgen ze echt alleen nog maar hooi.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:03

Tinkerlady schreef:
Flexible Move van Hipro (ook wel bekend als Rosbrok, genoemd naar de ontwikkelaar). Een sobere brok met een absoluut lage waarde in zetmeel/suikers/eiwit en daarmee zeer geschikt voor tinkers. Ik voer het al jaren. Eerst aan een insuline resistente tinker, en nu aan allemaal (4). Dat gaat uitstekend in combinatie met goede kwaliteit grof hooi. De brok is hier wel ondergeschikt aan het ruwvoer en er worden geen supplementen, mixen of slobbers gegeven. Enige wat ik erdoor doe voor de variatie is gedroogde brandnetel, rozenbottel, winterpeen en lijnzaadolie. Beetje creatief afgestemd op de seizoenen.

Geen exceem, geen insuline resistentie, geen jeuk en ook geen onnodig overgewicht! De rest komt aan op de variatie in en de hoeveelheid arbeid. Dat vraagt ook aandacht bij tinkers ben ik van mening.
Als je nog vragen hebt SulJinty...pb me maar.

Toch knap dat je voer koopt waar niks inzit.
Geen of weing zetmeel. suiker en eiwit arm.
Zonde van je geld, dan kan je beter niet voeren.
Waarom voer je dit dan nog ??

Maar je compensert het met lijnzaad, winterpeen, enz.
Weet je wel hoeveel vet er in lijnzaad olie zit ??
Wel vitamine E, heel belangrijk.

Aan de andere kant op je manier van extraatjes geven krijgen ze ook de juiste vitamientjes.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:23

pat85 schreef:
Hallo

Ik zat ook internet een beetje af te speuren en zag ook speciale 'tinkerbrok'
http://www.tinkerbrok.nl/
Heeft iemand hier ervaringen mee?

Wij voeren onze tinkies al jaren Tinkerbrok en dat gaat ontzettend goed. Lekkere sobere brok, we zijn een keer overgestapt op een andere brok speciaal voor koudbloeden en dat was een ramp.(tinkerbrok is niet zo makkelijk te verkrijgen hier in het zuiden). Ik weet even niet meer het merk maar binnen de kortste keren zaten ze onder de rasp :(. Toenw eer terug naar de tinkerbrok en het was zo weer over.

Momenteel heb ik het idee dat mijn tinkie er niet genoeg voedingstoffen uithaalt. We zijn volop aan het trainen en hij loopt 2x in de week een uur dressuur les en daarbij nog 3x minimaal een uur behoorlijke training............Hij krijgt een 1 kilo per dag krachtvoer + muclefyt en een flinke berg hooi. Wat denken jullie? Als een paard zoveel loopt (en dan echt flink aan de gang moet) wat is dan het beste dat ik kan doen? Hij is behoorlijk heet (haha, wordt soms de arabier van stal genoemd) van zichzelf dus het liefste iets wat geen invloed heeft op zijn "hetigheid"