[TI] Tips gevraagd voor weelderig tinkerhaar!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 00:02

Abeltje77 schreef:
Ik kan je overigens ook de 'speciale' paardenkam aanraden, zoiets:
http://www.equiplaza.nl/ruitersport/pop ... e658ae855a

Dat kamt echt gigantisch makkelijk, zonder dat je haren uittrekt.

Ooh ik denk zelfs dat er hier ergens nog zo eentje ligt :D

Dus als ik het goed begrijp: Best vlechten leggen, ze 1 keer per 1 à 2 weken eens uithalen, uitpluizen met de vingers en eventueel met mate een beetje doorkamspray gebruiken en borstelen. Sokken met rust laten, staart regelmatig ook eens uitpluizen. Maar ik heb nog enkele vraagjes, als je die vlechten er 2 weken in laat, krijg je dan geen dreadlocks van die aparte slierten (snappen jullie hem nog? :D ) ? En nog iets, we wonen in een erg vochtig gebied dus veel insectjes, stel dat ze toch eens schuurt, schuurt ze er dan niet meteen een hele vlecht af? Daar heb ik namelijk een beetje bang voor... Sorry voor de vele vragen maar zoals ik al zei mijn vorige paardje was een zo goed als haarloze zomereczemer en ik heb plots een van mijn barbiepaarden van vroeger in levende lijve voor mij staan, hele aanpassing dus :D

kick1972

Re: Tips gevraagd voor weelderig tinkerhaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 07:59

Mag ik je feliciteren met je prachtig tinker merrie Iowa!! Wat een prachtig hoofdje! Heel veel plezier met je mooie tinker!!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:39

Mooie merrie, hoor! Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst!
Wij vlechten de manen van onze tinker ook, meestal in een hengstenvlecht. In het begin deden we dat alleen voor het rijden, maar ze worden nu zo lang dat hij er bij het eten op kan gaan staan, dus laten we de vlechten erin. Zorg ervoor dat je elke keer als je vlecht andere plukjes maakt, dat gaat het vervilten tegen.
Zoals iedereen hier al zegt: wees spaarzaam met antiklitmiddelen. Wij gebruiken de Detangler op droge manen (maximaal 1 keer per week, alleen als er echt klitten in zitten die ik er met m'n vingers niet uit krijg) en ik zweer bij Riders Magic van Leovet voor na het wassen (doen we eens in de 2 maanden of zo). Dat is echt fatastisch spul! Zonder dit krijg ik de enorm dikke staart van onze tinker echt niet 100 % uit de klit. Het ruikt zo lekker dat ik elke keer overweeg om het ook voor mezelf aan te schaffen :D . Het is niet heel goedkoop, (13,60 voor 200 ml via de site van de paardendrogist) maar je hebt er maar heel weinig van nodig; wij doen wel een jaar met een flesje.
Onze Gijs heeft enorme sokken en die borstelen we elke dag. Volgens onze DA krijg je namelijk minder snel mok als je de boel luchtig houdt. Tot nu toe werkt 't, want Gijs heeft bijna geen mok; af en toe een heel klein plekje, da's alles.
Borstelen van de manen, staart en sokken doe ik met zo'n zelfde borstel als Aniekepiek. De sokken dus elke dag, de manen eens per week (alleen als de borstel er niet direct soepel doorheen gaat spuit ik eerst antiklit) en de staart maar heel af en toe.
Als Gijs gewassen wordt zetten we z'n voeten één voor één in een emmer water met Biotex Groen. Daar worden de sokken mooi wit van en ook dit helpt tegen mok, omdat er enzymen in Biotex Groen zitten.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 16:31

Vandaag Iowa haar manen in vlechtjes gelegd (voelde me net een pennymeisje :D ) en haar staart eens uitgewassen en elke dag ga ik een dreadlock proberen uitpluizen :+

Afbeelding

Afbeelding

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:53

Ze ziet er mooi uit met haar vlechten! En ik vind een tinker altijd een my little pony maar dan in het groot waar je je helemaal op los kan laten gaan met vlechten maken :+

En wat je vragen betreft. Er zullen vast wel kleine dreadlockjes komen van de onderliggende slierten, maar die krijg je er makkelijk weer uit. En schuren zullen ze vast wel doen, maar bij mijn tinker valt de schade op zich wel mee met die dikke vlechten. Ik heb wel eens een hengstenvlecht gemaakt en in de wei gezet. Paar dagen later was de hele hengstenvlecht zowat kapot geschuurd aan de bovenkant! Erg zonde. Met een paar dikke vlechten gaat het wel goed.

Een paar tips ;) Vlecht zover mogelijk van de oren af, want achter de oren schuren ze vaak! Zo heb ik het altijd gevlochten:
Afbeelding
De sprieten bovenop de manenkam zijn weer nieuwe haren, dat houd je ook, maar daar doe ik verder niets aan.

Ook knip ik de puntjes eens per maand ongeveer zodat de manen aan de onderkant niet teveel gaan sprieten.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 16:58

Erg bedankt voor de tips! Volgende keer zal ik het ook wat verder van haar oren vlechten :D

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:30

hier meld ik me ook eventjes :)
Ik heb een shet, met hele dikke manen, maar heb ook altijd dreadlocks etc, dus volg het ook even.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:34

lees hier ook een hoop goede tips! Ga lekker mijn gang hier haha :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:40

Fijn allemaal die tips..!