[TI] Wanneer blijven de manen het dikste, met of zonder vlechten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmiepimmie

Re: Wanneer blijven de manen het dikste, met of zonder vlechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:32

hoi,

ik heb een volbloed die heeft zowieso niet zoveel aanleg voor maan en staart groei een haflinger,tinker,fries enzo wel wat ik altijd doe en dT heb ik altijd met alle ponys gedaan een pluk pakken dat als hij ze hals naar beneden doen wel ruimte heeft en dan losjes vlechten tot de helft het elastiekje 3x omslaan (anders stinktt haar)dan laat ik t drie dagen zitten en laat het daarna 2 dagen luchten.

en ik gebruik i.p.v equstar, magic shine een flesje is dat dievoedt het haar en equstar legt een haartje om de haren heen waardoor t niet goed kan ademen

gr kim

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:33

owja en die van mij heeft al behoorlijke manen!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:36

Ik zit er ook aan te denken om dit bij mijn pony te gaan doen, is geen tinker overigens maar heeft ook enorm lange manen en voorpluk.. Maar, zijn jullie niet bang dat andere paarden het eraf eten? Blijft het goed zitten in de groep? Hij komt namelijk over een tijdje bij de ruinen te staan, een flinke groep. Nuben ik bang dat als ik er vlechten in ga doen, dat ze eraf worden gegeten. Of zeg ik nou iets raars?

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:41

als het gebeurd gebeurd het tocvh wel ook zonder vlechten en ander probeer je het eerst even

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:52

dit is het magic shine
Afbeelding

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:56

Wij hebben geen Tinker, maar een Fries. We maken altijd lange vlechten, om te voorkomen dat het helemaal verwilderd en dat hij ervan eet. Zijn voorpluk komt tot over zijn neus en dat is echt een hele dikke bos.

Natuurlijk heeft het met aanleg te maken, maar mijn ervaring is dat manen in vlechten beter groeien dan manen die gewoon los hangen. Als ze los hangen raken ze volgens mij eerder beschadigd.

Ik vlecht overigens helemaal tot het einde en eens in de 2 weken wordt alles uitgeplozen, ingesprayed met EquiShine en daarna geborsteld en weer opnieuw ingevlochten.

Selinaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:43

nikkielvis schreef:
Selinaa1 daar heb ik ook last van.
Daarom vlecht ik ze ook altijd in....

wauw wat een leukerd! (keek ff op je profiel)

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:55

Juangi schreef:
Ik zit er ook aan te denken om dit bij mijn pony te gaan doen, is geen tinker overigens maar heeft ook enorm lange manen en voorpluk.. Maar, zijn jullie niet bang dat andere paarden het eraf eten? Blijft het goed zitten in de groep? Hij komt namelijk over een tijdje bij de ruinen te staan, een flinke groep. Nuben ik bang dat als ik er vlechten in ga doen, dat ze eraf worden gegeten. Of zeg ik nou iets raars?

Ik heb mijn schimmelruin afgelopen winter ingevlochten. Hij had prachtige lange en volle manen. Ik vlechte ze in omdat ik destijds een enter en een veulen had. Die enter had er bij de eerste keer dat ze samen stonden gelijk een hap uitgenomen. Vandaar de vlechten. Echter wat ze toen ging doen heeft de manen nog meer geruineerd. Ze zetten haar tanden bovenin de vlechten en raspte vervolgens met haar tanden over de vlechten heen. Ongeacht de anti bijt die ik er ook nog op had gesprayd. Gevolg; manen helemaal stuk.

Daarna hebben er nog een veulen en een ruin in zijn manen om zitten haffelen. Baal nu als een stekker >;)

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 20:39

Ik heb inmiddels een compromie. Ik vlecht alleen het eerste stuk :)

Afbeelding

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 07:22

Ik vlecht wel regelmatig tijdens het rijden maar die laat ik nooit zitten als hij op stal staat of naar de wei gaat. Dit omdat hij al eens een stuk van zijn manen af heeft geschuurd.. En ze zijn hartstikke dik en ook goed lang. :D Denk alleen niet dat ze langer worden. :P

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:12

Hier wordt het haar ook vaak gevlochten: Bij eentje omdat ze het anders opeet omdat het zo lang is, dus bij haar moet het eigenlijk wel. Gisteren voor het eerst anti-klitgel van de Welkoop gebruikt en dat werkt best fijn :)
Overigens lijkt het haar bij haar wel iets dunner te worden, maar of dat van het vlechten komt weet ik niet. Het wordt in ieder geval wel langer doordat het minder snel slijt of afbreekt.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:08

Ik vlecht de manen van mijn tinkertje ook, hij heeft hele lange dikke manen. En ongeveer 1 keer per 2/3 weken maak ik alles los en kam het lekker door met antiklit. Er komen dan bijna geen haren uit dus bij die van mij wordt het er zeker niet dunner van. Ik vlecht hem nu sinds ongeveer een half jaar en in die tijd zijn de manen heel hard gegroeid. Ik vind het rijden met los haar ook wel wat lastiger, zeker bij het trainen, ik wil graag zijn hals zien. Ik heb een paar keer met een wedstrijdje meegedaan en dan laat ik ze wel los hangen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:14

Hier ook afwisselend. Met warm weer staan ze ook in de vlecht maar ik laat ze ook gerust meerdere dagen zonder lopen. Op het moment staan ze weer in de vlechten (incl. de Shet :+ ) omdat anders de manen en voorplukken compleet vol raken met distelbloemen en als er iets lastig uit te krijgen is, is het wel dat pruttel :(

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:19

Afbeelding

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 11:52

Nice melrovers!!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:01

Hier zit het altijd los, vlecht alleen een paar dagen voor een keuring oid in zodat ik niet alles in 1 keer moet ontklitten en wassen maar het een paar keer kan doen, dan is het ook mooi schoon.

Hier waren ze net uit de vlecht voor de foto, deze merrie heeft van zichzelf ook een slag in haar manen waardoor het soms wel snel in dreads draaid, maar met de hand is dat er zo weer uit.
Mijn ruin zijn manen groeien niet om 1 of andere vage reden, heb hem nu bijna 2 jaar en het is niks langer...

Merrie:
Afbeelding

Ruin:
Afbeelding

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:08

Ik vlecht alleen als we gaan rijden, en als het bloedheet is buiten, voor de rest doe ik er af en toe anti-klit in en haal ik de klitten eruit en maak ik het weer wat netjes.

Dit was een paar maanden terug:
Afbeelding

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:28

ik vlecht ook standaard de boel. heb bij beide Tinkers ( en shetlandruin :+ ) er standaard een hengstenvlecht inzitten.
vooral m'n bonte kan niet zonder vlecht, anders flikkert ze over d'r eigen manen denk ik :=

Afbeelding

voorlok is wisselend, vaak wel een vlecht in,want merk wel dat die dan dikker aan de onderkant blijft, dan dat ik hem los laat hangen.

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:25

Wauww Lowara, kwijl!! wat een prachtige manen! :D

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 11:48

Er zijn nog altijd paarden met mooiere manen...zucht, pad en ik blijven nog ff door sparen ;) Maare Lowara, you tink heeft echt fatastisch lang haar. Bijna niet meer handig ;)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:33

Ik wissel het af. Met rijden heb ik er graag vlechten in omdat het handig is.

Tirzah heeft zomereczeem en dus een deken over de hals, als ik de manen niet vlecht gaat het soms kriebelen en zweten en gaat ze juist schuren. Ik denk dat ik ongeveer 1x per 1.5 week opnieuw vlecht, soms laat ik de manen tussendoor een dagje of een paar daagjes los. Ze krijgt steeds dikkere manen dus ik ben van mening dat het wel werkt.

Ik verzorg met cowboy magic.