[TI] iemand ervaring eigen tinker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Is een tinker leuk als eigen paard

Ja , super
104 (88%)
nee liever een ander paard
14 (11%)

Totaal aantal stemmen: 118

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:39

Ik heb er 2. Een merrie kruising met een fjord maar heeft het meeste van de tinker. Haar naam is Loesje. Zij is om op te rijden het super braafste paardje wat je je maar kunt voorstellen. Ik kan haar bitloos rijden, door de stad en heerlijk door het bos of duin. Maarrrrrrr.............. als je naast haar loopt kan ze echt door je heen lopen, ze is zo verschrikkelijk sterk en lomp dat ik haar soms meeneem met een hengstenbit in het halster..... het is dus een verschil of je op haar zit of naast haar loopt! Alles draait om eten en ze gaat door elk draad met stroom of sloot als het om eten gaat.

Dan heb ik nog een veulen van Loesje, zij heet Abbygail en is nu 4 maanden. Haar vader is de dekhengst Ryon O'Malley en is een heel lief diertje en is gek op knuffelen. Ze is altijd erg rustig maar ook Abbygail is erg sterk.

Ik raad de tinkers niet aan voor onervaren kinderen vanwege hun kracht en lompheid. Maar met een beetje ervaring en overwicht is het een aanrader en ik zou nooit geen ander ras meer willen!

michatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 14:48

haha met het tinkervirus zou het wel goed komen :D
ik krijg er 1 van mijn vader
als ik er nog een zou willen zou die me voor gek verklaren haha
alhoewel hij ook twijfeld of hij zou gaan rijden of niet :D
dus wie weet ...:D

maar wat ik zo lees kan je op de meeste tinkers dus geen kleine kinderen zetten?
niet dat dat een probleem is maar gewoon een vraagje haha

groetjes

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:00

Over het algemeen zou ik dat niemand aanraden, maar je hebt natuurlijk paarden die een uitzondering vormen.
Mijn zusje (12 jaar) rijdt af en toe op Melby en dat gaat goed, maar soms trekt Melby aan de teugels omdat ze gewoon haar hals wilt strekken en dan ligt Lashelle boven op haar nek. Ze trekt haar gewoon mee. Gryffindor heeft nu een veulen aan de voet en zij is nu met het rijden een stuk rustiger, dus liet ik Lashelle na het rijden nog even op haar. Het ging goed, dus Lashelle vroeg of ze in draf mocht. Ze gaf net een verkeerde hulp en Gryffindor springt heel netjes aan in galop en galopeert heel rustig en verzameld. Dus Lashelle een beetje in paniek, want ze zat op de drukke Gryffindor en die galopeerde nu! Dus ik zei: zeg maar Hooo. Ze zegt het en Gryffindor staat stil.
Het probleem met kleine kinderen is naar mijn mening vooral dat Tinkers heel sterk zijn.

stalnijmegen

Re: iemand ervaring eigen tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:43

Hier lopen er nu 8 rond en weet je hoe ik ze noem.. grote shetlanders. de shetlanders die ik vroeger had waren ook zo eigenwijs, en dus eigenlijk helemaal geen kinderpony's, dus de tinkers net zo.
ze zijn hier allemaal erg verschillend qua doen en laten, waar de ene het liefst de heledag in je broekzak mee gaat op verkenning, zo is een ander weer heel op zichzelf.
waar je op de ene heel moe word van het langzaam aan rondsjokken ( wat vandaag niet lukt doen we morgen gedachten heeft die) zo moe word je op de andere omdat die je wel even aan het werk zet je gedachten erbij te houden.
Waar ik me elke keer weer over verbaas ( hier dan he) ook al word de groep geregeld gesplitst of veranderd qua indeling of een nieuw tinker erbij. ze zijn zo sociaal naar elkaar toe, even 5min achter elkaar aan, even laten zien wie de baas is en klaar is het. nooit geen peerd door de draden heen gejaagd, nooit trapwonden enz enz..

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:46

Ja stal nijmegen dat heb ik hier ook ander paard er bij even kijken wie ben jij en dan verder eten. Clöe is de baas van de kudde. Slaat nooit maar weet met haar oren de anderen te dirigeren wat ze wel of niet wil. Zij zorgt er ook voor dat er rust is zonder zich druk te maken. Heerlijk vind ik dat.

michatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 20:54

maakt het ook veel verschil uit of je een merrie, hengst of ruin hebt?
wil namelijk het liefst een merrie

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:55

Hier lopen merrie, ruin en hengst.. en zelfs de hensgt is een allemans vriendje.
heb leuke merrie te koop ;)

michatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 21:03

oke haha , wat vindt je het leukste qua rijden en omgang?
weet niet of het heel verschillend is ?

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:09

mij maakt het niet veel uit, bij de hensgt is het in de groep extra je koppie erbij..
voor jou lijkt me een merrie of ruintje het makkelijkst

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 22:23

michatjuh schreef:
maakt het ook veel verschil uit of je een merrie, hengst of ruin hebt?
wil namelijk het liefst een merrie

Liefst ruin, maar ik ben geen merrie mens en wil ook de verleiding niet om veulentjes te gaan fokken.
Ruin is vaak gelijkmatiger in gedrag door gebrek aan hormonen.

ThalyaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 22:32

Ik werk op een tinkerfokkerij in België en elk paard is verschillend. Maar de meeste zijn wel allemaal 'tanken'. En met een tank bedoel ik soms echt onverstoorbaar op buitenritten. 'ooh een voorbijschietend konijn? En dan, doorstappen!'. De meeste zijn niet zo gevoelig en eenmaal dat je ze iets geleerd hebt, van schriktraining, weten ze het en hoef je het niet te herhalen. Maar ja dit gaat over de meeste, niet alle paarden zijn zo.

michatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 22:38

bedankt voor je reactie thalya
wat vindt je persoonlijk het fijnste in omgang, rijden etc.
merrie ruin of hengst?
aangezien je dus denk ik veel met tinkers omgaat

groetjes

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:14

Ik heb ook een tinker.
Inmiddels de tweede. Mijn eerste is helaas overleden.

Voor mij geen ander ras meer. Ben er gewoon helemaal weg van. :) Al kies ik wel bewust voor een wat pittige tinker met flink wat looplust en niet voor de 'liever lui dan moe' types die er ook tussen zitten. Verder gaat mijn voorkeur uit naar de wat rijtypische (maar toch ook rastypische) grote ruinen. Heb altijd al een voorkeur voor ruinen gehad en ik ben zelf vrij lang en een recreatieve dressuurruiter. Dus een groot exemplaar dat fijn kan bewegen past gewoon het beste bij me.

Grootste verschil tussen mijn twee tinkers is eigenlijk dat Duncan een heel (eenkenning), dominant, trots en zelfverzekerd dier was, dat je met respect en consequentie moest behandelen. Maar dan deed hij werkelijk alles voor je. Hij was echt te vertrouwen, vooral op de momenten dat je het nodig had. Zo gallopeerde ik met hem en alleen een touwhalster over de paden achter ons huis, kon ik de gekste capriolen uithalen op zijn rug en was ons eigenlijk niets te gek. Maar er waren ook momenten dat ik zijn achterbenen naast mijn hoofd zag vliegen, of dat we in een soort passage om niets over de weg gingen. Maar ik wist altijd precies in welke bui hij was en ik kon overal altijd wel om lachen.
Candy is daarintegen nog een beetje een puppy, erg onzeker en heeft veel begeleiding nodig. Maar ik denk dat naarmate de tijd vordert dat nog behoorlijk zal veranderen. Hij is tenslotte pas 4.
Maar verder hebben ze ook echt veel gemeen. Beiden zijn nieuwschierige clowns. Overal waar iets te zien is, moet onderzocht worden. Waar ik ga, zijn zij. Je moet altijd allert blijven, want ze zoeken altijd de grenzen op. Ze houden allebei van een lolletje. Kruiwagens omgooien als je even niet oplet bijvoorbeeld. Ook vinden ze het beide heerlijk om gepoetst te worden. Maar te lang knuffelen en kusjes op hun neus daar moet je toch niet mee aankomen. En vooral! Eten is het belangrijkste in het leven. Ze doen alles voor wat te eten. Allebei zijn ze erg aanhankelijk. Candy is wel veel meer een allemansvriend, Duncan was enorm eenkennig. Maar ik denk dat dat ook veel met de herkomst te maken heeft. Duncan is een importtinker en Candy is in Nederland geboren.

Beiden zijn het geen kinder of beginnerspaarden. Duncan niet vanwege zijn dominantie, want verder als ik erbij was dan kon een kind van 3 nog op hem rondtuffen. Het was echt de grootste kindervriend die er bestond. Van zijn pittige karakter was dan niets meer terug te vinden.
Candy is te onzeker voor een kinder of beginnerspaard. Heeft echt een ervaren ruiter nodig.
Ook zijn het behoorlijke buffels van paarden. Beide boven de 1.60 m. en best fors. En dan nog hun uittestende karakter. Dat maakt ze niet geschikt.

Al heb ik het idee dat ik ook niet de meest makkelijke exemplaren in mijn bezit heb (gehad), ken ook een aantal tinkers die wel degelijk geschikt zouden kunnen zijn voor een beginner. Maar dat zijn toch vaak de 'liever lui dan moe' exemplaren, waarbij ik me afvraag of dat voor bijvoorbeeld een kind niet een beetje teveel werk is om dat aan het lopen te krijgen.

Achja, ze zijn allemaal uniek. Dus je moet gewoon je gevoel volgen, op zoek naar wat goed bij jou en je wensen past. Niet meteen de eerste de beste kopen, zorg in ieder geval voor wat vergelijk. Altijd een objectief iemand meenemen die goed kan beoordelen of het paard bij je eisen en wensen past. En als je een rijpaard zoekt, ga meerdere malen proefrijden. Want alleen verliefd zijn als je er naast staat, dan maakt op de lange duur niet gelukkig. :)
Succes ermee!

michatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 16:46

lijkt me echt super zo een band met je paard ,
ja er gaat iemand mee als ik er een krijg , die heeft er ook wel verstand van :D
verder wordt het paard ook door de dierenarts gekeurd voor aankoop want een ziek paard kopen is ook niet alles.
en proefritten zijn natuurlijk altijd leuk:D

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:09

Ik herken veel in het verhaal van Cristah, wat ik ook bedoelde met geen kinderpaard is niet dat ze onbetrouwbaar zijn maar vaak wel lekker eigenwijs, eigenzinnig en heel sterk, dit vind ik dus een slechte combi voor een kind, die heeft gewoon de kracht nog niet niet om z'on tussen de 4 en 600 kilo tinkerbiefstuk te besturen haha.

Chuck is wel z,on liever lui dan moe type, en als ik er bij ben kan ik er ook gewoon drie kids tegelijk op zetten, ze kunnen alles met hem doen qua borstelen enzo, maar met rijden gaat hij toch echt wel de kant op die hij zelf wil of gewoon stil staan, z'on kleintje dringt dan echt niet tot hem door.

Ik vind wel dat een tinker echt een maatje voor het leven is.

michatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 19:22

ik ken toch geen kleine kinderen om er op te zetten haha, maar gewoon makkelijk om te weten, je weet maar nooit als je iemand tegen komt die dat vraagt, zelf met het rijden gaat het wel lukken, rijd nu ook op een paard wat liever lui is haha. is alleen niet mijn eigen paard. maar kan soms ook best sterk en eigenwijs zijn :P

jackflash

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:13

Hoi,

zat ervaring heb ze gefokt en getraind...;-)

michatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 15:29

jackflash schreef:
Hoi,

zat ervaring heb ze gefokt en getraind...;-)

hoi hoi

en hoe beviel het ?
vooral de omgang en het trainen ?

en welke vindt je het leukste merrie hengst of ruin ?

groetjes!

Reckless86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:34

Ik heb zelf een tinker merrie van 7 jaar en ik vind haar echt geweldig. Ze is echt heel lief en ze laat ook alles toe wat ik doe. Ik kan lekker zonder zadel op der rond galloperen en ben nu bezig om ook zonder hoofdstel te gaan rijden en dat gaat super goed. Ik kan bij wijze van gewoon bij haar in haar stal slapen, ze zal mij echt nooit wat doen. Maar dat ik alles met haar kan betekent niet dat ik er een klein kind op zal zetten, daar is ze te sterk voor en heeft ze een te sterke eigen wil voor. Als je echt een goede band met ze hebt zijn het superpaarden en willen ze alles voor je doen. Soms staat ze gewoon in mijn armen te slapen, echt geweldig. Maar het verschilt echt per paard hoor, maar ik ben over het algemeen van mening dat als je een goede band met ze hebt het echt super paarden zijn. Voor mij geen ander paard en ras meer. :D

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:34

ik kan eigenlijk maar één nadeel bedenken van een tinker...

ze zijn verslavend.. eenmaal begonnen worden het er steeds meer ;) :=

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:41

_daf_ schreef:
ik kan eigenlijk maar één nadeel bedenken van een tinker...

ze zijn verslavend.. eenmaal begonnen worden het er steeds meer ;) :=

zo is het maar net, zo heb je er een, en binnen 2 jaar lopen er 10 :o

lotte159

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 20:15

ik heb er 3

eentje van bijna 3, Ze is echt heel lief, ik ben al bezig met longeren enz. Ik legde voor het eerst het zadel op haar rug en ze bleef gewoon stil staan en kijken van: uhh jaa dus?
eentje van 4, in het begin eigenwijs aan de long, heel hard trekken, en haar hoofd heel hoog gooien. Toen ben ik met 2 lijnen gaan longeren, en dat ging perfect, met zadel en hoofdstel ook geen probleem, ze is nu zo goed als ingereden.
en eentje van 5, en die is wel zo lief! Als ik er uit de wei haal, moet ik er onderhand meesleuren, en als ik er dan ga rijden, dan is ze heel mooi voorwaarts, dat is zo leuk om te zien. En op straat is ze ook gewoon perfect, tractors vrachtwagens enz enz vind ze allemaal goed!

eigenlijk kan ik geen een nadeel opnoemen van de tinker.
Ik heb ze alledrie zelf ingereden en het is zelde voor gekomen dat er een bokte, dat noem je toch gewoon geweldig! :D
Sommige tinkers zijn daar gewoon te lui voor, haha! :D

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:39

Veel mok ervaringen, vooral als ze slootwater drinken, en vol op wei staan. Ook weer mok ervaringen met het geven van voordroog en brok.

Zuiver voeren (onbemest (natuurland)hooi, goede muesli's/spelt/schone brok) en kraanwater geven, geeft mij de schoonste tinkers :j

En van de drie die ik heb weet ik van Napoleon dat hij nog nooit een pas verkeerd heeft gezet met mensen/kinderen op de rug. Gam in de bak ook niet met kinderen maar wel met volwassenen }> Gwenn zijn we aan het beleren, dus dat weet ik nog niet.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 00:25

Hallo, hier geen ervaring met mok.
Ik controleer regelmatig maar (klopt af) ontdek nooit iets.
Ik wilde eigenlijk geen tinker, maar ik zou nou niet meer zonder willen...maatje voor het leven. Super relaxt en het ene moment niet vooruit te branden en het andere moment hyper actief.
Merrie of ruin/hengst. Ik had hiervoor geen ervaringen met hengsten of ruinen, maar bevalt me prima. Ik heb ook nog een welsh/arabier (merrie) heel ander ras natuurlijk maar dat gemiep als ze hengstig zijn kan ik prima missen :-).
Mijn tinker wil wel met respect behandeld worden. Even snel snel pakken en meelopen..dat zit er niet in dan blijft ie staan en kijkt me aan alsof ik niet wijs ben. Als ik dan netjes vraag "ga je mee?" gaat ie lopen. Echt ik ben helemaal om, ik heb nog nooit zo'n fijn paard gehad, ondanks ik ook ontzettend wijs ben met mijn merrie, die ik al 19 of 20 jaar heb gaat deze band net even dieper.

Kimmie_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 17:19

Ik heb een Tinker hengstveulentje,
heeft (óok) een heel eigen karakter, met zo z'n veulen/hengsten streken ertussendoor.
Maar, het is moeilijk tips/advies e.d te geven, de ene Tinker heeft echt een handleiding, en de
ander is een paard voor iedereen ( beginners + gevorderd paardje ).
Mijn Tink is heel gevoelig met het hoofd, hij is nooit geslagen of iets
wat er ook maar op lijkt! maar het is gewoon een gevoelig plekje bij hem.

Verder zou ik zeggen : Overhaast je beslissing niet! Je zal uiteraard een paard
op internet zien waar je helemaal verliefd op word, maar ga sowieso 2 á 3 (of méer!) keer kijken!
Laat hem keuren, of als dat al gedaan is, de papieren vragen!
Én ! geloof niet meteen alles van wat de eigenaren zeggen!

Heel veel succes met je nieuwe paardje!
En veel plezier!