[TI] Beenbescherming bij tinkers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:24

thysvisscher schreef:
Als jij ze op wilt doen bij HOOG springen, rijst bij mij direct de vraag: het was toch een tinker?? Dan zul je, denk ik, niet echt de hoogte ingaan. Voor een huppeltje hoef je ze niet om te doen, tenzij hij nogal onhandig is.

Pardon?
Je ziet inderdaad (nog) niet veel tinkers springen op hoog niveau, maar ik ken er een hoop die toch wel aardig in de richting komen hoor. Ik zelf spring met mijn Z2 dressuur Tinker ook sinds vorig jaar en binnen 5 wedstrijden was zij door de B heen, altijd foutloos dus. Gelijk L gesprongen en weer foutloos. Nu heeft zij een veulen en als ik haar weer op conditie heb en weer wedstrijden ga springen verwacht ik echt dat zij zo M springt hoor en de Z gaan wij ook wel halen. Ik wil namelijk een ruiterster met tinkers gaan halen, dus met een andere tinker van ons wil ik ook die richting op gaan.
En deze Tinker is echt geen uitzondering hoor, maar met de juiste training, insctructie, doorzettingsvermogen en een beetje talent kom je al ver. Dus jouw vraag of het een tinker was, vindt ik nogal raar.. wat maakt het nou uit of ze met een tinker springt of een kwpner? Ze gaan toch echt over dezelfde balken heen..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 00:09

thysvisscher schreef:
Temperatuur kan oplopen bij bandageren, bij harde peesbeschermers valt dat enorm mee.

Bandageren helpt niet tegen het aantikken van het voorbeen door het achterbeen, dus bij springen heeft bandageren sowieso geen nut.

Ik bandageer nooit, peesbeschermers gebruik ik bij groter gevaar van beschadigen; dus bij longeren, bij beleren, bij serieus springen en op de trailer.

Als jij ze op wilt doen bij HOOG springen, rijst bij mij direct de vraag: het was toch een tinker?? Dan zul je, denk ik, niet echt de hoogte ingaan. Voor een huppeltje hoef je ze niet om te doen, tenzij hij nogal onhandig is.

mijn tink springt anders met mij op de club zo een parcoursje van 1.20 ;)
los springt hij 1.30 :P
en mijn instructirice heeft al voorspelt dat ik het z bij de paarden er mee ga halen ;)
(al zie ik dat mezelf nog niet doen :'))

Cheveyo

Re: Beenbescherming bij tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 08:59

we gaan een beetje offtopic ;-).
Een tinker is nou eenmaal geen standaard topspringpaard, super dat sommigen het wel redden maar heel veel ook niet. Is niet erg, is super leuk om te doen als het wel kan maar laten we het rustig houden ;-).

Het excuses is natuurlijk al aangeboden dus take it easy, veel te warm weer ;-).

Marsafuba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:37

Ik heb wel gewoon peesbeschermers bij mijn tinker, gewoon maatje Cob, maar dat komt ook omdat we een fanatiek cross en spring duo zijn. We doen mee aan zware trainingen, en dan is het toch echt wel nodig! Nog 2 wp en dan M springen bij de E-pony's dus dan is het echt nodig, en dan heb ik ook gewoon springschoenen erbij om. Mijn grote tinker, met veel sok, doe ik geen bescherming om, daar rijd ik immers recreatief mee, dus dat is nergens voor nodig.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 21:09

Maar hoe doe ik dat met die sokken dan? Eronder proppen? Of wat?

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 21:12

Met bandages dan he..

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:14

LovingTweety schreef:
Beenbescherming is voor geen enkel paard goed. De pezen worden er te warm van.
Tinkers hebben van nature al bescherming ;) Voor het springen kan je in noodgevallen bandages gebruiken, al ben ik daar ook geen enorme fan van.

Bandages?

Dat is nog slechter voor de pezen, je kan dan beter goed ademende peeskappen gebruiken.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:15

xDeems schreef:

Proppen niet, dan gaat het ophopen en kan je paard er last van krijgen.

Ik zou sowieso even vragen of je de bescherming terug mag brengen als het niet blijkt te passen.

En dan sokken goed uitkammen en goed gladstrijken, anders kan het gaan irriteren onder de bescherming. :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 23:34

als je gaat bandageren...
hoef je helemaal niks er onder te proppen ;) :')

je rolt de bandages gewoon netjes af over de sokjes heen...
uiteraart nadat, zoals mijn voorganger ook al zei, je de sokkjes netjes hebt uitgekamd en hebt galdgestreken ;)

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:29

xDeems schreef:

Hmm als ik dit zo lees zou ik maar geen bandages gaan gebruiken...
Bandages moeten helemaal goed zitten en er zijn maar weinig mensen die dat ook echt kunnen.

Marsafuba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:49

Bekijk de DVD van 'Anky Thuis' is, daar geeft ze uitleg over het bandageren.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:51

LovingTweety schreef:
Tinkers hebben van nature al bescherming ;) Voor het springen kan je in noodgevallen bandages gebruiken, al ben ik daar ook geen enorme fan van.

Oja? Dus jij hebt liever dat ze tegen een boom opknallen met hun been?
Sorry hoor, bestaan niet voor niks beschermers. (Denk aan crossbescherming, is erg belangrijk! En die ventileren ook goed, die zijn erop gemaakt)

Bandageren doe ik eigenlijks nooit, soms met dressuur, maar met dit warme weer helemaal niet. Alleen met springen en cross bescherming.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:52

xDeems schreef:
Met bandages dan he..

Ga alsjeblieft niet bandageren als je het niet kan ;) Kan je veel schade mee aanrichten... zou dan ff iemand vragen die het jou wilt leren :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:57

thysvisscher schreef:
Ik zie ze niet in bijv. het M-springen, maar goed: :(:)
ik wilde niemand tegen de schenen schoppen, ieder zijn ding...
als je maar lol hebt met je knol! :j

Ik ken er een die heeft L paardn gesprongen, zegt genoeg?
Onderling heb ik enkele keren meter gesprongen, wat voor mij M is. :)
En ik cross met 'r, ze komt net zo goed mee als de sportpony's. Heb aantal crossen gereden en steeds in prijzen gereden met 'r.

HouvanPonys schreef:
rommulus schreef:

zeg dit niet te hard ;)
sommige stinkers kunnen best hoog komen

:j bijvoorbeeld Bonny van MelanieB !

Haha :D
Bon springt 1,35 met haar hoogte van 1,40.

Niet alle tinkers kunnen springen, maar wel steeds meer die het goed kunnen! :)

Maar dit is vrij offtopic.

TS, het ligt ook een beetje aan hoogte, tot een cm of 40 hoeven peesjes niet zo nodig, wil je echt fanatieker springen, zou ik opzoek gaan naar goed ventilerende peesjes.
Crossbeschermers zijn daarop gemaakt, maar ook bijv HAF pijpkousen zijn fijne beschermers die ventileren :j

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:38

MelanieB schreef:
LovingTweety schreef:

Oja? Dus jij hebt liever dat ze tegen een boom opknallen met hun been?
Sorry hoor, bestaan niet voor niks beschermers. (Denk aan crossbescherming, is erg belangrijk! En die ventileren ook goed, die zijn erop gemaakt)

Bandageren doe ik eigenlijks nooit, soms met dressuur, maar met dit warme weer helemaal niet. Alleen met springen en cross bescherming.

Kan je ook verder lezen? Ik zeg toch dat je bandages kan gebruiken? Nee ik ben er geen fan van maar o.a. bij Mo is dat mijn enige oplossing. Ook peesjes full en 3-1 bescherming XL past niet. Dan moet je wel toch. Ben ik er alsnog geen fan van.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:00

Ik gebruik eigenlijk nooit beschermers, maar nu ga ik op trektocht en knalt Pride telkens met zijn hoeven tegen elkaar als hij enthausiast word dus doe ik hem nu springschoenen om maar voor de rest gebruik ik het eigenlijk nooit (ben veel te blij met ze mooie witte sokjes :D)

Boortjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:35

Mijn Diesel heeft enkel achter strijkklappen aan want hij schuurt heel zijn sokken kapot...geen idee waarom hij zo strijkt maar ja als ze niet om hoeven doe ik het ook niet

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:38

Ik heb voor mijn sokkenpaard beschermers van Thorowgood, deze zijn ademend en gaan niet over de sokken........(niet zoals gewone peesbeschermers).
Heb ook 3 in 1 beschermers maar dat vind ik maar niks omdat de sokken er bij in moeten.....kan niet lekker zitten.

Boortjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:40

tja bij mijn paard heeft dat weinig zin hij heeft ze kapot gelopen aan de binnenzijde van zijn benen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:41

Wat, de sokken of de beschermers?

Boortjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:42

nee, de sokken heeft hij aan de binnenzijde van zijn benen kapot getrapt/lopen. nu heb ik strijkklappen maar niet pees kappen want dat vind ik te en is ook zoals meerdere al aangaven niet echt goed

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:43

Springschoenen misschien nog een idee.....

Boortjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:55

nee dat heeft weinig zin want hij strijkt echt zolang hij te lang moet lopen echt geen idee waarom hij dat doet