[TI] wat voor bit hebben jullie voor je tinker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:54

ik vind al die myler en weet ik het bitjes zo dun.. :o

ik heb altijd geleerd, hoe dunner hoe scherper, toch??

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:56

De scherpte ligt imo in je hand. Kijk eens naar de vorm van het bit, prachtig toch. Het is wel dunner, maar een dik bit in de mond ligt volgens mij ook waardeloos. :)
Het dubbel gebroken principe spreekt me ook meer aan dan enkel, dat geeft weer het prik-effect in het verhemelte zeggen ze.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:05

ohh ok,
vroeger had je die dingen nog niet :D
dus ik heb me daar nooit in verdiept

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:10

het dikke bitten verhaal is redelijk relatief
ook die hebben zijn voor en nadelen

een bit uitzoeken is eigenlijk heel simpel
waar wil jij druk hebben of juist niet
kijk naar de anatomie van een paarden mond en baseer daar je keuze op

er is zoveel informatie te vinden over de basis van verschillende bitten en de inwerkingen daar van
vind het alleen jammer dat mensen er nooit echt naar gaan zoeken
en om heel eerlijk te zijn ben ik ook te lui en te moe om het allemaal nu te gaan opzoeken en of neer te gaan typen :D
sorry

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:30

hahaha geeft toch niks, ik ben zeker niet te lui om te zoeken of leren. maar zoals eerder aan gegeven, alles hier loopt op 1 en hetzelfde bitje.. allemaal verschillende dieren, die een heeft eelt op zijn mondhoeken dat ik zeker durf te zeggen dat menig een daar iets met kinketting in zou duwen omdat hij zo doorduwd en trekt..
Laatst bijgewerkt door stalnijmegen op 26-06-10 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:34

geeft toch niet, goed dat je er naar vraagt :j

Ik wil het ook graag goed doen voor Gam en de anderen dus zoeken wat het beste bevalt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:37

Ik heb voor Jody onder het zadel een dubbelgebroken bustrens. het is een dunne maar ze heeft niet al te veel ruimte in de mond en volgens de tandarts is deze perfect voor haar.
Mijn ervaring met watertrensen is dat er gauw een velletje van die dikke lippen ertussen komt en dat is erg pijnlijk, vandaar de bustrens.
Op zich is een D-trens ook heel fijn, die ligt nog wat stabieler dan een bustrens.

Jody heeft een typische tinkermond; op zich heel gevoelig maar doe je haar pijn, dan trekt ze er dwars doorheen en dan heb je niets meer te zeggen. Het is dus belangrijk om subtiel te blijven, ook in de keuze van je bit.

Yoxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 08:03

Hier ook bitloos.

Touwhalster ging niet zo goed.
Nu een sidepull(van barefoot)
en dat gaat heel goed.

Eerste 2 jaren gereden met simpel watertrensje.

kick1972

Re: wat voor bit hebben jullie voor je tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:35

ik rijd Loesje met een D-trens, geen neusriem en geen sperriem en soms bitloos. Ik ben erg verwend want als ik haar het bit voorhoud dan hapt ze er zelf zo in en houd daarna netjes haar hoofd naar beneden zodat ik haar oortjes goed kan doen. (Als ik op de manege een shetlander opzadel voor mijn dochter dan heb ik altijd ruzie met de shetten en het bitje indoen en loop te klungelen als een beginner die het nog nooit gedaan heeft). Bitloos rijden gaat ook prima en het maakt dan niet uit wat voor systeem. Maar wij rijden dan ook alleen recreatief. Ik denk als wij meer van haar zouden verlangen dat we dan ook goed moeten gaan kijken wat we dan moeten nemen hoor!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:42

Ik heb een X tinker en heb verschillende bitten geprobeerd,maar hij loopt er gewoon zowat doorheen.Bij een ruitersportzaak raade ze mij een Stangbit [bokkenbit] aan,maar dat vind ik nogal heftig.Die zijn toch heel scherp? De pony word nu met een dubbel gebroken rolletjesbit bereden,maar dit werkt ook niet echt.De X tinker lijkt wel Volbloed in zich te hebben,ik zou ook niet weten welk bit ik beter kan gebruiken.De X tinker is 22 jaar oud,maar superfit.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 11:02

Voordeel van de myler is idd de vorm. Deze bitten zijn niet zomaar op de markt gebracht. Er is wel een gedegen onderzoek aan vooraf gegaan. Het mooie van myler is ook de onafhankelijke beweging van het complete bit. Het bit werkt dus bijna niet als blok waar een paard dus lekker op kan gaan hangen en of doorheen loopt. Eigenlijk dus een super diervriendelijk bit maar helaas met een prijskaartje eraan waardoor veel mensen er (begrijpelijk) niet aan beginnen. En dat vindt ik altijd weer heel erg jammer dat ze dit soort bitten niet bereikbaarder maken voor iedereen. (dan heb ik het over de menbitten)

gohya@ jou paard heeft al 22 jaar ervaring op zijn lagen liggen, als je begrijpt wat ik bedoel en dan wordt het heel moeilijk om voor zo een paardje het passende bit te vinden, lijkt me echt lastig.

D-trens en knevel trens hebben veel overeen komsten. Ik heb ook voorkeur voor bitloos maar ik rij veelal buiten en bitloos in het drukke verkeer waar ik dagelijks doorheen moet is niet veilig. Als mijn uitrij mogelijkheden anders waren geweest ging er bij mijn paarden ook echt geen bit meer in. Ik ga volledig met stalnijmegen mee en erger me ook regelmatig aan de scherpe bitten die in de tinker/paarden monden hangen en vaak ook op scherp staan omdat de teugels in, bijv. het kimblewickbit, in het onderste gat zit met de ketting strak om de kin. Je mag imo je eigen onkunde of angst nooit compenseren in de paardenmond, dat vindt ik NOT DONE!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:04

omdat ik te lui en lamlendig ben hoeft nog niet te betekenen dat jij je hoeft te verontschuldigen stalnijmegen ;)

ik ben het er idd ook mee eens dat mensen veels te snel maar zwaardere middelen grijpen, en zeker mensen met een grover paard
de gedachte is al gouw die tank buffelt er dwars door heen

ik kan sil hoofdstelloos rijden en hij is dan prima te sturen (al heeft ie dan geen stelling ed en gaat ie plat door de bochten :+ )

luisterd jou paard niet meer naar het bit moet je eerst bij jezelf gaan kijken wat jij verkeerd doet en dan terug stappen naar het begin
en dan bedoel ik ook het begin van sturen en dan ook op deze basis

deel 1
http://www.youtube.com/watch?v=pSEpVq2v-Rk

deel 2
http://www.youtube.com/watch?v=lGy0x2Xf ... re=related

en dat is op alles aan te passen

ik zal eens gaan zoeken naar een goede site voor uitleg en werking van verschillende bitten

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:26

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:41

gohya schreef:
Ik heb een X tinker en heb verschillende bitten geprobeerd,maar hij loopt er gewoon zowat doorheen.Bij een ruitersportzaak raade ze mij een Stangbit [bokkenbit] aan,maar dat vind ik nogal heftig.Die zijn toch heel scherp? De pony word nu met een dubbel gebroken rolletjesbit bereden,maar dit werkt ook niet echt.De X tinker lijkt wel Volbloed in zich te hebben,ik zou ook niet weten welk bit ik beter kan gebruiken.De X tinker is 22 jaar oud,maar superfit.

Gohya, dit is eerder een rijtechnisch probleem, een scherper bit gaat je niet helpen. Misschien tijdelijker, maar daarna moet je nog scherper, het eind is zoek. Sosm kun je met bitloos tegenovergestelde reactie verwachten. Ik heb het met eigen ogen gezien met een Arabier, die echt niet te houden was met bit, en juist bitloos keurig in te houden was. Ik zou juist terug naar basis en het rijtechnisch oplossen. Krijgt je paard overigens niet teveel krachtvoer? daar kunnen ze ook helemaal hyper van worden. Wel fijn trouwens dat hij nog zo fit is op zijn 22e!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:45

Vlinder32 schreef:
gohya schreef:

Gohya, dit is eerder een rijtechnisch probleem, een scherper bit gaat je niet helpen. Misschien tijdelijker, maar daarna moet je nog scherper, het eind is zoek. Sosm kun je met bitloos tegenovergestelde reactie verwachten. Ik heb het met eigen ogen gezien met een Arabier, die echt niet te houden was met bit, en juist bitloos keurig in te houden was. Ik zou juist terug naar basis en het rijtechnisch oplossen. Krijgt je paard overigens niet teveel krachtvoer? daar kunnen ze ook helemaal hyper van worden. Wel fijn trouwens dat hij nog zo fit is op zijn 22e!

Hij is zijn hele leven al zo hoorde ik,hij wil alleen maar hard buiten in het bos.Ook normaal stappen kan hij niet,steeds dribbelen maar.In de bak kan er een beginner op rijden,zo makkelijk is die dan.Hij krijgt 1x per dag een kilo biks of slobber en verder kuil/hooi,dus echt veel is dat niet.Ik zal eens kijken hoe bitloos gaat met hem.miss.werkt dat beter,want ik wil geen scherpe bitten gebruiken.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:56

gohya pak eens een maand dat je buiten alleen maar zo gaat trainen zoals je in de bak zou doen zou je al een hoop verbetering zien
mijn bal doet dat ook en als ik een paar keer zo buiten getraind heb zoals ik in de bak zou doen word ie alweer een stuk gehoorzamer

dit is echt een probleem die mensen zelf gemaakt hebben (en ik ook)
het is er makkelijker in te krijgen dan het er uit te rijden

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:17

Ik rij Tom met een dubbelgebroken bustrensje, lekker zacht bitje :)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:22

Ziggy heeft bij veel bitten gehad dat hij zijn tong eroverheen gooide. Maar de myler accepteerde hij zonder problemen.

Ze zijn dun, maar ik zie dat als voordeel. Want hij accepteerde geen dikke bitten in zijn mond.
Verder zoals al is gezegd hebben ze geen prik effect in hun gehemelte.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:32

TS heeft het hier over een jong paard die nog beleerd moet worden. Een Myler bit is erg dun en scherp bij een jong paard vind ik. Een jong paard zit je automatisch toch meer in de mond, denk aan wegschieten ed.

Gohya, super dat je ook eens bitloos gaat proberen. Niet geschoten is altijd mis!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:41

ik reed mijn vorige merrie vanaf het begin op een D trens met koper. Later in een puber bui van haar even overgestapt op een pelham en een extra teugel eraan gehangen. (doe je lastig (lees uit het niets in volle galop weg racen) dan krijg je eerst een ophouding op het trens gedeelte. luister je niet dan de stang en niet zo zacht.)

Onze nieuwe 3 jarige heeft dezelfde bit maat als de oude merrie en die heeft nu ook het D trensje in har mond. Heb er nog niet mee gestuurd maar ze accepteerd hem met gemak. Zelf de jaarling vondt hem lekker. (maar wat vindt zij niet leuk om op te eten)

Hier een plaatje van het bitje
Afbeelding

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:54

dat is een rolletjes bit toch monica?? die koperen stukjes kunnen los van elkaar ronddraaien??

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:04

Wij hebben voor onze tinker een Myler bit, dit aangezien ze eerst op een enkelgebroken bitje liep(Die kregen we mee van de vorige eigenaren) maar hier schudde ze heel erg door! We hebben toen heel veel bitten geprobeerd en bij alles schudde ze behalve het Myler bit!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:04

dat ook nog ja. Ze staat nu na keer indoen al helemaal op haar gemak met het bitje in en snapt ook dat je er gewoon een stukje appel mee kan eten.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:43

Het bit van Monica heb ik ook gehad. Door verschil van metaalsoorten komt er een lichten spanning in de mond. (batterij gevoel). Sommige paarden vinden dit lekker en gaan er beetje van schuimen. Mijn paard vond dit een vreselijk bit. Hoofdschudden en steeds mond open. Het is ook een enkelgebroken wat prikt in het gehemelte.
Zo zie je maar hoe verschillend paarden reageren.

Ik hou het maar op mijn bitloze optoming :D

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:46

hoe erg een bit prikt hangt af van de hand van de ruiter. Ook de rede waarom ik meestal met een dun bit rij.

Enkel en dubbel gebroken is ook net wat het paard fijner vindt.

Als je niet van prikken of druk houd kan je het best voor een stangetje gaan.