ik heb altijd geleerd, hoe dunner hoe scherper, toch??
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gohya schreef:Ik heb een X tinker en heb verschillende bitten geprobeerd,maar hij loopt er gewoon zowat doorheen.Bij een ruitersportzaak raade ze mij een Stangbit [bokkenbit] aan,maar dat vind ik nogal heftig.Die zijn toch heel scherp? De pony word nu met een dubbel gebroken rolletjesbit bereden,maar dit werkt ook niet echt.De X tinker lijkt wel Volbloed in zich te hebben,ik zou ook niet weten welk bit ik beter kan gebruiken.De X tinker is 22 jaar oud,maar superfit.
Vlinder32 schreef:gohya schreef:Ik heb een X tinker en heb verschillende bitten geprobeerd,maar hij loopt er gewoon zowat doorheen.Bij een ruitersportzaak raade ze mij een Stangbit [bokkenbit] aan,maar dat vind ik nogal heftig.Die zijn toch heel scherp? De pony word nu met een dubbel gebroken rolletjesbit bereden,maar dit werkt ook niet echt.De X tinker lijkt wel Volbloed in zich te hebben,ik zou ook niet weten welk bit ik beter kan gebruiken.De X tinker is 22 jaar oud,maar superfit.
Gohya, dit is eerder een rijtechnisch probleem, een scherper bit gaat je niet helpen. Misschien tijdelijker, maar daarna moet je nog scherper, het eind is zoek. Sosm kun je met bitloos tegenovergestelde reactie verwachten. Ik heb het met eigen ogen gezien met een Arabier, die echt niet te houden was met bit, en juist bitloos keurig in te houden was. Ik zou juist terug naar basis en het rijtechnisch oplossen. Krijgt je paard overigens niet teveel krachtvoer? daar kunnen ze ook helemaal hyper van worden. Wel fijn trouwens dat hij nog zo fit is op zijn 22e!