[TI] Wel zadel voor nog in de groei zijnde Tinker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:49

Dat is onzin Yarka, als je een goed zadel hebt, goede pad eronder dan is dat echt heel erg achterhaald. Het is niet de drukverdeling, maar of hij goed past. Er zijn mensen die rijden endurancetochten met een BF zonder problemen en er zijn mensen die kunnen nog geen 10 minuten rijden zonder drukplekken.
Ook bij een boomloos zadel komt de pasvorm erg nauw :)

Ik heb dan wel geen tinker, wel een haflinger die altijd in de groei is :') Die verandert per winter en zomer weer van bouw, ik rijd op een ghostzadel, zit héérlijk. De meeste mensen vinden hem lelijk en testen hem daarom niet eens, persoonlijk vind ik dat je dan echt wat mist :D
Zeker als je een wat breder paard hebt dan geeft de ghost een wat smallere zit, je hebt veel gevoel met je paard en het voorboogje zit niet in de weg. Ik hou zelf niet van een diepe en gedwongen zit, dus dat scheelt ook wel weer.

Van boomloos naar boomzadel is niet zo'n probleem hoor, ik hoefde er niet aan te wennen (heb er ook nog een massimo naast, voor de tijden dat ze hem past :P ), ik krijg alleen elke keer weer zere billen als ik er op rijd haha, dus heb ik er een gelseatsaver overheen. Je mist alleen duidelijk het gevoel en het contact dat je met een boomloos zadel veel meer hebt.

Als je de ghost lelijk vind kan je ook eens kijken naar de zadels van Startrekk, de startrekk dressuur is een heel mooi zadel vind ik persoonlijk en lijkt niet eens boomloos.
Bovendien is het niet de keus tussen boomloos of kunststof, idd heb je de fairfax, maar ook de Bates bijvoorbeeld (wintec in leer, mooie zadels ook!).

Paar handige websites zijn;
www.buitenzinnig.nl (ook een heel goed stuk met betrekking tot drukverdeling, welke maat moet je hebben en het gewicht van de ruiter etc ;) )
www.fijnzadel.nl

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:50

De knop vind ik handig omdat ik de teugels er omheen kan leggen, en het hoofdstel en de beugels enzo, en voor lange buitenritten kun je er een zadeltas aanvast maken, en er lekker op leunen of je vast houden bij een flinke galop of steile berg :))
De pommel met knop kun je altijd eruit halen en vervangen door eentje zonder knop als je eens wil springen, dan zit die niet in de weg, ideaal :) Heb je alleen een gaatje erin waar de knop normaal zit.

Cherokee vind ik ook een leuk zadel :)
Ik zou er gewoon een paar uitproberen. Met en zonder kniewrong bijvoorbeeld, kun je het verschil voelen.

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 08:54

Blijf ff gebruik maken van jullie kennis :o

Zie dat veel van de Boomloos zadel leveranciers veel met internet shop werken.
Komen deze leveranciers niet net als een "gewone" zadelmaker langs op te passen en te meten?

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 08:56

@8nnemiek: Hmmm klinkt idd wel handig ja zo'n knop, die zit dus alleen niet op de Cherokee.
Is het bij Barefoot niet zo nauw, wat je met het zadel doet?
wat ik bedoel, bij boomzadels heb je dressuur, spring en veelzijdig, is het onderscheidt bij Barefoot minder nauw?
(Rij nu met veelzijdig, omdat ik van alles wat doe en een echt dressuur zadel niet prettig vind zitten)

Britt

Re: Wel zadel voor nog in de groei zijnde Tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:58

De meeste shops hebben testzadels en die zijn niet altijd binnen in de winkel, vandaar dat ze niet altijd langskomen.
Ik weet dat equixantos pasmogelijkheden bieden bij hun aan huis, maar zij zitten in Beilen :+

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:58

BrittKitt: Vanuit mijn vakgebied en ervaringen heb ik anders geleerd. En achterhaald is dit zeker niet. Wat betreft drukverdeling: ongeacht of het nu een zadel met boom is, of een boomloos zadel wanneer je maar op enkele plaatsen druk hebt geeft dit op den duur rugproblemen bij je paard. Bij het ene paard sneller dan bij de ander. Let overigens ook bij het kiezen van de maat of de maat wel past op de rug van je paard wat betreft de lengte van het zadel. Let op! Ik zeg niet dat een boomloos zadel niet kan. Het is heel belangrijk om hierbij ook te kijken naar de bouw en bewegingen van het paard.

Heel interessant zijn de druktesten (plience systeem) die er gedaan zijn, ook met de extra inlages. Er is heel veel uit deze testen te halen. Wanneer je voor boomloos kiest zijn het VPS en de stevige inlages zeer aan te raden. Let ook even op de plaats van je singelstoten (Barefoot). Vaak moeten deze verplaatst worden om zo het zadel op de juiste plaats te houden.

Beau: Succes met het vinden van een zadel voor jouw Tinker!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:02

Zelf gebruik ik naar volle tevredenheid de Barefoot London (dressuurmodel waarmee je ook gewoon wedstrijden kunt rijden). Ik heb er een met en een zonder VPS en gebruik altijd de pads met inlages.

Hiervoor had ik een Wintec Pro Cair met verwisselbare boom, ook een fijn zadel, maar zit alleen veel harder dan de Barefoot.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:03

Bij boomzadels heb je natuurlijk allerlei verschillende zittingen, van diepe tot hoge en bij de een ligt het zwaartepunt verder naar achter dan bij het andere zadel.. Bij Barefoot moet je zelf gaan zitten en wordt je niet in een houding of plek gedwongen, er zit daar alleen een beetje leer en schuim tussen, en geen houten boom die je houding bepaalt, dus kun je in principe inderdaad elk zadel voor elke tak van sport gebruiken. Het is vooral de uitstraling en de plaats van de beugelophanging waar het verschil zit bij barefootjes onderling. Als je van alles een beetje wil doen kun je daar eigenlijk elke barefoot voor gebruiken. Al lijkt de spaanse me niet zo fijn met springen :P

Er zijn inderdaad niet echt zadelmakers die komen passen bij boomloosjes. En gewone zadelmakers zullen je meestal een boomzadel aanraden omdat ze daar uiteraard zelf meer profijt bij hebben :Y) Maar Barefoot kun je makkelijk zelf passen, of met een instructrice erbij bv. Gewoon kijken of de pommel genoeg vrij ligt, en de schouder, en of ie niet te ver op de rug ligt. En dan voelen of paardlief er goed op reageert, een beetje in het zweet rijden, en kijken of de zweetafdruk gelijkmatig is :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:03

Bij die druktesten moet je ook goed kijken naar de omstandigheden.
Veel van die testen zijn gedaan door mensen die voor de eerste keer op zo'n zadel reden, dan kan je nooit goede resultaten verwachten omdat je je balans nog moet vinden en dus kunnen de resultaten vertekenen.
Neemt niet weg dat ik het goede onderzoeken vind, die vaker uitgevoerd moeten worden :j

Daarom vind ik de ghost ook zeer prettig, die heeft panelen en hierdoor hoef je niet meer met dikke inlages te werken die het contact en het gevoel verminderen. Ik rijd er nu onder met de ghostpad, maar ook een hafpad is fijn.
Druk moet verdeeld worden en daar zijn de inlages idd voor, nu is mijn haflinger een ouderwets type met een geultje, dus die heeft al inlages van zichzelf :+

Soms is een boomzadel gewoon niet goed passend te krijgen, dan vind ik een boomlooszadel dat niet 100% past minder erg dan een boomzadel dat niet 100% past (wat eigenlijk bijna nooit kan omdat een paard in stilstand en beweging anders is en een paard eigenlijk altijd een buiging heeft naar links of rechts en een zadel recht is).

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:11

Ik heb een barefoot drytex gekocht een half jaar geleden. Omdat ik de knop op het zadel miste heb ik een dubbele rits in het zadel laten zetten en zo de mogelijkheid gecreërd om een pommel met knop te gebruiken. Icm de fenders en westernbeugels is het net een westernzadel. De westernuitvoeringen van barefoot zijn te lang voor de rug van mijn korte pony. Dus heb ik dat zo op kunnen lossen. Ik heb het zadel gebruikt om mijn pony mee in te rijden en daar is het een super zadel voor. Het blijft meevormen hoe je paard ook groeit. Ik heb hem nu te koop staan omdat ik overstap op een ander boomloos zadel maar mijn ervaring is met dit zadel is +:)+

Mocht je interesse hebben, er staat een link in mijn onderschrift.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 16:24

Heel toevallig is er bij ons op stal ook iemand met een drukpad geweest, deze heeft hem onder een cherokee gelegt en was stom verbaasd over de uitslag
Ze had behalve de Barefoot een paar boomzadels getest en wat bleek, de druk verdeling was bij de Barefoot vele male beter!
Barefootje zonder vps trouwens en met ene grandeur pad met enkele inlages.
Het betrof hier wel iemand die idd al langer boomloos rijd.

Zelf heb ik totaal geen problemen met druk verdeling, alles is netjes even nat/droog als ik eraf kom.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:17

heb heb het ook opgevangen met een boom loos zadel
een startrekk western model
heeft een hoop geholpen maar ook heb ik uiteindelijk toch moeten overstappen en heb het zadel ook hierom nog weer tekoop

dus tja een boomloos zou een oplossing kunnen zijn maar ook moet je deze regelmatig goed blijven controleren
ik heb er 2 pommels bij om het zadel wat meer of minder breedte te kunnen geven

zomer09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:23

Ik zie dat je in Maarsen woont. Ik heb mijn massimo zadel van de Country Mill uit Nijkerk. Mocht daar eerst een test zadel meenemen (niets betalen maar gewoon op goed vertrouwen, natuurlijk wel mijn adres achter gelaten) en Herman van de Bunt is 2 weken later helemaal naar Barchem gekomen om te kijken of het goed lag. Toen dat inderdaad het geval bleek, heb ik het testzadel gekocht, dat scheelt toch weer. Mijn Tinker is wat aan de dikke kant, maar het voordeel van het massimo zadel is dat je de boom kunt veranderen of vervangen als het paard veranderd. Ook belangrijk als het paard nog jong is. Ze kunnen de boom zelf één á 2 maten groter maken, of vervangen zoals gezegd. Ik vind het een heerlijk zadel, het zit helemaal super.
Succes

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 08:44

Bedankt voor alle reacties zover!

Ik denk er nu over om het volgende te doen:
- Een testzadel aan te vragen van Barefoot - wil dit toch proberen en zien/voelen wat ik ervan vind
- Indien bovenstaande niet bevalt: een Wintec en Thorrowgood proberen die ik dan gebruiken tot een definitief zadel een optie is
- Indien beide opties niets worden - ga ik huilen en weer opnieuw een plan opstellen :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 08:53

Ook ik heb een boomloos zadel, maar dan de dressuurversie want ik wil wel een beetje steun blijven houden en het oog wil bij mij ook wat :o

Ik heb de Barefoot Lexington, nu met enkele inlages en ik pas mijn dressuurdekjes gewoon aan zodat de inlages daar inkunnen en ik dus ook nog mooie dekjes kan gebruiken :)
Aan het begin had ik dubbele inlages maar toen zat ik torenhoog boven mn paard en kon ik er echt slecht aan wennen. Nu mt de enkele inlages ben ik al zo goed als helemaal gewend. Aaleen galop blijft moeilijk maar dat doen we ook nog nauwelijks ivm scheef paard dus heb ik nog weinig oefening mee gehad.

Voordelen:
- past prima, met boomzadel had hij rugklachten en geen enkel boomzadel krijg je zo goed passend als dit. Meneer was ook erg in de groei/ontwikkeling, is nu 4 jaar en twee dekenmaten gegroeied qua omvang. Zie dat maar eens op te vangen met een boomzadel! Een Wintec enz. kun je alleen een andere boom inzetten maar een zadel moet op veel meer plekken goed passen, dus dat krijg je dan weer niet goed aangepast...
- Zit lekker zacht
-veel contact met je paard

Nadelen:
- past niet helemaal lekker in de zadelkast ivm lengte
- veel dekjes passen er niet onder ivm lengte
- een gewoon boomzadel vind ik mooier, maar dat is niet erg natuurlijk ;)

voor foto's zie onderschrift, heb net gisteren foto;s laten maken

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:00

ook hier een zadel met boom EN een Barefoot zadel erbij voor onze "jongste" paarden (die nu 5 zijn) ivm de groei.

Tipje, onze zadelmaker is wel geweest en heeft voor ons ook de voorpommeltjes van onze Barefoots op onze paarden bekeken. Ik heb een ouder type Barefoot. Was VEEL te smal voor op onze Tinkers.
Hij heeft hem meegenomen en "op maat" geschaaft voor onze paardjes (voor 25 euro dacht ik). Ideaal dus!!
Maar let daar wel goed op!!!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:21

Je kunt ook een flexibele Pommel van stof bij Barefoot kopen. Heb ik in m'n VPS en bevalt goed!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:24

Een Imperial Riding Tekna? Zadelmaker en gebruikers ervan die ik ken is/zijn er echt heel tevreden over en deze zijn nieuw nog geen €700 euro...tenzij je natuurlijk perse een leren zadel wil? ;)

zomer09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:08

Ik heb dus een leren zadel, massimo trail, ontwikkeld voor brede paarden, met singel en beugels en riemen voor net geen €1000,-.
Welliswaar een test zadel van Country Mill , maar als nieuw.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:46