[TI] Waar eventueel tinker in te ruilen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:29

Dakota_75 schreef:
Het heeft ook met mijn eigen gezondheid te maken, en waardoor ik de energie er niet voor heb om steeds maar die 'strijd' met hem aan te gaan zeg maar.... Ik heb al hulp gezocht, en ben al een jaar lang met hem bezig maar het houdt voor mij nu gewoon op helaas.

Misschien even heel hard gezegd, maar hoe weet je vantevoren dat je lichamelijk wèl in staat bent om met een ander paard de strijd aan te gaan?

Een paard is een dier wat leeft volgens een rangordesysteem en een zwakkere in de kudde zal hij nooit accepteren als leider en hoeder over zichzelf, omdat zwakke leiders gevaar voor hem opleveren. Een sterkere leider dan hemzelf zal hem behoeden voor gevaren. Als een leider zwakker is dan hijzelf, vindt het paard dat hij beter zèlf de leiding kan nemen, omdat hij de intentie heeft om jou te gaan beschermen tegen gevaren.

Elk paard zal dit gaan uitvinden bij jou, niet alleen Crosby.

Mijn tip is, werk eerst aan jezelf en aan je leiderscapaciteiten vóór je een ander paard koopt. Als je de beslissing hebt genomen om Crosby te verkopen, doe dat dan particulier en ruil hem niet in. Gun jezelf eerst ruim de tijd om jezelf te ontwikkelen voordat je tegen dezelfde problemen aan gaat lopen met een ander paard. Het leed voor jou zal dan een stuk erger zijn, omdat je dan wellicht nog eens afscheid moet gaan nemen van je vriendje..

Je kan op de juiste manier leren een goede leider te worden, zonder strijd aan te moeten gaan. Als je op de juiste manier leert samenwerken met je paard, leer je ook gedragsproblemen bij jou en bij je paard te herkennen en ze op de juiste manier te benaderen/veranderen. Dit zal gaan leiden tot een betere band en veel meer vertrouwen van je paard naar jou toe. De meeste dominantieproblemen van paarden naar mensen komen voort door gebrek aan vertrouwen. Een paard vertrouwt je pas helemaal als het zijn leven aan jou durft toe te vertrouwen en jij hem dat vertrouwen kan schenken.

Ik hoop niet dat ik té hard ben over gekomen op je, maar ik wil jou behoeden nog eens een "gedwongen" afscheid door te moeten laten maken, terwijl er zoveel juiste hulp voor handen is..

Volg inderdaad lessen bij het Balingehof, zij hebben mooie clinics om het vertrouwen tussen jou en je paard te versterken. Voor het geval dat Crosby weg is, kan je vast ook leren met een leenpaard.

Ook EquiSense kan je een eind op weg helpen, om te beginnen hebben ze lesmateriaal over paardentaal op DVD waarmee je thuis aan de slag kan. Ze geven ook les aan huis en geven verschillende demo's en workshops op verschillende locaties door het hele land. Ook hier geldt dat voor de lessen je best een paard van een ander mag lenen om te leren, elk paard leeft volgens hetzelfde rangordesysteem, maar de plaatsing binnen die rangorde maakt een paard heftiger of minder heftig. Als je hiermee goed leert omgaan, zul je merken dat je weinig tot geen strijd meer nodig hebt om de leiding te nemen en nog veel belangrijker, te houden.

Dakota_75

Re: Waar eventueel tinker in te ruilen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 12:42

Wees gerust, ik ben bij deze beslissing niet over een nacht ijs gegaan, ik heb met diverse mensen gesproken en heb ook diverse dingen al geprobeerd. Ik heb zelfs een soortgelijke training gevolgd als die van EquiSense. Dus dit systeem is mij prima bekend!

Het is voor mij dan ook niet de vraag meer of het beter is om hier eerst aan te werken. Soms is een paard gewoon niet geschikt voor iemand terwijl een ander paard dat wel kan zijn en dat is bij mij het geval. En ja, elk paard zal je uitproberen, daar ben ik mij ook terdege van bewust. Maar ik hoef ook geen hobbelpaard, anders ging ik wel op het paard bij de C&A zitten ;).

En ik probeer ook zeker om Crosby particulier te verkopen hoor, maar ik hou gewoon diverse opties open.

Maar toch bedankt voor je reactie.

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:09

Hoi,

Ik ben even nieuwsgierig
Heb je al mail terug van een aantal stallen??

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 20:29

Ja, ik heb al mail terug van sommige:

De Bonte Parels, vroegen nog foto's en wat vragen, maar na dat ik dat doorgegeven heb nog niets weer gehoord.
ITS ruilen geen paarden in in verband met tijdgebrek door de fokkerij.
De Stoeterij / Van Vlimmeren ruilen helaas momenteel niet in omdat ze meer dan genoeg tinkers hebben staan. Dat vind ik wel jammer want McMurphy leek mij een heel leuk paardje.....
Asheuvel heeft momenteel niets wat bij mij past om tegen te ruilen.

Dus daar kom ik niet verder mee momenteel... Mocht er bij de Stoeterij ruimte komen zou ze wel aan me denken... Maar ik hoop dus eigenlijk dat er tijdens de open dagen e.e.a. wordt verkocht (en McMurphy niet) zodat ik daar eens kan gaan kijken en ze wel ruimte hebben..... ;)

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:13

Dakota_75 schreef:
Ja, ik heb al mail terug van sommige:

De Bonte Parels, vroegen nog foto's en wat vragen, maar na dat ik dat doorgegeven heb nog niets weer gehoord.
ITS ruilen geen paarden in in verband met tijdgebrek door de fokkerij.
De Stoeterij / Van Vlimmeren ruilen helaas momenteel niet in omdat ze meer dan genoeg tinkers hebben staan. Dat vind ik wel jammer want McMurphy leek mij een heel leuk paardje.....
Asheuvel heeft momenteel niets wat bij mij past om tegen te ruilen.

Dus daar kom ik niet verder mee momenteel... Mocht er bij de Stoeterij ruimte komen zou ze wel aan me denken... Maar ik hoop dus eigenlijk dat er tijdens de open dagen e.e.a. wordt verkocht (en McMurphy niet) zodat ik daar eens kan gaan kijken en ze wel ruimte hebben..... ;)

Nou ja hun verkopen hun paarden redelijk snel dus wie weet ;) ik ben benieuwd!

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 16:33

Ja je weet het niet inderdaad... ;) Ik ben erg ook erg benieuwd.... Heb al wel wat reacties op Cros gehad maar nog niet zo heel serieus.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:21

Dakota_75 schreef:
Ja je weet het niet inderdaad... ;) Ik ben erg ook erg benieuwd.... Heb al wel wat reacties op Cros gehad maar nog niet zo heel serieus.

Ik wil je niet uit je droom halen,
maar McMurphy is al bijna een maand geleden verkocht.....
Ook borgo is er niet meer, en dolly ann is ook verkocht...
de site is niet helemaal up to date, idd wat jayney al zegt, de verkoop van paarden gaat daar erg snel...
En daarbij, Murph is ook geen heel makkelijke tink... hij was gewoon nog erg groen..

Ze hebben wel ook heel snel weer nieuw aanbod, en dat komt niet allemaal op de site! een bezoekje is dus meer dan waard!

Ik heb hem niet, maar een vriendin van mij werkt op de stoeterij....

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:23

probeer de tinkerboerderij is ;)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 20:04

Ik was er inmiddels al van op de hoogte dat deze tinkers er niet meer stonden ;). Crosby heeft inmiddels ook al een nieuw tehuis gevonden en ik heb vandaag een nieuwe tinker gevonden.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:10

Dakota_75 schreef:
Ik was er inmiddels al van op de hoogte dat deze tinkers er niet meer stonden ;). Crosby heeft inmiddels ook al een nieuw tehuis gevonden en ik heb vandaag een nieuwe tinker gevonden.

owwww gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! dan zijn we wel nieuwsgierig!

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 10:19

Dank je ;), foto's volgen nog...... :)