[TI] Tinkerhengst met korte rug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:42

Volgens mij heeft Maestro ook een vrij korte rug.
(Of zit ik er nu compleet naast?)
Even een link naar de foto want het is geen foto van mijn eigen. (je moet hem even kopieren want hij werkt niet als je hem aan klikt.)
http://albums.cobcare.net/Schijndel2010/slides/u%20(4).jpg

Nuage

Re: Tinkerhengst met korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 22:58

Ook als ik 'm kopieer doet ie het niet?

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:03

Wat een mooi fokdoel, vindt zelf ook bij veel tinkers de rug niet mooi in verhouding. Hou zelf ook wel van een compact type. Al moet het uiteraard nog wel bruikbaar zijn maar zoals je zelf al zegt zo kort zal de rug ook weer niet gefokt worden.

Vindt ook bij Tom van mij dat zijn rug/kont het minst mooie deel aan hem is af en toe op foto's heeft hij zelfs een wat week ruggetje. Qua zadel had ik ook al een probleem werd dus een op maat gemaakte. Maar erg leuk dat je zo bewust met rasverbetering bezig bent zo zouden alle fokkers moeten kijken/denken.

Hier kan je Tom zijn rug goed zien, http://pic20.picturetrail.com:80/VOL147 ... 220276.jpg

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:05

Dat is vaag toen net deed hij het wel en nu doet hij het bij mij ook niet meer. Ik zal eens zoeken of ik een andere foto heb.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:08

Ik heb hier een foto, maar daar zie je zijn rug niet echt duidelijk op.
Ik zal morgen eens op mijn laptop kijken of daar betere foto's op staan.
Afbeelding

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 00:35

Tossy Go-Go heeft ook een korte rug.
Dit hebben wij ook vooral ook gemerkt met zadels passen, veel westernzadels waren te lang.

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 07:57

Citaat:
Maar erg leuk dat je zo bewust met rasverbetering bezig bent zo zouden alle fokkers moeten kijken/denken.

De serieuze "Irish Gypsy cob fokkers" kijken al jaren naar mooie korte ruggetjes. ;) .

Is niets nieuws hoor!!!!!!!!!!

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:32

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:44

Daar zeg je wat bij serieuze maar dat zijn ze lang niet allemaal;) Maar het was gewoon een compliment zei ook niet dat de rest van de Fokkers hier niet mee bezig zijn.

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:15

Ik weet niet of ik dit goed lees? Wordt er gedacht dat sommige fokkers lange ruggen willen fokken, omdat ze paarden willen die naar dressuur types gaan neigen?
Een paard met een korte rug heeft heel veel voordelen juist in de sport, een lange rug is alleen maar extra bagage! Denk maar aan de verzameling, het oprichten van de voorhand door de zoveel mogelijk op de achterhand te komen, wendbaarheid enz enz.

Onze merries Kanyana en Gryffindor hebben een korte rug, Melby een lange. Ik vind de hengst RobRoy een hele mooie compacte rug hebben.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:21

Korte ruggen vind ik bij Tinkers een mooi eigenschap, maar geen must. "Mijn" merrie is met dr lange lichaam wel mooi ster en res. dagkampioene geworden. Ikzelf wil ook een veulentje fokken met dr volgend jaar, ik let wel op de rug, maar het is geen must, ik wil het paardje in de toekomst vooral recreatief rijpaardje gaan gebruiken voor lange ritten en dan kan een korte rug met zadel ed erg lastig zijn.

gypsygiants

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:48

hier een foto van onze kanjer Lorcan. Ruim 1.61 veel sok, brede botten en een korte rug.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-WZ377Q4Y.jpg%20[/img]

gypsygiants

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:52

nog maar een keer proberen met de foto van Lorcan
Afbeelding

( de manen zijn kort omdat hij lekker nog bij zijn twee vriendjes staat en ze veel spelen)

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:10

Die korte rug zal vast niet HET fokdoel zijn van Esmeralda. Je zoekt een totaalplaatje van een hengst die het best bij jouw Fagan of Maddox past toch?

Zelf heb ik recent An Rua, Forrest en Meadows Denver bezocht en ik denk dat die alledrie mooi in het vierkantsmodel staan en hele mooie verervers zijn van de eigenschappen die jij terug wilt zien in de veulens van je dames.
Verder lijken me Rob Roy, Parno, Muskerro (die nakomelingen op de site van BP :~ ), Royall, Sandokan, O' Bryan
en de nieuwe ster Wafti (zie foto) ook zeker passen.
Afbeelding

S_Bellymore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:39

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:04

Wel een weke rug, hoe oud is hij?

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:08

shar_ianne schreef:
Ik weet niet of ik dit goed lees? Wordt er gedacht dat sommige fokkers lange ruggen willen fokken, omdat ze paarden willen die naar dressuur types gaan neigen?
Een paard met een korte rug heeft heel veel voordelen juist in de sport, een lange rug is alleen maar extra bagage! Denk maar aan de verzameling, het oprichten van de voorhand door de zoveel mogelijk op de achterhand te komen, wendbaarheid enz enz.

Maar met een korte rug mis je weer een stuk lengtebuiging en souplesse. De wervels hebben ook ruimte nodig om te kunnen buigen en de bovenlijn optimaal te gebruiken in de dressuur. (maar dit is neit zo tinker gerelateerd natuurlijk.

Ik vind Bart meer een type van de weke rug en denk dat als je daar mee wil dekken je juist een merrie nodig hebt met een hele mooie en sterke bovenlijn.

Over korte ruggen in de fokkerij kan ik verder niet zo mee praten. Mijn merrie is lang gelijnd en ik zal niet heel actief met haar gaan fokken. Misschien hobbymatig 1 of 2 keer nog, maar niet om het stamboek te gaan verbeteren in rastype.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 14:18

Bedankt allemaal voor de reacties. Had niet verwacht dat het zoveel zou losmaken eerlijk gezegd..
Diny omschrijft prima wat ik bedoelde!

lautje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:50

Ik vind Thunder van de Irisch Tinker Stable een mooie hengst met een compacte rug. Een wat grover gebouwde hengst met prima behaarde sokken. En een hoogte van 152.
Wij hebben deze hengt ook een keer bewust gekozen bij een merrie die wij hebben gehad, omdat zij ook een wat langere rug had.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 14:55

Ik vind Thunder ook prachtig, "helaas" is hij de vader van Fagan ;)

lautje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:21

Nuage schreef:
Ik vind Thunder ook prachtig, "helaas" is hij de vader van Fagan ;)

Oh.... 8)7 8)7

Wij hebben dezelfde lange merrie ook wel eens door O'malley gedekt. Dat vind ik ook een mooie zwaar gebouwde hengst. Hij heeft alleen in verhouding wel zijn rug wat langer dan thunder heeft, maar ik vind hem zeker niet behoren tot de "langeruggencategorie"

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:23

Wat er het 1ste in me opkomt is Tossy GoGo 8-) die heeft een mooie korte rug :j en hij fokt ook zijn sokken zeer goed door *D
http://www.irishcobsociety.net/Photos/04/0408072.jpg
Hetty of Frenia hebben vast mooiere foto's ;)

Verder O' Bryan, ITS Douglash, Forrest, Hugo Boss en de meeste van ITS :)
Bij ITS lijkt bv Benson al een langere rug te hebben, maar ook die vind ik nog vrij kort als je hier bv kijkt hoe het zadel ligt: http://irishtinkerstable.nl/images2/IMG_3709.JPG
ITS Spike en Twister hebben volgens mij de kortste rug daar, maar Twister is natuurlijk familie...

Dublin is in mijn gedachten ook mooi compact, maar is lang geleden dat ik hem gezien heb :o

Verder heb ik nog wel meer op HK voorbij zien komen waarvan ik dacht die heeft mooie korte rug, maar daar kan ik nu 123 niet opkomen :o

Ginger ik vind Maestro niet echt in de categorie korte rug vallen :o hij is voor een Cob denk ik toch wel iets lang ;) maar vergeleken een gewoon rijpaard zal hij idd nog steeds kort zijn :)

Ik zie ook Royall voorbij komen, die vind ik dus ook niet kort in de rug :o
http://i65.photobucket.com/albums/h215/ ... oyall2.jpg

Het ideale Cobplaatje vind ik trouwens ook echt de compacte ronde harige Tinkers (van ca 1.45-1.55m) :j
Dus ook hier niet iemand die gaat voor het "grote en/ of rijtypische" :n

Máár ik heb Sayla en daar wil ik zelf graag een leuke nakomeling van :) waarbij ik dus wel graag een beetje in haar "type" wil blijven, omgeveer dezelfde maat en daarbij voldoende stevig en harig 8-)
Mijn keuze bij haar is misschien toch wel ietsjes anders dan als ik "De ideale Cob" zou willen fokken maar daarvoor zou ik dus ook een andere merrie kiezen :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:50

Een vraagje tussendoor.

Behalve de echte korte rug van de Cob kijk je ook naar het hoofd ??
De rasstandaard van het ICS is GEEN banaan hoofd.
Dus tussen de ogen moet het plat zijn.
Het NSvT is daar wat soepeler in.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 19:43

Vraag je dat aan mij Ariebren?
Ik kijk natuurlijk naar nog veel meer dan alleen de rug. Het hele plaatje moet kloppen: hoofd, schouder, beenstand, croupe, achterhand, bot, behang.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:26

Mag ik even offtopic vragen wat je precies met een banaanhoofd bedoelt, Ariebren? :) En dan met foto's als dat kan..
ben wel nieuwsgierig.