[TI] ALV NSvT 10 april 2010

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: ALV NSvT 10 april 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:49

Ook Kinsealy had zich kunnen opgeven voor een bestuurs funtie.
Had ze toch 1500 euro bonus kunnen innen.

Elke keer gebeurd het weer bij een jonge vereniging.
Een groepje mensen die niet hun zin krijgen proberen via manifesten en andere moeilijke schrijvens een hoop vuil over de muur te gooien.
Het valt mij op dat nu de deelnemers aan dit manifest ook stuk zijn gelopen bij het ICS.
Het GCDHA en ICS Ierland oprichters vergeet ik maar.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:07

Klinkt allemaal wel erg bekend idd... Schijnbaar is het voor sommige besturen van kleine verenigingen moeilijk om gewoon naar de leden te luisteren.. En dat terwijl het ras zo vriendelijk en vergevend is..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:18

Het probleem van de leden is dat ze naar hun eigen belang kijken.
Het probleem van een bestuur is dat ze het algemene belang moeten volgen.

En al die dissidenten die we gehad hebben, zijn tot nu toe niet in staat geweest om een bestuurs functie te krijgen in de bestaande twee Tinker / Cob stamboeken.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:21

Het manifest, waar dus de ideeën/vragen/opmerkingen van een groepje leden in is geformuleerd, wordt door het bestuur juist heel serieus genomen. Er zijn notabene 2 extra ALV's voor ingepland. Dan lijkt het mij juist dat er wel geluisterd wordt (of op z'n minst een goede poging gedaan tot) en dat het dus serieus genomen wordt.

Maar het bespreken van een manifest of het opzetten van een coupe (en dus besloten het opruien van andere leden), daar zit toch een flink verschil tussen.

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:31

Even een beleefd verzoek aan de wijze Ariebren die ogenschijnlijk overal verstand van heeft:

Wéét alsjeblieft wat je schrijft, of houd anders je vingers van het toetsenbord. Je haalt het niveau en het waarheidsgehalte enorm naar beneden met je insinuaties.
Prima hoor dat je jarenlange ervaring probeert te delen maar richt je op de feiten en niet op eigen wrok.
Dank :-)

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:05

Lovelance, Wat heb jij een goed inzicht in de uitgavenposten van het stamboek. Ik zit in de kascontolecommisie 2009 (zie verslag ALV jan 2009 afgedrukt in laatste Battie), maar weet hier niets van. Heb ook nog geen stukken ontvangen over 2009.

Knap ook dat je precies weet hoe het ging met vergoedingen voor het bestuur toen de vereniging nog stichting was. Heb je dat op papier?

Natuurlijk kan een bestuur een vergoeding krijgen, maar binnen een vereniging beslissen de leden daar nog altijd over in een ALV. Hiervoor is bij mijn weten nooit toestemming voor verleend, maar misschien ben je ook in bezit van documenten daarover?

Ook heel bijzonder dat het bestuur ter vergadering opeens is uitgebreid. Nieuw aan te treden bestuursleden moeten, net als agendapunten, van tevoren bekend gemaakt zijn.:?

Op 8 mei zijn er verkennende gesprekken over het manifest. Dat is dus nog GEEN ALV. In juni kan er dan pas weer gestemd worden en zullen we zien welke kant de meerderheid van leden van het stamboek op willen.

Dit is geen coupe, dit is hart hebben voor het NSvT.

Ik wil iedereen daarom oproepen zich in te lezen in de materie en een standpunt in te nemen. Op de volgende ALV kan je dan als lid bepalen hoe jij wilt dat je stamboek functioneert.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:15

Eigenlijk heb ik heel veel zin om het bijltje erbij neer te gooien, en lidmaatschap op te zeggen, ik heb zo GEEN zin in dit soort perikelen. Misschien moet ik het maar doen ook, Drumpie is toch bij 3 stamboeken ggk.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:00

Opzeggen kan natuurlijk, MAAR je bent en blijft dan nog lid t/m het einde van dit jaar.

Je mag dus invloed uitoefenen en wil je dat niet en zwijg je, dan stem je dus in met het beleid van het bestuur voert.
Hoe dan ook maak je dus een keuze of je wilt of niet.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:10

Om mee te stemmen had ik dus ook iemand gemachtigd voor de vergadering van afgelopen zaterdag.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:50

Je stem laten gelden via een machtiging is natuurlijk een mogelijkheid, de beste optie blijft echter altijd om in persoon op een ALV aanwezig te zijn. Zo kun je voor jezelf een beeld vormen en daarnaast je mening geven, d.m.v. een stem, maar ook door het stellen van vragen om je zoveel mogelijk te informeren. Het stamboek is van de leden, leden vormen het stamboek en beslissen hoe of wat er binnen dit stamboek gebeurd.

Op 8 mei volgt een ledenvergadering over het manifest en op 12 juni volgt een ALV over het manifest waarop gestemd mag worden. Op beiden kun je meepraten en meebeslissen welke kant dit stamboek uit gaat.
Het stamboek heeft verzekerd dat ieder lid het manifest per post ruimschoots voor 8 mei in de bus krijgt zodat elk lid het kan lezen en zodoende zijn mening kan vormen over zaken die daarin staan aangaande het ras, het stamboek en de ontwikkeling van beiden.
Helaas staan deze dagen nog niet in de agenda op de website van het stamboek, maar deze zijn vastgelegd op de ALV van afgelopen zaterdag.

Het manifest staat niet meer op de website van het stamboek, maar wil je het lezen voor je het per post krijgt toegestuurd dan kan dat hier Manifest Stamboek voor Tinkers

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:54

Maar als ik dit zo lees dan is het bestuur absoluut bereid om zich in het manifest te verdiepen en de leden hier ook in mee te nemen. Dat staat haaks op jouw persoonlijke verslag van de vergadering.

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:01

Waar lees je dat het bestuur hiertoe absoluut bereid is?

Dit manifest is een ingezonden stuk en MOET behandeld worden :-)

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:25

Als ze nergens toe bereid zijn, dan worden er ook niet 2 dagen voor ingeplanned lijkt mij.

Ik vind een manifest nogal overdreven. Het is een jonge vereniging dat ook de tijd moet krijgen om alles op orde te krijgen. Om ze nu in een keer zoveel voor de voeten te gooien vind ik zelf niet heel probleem oplossend en reeël.

Ik ben trouwens benieuwd door hoeveel leden het manifest is opgesteld?

Ik ga als lid niet tekenen, ik ben niet lid van het stamboek voor een politiek spelletje, de vergaderingen laat ik dan ook aan mijn neus voorbij gaan. Maar als ik een duidelijk beeld hebt gevormd van de problemen kan ik altijd overwegen om iemand met hetzelfde beeld te machtigen.

Dat er verbeterpunten binnen het stamboek zijn, lijkt me niet meer dan logisch

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:32

Ik ga met Marjolein mee, als ze niet zouden willen zouden ze niet zo snel en adequaat handelen. Daarnaast, je zegt namens veel leden te spreken, maar er staat nergens namens wie dit ingediend is.
En het bestuur omver willen werpen en dan? Wat ga je dan doen? Ga jij binnen 1 jaar veranderen en verbeteren zodat er na 1 jaar niemand meer op kan staan met kritiek?

Dat hebben we al zo vaak gezien, en we hebben al even vaak gezien dat dit soort blitzkrieg praktijken niet bijdragen aan een goed degelijk stamboek.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:05

Op de ALV van 2009 hebben de leden zeer duidelijk naar voren laten komen dat qua fokdoel de nadruk moet blijven liggen op de traditionele types en dat beweging wat dat betreft minder zwaar weegt dan exterieur en type (en dat geldt dan uiteraard vooral voor cob en vanner). Dit kwam naar voren omdat toen al een verschuiving was waar te nemen waarbij dieren die wat 'extra' bewogen en vaak wat luxer in het type stonden voornamelijk wat hoger geplaatst werden op keuringen dan de traditionele types. Men was hier echt bezorgd om, om dat dit niet het doel is dat 'men' (het merendeel van de fokkers) voor ogen heeft met onze Tinkers :)

Ondanks dat dit zo duidelijk boven tafel kwam bleef het afgelopen seizoen op dezelfde manier gekeurd worden: echt mooie en goedbewegende dieren stonden vooraan in de keuringsringen hoor, maar de meer rastypische dieren werden veelal minder gewaardeerd omdat het daar wat mist in beweging. Logisch natuurlijk, want de grove, zware dieren zijn niet gemaakt om verheven door de ring te sjouwen. Door die dieren er op deze manier uit te filteren krijg je op den duur een verluxing van het ras en daar wilde men, volgens de ALV van 2009, nou net niet naartoe.

Op de laatste ALV is met geen woord gerept over het fokdoel of het fokbeleid. (Ja, het is naar voren gekomen tijdens de rondvraag toen iemand (weer) aankaarte dat vooral de luxe dieren hoog eindigen en deze man wilde weten welke richting hij op moet met zijn fokdoel, omdat hij zo'n traditionele zware merrie heeft.) En juist zo'n ALV is zo belangrijk om het hierover te hebben met de leden. Het keuringsseizoen staat voor de deur en juist bij een jonge vereniging moet je veel willen regelen om de kwaliteit zo hoog mogelijk te kunnen houden. Maar de ALV was 'niet het geschikte moment om het hier over te hebben'. Let wel, als het manifest niet was ingediend zouden die, veelal voor de fokkerij belangrijke, punten niet aan bod gekomen zijn. En dat terwijl een goed fokbeleid het stokpaardje moet zijn van een stamboek. :)

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:16

Marjolein en Caira:
Ik snap jullie gedachten wel. Als outsider zou ik er wellicht net zo over denken het zijn immers logische woorden. Ik kan hier tig redenen vermelden waarom dit manifest niet overdreven is. Maar dat doe ik bewust niet. Leden moeten hier tijdens een vergadering zelf maar over beslissen.

Maar nogmaals, het bestuur heeft geen enkele wil om dit te behandelen, ze moeten het. Omdat het keuringsseizoen voor de deur staat moet het dus op redelijk korte termijn.

Muds schrijft hierboven al heel correct over een van de redenen waarom dit manifest is opgesteld...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:25

Ho laten we even een ding heel duidelijk stellen: ik ben absoluut niet tegen de inhoud van het manifest. Ik ben tegen het ungefundeerd plegen van een coupe. Zonder het bekend maken van de personen die het beramen en hun beweegredenen.
Kritiek uiten is simpel, het onderbouwen en het op een gefundeerde manier doen is dat absoluut niet.

Volgens mij is het stamboek ook absoluut niet TEGEN het manifest gezien de snelheid waarmee ze het oppakken.

En ik ben gevleid dat je mij een buitenstaander noemt 8-)

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:50

Ben blij dat er een open discussie over is.
Bepaal je mening en kom stemmen op de ALV. Niet stemmen is ook een mening geven, namelijk goedkeuring van het huidige beleid.

Hieronder heb ik al een aantal dingen genoemd die wettelijk niet eens zijn toegestaan. Daarvoor moet een bestuur op de vingers getikt kunnen worden, misschien is men door de motie wakker geschud. Een motie van wantrouwen in de Tweede Kamer is toch ook niet gelijk een coupe?

De namen van de opstellers staan gewoon open en bloot met handtekening onder het manifest. Take a look. Of wil je er een foto met CV bij :D
Hoezo ongefundeerd? De beweegredenen staan toch in het manifest :?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:05

O ja, ik kreeg gisteren nog een PB van iemand met de vraag of mijn man niet in de kascontrolecommissie zat in plaats van ik. Wil ik graag even voor iedereen beantwoorden, want het zou vervelend zijn als daarover vragen bij meer mensen leven.

Ik heb op de ALV van januari 09 gezegd dat mijn man het MISSCHIEN wel wilde doen (is accountant en heeft dus heel veel verstand van cijfertjes), maar omdat hij niet op de vergadering was heb ik ook gezegd dat ik het zelf zou doen als hij hiermee niet zou instemmen.

Die "de heer Ruizendaal" die genoemd word in de Battie ben ik dus, mijn man heet zelfs niet zo :+

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:11

Ik zie inderdaad een stel handtekeningen, maar ik zou graag weten tot welke handtekening mee heeft geholpen om het manifest op te stellen.

Ik ben ook wel van mening dat het manifest een kern heeft waar wat aangedaan moet worden. Maar niet op deze manier een groot blik stront tegelijk bij het bestuur gooien.

Daarbij vraag ik me ook af waarom het manifest nu wordt verspreid vlak voor een vergadering ipv direct na het keuringsseizoen. Als inderdaad is gebleken dat er niet wordt geluisterd lijkt me dat een beter tijdstip, dan nu vlak voor het keuringsseizoen.

*edit* zin aangepast aan iets meer abn...

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:28

Waar wordt met stront gegooid dan Marjolein????
Er worden dingen aan de kaak gesteld die niet kloppen en die we anders willen zien en dan met name op fokkerijgebied.

Dat men niet wil luisteren is al gebleken tijdens/na het vorige keuringsseizoen. zie Mud's verhaal hierboven.
Kan me de meest rastypisch cobmerrie op het NK 2009 nog prima voor de geest halen. Ze werd er als eerste uitgegooid met de kampioenskeuring........

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:29

Vorig jaar is toch ook een keuringsseizoen geweest, incl hengstenkeuring?

Ik vraag me wel af hoe anderen zoiets aan zouden pakken, ik vind nl. dat de leden van het manifest op een goede manier begonnen zijn.

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:30

Idd een open discussie moet mogelijk zijn. Nogmaals ik snap de verwarring en kan daar begrip voor tonen.

Marjolein:
Denk je dat de inhoud van het manifest (jouw nogal platgezegde "grote blik stront") compleet nieuwe materie is voor het bestuur? M.a.w komt het inene uit de lucht vallen?

Waarom denk je dat dergelijke standpunten, die kernzaken van een stamboek betreffen, in een manifest terecht komen?

Wanneer er jarenlang niet aan problemen wordt gewerkt dan bewerkstellig je als stamboek dat er vroeg of laat een dergelijk manifest wordt geschreven. Je zet leden met de rug tegen de muur wanneer overleg niet mogelijk is en je als bestuur mensen met een kennis van zaken strategisch buiten het stamboek werkt.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:22

Hoop stront is misschien niet helemaal juist omdat er wel goede punten inzitten. Maar ik vind het wel een boel fouten kijkerij.

Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag wie hier nu direct achter zit. Is dat hier op bokt niet bekend?

Ik wil ook graag weten wat voor diegene een goede oplossing zou zijn voor de punten in het manifest.

Heeft een van de mensen achter het manifest zich trouwens voor laten dragen om in het bestuur plaats te nemen?

Ik zit vol vragen en ben ook voor een open discussie.

Dit bestuur zit er een jaar dus jarenlang lijkt me een beetje overdreven.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:16

Als er vele dingen niet op orde zijn, dan kun je ze maar beter allemaal aankaarten Marjolein.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Mag ik vragen waarom je de namen van de opstellers van het manifest MOET hebben ? Er zijn punten aangedragen door heel veel bezorgde mensen die het manifest getekend hebben, wie die punten uiteindelijk zo netjes verwoord hebben is toch verder van geen belang?

Oplossingen worden in het manifest al aangedragen en voor 8 mei nog verder goed uitgedacht. Reken maar dat een flink aantal mensen hier al heel wat uurtjes in hebben zitten. Kom vooral ook meedenken!

Waarom zou iemand die het manifest getekend heeft in een bestuur willen dat geen kloppend financieel verslag kan overleggen? Als bestuur ben je hoofdelijk, maar ook collectief aansprakelijk. Ik zou dat nu niet durven in ieder geval......
http://www.aansprakelijkheid-bestuur.nl ... hting.html