[TI] Dressuurtinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Re: Dressuurtinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:38

Zoals je mij al een pb had gestuurd naar het vinden van mijn topic, Ik heb mijn ruin nog steeds hier staan,
Ik ben me bewust gaan openstellen in mijn rijden en probeer heel bewust te voelen wat er fout gaat in onze comunicatie tijdens het rijden.. En ik moet eerlijk zeggen dat dit erg goed af gaat en het rijden ook beter gaat.

Ik dan ook voor mezelf heb besloten mijn ruin nog even aan te houden (want 6 jaar is niet niks als je met je hele gevoel erin ligt).

Ik had hem bijna weg gedaan voor een tinker merrie die ik niet kende en brutaal was. Maar overigens bloedmooi waar ik me door heb laten beinvloeden.
En ik ben blij dat ik de ruil niet door heb laten gaan,
Ik ben overigens wel aan het sparen voor mijn bonte Merrie,
Zodat ik tegen die tijd mijn ruin te lease kan laten gaan, waar ik veel minder problemen mee zou hebben als dat ik hem zou verkopen.

Wat gaat er dan precies fout bj je westfaalse? Dit zijn zover ik weet toch wel fijne maar karaktervolle paarden.

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:00

met mijn tink heb ik niet zo veel wedstrijden gereden
maar qua trainen tot m2 gekomen met het begin van de z1

sophiatinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 09:47

ik heb mijn tinker morrigan 4 jaar geleden gekocht om lekker recreatie te rijden
maar 2 jaar gelden ben ik officiele wedstrijden begonnen en dat gaat eigenlijk wel lekker.
we rijden nu L1 maar zijn L2 startgerechtig. springen vind morrigan ook geweldig, dit vind ik wat
minder, maar we doen vaak met onderlinge springwedstrijden mee en zitten vaak in de prijzen.

ik denk dat je goed moet kijken wat voor type tinker je wilt.
ik heb een vrij slanke tinker, en zeer leergierig.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:23

zoals ik het begrijp rijd je nu al een dressuurpaard, maar heb je een beteje genoeg van het steeds in de bak te moeten rijden. Je bedoeling is niet om een tinker aan te schaffen om daar elke dag mee in een bak te rijden, maar een allround paardje waar je zo een beetje alles mee kan en dat houdt dus ook in wat dressuur rijden.
Ik denk dat je een beetje moet zoeken naar het type tinker dat voor jou geschikt is.
De tinker is waanzinnig veelzijdig en je hebt verschillende types en dus ook verschillende aanleggen voor dingen.
Mijn mening is dat je voor elke tak van de sport wel een tinker kan vinden, maar je moet niet verwachten dat je aan de top mee gaat kunnen rijden. Er zijn zeker tinkers die vrij hoog in de dressuur meedraaien en ongetwijfeld ook tinkers die best hoog in de springsport meegaan en meer dan waarschijnlijk ook voor de kar of westernsport. Maar voor de tinker is dit geen gulde regel. Voor de echte serieuze wedstrijdsport zit je dan beter met een warmbloedje, maar zoals je zelf al aangeeft is dit niet genoeg voor jou, jij wil gewoon ook de recreatie kant erbij.
Dus een tinker is dan ideaal. Je zal alleen niet gelijk verliefd moeten worden op de eerste de beste tinker die je tegenkomt.
Een beetje orienteren wat je aller hoogste prioriteit heeft. Is dit de recreatiekant of is dit de wedstrijdkant?
Denk je dat je meer binnen of meer buiten gaat rijden? Wil je er ook nog mee gaan fokken, of is het puur om te rijden? Wil je maar 3x in de week rijden of elke dag? Gaat je paardje binnen in een manege staan of buiten in het weiland?
Dit heeft allemaal temaken met het type tinker dat je gaat aanschaffen.
Uiteraard zullen de met een gray of een vanner wat eerder in de richting van de dressuursport of springsport komen, maar je moet de cobjes niet onderschatten, denk dat hier op bokt al meer dan eens is aangetoont dat die cobs net zo mooi en elegant uit de hoek kunnen komen als hun rankere soortgenoten.
Ik zou je aanraden om een lijstje te maken wat je precies verwacht van je paard ( niet ongeveer, want dan kan je overal een mouw aan naaien) en kijk dan ofdat deze overeen komt met het vermogen van de tinker die je op dat moment op het oog hebt.

http://www.bokt.nl/wiki/Tinker#De_4_type.E2.80.99s

kijk maar een onder het kopje GEBRUIK

Taurus74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 17:38

Bedankt allemaal voor jullie tips!
Mijn paard heb ik bijna drie jaar maar wij hebben helaas geen klik, hij wil niet voor me werken. Momenteel staakt hij helemaal met me en wil geen pas verzetten. Alles is gecontroleerd hoor, dus geen fout zadel of iets dergelijks. Bij mijn instructrice loopt hij wel. Ik sta op een Tinkerstal en nadat de beslissing was genomen om te verkopen merkte ik al snel dat ik graag een tinker wil. Ik heb er al een op het oog, een Vanner type, de huidige eigenaar rijdt weinig dressuur maar denkt wel dat hij geschikt is. Ik mis het buitenrijden en het mennen ook. Door het slechte weer heb ik het paard nog niet kunnen uitproberen, maar dat gaat nog wel gebeuren. Ik zal jullie tips dan zeker meenemen.

memmie1960

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:03

hahahah leuk al die tinkers echt een paard voor mij *D }:0 :P }>

trudiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:38

Natuurlijk kunnen Tinkers dressuur, net als een Haflinger. Maar de meeste "dressuurmensen" zien een Tinker niet als een echt paard merkte ik die willen fijn,rank en sierlijk.

obiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:46

volgens mij kan een tinker best goed in de dressuur. de mijne is best slim en leert heel snel. onderdelen als traver had hij best snel door. alleen qua punten.. ja als je een warmbloed ziet strekken of mijn tinker zit daar verschil in en dat zie je natuurlijk terug in de punten. maar rij je gewoon een nette proef zonder fouten komt die winst punt echt wel.

alleen mijn tinker is met buitenrijden veel blijer als met trainen in de bak.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:33

Ik rij met die van mij ook wedstrijden we zijn nu L1 met 6 winst. Ik denk dat het een combi is van heel veel dingen. Ten eerste moet je met een tinker ( met ieder paard) maar tinkers zijn er toch moeilijker in echt een band opbouwen wat toch wel minimaal een jaar duurt voor je echt een team bent. Daarnaast moet het zeker een tinker zijn met het juiste karakter denk toch wel iets wakkerder of pittiger als de gemiddelde tink en het benenwerk en de lenigheid richting een sportpaard. En met de juiste training kom je met de meeste paarden al een heel eind er loopt hier in de kring zelfs een belg die al L2 is en netter loopt als menig kwpner.

Wat de jury betreft het zal altijd zo zijn dat als jij technisch gezien een perfecte proef loopt maar niet heel spectaculair qua gangwerk. En er loopt een kwpner bij die technisch minder is maar zijn benen in zijn neus kan steken bij wijze van dan zal je het er altijd tegen afleggen. Zeker als je in een vrij getalenteerde kring rijdt. Maar dit maakt vind ik de uitdaging juist leuker om toch iedere keer je puntjes te halen en bij te prijsjes te zitten of er net achter. Als je met een tinker start moet je er wel voor 100% achterstaan en de mensen met rare opmerkingen laten kletsen, al heb ik tot nu toe eigenlijk alleen maar leuke reacties gehad. Op de laatste coupon van zondag stond nog nette proef en erg leuke combinatie!
En met het vinden van de juiste tinker zou ik voornamelijk naar de gangen en karaktertrekken kijken. Hoe het rijden na een goede training uitpakt zie je toch pas na een jaar.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:07

nou ik had van de zomer een jury,
die me bij zich riep om me te vragen wat ik in hemelsnaam met zo'n type paard
op het wedstrijdterrein deed.
en wat mij bezielde.

en vervolgens stond er op mijn coupon.
dit type paard is niet geschikt voor dressuur :(

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:09

Die heb je er inderdaad ook tussen in had het vorig jaar 180 punten dus zou 1 winst zijn was mijn verzorging 8 doorgekrast en een 7 van gemaakt zodat ik net geen winst had, tja wat kun je daar tegen doen ze zeggen toch schrijffout van de schrijver :Y) Jammer genoeg gebeuren die dingen, maarja daar laat ik me niet door uit het veld slaan vind het rijden van de wedstrijden veelste leuk!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:07

nou, ik heb nog nooit zulke slechte punten gehaald...
zelfs niet toen gil stuiterend de baan door ging...

en als ik het protocol vergelijk met de film...
njaa dan heeft de jury volgens mij nog de helft verzonnen... :(
inclusief de 4 voor de verzorging ondanks dat er een keuring gevlochten schoon paard in de ring stond...

ach weetje,
het is en blijft een jurysport ;)

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:28

mijne doet ook keurig haar dress!!! wijken, aan de teugel, verzamelen enz..heel prima allemaal. en dat allemaal zonder te flippen zoals een KWPNer dat kan..ik ben erg gelukkig ;) Je moet natuurlijk niet lichte tour en hoger willen...M is voor de meeste tinks al te hoog gegrepen. Maar een juiste tink is wel te vinden voor leuk basis dress werk. succes ( en maling aan de jury hebben!!!! das mijn motto)

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:30

steffyentom schreef:
Die heb je er inderdaad ook tussen in had het vorig jaar 180 punten dus zou 1 winst zijn was mijn verzorging 8 doorgekrast en een 7 van gemaakt zodat ik net geen winst had, tja wat kun je daar tegen doen ze zeggen toch schrijffout van de schrijver :Y) Jammer genoeg gebeuren die dingen, maarja daar laat ik me niet door uit het veld slaan vind het rijden van de wedstrijden veelste leuk!

wat een nare jury!!! echt ik snap dat soort zaken nooit...ik vind dat de jury niet op ras mag oordelen, alleen op kwalliteit die het paard laat zien in een proef....grrr :(

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:36

Taurus74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 23:15

Wauw die ITS Benson is erg mooi.
Mijn ambitie is ook niet om dubbel Z te gaan rijden met een tinker. Ik denk dat L of M al een hele mooie uitdaging zou zijn, en dat hoeft echt niet binnen een vaste tijd.
Just for fun!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:16

ITS Benson is zeker weten een mooie hengst :D

jackypaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:17

Tuurlijk kunnen tinkers dressuur rijden!!!
Ze vinden het juist leuk om voor je aan het werk te gaan

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:25

Je kunt inderdaad met Tinkers wel dressuren hoor :j
Een vriendin van mij is met haar Tinker tot de L2 gekomen met 6 winstpunten. Omdat de tinker nu wat oud is en meer van buitenrijden houd is ze gestopt met wedstrijd rijden.

Ik heb zelf een verzorgpony als Tinker en als hij eenmaal is doorgereden en gewoon netjes kan lopen, gaan we misschien wel in de toekomst een wedstrijdje rijden :)

Pepper2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:08

Ik heb een tinker van veulen af aan.
Toen we haar gingen in rijden liep ze uitzich zelf aan de teugel. Zo liep ze waarschijnlijk makkelijk. Ze is nu 7 maanden onder zadel en heeft 4 wedstrijden gereden waar ze nu 7 winstpunten heeft behaald in totaal, de laatste proef had 203 punten en ze is al 3 keer tweede geworden. Nu is mijn tinker ook een echt sportmodelletje maar ze kunnen het zeker. Als ik kijk hoe mijn tinkie het nu al doet tussen de paarden. Petje af voor dr. Ik zou voor dr aanschaf van een tinker als je er dressuur mee wilt rijden kijken naar het soort model en de soepelheid. Of hij makkelijk een kleine volte kan maken.Daar zou ik dan naar kijken.

patrick1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:14

Pepper2010 vergis je niet tinkers kunnen op latere leeftijd nog behoorlijk uit zwaren. Mijn merrie is 14 en heeft inderdaad het luxe model, het kan in de loop der tijd nog wel iets veranderen hihih :o