[TI] Wat vind jij een normale prijs voor een tinkerveulen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Re: Wat vind jij een normale prijs voor een tinkerveulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:46

Ik denk dat het er een beetje aan ligt. Is het een veulen uit een preferent merrie en een preferent vader dan kan je er wel van uitgaan dat de prijzen vrij hoof zijn. deze dieren hebben bewezen dat ze goed doorgeven.
Maar er zijn genoeg veulens voor een betaalbare prijs. Vaak zijn dit veulens uit een geregistreerde moeder en een niet geregistreerde vader. Deze kan je rond de 1000 euro kopen. Als paard zijnde zijn die net zo leuk al eentje met "papieren". Je kan ze in het stamboek krijgen door opname bij een keuring.
Dus wat dat betreft kan je daar net zoveel mee doen als een op "papieren" gefokt veulen.
Maar de prijzen voor veulens waarvan de ouders iets bewezen hebben zijn vrij prijzig. Als je kijkt wat de bedragen in ierland en engeland zijn voor dat soort tinkers dan zit je hier in nl of belgie niet zo slecht.
Ik ben wel van mening dat de prijzen in belgie een stukje lager liggen dan in nederland.
Het scheelt ook of dat mensen ze fokken als hobby of als "beroep". Wil jij gewoon een leuk hobbypaardje, dan kan je deze wel in lagere prijsklasses vinden dan hierboven genoemd. Maar wil je een paardje waar je mee in de fokkerij lekker mee kan draaien dan zal je toch wat meer geld op tafel moeten leggen. Het is nou eenmaal dat een tinker nog steeds een erg populair type paard is en daar de prijzen ook naar zijn.
Ik denk dat je voor een redelijk goed veulen tussen de 1000 en de 2500 euro zal zitten voor een leuke hengst of merrie.
Maar het is nou eenmaal wat de gek ervoor geeft. Veulens met twee witte oren zijn ook een klap duurder. Zo zijn er nou eenmaal wat punten die meetellen.
Maar als je rekening houd met de kosten van de dekking dan kan je een beetje uitrekenen wat het veulen zo wie zo zal moeten opbrengen. En dan is 800 euro geen ongewoon bedrag voor een dekking, dus is het logisch dat het veulen niet voor 1000 euro verkocht zal worden.

eye4cobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:02

Morhwen schreef:
Heb ik 6 jaar geleden dan een 'koopje' gehad? Er worden prijzen hier prijzen voor veulens genoemd waarvan ik de helft voor mijn (toen 12 jarige) merrie heb betaald. Ze moet nog maar even meegaan... :o

zo'n 8 á 9 jaar terug kon je idd een 5 jarige merrie voor 2200 gulden kopen ,dat was toen erg veel
nu betaal je dat in euro's voor een kwaliteits merrieveulen en is het natuurlijk ook erg veel.
maar dan heb je ook een goed 'ras 'echt veulen ..

ze noemen tegenwoordig alles tinker als er maar vlekken op zitten.
als je tegenwoordig bv eens op marktplaats kijkt ,zie je het verschil als beetje kenner echt wel..
ik vind het logish dat je daar niet zoveel geld voor uit trekt !
maakt dat niet uit ,dan ga je met iets wat erop lijkt naar huis.
het is niet dat dit geen leuke paardjes kunnen worden het is maar net waar je voor kiest !

ik zou zeggen spaar dan wat langer door dan heb je een echte irishcob.
voor kwaliteit betaal je meer..dat is toch met alles !!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 03:24

eye4cobs heeft op heel veel punten gelijk.
Kwaliteit daar betaal je voor.
Maar wat is kwaliteit ??
Het stamboek bepaalt de kwaliteit door middel van de premie keuring.
Het zal nu tijd worden dat de beide Cob/Tinker stamboeken de hengsten gaan beoordelen op de nakomelingen.

Even terugkomen op een vraagprijs voor een veulen.
Vroeger werd een veulen gefokt voor de slachtprijs.
Het dekgeld van de rond reizende hengst was niet hoog.
De echte paarden eigenaar had geen DA nodig voor het scannen, zij zagen aan het gedrag van de merrie dat ze drachtig was.
Werd de merrie na drie weken na de dekking weer hengstig, dan kwam de hengstenhouder terug.
Natuurlijk samen met zijn hengst.
Nu kan het gros van de merrie houders geeneens zien wanneer zijn of haar merrie echt hengstig is.
Daar spelen de hengsten houders op in.
Laat je merrie maar komen, 7 tot 10 euro stalgeld per dag.
DA erbij om een eisprong te bepalen, waarom, geld klopperij.
Een paardenkenner ziet wanneer een merrie hengstig wordt.
Een echte hengst haalt zijn neus op en doet wat hij moet doen.
En dan de komedie daarna, DA moet scannen, een echte paarden gynacoloog voelt op.
Niks te scannen, de hand die naar binnen gaat voelt de drachtigheid.

Dus er is flink te bezuinigen op de kosten om een merrie drachtig te krijgen.

Maar de kosten om een merrie te houden is afhankelijk van de situatie.
Bij mij kost een paard gemiddeld 75 euro per maand.
Dit is voer, stalbodem bedekking, smid en een DA bezoek voor enting en soms een kwaaltje.
Sta je met je paard op een manege, dan loop je leeg. Een 100 tot 400 euro per maand.

Dus wil ik wat verdienen op een veulen, dan moet ik minimaal hebben.
De hengst en merrie samen kosten mij 150 euro per maand.
Op jaarbasis is dat 1800 euro.
Dit is de kale prijs, geen hypotheek, geen onderhoudskosten stallen, enz.

Ik snap niet dat er veuelns verkocht worden voor 500 euro.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:19

Ariebren, als je een groep in een wei hebt lopen en niet bijvoerd en een eigen hengst ertussen hebt lopen dan ben je op een jaar niet veel meer kwijt of ze wel of niet drachtig is. Dan kunnen 4 merries je mooi even dik 2000 euro opleveren in een jaar wat ze niet zouden doen als ze niet drachtig waren.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:29

@ ariebren,ik volg je in veel zaken,maar in het begin van de dracht moet er wel gescand worden om zekerheid te hebben....

ze kunnen vaak idd voor 80% zekerheid wel voelen of alles vanbinnen dracht-tekenen vertoont,maar dit heb je nooit met zekerheid,dus echo is de enige zekerheid tot een maand of 3 dracht om 100% zekerheid te hebben.

als ik hier kijk vallen de kosten ook heel erg mee.

hengst loopt gewoon in de wei bij de merries die vol mogen...

einde van de zomer worden ze allemaal gevoeld en weet ik wie drachtig is(zijn ze al allemaal altijd geweest)

hier krijgen ze geen speciaal voer bij dracht,en het veulen al evenmin,gewoon ruwvoer in verschillende vormen.

veulen wordt geboren,krijgt gewoon zijn veulen vaccins,en dan de kost voor het chippen/registreren en voor de rest de normale dingen(ontworming,kappen,...)

maar het kan idd zo duur of goedkoop zijn als je zelf wil...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:51

mag ik vragen wat gemiddeld jhet dekgeld voor een ggk tinkerhengst is? Want ik zag hier 800 langs komen, maar dacht dat het rond de 300/500 zat?

eye4cobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:55

de prijs van een veulen ligt dus ook helemaal aan de omstandigheden van de eigenaar
hoe en waar de veulens worden gefokt en waar ze opgroeien.
wij hebben nl zelf geen hengst dus ben je afhankelijk van de hengstenhouder met zijn vraag en stal prijzen !
onze ene merrie geeft NOOIT hengstigheid aan..
alleen maar als ze met haar neus voor een knappe irishcob staat.
het schouwen aan een hengst hier in de buurt van een ander ras werkt ook niet.!haha

De andere merrie daarintegen staat het hele jaar haar boterkleurige urine te plassen als je aankomt.
Dus als we een vuelen willen zijn we met beide merrie's verplicht te kijken naar de eisprong
zodat we op het goeie moment naar een hengst kunnen rijden.!!
en wachten tot we een buikje gaan zien..sorry dan is het dekseizoen voorbij !

Is de dekking mislukt gaat alles weer vanvoren af aan.

als we niet hadden gescand binnen de 21 dagen liep onze merrie (die nu drachtig is )met een tweeling op.
heb geen zin om mijn merrie kwijt te raken door zuinigheid,dat is het risico niet waard.
zou fijn zijn in de portomonee maar wij vinden dat wij daar echt niet op kunnen beknibbelen..
de vraag prijzen voor een hengst veulen en merrie veulen tussen de 1500 en 2250 blijven voor mij gewoon staan.

En dan heb ik het nog niet eens over KI....

het dekgeld voor een 1 ste premie of sterhengst is volgens mij nu v.a 400 euro.tot..??heb prijzen gehoord van 800
ik weet dat er in het Buitenland nog veel duurdere zijn.

Wij vinden het zoeken naar de hengst waarmee je kan verbeteren (op wat voor gebied dan ook) belangrijker dan zijn premie's !
en die staat meestal niet om de hoek !

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:59

maar voor wie fok je nou als particulier? Want dan kan je alles wel door gaan rekenen. Je weet van de te voren dat je kosten gaat maken.
Laat ik nu even een shet als voorbeeld nemen.
Dekgeld (ggk hengst) rond de 150 euro, stalling meestal rond de 2 euro per dag, scan kosten erbij, vergeet je benzinegeld niet om de merrie bij de hengst te krijgen, entingen merrie, veulenprik, ontworming merrie, etc etc.
En dan krijg je een zwarte hengst, en die moet dan maar voor 400 weg omdat je die kosten eraan gehad hebt? Tja, das IMO gewoon het risico van het fokken

eye4cobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:07

is er wel vraag en wil je een veulen fokken doe het dan goed !
hobby matig fokken wil niet zeggen dat je niet ophoog niveau kan fokken.

dus als je een goed product wilt fokken moet je het voor niks doen?
als er geen vraag meer is moet je gewoon niet meer fokken.
Laatst bijgewerkt door Berdien op 07-02-10 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek bericht aangepast

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:10

Ik verbaas me hier ook erg over de prijzen. Want als dit zo is, ga ik gelijk tinkers fokken.

Dekgeld ligt tussen de 300 en 500 euro voor een hengst die vaak niet eens in de sport heeft gelopen. En dan 2000 euro beuren voor een merrieveulen :wow:

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:11

Ik vind je reactie een beetje gepikeerd overkomen eye4cobs, en dat is zeer zeker mijn bedoeling niet. Ik probeer alleen te begrijpen waarom recreatie paarden met over het algemeen niet meer dan 2 generaties in het stamboek zo achterlijk veel op moeten brengen.
Zoals eerder aangegeven: Aan een haflinger of fjord (vergelijkbaar ras qua gewicht en behoeften) ben je hetzelfde kwijt en mag je in je handjes klappen als je 500 euro voor een hengstveulen krijgt. Dus waar zit dat verschil dan?

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:19

stef schreef:
Dus waar zit dat verschil dan?

In die aparte koeienprint natuurlijk :D
En daarnaast het idee dat alle tinkers bomproof en braaf geboren worden, wat natuurlijk kul is, maar ja als iedereen dat maar braaf bijft roepen ;)

eye4cobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:25

stef schreef:
Ik vind je reactie een beetje gepikeerd overkomen eye4cobs, en dat is zeer zeker mijn bedoeling niet. Ik probeer alleen te begrijpen waarom recreatie paarden met over het algemeen niet meer dan 2 generaties in het stamboek zo achterlijk veel op moeten brengen.
Zoals eerder aangegeven: Aan een haflinger of fjord (vergelijkbaar ras qua gewicht en behoeften) ben je hetzelfde kwijt en mag je in je handjes klappen als je 500 euro voor een hengstveulen krijgt. Dus waar zit dat verschil dan?

oké sorry .. :D
snap gwoon niet dat je een veulen voor 500 wilt/kan fokken..
al ben ik graag met veulens en jaarlingen bezig,ik zou het dan gewoon niet meer doen.
karakter is voor ons het belangrijkste !

eye4cobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:29

kebie schreef:
Ik verbaas me hier ook erg over de prijzen. Want als dit zo is, ga ik gelijk tinkers fokken.

Dekgeld ligt tussen de 300 en 500 euro voor een hengst die vaak niet eens in de sport heeft gelopen. En dan 2000 euro beuren voor een merrieveulen :wow:

denk dat je beetje op een roze wolk drijft haha..is echt niet allemaal vette winst.
we hebben nu voor het eerst een merrie veulen (eindelijk) die gaat echt niet weg !
het blijven vraagprijzen, en je moet het veulen er ook nog voor kwijt zien te raken.! :o

dat bedoel ik niet verkeerd !dat is gewoon zo .
Laatst bijgewerkt door eye4cobs op 05-02-10 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:31

nog steeds geen overtuigend argument.
Voor karakter betaal je geen 2500 euro.
Je weet van te voren dat de kans klein is dat je alle kosten eruit haalt. Dit jaar wordt mijn merrie (NMPRS) gedekt. 300 euro dekgeld, en dan de bijkomende kosten nog.
Als ik het geluk heb dat ik een leuk gekleurd merrieveulen krijg zal de prijs rond de 6/800 komen, krijg ik een effen hengst, tja, dan mag ik blij zijn als ik het dekgeld eruit haal.
Ik ben geen fokker, ik ben een liefhebber, en voor mij is fokken dus geen commerciele aangelegenheid.

Ik kan erin komen dat je meer betaald voor een tinkerveulen wat uit een "hoog" (lees: Z ofzo, hoger zijn er weinig) hengst komt. Ik kan me ook voorstellen dat je meer vangt voor een veulen wat zeer bijzonder getekend is. Maar het doorsnee aanbod zijn toch eenvoudige paardjes, niet bijzonder getekend, geen bijzondere afstamming, en dan toch 2500 vragen.
Nu zit er natuurlijk wel een verschil tussen vragen en vangen, maar dat terzijde.

Geld trouwens niet alleen voor veulens hoor, maar voor tinkers in het algemeen.

S_Bellymore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:49

kebie schreef:

En dan vergeet je hoeveel tinker eten.. Bij ons onbeperkt hooi. Brok dan wat minder.
Stallen moeten ook vaker gemest en weer opgestrooid, want een tinker legt wel een paar kilo per nacht.
Zijn allemaal kleine dingetjes.. En dan natuurlijk gewoon het onderhoud van de merries en hengst he (entingen, kappen, dierenarts)..

Hobbymatige fokkers willen met het fokken van veulens ook een beetje de kosten van hun hobby onderdrukken en natuurlijk omdat we het hartstikke leuk vinden om te fokken.
Het zijn gewoon heerlijke beesten in omgang en met rijden en ze worden steeds meer allround.
Daarbij is het dat mensen die hobbymatig fokken ook nog vaak het beste van het beste voor hun paarden hebben.
En net zon goede veulens kunnen fokken als de grote stoeterijen.
Dus voor een goed paard ook een goede prijs toch?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:52

ik denk dat we hoog en laag kunnne discusieren, maar de prijzen zijn duidelijkte zien op marktplaats en andere plekken.
Het is nou eenmaal zo dat de bedragen hoog liggen omdat er veelk vraag naar is. Een tinker verkoopt nou eenmaal vaak makkelijker dan een ander ras.
Het is op dit moment een ras dat populair is en daar zijn de prijzen naar. Denk dat je het een beetje als de merkkleding onder de paarden kan zien.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:54

Maar Giianna, waarom moet een tinker dan meer kosten dan een fjord of haflinger (als voorbeeld).
Voor een goed paard een goede prijs? Ik vind ze schreeuwend duur voor een recreatiepaard met matige afstamming (in de zin van aantal generaties).
Voor het geld van 1 tinker kan ik 2 of 3 haflingers kopen, met als enig verschil (in mijn ogen) dat ze niet bont zijn en geen sokken hebben. In onderhoudt kosten ze evenveel, dus daar zit het niet in

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:58

stef schreef:
Maar Giianna, waarom moet een tinker dan meer kosten dan een fjord of haflinger (als voorbeeld).
Voor een goed paard een goede prijs? Ik vind ze schreeuwend duur voor een recreatiepaard met matige afstamming (in de zin van aantal generaties).
Voor het geld van 1 tinker kan ik 2 of 3 haflingers kopen, met als enig verschil (in mijn ogen) dat ze niet bont zijn en geen sokken hebben. In onderhoudt kosten ze evenveel, dus daar zit het niet in
d

Ik wil geen ras afkraken, maar dit is mijn verklaring...
Een tinker van 140 daar kan een volwassen persoon op en dat staat nog leuk. Dus je kan een kleiner paardje voor de hele familie kopen. Een fjord of haflinger van 140 staat nou eenmaal niet zo mooi onder een flinke vent.
Hoewel ze qua karakter vaak erg bomvast zijn is het nou eenmaal een uiterlijk iets.
Denk dat er in de tinkers ook een grote keuze is in type en vermogen. Er zijn genoeg tinkers die zich bewezen hebben in de sport en dat telt natuurlijk ook mee.
Buiten al dat is natuurlijk zo een manendos een zeer aantrekkelijk ding.
Dus waarschijnlijk is het idd gewoon uiterlijk.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:59

Giianna schreef:
En dan vergeet je hoeveel tinker eten.. Bij ons onbeperkt hooi. Brok dan wat minder.
Stallen moeten ook vaker gemest en weer opgestrooid, want een tinker legt wel een paar kilo per nacht.
Zijn allemaal kleine dingetjes.. En dan natuurlijk gewoon het onderhoud van de merries en hengst he (entingen, kappen, dierenarts)..

Die tinker van jou eet vast niet meer dan mijn KWPNer ;)
Dikke luxe hoor, als je zeker weet dat je uit de kosten komt als je gaat fokken. Dat is bij een KWPNer echt niet zo. Dan moet je een hele aparte hebben met een fantastisch papier wil dat lukken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:00

lecytinker: Dat het een populair ras is kan ik op zich snappen, want ondanks dat ik ze zelf niet heb, vind ik ze (niet alle) wel leuk (maarja, ben dan ook gek op alles wat niet standaard vos/bruin/zwart is ;) ) Maar als ik dan eerlijk kijk als ik een tinker zou kopen: Ik kan er niet meer of minder mee dan met mijn haflinger, die ik destijds voor 2200 GULDEN heb gekocht. Denk dat als ik haar nu zou verkopen ik er zo'n 1750 voor zou krijgen. Is het dan enkel de vlekken en de sokken wat het verschil maakt?

Tinkers die zich bewezen hebben in de sport? Dat handje vol wat in het Z loopt? Zijn er van haflingers ook

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:09

ik bemoei mij over het algemeen niet graag met dit soort topics :o

Een paard is waard wat je ervoor over hebt.

Ik maak altijd graag de vergelijking met onze mopsen.
Wij hebben onze mopsen bij een goede, gewetensvolle fokker vandaan, uit waardige ouderdieren enz
We hebben 1400 euro per hond betaald.
In de "winkel" kan je een mops kopen voor pakweg 700 euro en dat zijn dan al de duurdere.
Het verschil is dat je voor 1400 euro weet wat je hebt, voor 700 euro heb je iets dat op een mops lijkt...met ook alle mogelijke problemen vandien.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je met een mops van bij een erkende fokker geen problemen kan gaan hebben ;)

Het is natuurlijk maar wat jij er zelf voor over hebt en wat jij zelf wilt.
Je kan echter niet verwachten voor een Lada te betalen en met een Mercedes te rijden :+

Je kan toch gaan gillen dat je voor 1400 euro per pup ook mopsen wil gaan fokken. En ik zeg ook niet dat je er als fokker voor die prijs niets aan over houd.
Maar de realiteit is toch altijd nog wat anders dan een basaal rekensommetje maken.
Ik weet dat ik geen mopsen zou willen/kunnen fokken, zelfs al kreeg ik 2000 euro per pup.

Als ik grofweg reken, kost ieder veulen dat ik fok, mij 1500 euro.
Dat is zónder het onderhoud van de merrie gerekend, die ik immers ook zou hebben als ik er niet mee zou fokken.
Dat is ook zónder extra problemen en dierenartskosten gerekend, enkel met basiskosten als veulenprik, hoefsmid en ontworming.
Dat mag dan veel lijken, ik fok nu eenmaal hoe IK fok en ik ben nu eenmaal niet van het niet bijvoeren enz. Uiteraard kan het goedkoper, maar dat is niets voor mij.

Je betaalt ook een stuk de devotie en toewijding van de fokker wanneer je een goed veulen koopt.
Wat niet wil zeggen dat ik vind dat je dat moet rekenen. Als ik alle werkuren er nog eens bij zou tellen, zouden mijn veulens van puur goud zijn :+
Je fokt uiteindelijk uit liefde voor het ras, uit plezier aan het fokken,...

Maar dat betekent niet dat je er weet ik hoeveel aan moet gaan toedragen. Ergens houdt het ook op.
Elke hobby kost natuurlijk geld, maar ik vind dat je bij het fokken evenwichtig moet uitkomen, zodat je extra kosten gedekt zijn.
Ik geef dus ook toe dat ik nooit of te nimmer bv haflingers of fjorden zou fokken, waarbij je aan elk veulen wat je fokt, toedraagt.
Anderzijds denk ik ook dat er soms verkeerd gefokt wordt. We hebben bv 2 kennissen die warmbloeden fokken. De ene met een doorsnee merrie, die er een hengst van 1000 euro dekgeld op zet en vervolgens zijn veulen aan de straatstenen niet kwijtraakt. En de andere met een merrie die zich bewezen heeft, die er ruim het 3voudige aan dekgeld tegenaan gooit en bij wie vervolgens de deur platgelopen wordt voor dat veulen.
Als ik in het geval van de eerste kennis was, zou ik niet fokken :n
Doorsnee paarden lopen er genoeg rond. Voor kwaliteit blijven er klanten, zelfs al is het crisis.

Ik begrijp overigens wel waarom haflingerfokkers en fjordenfokkers zo verontwaardigd vragen "wat is dan het verschil?"
Maar het is zo simpel: als er geen verschil was, dan hadden zij tinkers en wij haflingers.
Waarmee ik niet wil zeggen dat andere rassen minder zijn :n zeker niet!
Ik denk dat tinkers/irish cobs nog altijd net iets meer tot de verbeelding spreken, ze benaderen van haast alle rassen dat plaatje van "droompaardje" of "sprookjespaard" het meest. En ze zijn in de ogen van veel mensen toch meer "paard" waar men een fjord of haf toch meer als "pony" ziet.

ik vang straks wellicht wel weer bakken kritiek :+
weet alleen dat ik het niet zo slecht bedoel ;) is gewoon mijn mening en visie op fokken ;)

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:13

Denk niet dat het aan de vlekken ligt :n Zijn genoeg tinkers zonder vlekken :P De prijs ligt gewoon zo hoog omdat tinkers op dit moment populair zijn. Waarom? Ik heb geen idee, maar als je het ervoor over hebt een beetje meer te betalen, waarom niet? :D Als de vraag ernaar hoog is, passen de prijzen zich daarop aan.

Ben het wel met je eens frenia :j

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:13

Frenia je hebt mijn mening eigenlijk helemaal onderbouwt.

Ik heb eigenlijk niet uitgerekend hoeveelik kwijt ben aan het fokken. De wei veulenproef maken was denk ik de grootste koste post (hadden een grote ontsnap koninging)

Maar de prijsen die genoemd zijn zijn denk ik mooie gemiddelde

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:16

geen kritiek hoor, iig niet van mijn kant.
Ik voer dezelfde discussie nl regelmatig over een ander ras, en dan wordt ik niet begrepen ;)
Amerikaanse minipaarden gaan zo vanaf 3000, als je mazzel hebt, de meeste leuke beestjes zitten rond de 5/6000, en toppers tot oneindig.
Tja, dan krijg ik de vraag waarom zo'n paardje, waar je toch niks mee kan (in de ogen van "leken" ) zoveel op moet brengen. Maar hier heb ik dan weer een heel simpel antwoord op: Prijs van AMHA's wordt kunstmatig hoog gehouden. A: om het commercieel interessant te houden en B: Om het ras exclusief te houden. Als iedereen zomaar voor een paar centen een AMHA kan kopen, stort de markt compleet in.
Dat is voor mij een sluitend argument.
Maar de argumenten die hier gegeven worden van ja maar, het kost zo en zoveel om een veulen te fokken, die gaan gewoon niet op. Ik zou een tinkerveulen op dezelfde manier fokken als een haflinger veulen, en zou dus dezelfde kosten hebben.
Dan komen er argumenten dat tinkers zich hebben bewezen in de sport :? en dat ze gaan voor het karakter :? en tja, daar kan ik dus niks mee.