[TI] wat wel en wat niet vlechten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:10

kick1972 schreef:
Loesje heeft een aardige dikke bos manen en mooie volle staart en ik vlecht het nooit in mits de mussen dood van het dak vallen van de warmte... dan wil ik de manen nog wel eens invlechten maar liever niet.... Hoe minder ik ermee doe..... de mooier en voller het word

merk ik juist als ik gillians manen wel invlecht...

desillies

Re: wat wel en wat niet vlechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:33

ik heb de staarten van onze twee stinkers standaard in een vlecht zitten, Scott sch**t heel zijn staart vol als ik hem los laat hangen, nu doet ie dat ook wel maar borstel ik de buitenkant van de staart af, dat spaart een hoop haar!
Ik haal de staarten eens in de 4 weken los, behandel ze met CM en vlecht ze dan opnieuw in.

De manen heb ik meestal ook ingevlochten zitten, maar nu met de kou hangen ze lekker los, lijkt me warmer.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:37

Wat een vies paard heb jij zeg :P

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:41

ilse86 schreef:
Wat een vies paard heb jij zeg :P

Zeg dat wel :D
gelukkig heb ik heel goede shampoo ;) :D :+ (maar is het nu veel te koud om te wassen)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:42

Was je z'n staart met zilvershampoo? Doe ik wel vaak met de witte beentjes

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:43

Hier ook een groot fan Cowboy Magic. :j

Equishine vind ik helemaal niks. Heb het wel een periode gebruikt voordat ik overstapte op Cowboy Magic. Maar sindsdien wil ik niks anders meer.

Wat ook wel goed werkt is de antiklit gel van Epplejeck. Zelfde idee als Cowboy Magic en werkt ook goed. Iets goedkoper in aanschaf maar gaat wel wat minder lang mee.

Vlechten doe ik meer wanneer ik zin heb. In ieder geval altijd als ik ga rijden. Soms laat ik het een hele periode gewoon los hangen, en dan heb ik weer een periode wanneer ik steeds invlecht. Hoe lang de vlechten blijven zitten is ook verschillend, zo zitten een maand, en zo 1,5 week voordat ik ze eruit haal.
Voorpluk heb ik nu voor het eerst in 1,5 jaar een vlecht in maar dat straks gewoon weer lekker los. Voorpluk invlechten heeft ook weinig nut want ondanks wel lange voorpluk is die niet lang genoeg dat ze op hem kan eten. En los staat veel mooier.

Staart vlecht ik eigenlijk nooit in en m'n tinkie heeft nog steeds een hele mooie dikke staart. Ik kam de staart ook eigenlijk weinig. Is nu denk 2 maanden geleden ofzo dat ik die staart voor het laatst uitgekamd heb. :+ Zowiezo staart niet te lang laten worden dat ze erop kunnen gaan staan.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:06

ilse86 schreef:
Was je z'n staart met zilvershampoo? Doe ik wel vaak met de witte beentjes

Ja :j ik was met shine in yellow out, dat is een blauwe shampoo speciaal voor paarden die o.a de vetlaag niet aantast, volledig plantaardig is en 100% milieuvriendelijk :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:54

zilver shampoo????
deed ik vroeger ook altijd met gil zijn voetjes...
nu gebruik ik maar groene zeep...
werk voor 100% beter...
en is nog goedkoper ook!!!!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:54

vind zelf zo'n spuitbus van canter ook wel makkelijk. is idd ook blauw spul.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 01:05

Ik vlecht manen en voorpluk en 't groeit aardig. Staart vlecht ik niet, maar Tirzah is ook een viespeuk dus dat is misschien helemaal geen slecht idee.
Verder ben ik ook helemaal gek op Cowboy Magic, ik doe er alleen niet zo lang mee omdat bij mij de halve stal het komt lenen :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:48

Voorpluk zou ik nooit invlechten. Het is toch een natuurlijk vliegenmasker en beschermt ook tegen rondvliegend stof etc.

Staart invlechten omdat hij anders vies wordt.. kan ik ze ook wel dag en nacht onder een dekentje op stal zetten, worden ze ook niet vies. Mijn Tinkers zijn vooral paard, en als zij een vies paard met een vieze staart willen zijn.. dan mogen ze dat lekker :))

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:42

Manen vlechten doe ik alleen in de zomer als het erg warm is.
Voorpluk vlecht ik, natuurlijk vliegenmasker.
Staart alleen als ik hem gewassen heb, en echt de volgende dag wit moet zijn en blijven.

heb nu de staart en manen van Ziggy al maanden niet gevlochten, en merk dat ze veel dikker zijn geworden.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:07

De manen heb ik altijd in de vlecht, de voorpluk alleen met springen (mag van mijn stalbaas niet zonder vlecht springen: "pff" zegt ie dan, "dan kun je net zo goed 1 been opbinden en met 3 benen gaan springen, hij kan zo nooit goed afstanden inschatten" :D moet eerlijk zeggen dat ze wel fijner springt nu, maar of het daarmee te maken heeft, geen idee...). De staart heb ik alleen gevlochten als ie net gewassen is en we met de trailer weg gaan of als we 2 dagen na elkaar wedstrijd hebben (dan hoef ik die staart niet 2 keer te wassen).

Voor het ontklitten gebruik ik de spray van pardoes aurora, superfijn spul echt en doordat je het niet in je handen hebt kun je gewoon rijden nadat je de staart/manen ontklit hebt...

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:36

Ik heb de ervaring dat als je vlecht nadat je equishine hebt gebruikt de haren afbreken! Kijk uit daarmee, dat heeft me bij mijn paard hele bossen haar gekost. Daarom doe ik nu de manen met cowboy magic.
En gebruik ik wel equishine voor de staart omdat ik die nooit vlecht. Die borstel ik gewoon elke dag uit. En ik vind het met vies worden erg meevallen. Alleen toen hij een keer diarree had was dat wel een probleem en toen heb ik de bovenste haren zeg maar ingevlochten.

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:37

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:07

Berdien schreef:
Voorpluk zou ik nooit invlechten. Het is toch een natuurlijk vliegenmasker en beschermt ook tegen rondvliegend stof etc.

Staart invlechten omdat hij anders vies wordt.. kan ik ze ook wel dag en nacht onder een dekentje op stal zetten, worden ze ook niet vies. Mijn Tinkers zijn vooral paard, en als zij een vies paard met een vieze staart willen zijn.. dan mogen ze dat lekker :))

Mijn tinkers zijn ook lekker paard, ja ik voel me aangesproken :D, maar aangezien Scott heel vaak aan de diaree is en daarbij een enorme staart heeft die hij bijna niet optilt vlecht ik hem dus in zodat ik de poep eraf kan vegen ipv hem te pijnigen door alle klonten uit zijn staart te moeten wrotten.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:07

De manen heb ik meestal in losse vlechten hangen maar met deze kou laat ik alles los (lekker warm ;) ). De staart vlecht ik meestal aan de bovenkant een stukje in. Dit omdat Crosby zijn staart nogal aanknijpt en er dan haren helemaal achter de staartwortel langs in een klit gaan zitten. Met een stukje invlechten voorkom ik dit.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:22

Berdien schreef:

Tom zijn voorpluk vlecht ik wel, en wel om de reden dat hij gek wordt als ik hem niet vlecht, maar die heeft dan ook een enorme bos en wordt kriegelig als dat voor zijn ogen hangt...
manen hangen nu los nu er een stuk af is en staart zit wel in vlecht, gewoon lekker handig en blijft langer schoon.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:25

Ik ben gewoon te lui om elke week de staart te borstelen :o En als ik hem maandenlang laat hangen zonder te borstelen dan komen er dreadlocks in, en samen met de modder die er dan doorheen wordt gedraaid en de mestvegen aan de achterkant van de staart, krijg ik die uiteindelijk moeilijk uitgeborsteld zonder er veel haren uit te trekken..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:39

Ik heb de staart van Maddox sinds haar geboorte werkelijk waar nog nooit uitgeborsteld, en ze is nu al 7 :+ Dat is zo'n dik ding en hij is toch zwart. Maar ik heb anderen het weleens zien proberen :P

Staarten vlecht ik nooit in. Ken enge verhalen over staarten die in 1 dikke vlecht zaten en waar daarna een paard op ging staan, of vast bleef zitten ergens en dat trek je zo de staartwortel aan gruzielementen. (ja ik lees HP hahaha)
Behalve als ze gaan bevallen, dan vlecht ik meestal wel in zodat ik beter kan zien wat er gebeurd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:46

Dat scheelt wel, als ie zwart is :D

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:21

Hier vlecht ik alleen de manen. Soms doe ik ze nog wel eens een weekje los of zo maar het meerendeel zitten ze in vlechten. Haar manen zijn veel langer en dikker geworden sinds ik vlecht. Vooral niet teveel kammen en uithalen en idd ik gebruik ook CM.
Als ze loshingen ging ik toch de klitten er weer uithalen en ook al deed ik dat heel voorzichtig dan zat ik toch regelmatig aan de manen en dan werd het stiekum steeds dunner... Met vlechten blijf ik er veel makkelijker een paar weken vanaf :o
Je moet wel geen vlechtenmonster in de wei hebben >;) :=

Voorpluk heeft Say een hekel aan en is idd ook natuurlijke vliegenmasker :) Staart is vliegenzwieper en ook donkergekleurd dus ook geen reden om te vlechten.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:03

hier ook een cowboy magic verlaafde en vlechtende gek :P , en ze zijn nog best wel een beetje paard hoor ;)

ik vlecht de staarten voor de stront en al dat zaagsel wat erin kleeft, puur gemakzucht dus, manen vlecht ik omdat het een klitboel word en met rijden het steeds in de knoop met mn handen of onder mn benen zit.

spocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:58

de manen zitten bij mijn tinker altijd in een vlecht
als de vlecht er echt niet meer uit ziet maak ik het los dan cowboy magic erin ff een kam erdoor heen voor de dode en losse haren en dan meteen weer in een vlecht.
staart is altijd los behalve de dag voor de wedstrijd dan was ik het , een vlecht erin en opbinden.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:12

Hier nog een CM verslaafde.....
Ik kam elke dag zijn staart uit en hij heeft nog steeds net zo'n dikke staart als sinds ik hem heb (>1,5 jaar geleden). Met CM ben je er na 2 slagen doorheen en dan even met de manenkam en hij is weer helemaal los en vol. En iedereen op stal is ontzettend jaloers op de staart en vraagt hoe ik hem zo krijg en vooral zo hou.. ;) nou CM!!!

Staart vlecht ik alleen na het wassen, manen zitten 95% van de tijd in verschillende soorten vlechten, dan weer lose vlechten en dan weer een hengstenvlecht etc. Voorpluk vlecht ik nog niet omdat hij nog niet zo vol is.