[TI] overstap van warmbloed naar tinker ? wie nog meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:04

onley schreef:
ja ik vind het zelf erg moeilijk
ik merk iedere x dat ik aarzelend opstap en hem steeds minder vertrouw en ik het steeds minder leuk vind met hem.

er zijn ook veel dingen gebeurd door de jaren heen en we hebben natuurlijk een heel verleden.
ik heb een fijn correct paard wat erg fijn en licht in de hand is,
maar van mij niks accepteert onder het zadel.
Hij werkt wel voor me, maar net niet overtuigend genoeg, ik weet niet hoe ik het moet beschrijven.

Ik had de ambitie om met hem te starten maar ik ervaar zelf met 3 kinderen en een man die ploegen draait is het toch wel erg moeilijk om wekelijks te kunnen wedstrijd rijden

daarbij wil ik ook in het naajaar na buiten kunnen gaan zonder dat ik ergens in een berm beland omdat meneer het op de sokken heeft en graag naar huis wilt

Als ik deze post zo lees is er duidelijk geen rij-klik met het paard en zie ik veel tegenzin om te rijden, ook in verband met veranderde ambities. Ik denk dat het tijd is voor deze kanjer een andere baas te zoeken die 'm wel ten volle waardeert. Of ts in plaats daarvan die beoogde tinker "moet" kopen is de vraag: als ts denkt met dat beestje wel de beruchte klik te hebben, dan wel. Zo niet, lekker verder zoeken naar het paard waarmee het wel klikt. Het ras is niet zo van belang, het karakter wel.

onley

Re: overstap van warmbloed naar tinker ? wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 10:10

dankje voor je fijne reactie
je snapt hem helemaal

of de klik er is met die merrie moet ik uiteraard eerst gaan ervaren door erheen te gaan kijken
en me niet blind te staren op een zomer foto
waarbij alle paarden eigenlijk wel erg mooi zijn

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:12

ik reed jarenlang op warmbloeden
mijn toenmalige paard was een kwpn,nhiet ging alles behalve goed met ons kwa rijden en van klik was er geen sprake (helaas)
ik heb toen rondgekeken en mijn oog viel op de tinker
heb twist ruim 2 jaar met veel plezier gehad !!
en kon alles met hem (helaas wou die niet de trailer op al a minute maar wanneer die daar zelf zin in had stapte die er soms na 5 min tot soms na 2 uur op)
op een gegeven moment kwam ik voor mijn gevoel niet verder..
en heb toen de beslissing genomen hem te verkopen
hij heeft nu een super baasje die heerlijk met hem in de bos rijd en waar die niet de kar meer op hoeft, en het klikt helemaal met hun 2

ik zelf heb een kwpn weer gekocht !
en ben helemaal gelukkig met hem!!
deze klik die ik weer heb met een paard was lang geleden
suc6 met je keuze
overigens wel een leuk paard..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 10:29

is toch wel intresant om zo al die ervaringen te lezen..
ik heb ook precies hetzelfde als jij met je eerste paard

alles gaat super in de omgang het liefste paard van stal
maar onder het zadal kom ik er niet mee weg
alsof die te hoog gegrepen is of zo
hij geeft me echt het gevoel niet voor me te willen werken.
En zeker zijn er ook wel fijne momenten, maar meer negatieve dan fijne
En een ander rijd er zo op weg :?

vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:36

Ik heb vroeger ook kwpn gereden,.fries fjord,..
Na jaren van niet rijden op een tinker keer voor de lol,..
Ik was verkocht,..

Heb nu 6 tinkers, 4 merrie's
1 hengst en 1 kruising ruin.
En heb er geen dag spijt van gehad.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:40

Ik heb je profiel bekeken, maar ik moet zeggen dat ik je schimmeltje ook wel een errug leuk paard vind hoor. Bedenk goed wat je doet, want je weet wat je hebt maar je weet nooit wat je krijgt.... Ik heb zelf een KWPN-er, maar ben voordat ik hem had al besmet geworden met het tinker-virus, en als ik dan weer zo'n mooie zie, zoals die waar jij voor gevallen bent, dan begint het toch altijd weer een beetje te kriebelen. Maar mijn paardje wordt dit jaar vijftien. Hij mag hier blijven tot aan zijn dood en dan zien we verder. dan komt er waarschijnlijk wel een tinker.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:55

Als het niet meer gaat met je huidige paard en de Tinker spreekt je, om wat voor reden dan ook, aan, dan zou ik gewoon eens gaan proberen :j Heb je al eerder met Tinkers gewerkt, gereden en omgegaan?

Ik heb altijd al meer met koudbloeden gehad, wel altijd warmbloeden gereden op de manege. Daarna (nou 7.5 jaar geleden) kwam mijn eerste Tinker.

Overigens, is de merrie die je op het oog hebt 100% Tinker? Ik vind haar erg iel overkomen voor een Tinker, zelfs voor een luxe type. Vooral qua beenwerk en sokken, maar ook de gehele romp en hals. Mooi diertje hoor, daar niet van! :)

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:00

Ik sluit me aan bij wat iedereen hier zegt, gewoon gaan kijken en zien of het klikt. Ik las dat je 3 kinderen hebt? Het voordeel aan een Tinker vind ik dat je ze makkelijker in het land (want ze willen wel graag buiten) kan laten staan als je eens wat minder tijd hebt. Ze blijven daar veel rustiger onder.
Ik heb zelf ook een luxe Tinker, maar ook daar gezooi mee hoor (maar ik ben nog niet een hele ervaren ruiter). Op mijn merrie zit nogal een kop en dus probeert ze elke keer weer van iets nieuws bang te zijn. Hoewel dat ook kan liggen aan het feit dat ze niet gewend is om alleen buiten te rijden.

Snap wel dat je het moeilijk vind om je huidige paard te verkopen, maar als die nu bij iemand anders veel beter uit de verf komt is het voor hem/haar ook veel fijner, toch?

Succes in elk geval, ben benieuwd hoe dit verder gaat.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:01

ik heb vroeger vanalles gereden maar voornamelijk KWPN'ers.
Op een gegeven moment ben ik ook besmet geraakt met het tinkervirus en heb afgelopen week een tinkerveulen gekocht.
Ik had ook een welschXarabier pony, dus ook met veel bloed. En die kan ik niet wegdoen (vanwege de klik en zo) Dus heb er nu twee.
Misschien is het voor jouw een optie op die merrie (of een ander paard) een maand op proef te nemen?
Dan weet je toch al beter wat je gaat krijgen en hoef je je eigen paard nog niet meteen te verkopen.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:02

Citaat:
Overigens, is de merrie die je op het oog hebt 100% Tinker? Ik vind haar erg iel overkomen voor een Tinker, zelfs voor een luxe type. Vooral qua beenwerk en sokken, maar ook de gehele romp en hals. Mooi diertje hoor, daar niet van!

ze is twee en een half...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 11:08

ik heb altijd al een zwak gehad voor de lompere dieren zoals fjord en tinker sommige haflingers ook wel

ik heb wel al eens een tinker gereden ja en ermee gewerkt dat beviel erg goed.
de merrie is wat ik op het oog heb ik van de bonte hoeve en 100% tinker op de site van de bonte hoeve kun je haar ook als veulen zien.

Ik weet indd wat ik nu heb, maar wat heb ik eraan als de klik onder het rijden er niet is ??
het moet leuk blijven en dat is het overigens niet.

Er is een tijd geweest dat ik wekelijks iedere dag trainde met hem en wekelijks 2 x op les ging dat ging overigens prima toen enkel dat uitrijden blijft een hikpunt en nu ben ik wel op een punt dat ik mijn ambitie verloren heb om hem intensief te starten omdat ik dat niet red met 3 kinderen in het weekend.

en gezien hij behoorlijk de potentie heeft om toch verder in die sport te komen vind ik het zonde om hem zo te laten staan.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 11:10

saswes schreef:
Citaat:
Overigens, is de merrie die je op het oog hebt 100% Tinker? Ik vind haar erg iel overkomen voor een Tinker, zelfs voor een luxe type. Vooral qua beenwerk en sokken, maar ook de gehele romp en hals. Mooi diertje hoor, daar niet van!

ze is twee en een half...

ze is indd 2,5 jaar en nog niet uitgezwaard

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:12

Leeftijd zegt mij niet zoveel, ik heb zelf een 2.5 jarige Tinker en die is geloof ik vier keer zo breed ;)

Ik had de advertentie nog niet gezien, maar als vader en moeder beide Tinker zijn dan zal ze wel een hele luxe variant zijn :j

Als je weet waar je voor gaat en het verschijnsel Tinker dus kent, dan zou ik gewoon eens vrijblijvend gaan kijken :j Je komt in ieder geval over alsof je er goed over na hebt gedacht :j

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:14

Je weet van dit nieuwe paard ook niet of de klik onder het rijden er is. Ze is 2.5. Dat zul je ook af moeten wachten. Als je dat risico wilt nemen moet je het doen maar kun je dan niet beter een paard kopen wat al zadel- en verkeersmak is? Natuurlijk is het over het algemeen zo dat een tinker wat relaxter is dan een KWPN, maar dat niet altijd zo. Ik ken ook verhalen van tinkers (meerdere) die omkeerden en in rengalop naar huis terug gingen ruiters op het asfalt achterlatend.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 11:14

Berdien schreef:
Leeftijd zegt mij niet zoveel, ik heb zelf een 2.5 jarige Tinker en die is geloof ik vier keer zo breed ;)

Ik had de advertentie nog niet gezien, maar als vader en moeder beide Tinker zijn dan zal ze wel een hele luxe variant zijn :j

Als je weet waar je voor gaat en het verschijnsel Tinker dus kent, dan zou ik gewoon eens vrijblijvend gaan kijken :j Je komt in ieder geval over alsof je er goed over na hebt gedacht :j

ik loop al zeker 2 jaar met dit probleem dus het is echt geen opwelling of zo

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 11:17

saswes schreef:
Je weet van dit nieuwe paard ook niet of de klik onder het rijden er is. Ze is 2.5. Dat zul je ook af moeten wachten. Als je dat risico wilt nemen moet je het doen maar kun je dan niet beter een paard kopen wat al zadel- en verkeersmak is? Natuurlijk is het over het algemeen zo dat een tinker wat relaxter is dan een KWPN, maar dat niet altijd zo. Ik ken ook verhalen van tinkers (meerdere) die omkeerden en in rengalop naar huis terug gingen ruiters op het asfalt achterlatend.

mijn ruin heb ik ook gekocht zonder er ooit op te hebben gezeten
en hem maar 1 x te hebben gezien. hij was ook 2,5 dus..
dat is dan een gok die ik maar moet nemen mocht er ook echt een klik zijn.

mijn paard draait zich tijdens het uitrijden ook om en wil hem dan ook peren
overigens is die niet zo kwaadschiks dat die gaat bokken of dergelijke.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:20

Als je dat risico wilt nemen dan zou ik er voor gaan. Volgens mij heb jij je beslissing al gemaakt. Dat je met de schimmel niet verder moet gaan op deze manier staat buiten kijf. Voor de kinderen is een tinker waarschijnlijk ook veel leuker. Ik wens je heel veel succes verder, ook met de verkoop van je paard.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:43

Op z'n Maya's :
Tinkers zijn soms net paarden hoor.....
:')

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:01

Ik heb niet mijn warmbloed verkocht, ik heb wel tot voor een jaar of 3 terug alleen warmbloeden gereden. Ik ben op een gegeven moment een Tink gaan verzorgen en ik heb er nu zelf eentje. Een twenter, die ik van de zomer op wil gaan pakken.

Maar het is er wel eentje waarvan de ouders presteren of iig de potentie hebben te presteren. Ik wil haar ook echt uit gaan brengen nl... Hoeft niet op hoog niveau te zijn, maar ik wil er wel een leuk springparcoursje mee weg kunnen zetten. En klopt, dat de ouders het leuk doen/kunnen is geen garantie, maar dat is een risico dat ik bewust genomen heb. Ik wilde voor ik haar kocht als 5 maanden oud frummeltje nl een KWPN'er die ik uit kon gaan brengen in de sport... Nou ben ik gek genoeg met dat beest om d'r niet weg te doen als het echt niet zou werken, moet er niet aan denken...

Bottomline: ik heb in feite wel die overstap gemaakt, maar wel een redelijk luxe model. Geen kleine, zware Tinker. :)

Voor wat betreft leeftijd: Ellie is ook pas laat begonnen met behang kweken en zo. Echt zwaar komt ze ook niet over en het behang is nog steeds niet veel bijzonders. Veel Tinkers zijn laatbloeiers... :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 16:14

Mijn da was er net om te enten en die zou zijn oren open houden voor eventuele mensen voor mijn paard.

Ook zei hij al dat het bloed wat hij meedraagt allemaal geen makkelijke paarden zijn en erg gevoelig zijn voor stemmingswisselingen, echter als je deze goed aan het werk zet heb je er een wereldpaard aan :)

zo is mijn ervaring met hem dus ook
stevig in je schoenen staan met hem.

maar ik probeer dit weekend nog te gaan kijken bij die merrie..
ik ben benieuwd

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:30

hoop voor je dat het weer meevalt en veel plezier met bekijken!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 21:50

furyke schreef:
hoop voor je dat het weer meevalt en veel plezier met bekijken!

ja dat weer
zucht ik hoop ook dat het meevalt hier
in onze regio verwachten ze dat het zaterdag flink gaat sneeuwen
het is een zo een 1 uur en 15 min rijden

ik heb een vrij stevige goeie zware auto (audi quattro)
dus hopelijk hebben we morgen nog geluk :Y)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:57

jullie menen dit toch niet serieus

of wel

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 22:11

stoffel schreef:
jullie menen dit toch niet serieus

of wel

wat?

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:55

Hier nog eentje die de kwpners vaarwel heeft gezegd en nu een kudde van 8 tinkers heeft lopen.
Heerlijk, het is zo anders.. Maar zo heb ik er ook een enkele lopen waar ik met rijden echt geen klik mee heb, maakt me niet uit, wij hebben ze voor de fokkerij. ben wel iemand die wilt blijven "gymen"met mijn paard, en daar zijn e niet allemaal even geschikt voor
we hebben hier bv een ruintje lopen, daar moet je mee lange teugel bosritjes maken, een bak vind die geen bal aan.

succes met je keuze