[TI] gedrag van de drachtige tinkers van 2010

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:04

Die van mij zijn eigenlijk nooit sjaggo ,maar hier zijn de laatste jaren dan ook alleen merrieveulens geboren ,mischien is dat het :D
Het veulen van Zoe" is wel erg bewegelijk ,die van vorig jaar heb ik niet 1 keer gevoelt ,dus mischien toch een hengstje ?
Zolang de merrie een vlotte geboorte heeft en het veulen gezond is ben ik blij ,hengst of merrie maakt niet uit :j

Whis_Serada

Re: gedrag van de drachtige tinkers van 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:06

Whis was en bleef zich zelf eigenlijk in haar dracht, niet sjaggo maar ok niet knuffeliger.
En het werd een merrie

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:27

deel aricia's mening, maakt me echt geen za.k uit wat het word, vlotte geboorte, gezond veulen, wat ook gezond blijft en ik ben echt heeeeel happy dan.

Qannick heeft wel een springtink in dr buik hoor, heeft zo nu en dan ook echt last van dat drukke gedoe in dr buik, staat ze helemaal gestrekt met dr oren in dr nek, buik een partij rommelen, vind dr dan echt een beetje sjielugh

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:10

Tinkermuts schreef:
Qannick heeft wel een springtink in dr buik hoor, heeft zo nu en dan ook echt last van dat drukke gedoe in dr buik, staat ze helemaal gestrekt met dr oren in dr nek, buik een partij rommelen, vind dr dan echt een beetje sjielugh

Dat ligt zeker aan die lompe witte vader van dat veulen hier ligt het nl ook niet bepaald stil. ;) :D :D

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 12:39

Kan het ook echt zielig vinden voor moeders hoor, het zijn wel 4 benen die spartelen

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 12:57

Geven jullie de drachtige mutsen ook al merriebrok????

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:01

Ja, een drachtige merrie krijgt bij mij vanaf 8 maand dracht minimaal een kilo merriebrok per dag.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:08

Hier wel geprobeert maar Whis had gelijk last van mok tot bloedens toe aan drie benen.
Dus heeft ze bij mij op twee kilo nature's best gestaan

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 13:10

en daarmee geen last meer gehad??? gelukkig maar dat er zoveel aanbod is in verschillende voedings

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:13

Nou kijk ik weet dat Whis mok heeft van binnen uit
Dus door de eiwitten en de suikers.
Heb het gebrobeert op te bouwen toen met een kwartje per keer aan merriebrok.
En ze stond binnen drie dagen met drie benen volmok tot bloedens toe.
Op de Nature's best heeft ze het best gedaan , met onbeperkt voordroog erbij.

Kan je merrie er wel tegen zou ik het ook zeker geven die merriebrok

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:40

hihi mirjam, kan me niet voorstellen dat het bij pa vandaan komt, die is soms zelfs te lui om te ademen whahaaa

Qannick krijgt pas vanaf volg maand merriebrok, dan zit ze op ruim 8 maanden, gaf altijd die van pavo maar ben sinds kort op subli voer overgestapt wat erg goed bevalt en ze heel smakelijk vinden, ik ga dus ook de merriebroek van subli geven.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 14:30

Loesje krijgt ook van Subli. Ze kreeg voorheen kruidenmusli van Subli en dat beviel me goed dus vandaar dat ik de merriebrok ook van Subli heb. Ze krijgt nu een liter per dag naast het ruwvoer.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:10

Tinkermuts schreef:
hihi mirjam, kan me niet voorstellen dat het bij pa vandaan komt, die is soms zelfs te lui om te ademen whahaaa

:')

Bonny krijgt nu Vitalic van Besterly omdat ze niet zo in haar hum was en ik dacht dat ze misschien wat te kort kwam.
Hier overheen krijgt ze elke dag een schepje ViPact http://www.carbo-holland.nl/1791plinag/pdf/paardenfolder.pdf
En om de dag wat knoflook.
Staks ga ik wat brok betrefd over op de reprodic van besterly

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:27

Wellicht een hele domme vraag maar waarom geven jullie je merrie merriebrokken? :o
Heb best al heel wat veulens gehad maar nog nooit merriebrok gegeven! Merrie en veulen(s) altijd prima in conditie geweest.
Ruby krijgt het nu ook (nog??) niet, ze zit nu op bijna 7 maanden dracht.
Ze krijgt een hele volle schep lucerne, 1/4 kruidenmuesli met daar overheen een scheut lijnzaadolie, dat 1 keer per dag. Verder natuurlijk onbeperkt hooi en 24/7 buiten.
Diva krijgt dit ook en ik moet zeggen dat beide dames het hier prima opdoen.
Vraag me dus ook af waarom ik die merriebrok 'moet' gaan geven.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 15:30

Ik vind dat niemand iets "moet" en er zijn meerdere mogelijkheden die mischien even gezond zijn! Ik geef merriebrok omdat ik denk dat het goed voor haar is en voor het veulen maar ik ben ervan overtuigt dat meerdere mogelijkheden kwa voeding goed zijn! Ik denk dat mijn sacho-stinkie meerdere mogelijkheden net zo lekker vind want die lust aardig wat

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:38

DIVA2
Ik denk dat het heel erg van je merrie afhang wat ze nodig heeft.
Bij mij krijgt ze normaal niets dus ook geen muesli of luzerne oid alleen hooi, gras, kuil.
Ze krijgt brok omdat ik denk dat het goed is voor haar of ze het echt nodig heeft is punt 2.
Ik heb nog een merrie niet gedekt omdat de veearts dit niet verstandig achtte omdat ze door haar veulen in slechte conditie was lees graat en graat mager, ze kreeg bij de vorige eigenaar en bij mij flink brok bijgevoerd, maar nog viel het niet mee om haar wat aan te laten komen.
Nu haar veulen weg is zie je haar opknappen en aankomen het vergde zo ontzettend veel van haar.

Maar mijn vraag aan jou waarom krijgt ze bij jou luzerne en kruidenmuesli?

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:39

Daarom staat 'moet' dus ook tussen '' ;) .
Als beide paarden(en dan metname Ruby) het deze winter zo goed blijven doen op het voer wat ze nu krijgen dan denk ik dat ik er ook helemaal niets aan ga veranderen.
Wil evengoed niet iets laten wat toch heel goed voor Ruby blijkt te zijn, haar geen kansen ontnemen om zich goed te voelen omdat ik mezelf ergens niet in wil verdiepen.
Snap je wat ik bedoel??
Maar vooralsnog doet ze het prima!!! Gelukkig.
Durf het niet met 100% zekerheid te zeggen maar ik denk vandaag het veulen heb zien bewegen!!!
Laatst bijgewerkt door DIVA2 op 27-12-09 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:41

DIVA2 Maar waarom voer jij je paarden Luzerne en muesli?

NB Ik denk trouwens dat ik me anders moet formuleren.
Voer jij je paarden omdat je gezien/ervaren heb dat ze het slechter doen als ze het niet krijgen of voer je ze omdat je denk dat het beter is voor ze?

Puur interesse hoor.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:51

mnkortleve schreef:
Maar mijn vraag aan jou waarom krijgt ze bij jou luzerne en kruidenmuesli?

Das een goeie :D .
Als ik heel eerlijk ben dan doe ik dit ook een beetje voor mezelf :o .
Denk dat het misschien wel weg gelaten kan worden en dat beide het ook goed doen op onbeperkt hooi.
Lucerne krijgen ze dit jaar pas voor de eerste keer, ben ik mee begonnen toen ze nog geen hooi kregen maar de fut wel uit het gras ging. Heb mezelf toen laten vertellen dat er in lucerne toch best veel voedingstoffen zitten maar minder als ik biks.(ben helemaal niet thuis in alle soorten en merken van alle voedingssoorten :o )
En die muesli, dat stelt eigenlijk weinig voor, nog geen 1/4 krijgen ze hiervan.
Vorig jaar kregen ze aanzienlijk meer!! Toen voerde ik basisbrok en muesli, ook in grotere hoeveelheden.
Maar eigenlijk rollen ze nu, op dit beetje, net zo de winter door als vorig jaar>GOED!! Wat voor mij al een bewijs is dat het ook met minder kan.
Twee winters geleden ben ik begonnen met het voeren van muesli, volgens mij is dat toen ook in overleg gegaan met de veearts.
Diva ging toen slecht de winter in(enorm hardnekkige worminfectie), ben toen begonnen met maismeel(op aanraden van) en de muesli is daar bij gekomen. Maar hoe dat toen precies gegaan is, kan ik je eerlijk gezegd niet zeggen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:05

Als jij denk dat ze het daar beter op doet moet je het gewoon geven dat doe ik ook met die koolstof die ik voer. :D
De veearts adviseerde me iets anders te geven omdat ze in een dipje zat, maar dat vond ik zo achterlijk duur dat ik dacht ik probeer het eerst met brok ze krijgt 2 keer 250 gram, straks met de merrie brok ga ik iets meer geven en waarom een merrie brok omdat onze veearts dit toch ook adviseerd.
Je merrie heeft het misschien niet nodig, maar het is wel goed voor het veulen wat er in zit zegt hij.
Wij hebben hier grote balen luzerne staan voor de koeien, maar ik geeft het eigenlijk nooit aan de paarden.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 16:07

Ik heb ook begrepen dat er in merriebrok stoffen zitten die de veulens nodig hebben

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:17

mnkortleve schreef:
Wij hebben hier grote balen luzerne staan voor de koeien, maar ik geeft het eigenlijk nooit aan de paarden.

Bij mij vinden ze het heerlijk!!

De voerleverancier zei hier dat ik al met 6 maanden dracht over moest stappen op merriebrok.
Zoals ik al zei, bij mijn vorige paarden nooit gedaan maar ja, toen wist ik ook niet hoe die knol nou toch iedere keer weer aan die mok kwam.
Nu weet ik dit (waarschijnlijk)wel. Wist ik veel dat dit door het voer zou kunnen komen. Als ik toen wist wat ik nu weet, tja dan had ik het wel anders gedaan.
Vandaar dus ook mijn vraag over die merriebrok, omdat ik dit nooit heb gegeven wil natuurlijk niet zeggen dat ik het toen goed heb gedaan.
Uiteindelijk wil je toch doen wat goed is voor merrie maar óók voor het veulen :+

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:23

Bij Luzerne denk ik ook gelijk aan veel eiwitten en dan ook gelijk aan mok, maar misschien heb ik het mis.

Ik vind 6 maanden wel heel vroeg ik zou het eerder met 8,5 a 9 maanden doen, maar goed dat is mijn mening.
Natuurlijk wil je doen wat goed is voor je merrie en veulen en je kan ook niet alles weten daarom is het fijn als andere mensen hun ervaringen en meningen delen en dan kun je daar uit halen wat je er zelf van denk of wat je aanspreek. *D

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:30

Lang leve Bokt :D
Nu weer even on-topic....
Er vanuitgaand dat de theorie waar is, wat betreft gedrag merrie/geslacht veulen(waar ik overigens helemaal NIET in geloof maar nu, omdat dit mij beter uitkomt, wel WIL, geloven ;) ), mogen wij rekening houden met een merrieveulen!!
Ruby is namelijk veel rustiger, naar mij toe maar ook naar Diva toe.
Zo af en toe komt haat ware aard nog wel even naar boven maar over het algemeen is ze echt een stuk rustiger. HEERLIJK!!
*gaat nu een hengst voor volgende keer opzoeken* (nee hoor, eerst maar zien hoe dit afloopt)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:35

_O- _O-

on-topic.... merrie hengst ik ben de weg kwijt geloof ik. :')