[TI] Is krachtvoer bij recreatietinkers noodzakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:25

Citaat:
Is wel een andere he, Pavo Podo 3.

Ik bedoelde dat het merk pavo hier verkrijgbaar is, want dat gebruik ik voor mijn andere paard ook.

Citaat:
maar na het rijden geef ik haar een halve pavo summerfitkoek

Daar gaat Flint vreselijk van jeuken van de koeken ook van de pavo liga.

Citaat:
nicolette gaat er ook vanuit dat eczeem wordt veroorzaakt door voeding.

Het kan bijna niet met ZE te maken hebben, het heeft al een aantal nachten flink gevroren, de vliegen zijn er echt niet meer. Verder staat hij all anderhalve maand zonder te deken en hij schuurt niet. Hij heeft een 10 a 15 cmvan zijn manenkam weg geschuurd, van de ene op de andere dag. Daarna is hij er ook weer mee gestopt. En dat alles de dag na het voeren van muesli (dat krijgt hij nooit).
Ik heb ook al aan verveling zitten te denken, maar dan zou hij toch door schuren lijkt me.

Anoniem

Re: Is krachtvoer bij recreatietinkers noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:27

Ik heb Marstall enkele dagen geleden gemaild, maar nog geen reactie.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:33

Als jij de verzendkosten betaalt wil ik je best wat force opsturen, kilootje of 5 ofzo. Kun je het een maand proberen!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:42

Mindim schreef:
Citaat:
nicolette gaat er ook vanuit dat eczeem wordt veroorzaakt door voeding.

Het kan bijna niet met ZE te maken hebben, het heeft al een aantal nachten flink gevroren, de vliegen zijn er echt niet meer. Verder staat hij all anderhalve maand zonder te deken en hij schuurt niet. Hij heeft een 10 a 15 cmvan zijn manenkam weg geschuurd, van de ene op de andere dag. Daarna is hij er ook weer mee gestopt. En dat alles de dag na het voeren van muesli (dat krijgt hij nooit).
Ik heb ook al aan verveling zitten te denken, maar dan zou hij toch door schuren lijkt me.

om precies te zijn: nicolette gaat er vanuit dat allergieën veroorzaakt worden door (verkeerde) voeding, dus ook zomereczeem ;)
mijn tinker krijgt haar dieet: onbeperkt hooi en een mengeling van bietenpulp, zemelen en een schepje zeewier.
hij doet het daar zo goed op dat ik ga overschakelen naar onbeperkt stro ipv. hooi :=

met mijn oude ruin ben ik lang aan het sukkelen geweest (vreselijke jeuk door een onbekende oorzaak), maar na anderhalf jaar doorzetten met het dieet is hij eindelijk jeukvrij.
een aanrader dus :D

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:29

Onbeperkt stro kunnen ze koliek van krijgen; je kunt beter overjarig hooi gaan voeren en minder bietenpulp en zemelen. :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:07

hij krijgt al erg weinig bietenpulp (2 koffiekopjes per dag droog gemeten) en zemelen (1 koffiekopje) en het hooi was al overjaars en van onbemest weiland met celluloserijke grassen ;)
ik zou niet weten wat ik anders nog zou kunnen doen, behalve beperkt gaan voeren en dat heeft ook nadelen.
toen ik nog een klein fojoetje was stonden onze paarden bij een boer en kregen daar ook onbeperkt stro en geen hooi.
het enige paard dat af en toe koliek had, was er eentje dat echt al het stro uit zijn stal opat, ook het vuile.

toch bedankt voor je waarschuwing.
ik hou ze - zeker de eerste tijd - extra in de gaten.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:12

Ik voer momenteel ook geen krachtvoer meer, omdat mijn paard zowat over mijn hoofd springt. Hij kan wel, samen met mijn merrie (die al lang geen krachtvoer meer krijgt omdat ze té dik is), elke dag op de weide. Bij uitzonderlijk slecht weer blijft hij binnen.
Hij krijgt zemelen, gerst, bietenpulp en maisvlokken, biotine en maisolie ook nog.
Mijn merrie krijgt bietenpulp, zemelen en biotine en maisolie.
Verder krijgen ze ook hooi (buiten zelf nog gras), en staan ze op stro. Beide beschikken ze ook over een liksteen. Hebben zij dan echt een te kort aan vitaminen? Het is gewoon zo dat mijn jonge ruin veel rustiger is zonder dat krachtvoer. Niet extreem maar hij breekt de hele stal toch niet af wanneer ik hem buiten ga laten na een nacht op stal...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:18

daarom gaat er bij mij dagelijks een schepje zeewier bij de bietenpulp.
om zeker te zijn dat ze genoeg vitamines/mineralen krijgen.

biks of muesli komt er bij mij niet meer in.
mijn oude ruin haalt niet genoeg energie uit het hooi en de bietenpulp-zemelen, daarom krijgt die er dagelijks nog een portie gekookt lijnzaad bij.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:24

Wel ik heb daar momenteel nog geen last van ondervonden, enkel dat het zo beter gaat, omdat hij rustiger is. Ik kan hem nu toch niet rijden, en in de weide verdoet hij blijkbaar niet genoeg energie. Hij kreeg maar één schep voer, verdeeld over twee keer, per dag. Maar heb deze nu al een week of langer afgeschaft. Vermageren doet hij allesinds niet. Ik hou het gewoon in de gaten, hij lijkt niet minder fit. Hij weet nogaltijd zijn streken uit te halen, en is nog kijkerig genoeg bij het buiten laten!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:30

Celia schreef:
Ik hou het gewoon in de gaten,

en dat is het belangrijkste :j
'het gemiddelde paard' bestaat niet.
de juiste hoeveelheid voeding kan je niet uit een lijstje halen, daarvoor moet je kijken naar je paard.

ik had vroeger een klein fijn dravertje, mijn moeder een brede kwpn'er.
het dravertje had 3 x zoveel krachtvoer nodig als de kwpn'er ;)

sindy11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:49

Celia schreef:
Ik voer momenteel ook geen krachtvoer meer, omdat mijn paard zowat over mijn hoofd springt.
Hij krijgt zemelen, gerst, bietenpulp en maisvlokken, biotine en maisolie ook nog.

Als ik mijn tink dit zou voeren dan springt ze ook over mijn hoofd...
Het is voornamelijk zetmeel, suiker en olie: veel energie en weinig vitamine en mineralen.
Sommige biotine supplement bevatten ook erg veel suiker.

Dan is het misschien handiger om een sobere brok te voeren, of een volledig vitaminen-mineralen supplement in geweekte grasbrok (of bietenpulp met zemelen verhouding ongeweekt 2 op 1)

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:42

Ik volg dit topic ook, bij mij lopen de paarden 24/7 buiten en er staat dan ook standaard een emmer mineralen in het weiland (http://www.premervo.nl/nl/onze-producte ... engsels_30 ze krijgen geen krachtvoer, alleen na arbeid. Natuurlijk wel (bijna) onbeperkt ruwvoer omdat ze altijd buiten staan(met schuilplek en droge voeten) Een van mijn tinkers begon in het zand te graven en te likken, de emmer was tijdelijk op. Nu er weer een emmer staat is dat gedrag van zand likken weer over.Ik ben ook van mening dat tinkers die niet in het werk staan geen krachtvoer nodig hebben als ze onbeperkt ruwvoer krijgen, maar er moeten dan wel mineralen bijgevoerd worden. Een liksteen alleen is in mijn ogen niet voldoende, de mineralen onbreken dan. Mijn mening is ook dat krachtvoer te veel van het goede is voor sobere paarden met alle gevolgen vandien. Helaas hebben we hier op het eiland niet veel keus in merken (pavo en subli), dus je moet een beetje creatief zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:40

Caira schreef:
Pavo ben ik niet weg van, meer door mijn ervaringen met de andere voeren en hoe irish erop reageert.

Probeer hem eens een zuiveringskuurtje te geven zoals drainage compositum of all septicum.

Ik voer zelf al enige tijd marstall force en marstall naturell. Bel marstall gewoon eens op of er in jouw buurt te leveren valt.

Marstall heeft gebeld! Ze komen maandag voer bij mijn huis afleveren, de naturel voor in de wintermaanden, eczema vanaf februari en seniorenvoer voor mijn oude merrie. Wat blijkt er is hier nog een afnemer in het dorp, dus ze kwamen hier sowieso al brengen. De man komt zelf afleveren, hij kan dan de betreffende paarden ook zien.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:01

Ik hoop dat het een uitkomst is!

In ieder geval ben ik ook van mening dat krachtvoer niet noodzakelijk is. Tirzah krijgt in principe alleen veel hooi en haar liksteen en ze is echt in topconditie. Met Sinterklaas had ik van wat goedbedoelende familieleden een zak basisbrokken gekregen en daar krijgt ze nu af en toe een handje van, omdat het toch op moet, maar ik vind het eigenlijk niet nodig.

Wat met jeuk van binnenuit ook een uitkomst zou kunnen bieden is biergist, heb ik gehoord. Tirzah heeft zomereczeem dus ik ga kijken of ze van de zomer misschien minder jeuk heeft als ik haar biergist geef. Als het echt wonderen doet zal ik dat dan nog wel laten horen ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:04

Ik heb een periode mijn shetjes geen biks meer gegeven, omdat ze bezoek hadden van een andere shet. Deze shet was niet lief met voeren en dus vond ik het het makkelijkst om gewoon geen biks te geven...
Ze gingen daar wel van "achteruit" en ondertussen krijgen ze alweer een lange tijd biks en zien er weer top uit. Zij werken dus helemaal niet :o

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:12

Mijn merrie was overlaatst ook gaan schuren nadat ik haar een beetje muesli had gegeven. Ik had er ook een scheutje lijnzaadolie door gemengd en ik denk dat dit de boosdoener was. Wel een heel vervelend probleem. Ik denk dat ik die Podo van Pavo maar eens ga proberen zodat ze toch haar vitaminen en mineralen binnen krijgt gecombineerd met grasbrok van agrobs zodat haar etensbakje toch wat gevuld is.