[TI] veulen kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:23

neem aan dat dit een merrie is? anders is het voor de prijzen van nu wel iets aan de hoge kant

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:25

Mariska_28 schreef:
AlexandraM schreef:
de prijs is prijzig maar het ligt iig aan de ouders/papieren en eventueel wat het veulen op keuring als gekregen heeft....

Ik ken veulens die met goede papieren tussen de 5.000 en 10.000 zal kosten

verder is het idd een heel gedoe een veulen te houden, er kunnen ook sneller ongelukken gebeuren, vanalles gebeuren waardoor het niet rijbaar word of veel kleiner uitpakken kwa schoft dan je wou.

Ikzelf zal ook een veulen kopen als ik een paard koop, maar ik heb wel met veulens gewerkt en wil nog vanalles leren daar ik echt alles zelf wil doen ;)

maar als jou gevoel je zegt dat dit hem/haar is en dat je dit echt wilt doen *voor en nadelen tegen elkaar opwegen* dan doe het vooral!
je kunt altijd hulp van buitenaf vragen als je vastzit
Jij hebt het vast niet over tinkerveulens?

ha nee dat niet (fries veulen) maar ging er meer om dat het heel erg afhangt van papieren/keuring/ouders :)

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:25

Keuren van een veulen heeft niet veel zin..
In die 3 jaar dat hij nog de wei op moet kan er heel veel mis gaan. Of het moet echt een prijzig veulen zijn. Dan zou ik hem wel laten keuren.

furyke

Re: veulen kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:40

het gaat inderdaad om een MERRIE!
stamboekkeuring weet ik niet, moet ik navragen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:46

ITS Bandit ben ik niet bekend mee, maar ik ken zijn eigenaresse van vroeger en dat is echt een meid met een goed hart, ze heeft echt een passie voor tinkers. Ik weet niet wie het veulen te koop aanbiedt, maar als je het veulen van de eigenaar van Bandit koopt denk ik dat je sowieso wel met een betrouwbaar persoon onderhandelt.

Seamus ken ik wel, die stond op mijn vroegere manege. Heel mooi dier met een goudeerlijk karakter. Hij was toen pas 3, maar je kon er een klein kind mee op pad sturen.

Ik weet niet of je een link hebt naar waar het veulen te koop staat? Persoonlijk denk ik dat er een dikke kans is dat je hier een heel leuk beestje te pakken hebt...

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:47

ja dat denk ik ook.
ga gewoon bellen morgen

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:54

Het gaat inderdaad om het veulen wat ik al dacht, heb even gekeken op MP, veulen is van een bokker.

het is een leuk veulen, je kan altijd gaan kijken, en mocht het klikken kan je altijd een bod doen.

het is geen raar dier in ieder geval.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:57

hele nette prijs...
de meeste vh tinker wereldje hebben vd zomer meer voor hun merrie veulen gevangen. Dus er is zeker rekeing gehouden met deze periode, dus prijs naar beneden.
nee hoor in mijn ogen niks te duur, qua vraagprijs.
iedereen heeft toch een andere smaak, de een geeft voor de een meer uit dan een ander zou doen, omdat het niet zijn/haar smaak is.

weet nu ook om welk veulen het gaat, en vermoed dat dat zeker een leuke merrie gaat worden

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 21:24

Ze is idd van een bokker hier, kwam ik achter
ben dr helemaal verliefd op, voor zover dat kan van een foto.
Moet alleen mn ouders nog weten te overtuigen

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:25

succes daarmee, gaat het je lukken denk je

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 21:36

tja ik mag voor mn diploma (volgende zomer als t goed gaat) iets uitzoeken. Dus veel keus hebben ze niet. Haha

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:46

dat duurt dus nog even

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:03

de prijzen van Irish cobs en tinkers met papieren liggen tussen de 1200 en de 2000 euro. Je hebt er die goedkoper zijn en je hebt er die duurder zijn. Maar de prijzen zijn de laatste paar jaren omhoog gegaan omdat er nu specifieker gefokt wordt op bepaalde punten en daardoor de selectie wat strenger is geworden.
Ik heb niet nagezocht over welk veulen het gaat, maar is het al een keer gekeurd? Hoeveel punten heeft ze gekregen?
Wat is er allemaal al me gedaan en heeft de merrie premies?
Ik denk dat je net als bij elk stamboekpaard even moet kijken naar wat de ouders gedaan hebben en hoe het zit met premies en hoe het zit met erfelijke factoren. Als de moeder van het veulen in het stamboek staat dan kan je op het internet al wat dingen uitzoeken zoals hoe haar andere veulens het doen etc.

Ik denk niet dat de prijs belachelijk hoog ligt, maar de tinkers zijn nou eenmaal wat serieuzer geprijst dan sommige andere paarden. Mijn mening is dat je beter 2000 euro neer kan leggen en een geweldige tinker voor het leven aanschaft dan dat je er eentje vind voor 1000 euro en er niet mee uit de voeten kan.

IIG succes met je zoektocht en mogelijk met dit kleine juweeltje.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 22:10

dobbel schreef:
dat duurt dus nog even

ja maar ik kan m nu toch al krijgen ?!?
Voordat ik er serieus mee aan de slag kan zijn we toch alweer wat verder.

@lecytinker: ik heb geen idee of ze op een keuring is geweest en heb ook geen idee van dr moeder.
Helaas. ga eens googlen

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:10

Ik heb zelf ook een veulen gekocht dit jaar in hogere prijsklasse en heb hem niet laten keuren Dit heeft ook geen zin omdat je niet weet hoe een veulen zich ontwikkelt Wel waren alle onderzoeken en keuringen bij de moeder gedaan

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 00:29

Ik vind het ook geen gekke prijs. Weet wel om welk veulen het gaat denk ik en volgens mij is die prijs prima.

gypsygiants

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 09:37

Bij alle mails zie ik niet of het veulen in groepsverband op gaat groeien. Om evenwichtig op te groeien heeft een veulen soortgenoten en het liefst leeftijdgenoten nodig. Geloof me, anders heb je al gauw een probleem. De andere paarden voeden voor een deel het veulen op in de paardenomgang. Wij hebben het geluk dat we een grote kudde hebben met leeftijdgenoten voor onze merrie veulen. Daarnaast is natuurlijk ook een taak voor jou weg gelegd.
Het wordt denk ik erg moeilijk om nu nog een opfok plaats te regelen. Bedenk aub dat je een veulen niet alleen en zeker niet zo maar op een manege plaatst. Zij moet de komende jaren eerst kunnen spelen. Veel succes.,

Ik vind het helemaal geen gek prijs. Wij hadden twee hengsten veulens van ITS Bandit en die waren ook erg lief, goed gebouwd en gezond. Het is een goede hengst.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 09:42

ik vindt het een hoop geld voor een vuelen en zekr dat ze de erst 3 jaar alleen maar geld kosten. Ik heb 3 maanden geleden eeen super leuk veulen gekocht van de hengst Manno voor veel minder maar heb deze niet laten keuren daara ze nog groeien en een ander paard nu 2 jaar deze heb ik zelf gefokt voed haar nu op en dit gaat super. maar mocht je haar toch kopen veel succes met het veulen

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 09:47

dat met dat opgroeien gaat wel goedkomen.
En mocht ik geen goede plaats vinden, dan koop ik dr niet.
En ja veulens kosten veel geld de eerste drie jaar, maar je krijgt er ook het een en ander voor terug.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:54

als je een veulen koopt omdat je denkt dat het goedkoper is dan kjom je bedrogen uit. Als je een veulen koopt omdat je het dier helemaal naar je eigen hand wil zetten dan is het zeker geen slecht plan.
Denk dat de TS er goed genoeg over heeft nagedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:55

Een veulen is duur in onderhoud, vooral als je ze ergens anders moet stallen en door een ander moet laten inrijden. Eer je er op zit, heeft het diertje behoorlijk wat gekost.
Ik sta op een stalling van 1300 euro per jaar, dat valt mee, keer 4 is dus 5200 euro stalgeld tot nu toe, al die jaren regelmatig bekappen 400 euro, ontwormen 250 euro + de aanschaf en nu was die van mij maar 1000 euro. Ik laat hem ook nog inrijden, ik denk rond een 1200 a 1400 euro.
Dus eer ik er op zit, heeft ie me sowieso al 8250 gekost. En dan heb ik tuig, entingen, ruinen en andere medische kosten nog niet mee gerekend. Dus uiteindelijk is een veulen een hoop werk en kost de prijs van een mooi volwassen tinker.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:01

wat betaal jij veel voor het inrijden mindim...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:26

Ja, ik wil graag inrijden en verkeersmak laten maken.
Ik heb bij het Balingehof gekeken en daar moest ik 1500 euro betalen hiervoor en Flint zou daar dan 8 weken staan.
Bij een andere stal moet ik per trainingsweek 200 euro betalen.

Ik heb erg mijn best gedaan om Flint zo fijn mogelijk op te laten groeien. Hij is nieuwsgierig en nog onbevangen. Ik wil dat het inrijden voor hem een erg positieve ervaring wordt. Zo kwam ik op deze stallen en dat kost inderdaad wat, ik moet zeggen ik schriok er ook van. Ik ben alleen niet erg bekend met 'vriendelijke' stallen die een recreatietinker willen opleiden. Hij hoeft niet naar een dressuurstal, die zitten hier wel, maar die gaan niet op een tinker zitten en ook Jur Vrieling die hier in het dorp woont, zie ik er nog niet op.
Ik heb geen trailer, dus afstand speelt ook een rol, ik zal er ook naar toe moeten en met een kind onder de 4 en een man op zee, kan ik niet uren heen weer rijden. Dus ik zit ook wel wat vast.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:37

Je moet ook meerekenen dat je als het goed is wel "plezier" hebt van je veulen he tijdens het opgroeien ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:42

Zekers, ik heb ook enorm veel plezier van mijn veulen, nu ja, hij is nu bijna 5.
Maar als je het kaal over geld hebt, dan zou je niet gauw een 4 jarig, net ingereden, tinker kopen van bijna een dikke 9000 euro. Op die manier bedoel ik het. Menig portemonnee rekent plezier niet mee.