[TI] nadelen tinker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zij

Re: nadelen tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:15

Ik mis hier 1 ding... Ze hebben vaak wit, en dat wordt vies en je krijgt het van ze langzalzeleven niet meer normaal schoon :D

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:02

snowdon schreef:
Nadelen? Al dat haar... ze zijn zo vaak vies en stinken een uur in de wind! Wassen, schrobben en borstelen moet wel je hobby zijn :+ Ik zou voor een effen gaan, scheelt in het zicht dan :j

@Iggypop, is gewoon een kwestie van een normale check-up

Tenzij je bijna eve wit neemt.
Pfff dan is het een drama :D :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:08

Dan heb ik de ideale Cob / Tinker.
Helemaal zwart, alleen een witte bles.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:16

nou ik ook...
alleen jammer dat hij dan wel weer 2 witte achterbenen heeft...
en even over dat brok he...
er zijn zoveel verschillende brokken omdat zoveel verschillende mensen geloven dat ze werken...
daar maakt de fabrikant gebruik van...
het enige wat een paard echt nodig heeft...
en wat altijd in brok moet zitten
is de juiste verhouding van calcium, fosfor en magnesium(die laatste is een klein beetje een gok, want die weet ik neit cker meer:P)

en tjah,
tinkers...
njaa wie een paard/pony kan rijden...
hoeft niet altijd een tinker te kunnen rijden...

en je meot heel erg kijken naar het karakter...
de meeste zijn id wel bomproef...
maar kan er ook zat(b.v. die van mij) die dat absoluut niet zijn...

Barb46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:17

Ik rij de 2 tinkers van mij vriendin. Een nadeel inderdaad de mok. En dat ze vrij hard voor zichzelf zijn en dat je ze niet blij maakt om de hele dag op stal te zetten. Het liefst staan ze lekker 24/7 op het land/paddock met een lekkere schuilstal.

Hiervoor reed ik altijd kwpn paarden, maar ik vind de tinkers nu toch ook wel geweldig. Ik zou zeggen kijken eens bij een echte tinkerstal die kunnen vast al je vragen beantwoorden.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:36

ik heb 2 tinkers de 1 is een echte kinderpony waar je op je kop op kunt staan en de ander is 1 met een pittig karakter daar kunnen kinderen niet mee aan de rij maar ik kan lezen en schrijven met hem omdat ik zijn gebruiksaanwijzing uit mijn hoofd ken
ik heb nooit problemen met hem kan alles met hem maar een ander maakt hij direct misbruik van :Y)
ik zie geen nadelen maar vind ze lang niet allemaal geschikt als kinderpony zoals veel mensen vaak denken vanwege het koele karakter
toevallig heb ik twee totaal verschillende tinkers kwa karakter dus weet er alles van
ze zijn gewoon eigenwijs en bere sterk
ik zou nooit een tinker kopen die geimporteerd is vanwege transport trauma's ken ik helaas meerdere nare verhalen van bij ons staat er ook 1tje in de kudde die getraumatiseert is (is van een vriendin van mij)
over mok door de sokken zegt niks
die van ons staan 24 uur buiten in de wei onze merrie heeft heel soms wat droge mok waar ze geen last van heeft en onze ruin heeft het nog nooit gehad terwijl de andere tinker (van mijn vriendin) in de kudde het weer wel heeft tot bloedends toe terwijl die hele dunne sokjes heeft dus de dikte kwa sokken zegt ook niet veel
er staan bij ons kwpn's met fikse mok terwijl die van ons met dikke sokken er geen last van hebben
die van ons maak je echt niet blij door ze op stal te zetten
het kost wat meer poetswerk maar dat neem ik voor lief
ik noem ze altijd mij varkens want van bagger houden ze wel :+
ik ben verslaafd aan tinkers voor mij geen ander ras

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 21:09

Maar goed dat er iemand nog pisitieve punten bij heeft gezet, ik word er bijna weemoedig van :P Eigenlijk niet echt, ben toch al best wel verkocht.
Bedankt voor sommige reacties, er zijn al een aantal punten voorbij gekomen waar ik nog niets van wist en zeker bij aankoop moet je goed opletten!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:35

Hihi eerlijk gezegd vind ik juist dat ranzige aan ze juist het mooiste wat er is :P Je ziet er hopelijk wel de humor van in ;)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 22:26

snowdon schreef:
Hihi eerlijk gezegd vind ik juist dat ranzige aan ze juist het mooiste wat er is :P Je ziet er hopelijk wel de humor van in ;)

De paarden houden van de viezigheid, dus dan moet het baasje er ook maar van houden he? (of het gewoon voor lief nemen) :o

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:32

Dat witte krijg ik anders gewoon mooi wit hoor, ga vaak brandschoon op wedstrijd en hij heeft echt wel veel wit.
Niet dat ik dat wassen altijd even leuk en prettig vind voor hem maar het is niet anders dat hoort bij presentatie op de wedstrijden.

Mok/rasp vind ik een nadeel en het dikke haar wat ze kweken in de winter (stevig werken is dan gelijk aan lang lang lang uitstappen en droog krijgen).

Die van mij staat liever bij huis dan hele dagen/nachten op het land. Maar die is raar hihi.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:40

Ik hoor hier al een paar keer dat je een tinker blij maakt met een land met schuilstal maar ik ken er genoeg die die schuilstal alleen als krabmiddel gebruiken en niet als schuilmiddel.

Daarnaast staat mijn jaarling nu noodgedwongen op stal n.a.v. zandkoliek. We zijn druk bezig om een oplossing hiervoor te vinden maar makkelijker gezegd dan gedaan. Hij vind het prima op stal, hahaha. Als ik hem ff buiten heb losgegooid onder streng toezicht dan loopt ie na 10 minuutjes alweer terug naar zijn stal. Die van mij is ook raar denk ;)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:42

Dan kan je ze alsnog blij maken met het land zonder schuilstal?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:45

Die van mij staat overdag op de grote paddock en snachts op stal. Hele dagen op stal zou denk ik niks voor hem zijn, misschien in een vreemde omgeving wat makkelijk dan waar hij gewend is om naar buiten te gaan overdag.

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:47

Mij is opgevallen dat tinkers vrij moeilijk te rijden zijn, vond kwpn altijd fijner rijden, wat lichter in de hand, zeg maar..

Ik doe niet aan dressuur of iets dergelijks, maar zowieso iets moeilijker te rijden, ik heb dit bij alle tinkers ervaren die ik hier heb gehad en nog heb..

Ook zijn ze net een tikkeltje eigenwijzer dan een ander (warmbloedig) ras, maar dat zie ik zelf niet zo als een nadeel, ik vind het wel grappig.. Toch hoor ik dit wel veel om me heen, je moet daar mee om kunnen gaan.. geduld hebben etc..

Verder vind ik het vele haar ook wel een nadeel, zeker in de wintermaanden, sokken in de klit door vocht/ blubber, manen in de knoop enzo.. het is veel werk ze netjes schoon en aantoonbaar te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:00

Hier een zwarte tinker met een witte sok. De zwarte sokken zijn geen probleem, de witte sok is stugger en heeft een heel andere structuur (niet zo sluik).
Hij heeft ook zomereczeem, geen mok of mijt (hoewel zijn stalmaatje dat wel had). Hij is bijna 5 en zowel qua uitstraling van het hoofd en qua gedrag nog een puber. Hij heeft wel een echt cob lijf. Hij kan niet tegen opstallen, dan wordt ie gek en strontvervelend, een uitloopstal met een maatje is het minimale wat ie moet hebben.
De nadelen zullen bij een elk anders zijn, lijkt me.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:08

ik denk ook dat het per tinker zal verschillen, maar sluit me wel aan bij het feit dat ze het beste buiten kunnen lopen, en dat zo veel mogelijk. De onze hebben dan wel een schuilstal maar maken er nooit geen gebruik van. Ze staan echt wind en weer buiten, met de kont in de wind en genieten zichtbaar. Ik heb ook een tijd op een manege gestaan met mijn eerste tinker( nu hebben we dus nog een en binnekort volgt er nog eentje), toen had ik het land nog niet maar ik zag hem echt pas opknappen toen ze 24/7 buiten kunnen staan.Ik heb dan als het ware geen luxe, met wind en weer moet je naar buiten om te voeren, maar ik heb het graag voor over. Helaas een nadeel is idd als je een hele witte tinker hebt zoals ik....ze graven bij ons namelijk s nachts een kuil met hun hoefen om erin te slapen ( echt apart ) maar zijn dus nu echt super en super zwart,.....qua kleur dus niet de meest geschikte keuze :D maar goed. Verder zie ik alleen maar voordelen in een tinker, ze zijn bovengemiddeld slim en leergierig en willen graag werken ( mijn ervaring dan ;) ) . Ik zal nooit meer anders willen!

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:33

Heb even heel diep na moeten denken over een nadeel van het hebben van een Tinker. Zo'n beetje alles is nu al genoemd maar daaronder toch ook veel gebreken die niet per sé rasgebonden zijn. Toch heb ik nog 1 ding toe te voegen. Mocht je de keuze hebben, kies een tinker met niet al te veel wit op zijn neus want zomers kan dat aardig verbranden. Er zijn wel wat lap-/hulpmiddelen maar is zeker een aandachtspunt. Maar zoals ik net al zei; dit kan ook bij een ander ras voorkomen. En als je eenmaal verliefd bent op zo'n tinkerbeest, ben je reddeloos verloren!!!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 23:36

edith2 schreef:
Heb even heel diep na moeten denken over een nadeel van het hebben van een Tinker. Zo'n beetje alles is nu al genoemd maar daaronder toch ook veel gebreken die niet per sé rasgebonden zijn. Toch heb ik nog 1 ding toe te voegen. Mocht je de keuze hebben, kies een tinker met niet al te veel wit op zijn neus want zomers kan dat aardig verbranden. Er zijn wel wat lap-/hulpmiddelen maar is zeker een aandachtspunt. Maar zoals ik net al zei; dit kan ook bij een ander ras voorkomen. En als je eenmaal verliefd bent op zo'n tinkerbeest, ben je reddeloos verloren!!!

Hafjes hebben ook het bekende 'neus probleem' je hebt er zelf geen nadelen aan maar het is ontzettend vervelend voor het beestje zelf. Ik smeerde haar wel telkens in met super hoge factor zonnebrand maar als je bijrijdster het dan weigert te doen is het toch vervelend.
En het is net wat je zegt, als je verliefd bent is er geen redding meer aan.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:39

weet niet of het rastypisch is maar ze kunnen behoorlijk exploderen en daarna weer doen alsof het nooit was gebeurd, dat eeuwige ik-heb-honger-voer-mij-lekkers gedrag( wat overgens erg vertederend is, maar een nadeel voor mijn paarden omdat ik dan terug moet lopen om meer wortels) en als ik die van een vriendin mee mag nemen en ze staat op het einde van de rit te wachten, rent ze gewoon naar vrouwtje omdat ze die al zo lang kent....

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 00:48

Inderdaad, het voergebrek hebben ze altijd vinden ze ;-).

Toch wil ik nog even reageren op dat licht in de hand. Eerlijk als ik de mijne goed en juist rijd dan heb ik werkelijk niks in mijn handen op een paar teugels na. Hij draagt zichzelf zoals het hoort, pas als ik het laat versloffen dan denkt hij: draag dat hoofd van mij dan ook maar. Denk dat het ook samenhangt met veel op de voorhand laten lopen of niet. Ik merk dat bij verzameling het echt heerlijk zit.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:43

Cheveyo schreef:
Inderdaad, het voergebrek hebben ze altijd vinden ze ;-).

Toch wil ik nog even reageren op dat licht in de hand. Eerlijk als ik de mijne goed en juist rijd dan heb ik werkelijk niks in mijn handen op een paar teugels na. Hij draagt zichzelf zoals het hoort, pas als ik het laat versloffen dan denkt hij: draag dat hoofd van mij dan ook maar. Denk dat het ook samenhangt met veel op de voorhand laten lopen of niet. Ik merk dat bij verzameling het echt heerlijk zit.

Die van mij is ook behoorlijk licht op de hand. het is denk ik ook maar net hoe je ze rijd en hoe je zelf met je hand bent...

en wat betrefd stal, het is ook maar net wat ze gewend zijn...ik dacht dat ik die van mij ook niet happy zou maken met snachts op stal maar wanneer ik nu eind vd middag op stal kom om ze binnen te halen staan ze te dringen voor het draad...en ze hebben tot 2 weken terug 24/7 buiten gelopen.
geloof niet dat ze het erg vinden om snachts op stal te staan...

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:57

We hebben hier twee tinkers cara met veel bruin maar een echte smeerpoes in de stal als ze jonger was en dan ons isa een 18 maander die we van der 10 maand hebben.
beiden brave rustige dieren,maar zoals eerder aangehaald echte smeerpoezen kunnen zijn.
We hebben meerdere bonte paarden,maar de tinkers noemen we hier door hun graag vies zijn stinkers!

Om te rijden is ons cara geweldig braaf soms wat koppig,maar bokken of andere dingen doet ze nooit!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:01

ik rij kwpners en een tinker,
en ik vind dat mijn tinkertje toch echt fijner te rijden is...
mischien omdat ik die langer ken maar toch...

en dat altijd honger valt bij die van mij ook nog wel mee...
en dat buiten staan...
tjah
hij staat erg graag buiten, maar na een paar uurtjes heeft hij het ook wel weer gezien.
en vooral swinters vindt hij het binnen veel fijner;)

en dat het viezerikken zijn valt ook mee:D
ken er ook zat die gewoon heel schoon zijn

het is gewoon kijken naar wat je het beste past...
denk dat ook veel dingen die hier genoemd worden toch ook wel gewoon karaktertrekjes zijn

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:00

snowdon schreef:
Dan kan je ze alsnog blij maken met het land zonder schuilstal?

Ze staan inderdaad buiten zonder schuilstal, aangezien ze die behoorlijk toegetakeld hebben.
En zoals ik al zei, voor mijn jaarling moet nog een oplossing gezocht worden zodat hij weer iets veiliger naar buiten kan zonder weer direct teveel zand binnen te krijgen, geen zin in nog een keer serieuze zandkoliek. Begrijp me niet verkeerd, zie ze veel liever buiten staan, maar soms is het even niet anders en moeten ze binnen staan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:18

Misschien kun je onbeperkt hooi buiten bijvoeren, zodat ze geen graswortels eten omdat ze honger hebben? En elke dag wat gekookt lijnzaad voeren :)