[TI] Hoeveel voer jij je Vanner en hoeveel uur werkt 'ie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Hoeveel voer jij je Vanner en hoeveel uur werkt 'ie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:48

Connor mag nagenoeg geen gras hebben heeft dus eigenlijk vooral frisse lucht en vrije beweging. Hij moet het echt hebben van hooi en zijn grasbrokjes vooral. In de winter graas ik af en toe aan de hand wat bij (half uurtje of zo per dag maximaal) en dat is genoeg voor hem.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:51

citaat schreef:
1 tot 15 kilo krachtvoer is voor de meeste sobere paarden voldoende.

Dat lijkt mij ook wel.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:53

tsja BB stond toendertijd wel buiten, kreeg voer naar arbeid.
als ie niet werkte kreeg hij een handje, als hij hard gewerkt had kreeg hij wel muesli/brok, meestal 1 tot anderhalf schep , ligt eraan hoe hard hij gewerkt had.

Overigens was BB een Vanner, 1.58 hoog, goed in conditie en woog 645 kilo ( dus ik schat dat Gijs nog wel eens zwaarder kon zijn dan je denkt )

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:55

:O
3 kilo per dag, dat is veel!! Ik heb dan wel geen tinker, maar zelf onze te dikke pony van 1.31M eet nog minder dan 3 kilo per week.

Wat is een Vanner?? :o Een tinkersoort?

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 15:59

jilleroo schreef:
Overigens was BB een Vanner, 1.58 hoog, goed in conditie en woog 645 kilo ( dus ik schat dat Gijs nog wel eens zwaarder kon zijn dan je denkt )

Begin 2008 is Gijs bij de dierenkliniek op de weegschaal geweest en toen woog 'ie iets meer dan 600. Volgens de 'kilometer' (een soort meetlint) zit hij nu op 635 kilo, maar als ik 'm zie en probeer te vergelijken met hoe hij er destijds uitzag, denk ik dat 635 te optinmistisch is.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:02

die meetlinten kloppen van geen kant in mijn ervaring, ze zijn afgesteld op wpn'rs denk ik. Iig klopte het bij BB van geen kant. hij was daar te zwaar gebouwd voor denk ik.

Mascha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:12

Hey Els,

Misschien is het een optie om lucerne bij te voeren.
Zet je gewoon 3 emmertjes klaar voor Gijs en vraag je aan de stalhulp dat te voeren tijdens de voerrondes.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 16:13

karuna schreef:
Connor mag nagenoeg geen gras hebben heeft dus eigenlijk vooral frisse lucht en vrije beweging. Hij moet het echt hebben van hooi en zijn grasbrokjes vooral. In de winter graas ik af en toe aan de hand wat bij (half uurtje of zo per dag maximaal) en dat is genoeg voor hem.

Hoi karuna,
Heb je voor mij een merknaam van die grasbrok? Heb jij die van Hartog?
Laatst bijgewerkt door ElsB op 12-11-09 16:47, in het totaal 2 keer bewerkt

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 16:14

Mascha1234 schreef:
Hey Els,

Misschien is het een optie om lucerne bij te voeren.
Zet je gewoon 3 emmertjes klaar voor Gijs en vraag je aan de stalhulp dat te voeren tijdens de voerrondes.

Hij krijgt ook al 1/2 tot een hele emmer lucerne per dag en ik heb begrepen dat daar toch ook nog wel redelijk wat eiwitten in zitten?

Mascha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:17

Ok daar hij krijgt dus al lucerne,daar had ik even overheen gelezen.
Kan je ook niet zelf wat hooi kopen en dit zelf bijvoeren na t rijden?????

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:17

Is het misschien niet een idee om een andere manege te zoeken? Als je in Amsterdam woont zijn er verschillende beschikbaar, moet je misschien iets verder fietsen, maar als je dan wel ergens naar teveredenheid staat...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:22

mijn fries krijgt 2 keer daags een halve kilo friesche brok en een berg kuilvoer, verdere voer ik zelf nog een kwart schep muesli zonder haver bij met een halve schep lucerne er doorheen en wat lijnzaadolie er overheen en hier doet zij het perfect op...overigens krijgt ze die lucerne en muesli nu alleen in de winter ivm dat ze overdag in de paddock staat waar dus geen gras is en dat lijnzaadolie het eventuele zand wat naar binnen gaat afvoerd...
overigens werkt Jana iedere dag een half uur a 3 kwartier (soms langer)...

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 16:28

Cleo12 schreef:
Is het misschien niet een idee om een andere manege te zoeken? Als je in Amsterdam woont zijn er verschillende beschikbaar, moet je misschien iets verder fietsen, maar als je dan wel ergens naar teveredenheid staat...

We hebben de verschillende mogelijkheden bekeken. Binnen een redelijke fietsafstand is er geen betere manege / pensionstalling beschikbaar.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:32

Laat eerst zijn gebit nakijken.
En dan adviseer ik die veearts/paardentandarts uit Noord-holland.
Ik weet zeker dat na de behandeling je paard lekker in zijn vlees komt te zitten met veel minder krachtvoer.

anoouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:36

Ik snap het probleem niet zo. als je paard het goed doet op dit voer, waarom niet? Onbeperkt hooi zou natuurlijk beter zijn, maar als dit niet kan houdt het op natuurlijk.

mijn kwpn'er krijgt 4 tot 6 kilo per dag dusja.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 16:38

Gijs wordt elk jaar onder handen genomen door een goede, in de VS gediplomeerde paardentandarts. Hij is pas nog een keer extra bekeken en z'n gebit is helemaal in orde.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 16:41

anoouk schreef:
Ik snap het probleem niet zo. als je paard het goed doet op dit voer, waarom niet? Onbeperkt hooi zou natuurlijk beter zijn, maar als dit niet kan houdt het op natuurlijk.

Onze mangehouder gaat elke keer weer met me een discussie dat Gijs te weinig krachtvoer zou krijgen. Ik wilde gewoon weten hoeveel anderen met een (grote) Tinker hun beest voeren zodat ik meer informatie heb om hem ervan te overtuigen dat Tinkers gewoon minder krachtvoer nodig hebben en meer ruwvoer dan een kwpn-er o.i.d.

hdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:43

als ik dit zo lees krijgt mijn tinker wel erg weinig voer,
s'morgens krijgt ze een flinke plak hooi dan staat ze de hele dag buiten als ze op stal gaat zit er een klein handje brok in de bak meer voor het idee en 2 plakken hooi, ze is nog jong dus er word hooguit 3 x in de week 30 min wat met haar gedaan.

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:49

Pony van 156.5 en weegt ongeveer 500kg.
schema rijden:
maandag: 1,5 uur fanatiek dressuur.
dindsdag: om de week 1 uur fanatiek dressuur
woensdag: meestal vrij
donderdag: 1,5 uur fanatiek springen
vrijdag: 45 min. longeren
zaterdag: wedstrijd of buitenrit van 2 uur of thuis is de bak 45 min. rijden
zondag: buitenrit van 3 uur soms langer met veel drafen en stukjes galop en altijd wel een sprintje over de heide of over de zand vlakte of thuis rijden 1,5 uur
Het hele jaar door !!!

Winter
van 10.00 tot 17.00 in de wei
ochtend 1 kg sportbrok, beetje hooi voor die de wei in gaat
avond 1 kg sportbrok, grote berg hooi en dan om 23.00 nog een keer grote berg hooi

zomer
van 9.00 tot 21.00 in de wei
ochtend 0,25 kg sportbrok
avond 0,25 kg sportbrok, grote berg hooi

Nu bouw ik weer op met brok en staks als het weer zomer wordt bouw ik langzaam af met brok.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:31

ik denk dat je ook naar het paard moet kijken, of die niet hyper wordt van al dat kracht voer? of dat hij bv. mok of andere problemen krijgt? Ik vindt 4 kilo ook erg veel en ongezond.
En volgens mij is kracht voer zakelijk gezien duurder dan ruwvoer voor de manege om in te kopen. Helemaal dit jaar is er veel ruwver gewonnen. Dus onlogisch dat daar op bespaard wordt door de manege? En stro eten is ook niet zonder risico, in mijn ogen is dit ook een reden om het paard meer ruwvoer te geven.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:34

Mijn 4,5 jarige tinker staat 24/7 buiten en heeft heel de dag hooi en wat kuil tot zijn beschikking. Hij krijgt daarnaast 1x per dag een kleine 0,25 kilo krachtvoer. Hij 'werkt' ongeveer 4x in de week momenteel, longeren hooguit 20 minuten, dressuur in de bak 15 tot 30 minuten of een buitenrit (verschilt).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 03:46

ElsB schreef:
Er wordt wel meerdere keren per dag kuil gevoerd, maar daar kan Gijs niet tegen. Hooi dus normaal 1x per dag en voor ons als uitzondering 2x. Wat voor soort hooi het is weet ik niet. Hij krijgt 2 tot 4 plakken per keer, afhankelijk van wie er voert. De brok is normale basisbrok en de muesli is pianissimo van Cavalor of iets soortgelijks.

Gijs wordt elke werkdag minimaal 1 uur intensief bereden (dressuur), behalve op donderdag, dan gaat hij 's ochtends 1 uur op drafprogramma in de molen en wordt hij in de winter 's avonds gelongeerd en als het 's avonds wat langer licht is gaat hij donderdagavond voor de wagen. Op zondag gaat hij 2 tot 3 uur voor de wagen. Hij weegt naar schatting 600 kilo.

Ik zou eerst een proberen om wat meer duidelijkheid te krijgen, ik kan wel een schatting maken van wat hij nodig heeft maar als je zelf niet weet wat je hem voert en hoeveel kan ik daar ook niet zoveel mee :+

In basisbrok zitten niet altijd dezelfde gehalte's maar dat is wel te schatten, het merk en type muesli heb ik wel nodig, als je een schatting wilt iig. Daarnaast kwaliteit hooi en hoeveel, het is nogal een verschil tussen 2 en 4 plakken.
En wat vind jij intensief rijden? Is dat L niveau? Of Z?

Het is jammer dat je paard niet tegen kuil kan, dat is juist erg voedzaam, misschien kun je proberen om voordrooghooi te geven?
Zowieso zou ik erop letten dat hij minstens 3 plakken per keer krijgt, als het even kan ook weidegang, dat is de beste manier om een paard op gewicht te krijgen.
Dat stro eten moet je goed op letten, heb je daar nooit problemen mee gehad? Dat hij het doet is wel een signaal, of hij krijgt te weinig ruwvoer of hij verveeld zich.
Je moet iig niet meer brok gaan voeren, hij krijgt nu al erg veel voor een paard van zijn type en met de inspanning die hij verricht. 3x brok en 1x muesli is meer iets voor een sportpaard wat op Z niveau loopt en dat is dan nog niet eens een sober ras.
Wordt ie niet hieperdepiep van al die brok?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 03:58

anoouk schreef:

En hoeveel werk doet jouw paard?

Een paard kan het er wel goed op doen maar feit is dat ze niet alles uit de voeding halen, niet wat erin zit en niet wat ze nodig hebben, daarom is een goed rantsoen ook belangrijk. Een paard kan ook wel leven op uitsluitend krachtvoer maar dan kun je er 10 kg per dag in stoppen en heb je nog een paard wat mager is en allerlei tekorten heeft.
Heel veel paarden hebben een verkeerd rantsoen, soms is dat zichtbaar doordat het paard mager is maar vaak zijn er signalen die de eigenaar niet toeschrijft aan het voer; paard is bijvoorbeeld sloom of juist hyperactief, poep eten, likken aan ijzer, bijten aan hout en een heel scala aan ongewenst gedrag kan allemaal veroorzaakt worden door een verkeerd rantsoen.
Daarom is het belangrijk dat het klopt, niet alleen omdat al dat krachtvoer je handen geld kost maar ook omdat je wilt dat je paard goed in zijn vel zit.
En een sober ras als een Tinker die met 4 kilo krachtvoer nog maar net op gewicht te houden is, dat is echt niet normaal, dat kun je moeilijk ontkennen.

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 07:28

Mensen die geen weet hebben over sobere rassen zoals Tinkers maken zo snel de fout , over die brokken !! :(
Me knollie kreeg ook veel te veel brok op zijn vorige stal.
Werd ook een bom vol energie.
Ik heb toen een eigen brok en een ton gekocht .

Nu krijg hij van mij een beetje Subli zonder.
En lekker veel hooi.

Ik kan het nu zelf regelen , dat is zeer fijn. :D

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 09:09

Raar dat je stal eigenaar dat gaat bepalen.
Het is natuurlijk uiteindelijk jou paard.

Mijn kliene cob van rond de 1.45.
(Moet hem van de week weer is opmeten :D )

Krijgt nog geen kilo per dag.
En de hele dag door hooi.
Bij mij op stal kan je dat soort dingen regelen.

Succes met Gijs... *D