snowdon schreef:Ook de braafste c/d pony's kunnen ineens omdraaien of hun kracht gebruiken..... de kleinste pony is sterker dan zo'n kind.
maar de schade is duidelijk minder groot.
ik heb zelf ook een zeer sensibele arabier C pony en een pittige/brutale shetlander die binnen de lessen lopen met de kinderen. Met beide kunnen de kids qua sturen en hulpen geven veel meer dan de Tinkers.
en dat terwijl mijn Tinkers zeer goed rijtechnisch gereden worden ( de les Tinker is makkelijk M1 klaar bijvoorbeeld) maar omdat er zoveel massa inzit en het wel koudbloeden betreffen, kan zo'n kind never nooit niet zo'n dier goed begeleiden dag in dag uit.
wat dacht je van buitenbeen en buitenteugel? zo'n kind van 7 heeft echt geen overmacht over zo'n dier tijdens het rijden

en de eerste paar keren zal zo'n dier uit gewoonte toch doen wat er gevraagd word ( zoals de mijne dit nu doet,omdat ik er zelf nog actief concoursen mee rij) maar ze zijn veel te slim om dit langdurig door hetzelfde kind met dezelfde fouten te laten rijden.
ze maken meestal toch misbruik van hun massa.
ELK paard/pony is sterker dan een kind,maar een Tinker is en blijft NIET geschikt als kinderpony voor kinderen van 7 jaar oud! die zijn gewoonweg ook in de omgang en in het algemene rijden veel en veel te sterk.
ik vind het persoonlijk een zeer slechte zaak dat steeds meer mensen denken van "ooh braaf karakter,laten we een Tinker nemen voor de kinderen."
DAT geeft juist de ongelukken en uiteindelijk een slechte naam voor de Tinker.