[TI] Tinkers en jonge kinderen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:44

snowdon schreef:
Ook de braafste c/d pony's kunnen ineens omdraaien of hun kracht gebruiken..... de kleinste pony is sterker dan zo'n kind.

maar de schade is duidelijk minder groot.
ik heb zelf ook een zeer sensibele arabier C pony en een pittige/brutale shetlander die binnen de lessen lopen met de kinderen. Met beide kunnen de kids qua sturen en hulpen geven veel meer dan de Tinkers.
en dat terwijl mijn Tinkers zeer goed rijtechnisch gereden worden ( de les Tinker is makkelijk M1 klaar bijvoorbeeld) maar omdat er zoveel massa inzit en het wel koudbloeden betreffen, kan zo'n kind never nooit niet zo'n dier goed begeleiden dag in dag uit.
wat dacht je van buitenbeen en buitenteugel? zo'n kind van 7 heeft echt geen overmacht over zo'n dier tijdens het rijden :n

en de eerste paar keren zal zo'n dier uit gewoonte toch doen wat er gevraagd word ( zoals de mijne dit nu doet,omdat ik er zelf nog actief concoursen mee rij) maar ze zijn veel te slim om dit langdurig door hetzelfde kind met dezelfde fouten te laten rijden.
ze maken meestal toch misbruik van hun massa.

ELK paard/pony is sterker dan een kind,maar een Tinker is en blijft NIET geschikt als kinderpony voor kinderen van 7 jaar oud! die zijn gewoonweg ook in de omgang en in het algemene rijden veel en veel te sterk.
ik vind het persoonlijk een zeer slechte zaak dat steeds meer mensen denken van "ooh braaf karakter,laten we een Tinker nemen voor de kinderen."
DAT geeft juist de ongelukken en uiteindelijk een slechte naam voor de Tinker.

snowdon

Re: Tinkers en jonge kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:53

ik blijf er bij dat dat per tinker verschilt + dat het er ook maar net aan ligt in hoeverre zo'n kind zelfstandig bezig is met zo'n paard....

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:57

absoluut, er zijn superlieve rustige dieren en verstandige kids. maar 7 jaar is en blijft jong/klein en dat al helemaal in combinatie met een flinke koudbloed. en hoe zelfstandig moet een 7 jarige zijn om een Tinker aan te kunnen?
zelfstandig zie ik als; zelf poetsen, mee laten lopen, en netjes de basis los kunnen rijden en weten hoe je met paarden om kan gaan.
allemaal superleuk,maar bij een dier wat groot en sterk is, weinig nut al is kindlief nog zo zelfstandig als die vervolgens overal wordt heengesleurd.
mooi voorbeeld;

leerling, 7 jaar oud, zeer zelfstandig en rustig in karakter.
heeft van de zomer op een E pony gereden. superbraaf dier, L1 dressuur en enkele jaren onder de man.
maar ivm zijn hoogte kon ze gewoonweg er niet zelfstandig mee lopen of continue los mee rijden.
dier voelde gewoonweg vaak niet aan wat ze bedoelde, of had even geen zin en deed zijn eigen ding. dit waren kleine dingen ( keertje links ipv rechts afslaan bijvoorbeeld) maar zouden naar verloop van tijd steeds extremer worden

Afbeelding

zelfde leerling 2 maand later met een pony van 88 cm net 3 weken onder het zadel.
kind kon er mee lezen en schrijven, galopeerde er los mee het zandpad af. ook in de omgang kon ze er alles mee, terwijl ponylief best een kreng is/was af en toe. maar doordat ze qua lengte goed bij elkaar pasden, kon ze 10X meer met deze jonge pony, dan met de superbrave E pony.

Afbeelding

is voor zo'n kind zelf toch ook veel leuker als ze alles met hun eigen pony kunnen doen, dan dat pappa en mamma continue alles moeten regelen/vasthouden of in de bres moeten springen?
Laatst bijgewerkt door Lowara op 25-10-09 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:59

Mijn buurjochie gaat bixie startten op m'n tinker als het allemaal lukt enzo.
Bonny is superbraaf, ja ze is sterk, maar niet met een kind, en slimheid is vaak ver te zoeken :=
Hij draaft en gallopeert zo in de bak, en in open wei.
Integendeel de andere tinker die hier staat, kan best een klein kind op, maar je moet niet willen draven of galoperen, die gaat even uittesten en heel sterk zijn.
Maar als ik op Bon ga zitten... dan slaat mevrouw toch om naar, jihaa, springen,crossen. :o

Pas zat er een klein kind van zo'n 9 jaar op Bonny, en die kon ríjden! :oo Ze stapte op Bonny, en sprong er zo ff parcour van 70 mee, hoppa, echt, ik stond vol verbazing te kijken.

Bonny is dan wel natuurlijk klein (1.40) en smal dus dat scheelt dan wel weer.
Denk dat het gewoon erg verschilt per tinker, persoonlijk zou ik toch voor zo'n klein kind een leuk rijponytje kopen, en later als ze echt lekker kunnen rijden en sterk genoeg zijn op zoek gaan naar een betrouwbare tinker.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 00:04

Een kind moet in mijn ogen sowieso onder begeleiding met paarden bezig en zie ze dus ook niet snel zelfstandig alles doen. Hoe leuk dat soms ook lijkt. Maakt mij niet uit of dat de makkelijkste braafste kleinste pony of de grootste sterkste koudbloed is.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 00:05

snowdon schreef:
Een kind moet in mijn ogen sowieso onder begeleiding met paarden bezig en zie ze dus ook niet snel zelfstandig alles doen. Hoe leuk dat soms ook lijkt. Maakt mij niet uit of dat de makkelijkste braafste kleinste pony of de grootste sterkste koudbloed is.

amen :j

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 00:16

snowdon schreef:

Dat zowiezo. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:05

snowdon schreef:
Ook de braafste c/d pony's kunnen ineens omdraaien of hun kracht gebruiken..... de kleinste pony is sterker dan zo'n kind.

Als je het op die manier bekijkt, delven we uiteindelijk allemaal het onderspit. Als een paard het in zijn kop heeft, dan ben je als mens nergens.

Ik zou een tinker niet als kinderpony aanschaffen. Ze zijn ongelofelijk sterk, zowel lichamelijk als qua wil. Het zijn ook echt niet altijd goeierds. Een keer een kindje op de rug van een brave tinker is wat anders dan dat dat kindje de vaste ruiter wordt en het beest in het gareel probeert te houden/ krijgen.
Iets minder pittig dan de welch a een new forest misschien. Alhoewel, ik vind vaak al die kleine diertjes wel hittepetitterig. :+

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:09

Het moet ook niet op kracht aankomen :n Maar dat is vaak wel de eerste impuls bij beginners. En gezien een kleine pony nog altijd sterker is dan zo'n kind... zie ik net zo goed een fijne brave tinker, daar vind je ook geschikten tussen. Misschien moet je wat beter zoeken, maar ze zijn er wel. Dus als je voor een bepaald ras graag wilt gaan, hoeft dit geen belemmering te zijn. In elk ras vind je geschikte en ongeschikte paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:13

Tuurlijk moet het niet op kracht aankomen, dat ben ik helemaal met je eens. Dat zullen we namelijk nooit winnen.
Je hebt gelijk hoor, in elk ras kan een geschikt kinderpaard zitten. Maar er zijn mensen die denken dat een tinker standaard een goed beginners of kinderpaard is.
Het is gewoon zoeken en testen, voor de heupen van opgroeiende kinderen zou ik wel de breedte van het paard in acht nemen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:33

mee eens :j

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:54

Mijn zusje van 5 hobbelt regelmatig de bak door op mijn tinker merrie, los stappen en een beetje draven gaat prima. Buitenritje aan de hand ook. Maar echt rijden gaat niet lukken, is ze gewoon te sterk voor. Wel ontzettend lief en voorzichtig als mijn zusje met haar bezig is!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:41

Zoals gezegd: het verschilt per tinker en niet iedere tinker is standaard een goed kinderpaard. Mijn merrie werd bij de vorige eigenaar door haar zoontje gereden, maar de eerste weken bij mij heeft ze zich af en toe echt monsterlijk gedragen. Je moet hoe dan ook goed opletten wat voor paard je koopt en kijken of hij echt goed bij je kinderen past.
Wel een groot voordeel van tinkers is dat de kinderen er ook op kunnen blijven rijden als ze ouder, groter en zwaarder worden. Een welshje (die trouwens ook verdomde sterk kunnen zijn, ik ben als 14 jarige nog door een heel iel ponytje met teugels en al uit het zadel getrokken) zou al snel te klein worden.

Ik zeg dat een tinker best zou kunnen, maar dan wel een geschikte tinker en natuurlijk (bij wat voor paard dan ook) zoals gezegd een kind nooit zonder begeleiding laten rijden.

lovehorses15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:19

Ik verzorg zelf ook een hele lieve tinker een ruin Jack-Mo.
Met rijden is hij super braaf! In de bak bij wilt hij dan nog wel eens uit de hoefslag gaan en doet hij ook bij mijn vriendinnen die geen ervaring hebben. Maar buiten rijden is hij super lief, ook al kan hij wel eens van die streken hebben als je wilt stoppen en hij loopt nog door, maar ik ging met mijn vriendin op een dijk en me vriendin had nog nooit paardgereden en hij deed het superr ook al reedt ze met hele losse teugels en handen hoog ook hij luisterde naar de commando's en hij stopde ook, dus ze merken het wel. Mijn tinker Jack-mo is erg groot en super breed, maar voor een kinder paard zou ik er even mee wachten en eerst een halflinger of een fjord en later misschien een tinker.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:40

Mijn Tinkerrruin (5 jaar oud) heb ik sinds februari.
De vorige eigenaresse heeft hem destijds gekocht voor haar eigen kinderen en om er les mee te geven voor kinderen tussen 6-12 jaar.
Ze heeft hem verkocht omdat hij gewoon veel te sterk was.
Niet alleen met rijden maar ook met poetsen, wandelen enz. kunnen ze nogal eens lomp zijn en niet opletten waar je staat zodat ze bijna door je heen lopen.
Als volwassene heb je dan toch iets meer (overredings) kracht om hem opzij te zetten maar als kind wordt je denk ik toch snel onder de voet gelopen.

Mijn ruin is super braaf in de omgang en met rijden maar kan ook eigenwijs zijn. Als ik met hem wandel probeert hij toch regelmatig net dat ene gras sprietje mee te pikken in de berm en dan moet je toch wel wat kracht hebben om ook niet zelf in de berm te liggen.
Hetzelfde met rijden. Als meneer iets griezelig vind dan draait hij gelijk om. De fries van mijn vriendin doet dat ook maar bij hem heb je toch net even minder kracht nodig om hem weer terug te draaien.
Bij mijn Tink moet je vaak nog je gewicht in de strijd gooien en dan moet je wel wat gewicht hebben :P

Je hoort wel vaker dat mensen denken dat Tinkers kinderpaarden zijn maar ik denk dat dat juist door hun omvang en kracht helemaal niet zo is.

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:20

wij hebben ook een tinkerruin. In het begin nogal lastig, maar nu 2 jaar later rijdt mijn dochter (net 12) er ook wekelijks op. Ze rijdt nu zeg maar sinds een jaar op hem en het gaat heel erg goed. Maarrrrrrrrrr ............ het blijft een eigenwijze tinker!! Wil hij ergens niet in waar zij op dat moment in wil dan lukt het haar meestal niet om het toch voor elkaar te krijgen. Hij is dan écht zo sterk.................zelfs ik heb er wel eens moeite mee :)
Ze gaat ook met hem naar het bos en dat gaat prima hoor (gaat wel altijd iemand mee natuurlijk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:13

Mijn dochtertje van nu 10 rijdt al 2 jaar op haar eigen Tinker, een bravere pony is niet te vinden. Dussss dacht ik voor haar vriendje ( een jongen die drie dagen in de week bij ons logeert) van 11 dacht ik ook een Tinker te kopen, afgaande op het feit dat mijn dochters pony zo geweldig goud is. Het bleek dat niet alle Tinkers zo braaf zijn en inderdaad erg sterk of niet zo koel zijn als dat er gezegd wordt. Uiteindelijk hebben we ook voor hem een paard gevonden, kruising Tinker x Kwpn.
Ik denk dat het uiteindelijk het karakter van het dier bepaalt wat een goede kinderpony is ja of nee, hoewel ik toch steeds weer in de koudbloeden uitkom, maar daar ligt MIJN hart.

flowerstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:32

toen ik mijn eerste tinker had was ik 9 .
maar goed die was ook super mak bom proef :)
daar was de stok maat 1.44 en de leeft tijd van de tinker was 13

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:17

Hallo
Ook hier een Tinker familie, we rijden ale vier.. en hebben drie Tinkers.
Bij ons rijden de kinderen, 13 en 16 jaar op de oudste ...maaaaar niet altijd succesvol!
Hij weet precies wie hij op zijn rug heeft, en gooit de trucen doos open..
Dicht langs de bakrand, onder t afdak doorlopen met een ruiter op zijn rug, de stal in lopen en dan even hun benen klemzetten tegen de deurpost..
Qua verzorging zijn ze super lief, makkelijk, handzaam, echte kroelkippen,..
Maar op zijn tijd ook lomp en onbehouwen..
Persoonlijk zou ik het niet als pony voor de kinderen doen, bij ons lessen ze ook niet op de Tinker..
Maar op andere pony's

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:31

Hier een beleerde tinker-merrie van 10j en haar dochter van nu 2.5j oud.

Dochter is super lief en kunnen ook kleine kinderen mee bezig zijn - onder mijn toezicht natuurlijk! - geen probleem. Maar daar heeft nog niet echt iemand mee gereden natuurlijk.

Wat moeder betreft: daar amuseer ik me rot mee. Doet zowat alles wat ik haar vraag. Maar af en toe zit er wel een "kop" op en probeert ze wel eens iets. Is allemaal heel erg miniem, en heb ik als eerste klas schijtluis absoluut geen problemen mee. Is soms zelfs op het randje af grappig. Het komt er op neer dat jij als ruiter zeker moet zijn en dan doet ze het wel.

Ik geeft af en toe ook wel eens les met haar. Een meisje van 16 regelmatig en een meisje van 8 af en toe. En dan valt het me wel op dat ze slimmer is dan je zou verwachten. Ze doet niet smerig maar loopt idd bv de kantjes af, niet willen doordraven, een mini sprongetje van 30cm hoog niet willen doen terwijl ze er over kan draven e.d..

zo ook een ruintje dat ik ooit reed. Heb er zelf nooit problemen mee gehad. Hij is verkocht geweest aan een vrouwtje dat verhuisde naar frankrijk en een wandelpaardje voor zichzelf zocht. Later hoor ik dat paardje een "leuk kunstje" geleerd had: hij zette zijn voorbenen gekruist en wou geen stap meer verzetten. De dochter van die dame was een meer gevorderde ruiter en had er geen problemen mee.

Dus mijn conclusie is: kinderen/beginners rijden en tinkers: geen probleem MAAR maak dat er regelmatig een goede ruiter opstapt die paardje er even aan herinnert wat braaf zijn en luisteren is want ze kunnen zó heel erg slim zijn als ze willen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:32

even snel doorgelezen

ik ga er in eerste instantie wel in mee dat tinkers niet direct beginnerspaarden zijn en dus ook niet geschikt voor jonge(re) kinderen
echter vind ik dat eigenlijk van elk ras :D

ik denk dat het veel meer dan rasgebonden, individugebonden is
en dat bekwame begeleiding het belangrijkste is, zowel voor beginners als kinderen

het is waar dat de meeste tinkers te sterk en behoorlijk koppig kunnen zijn, zeker voor kinderen
mijn ervaring is echter dat het vaak bij kinderen niet op kracht aankomt ;) omdat die ergens instinctief beseffen dat ze met hun beetje kracht toch nergens uitkomen...

een ander aspect is de grootte en dan vooral de breedte, die niet gezond is om kinderen van erg jonge leeftijd ivm heupen dagelijks te laten rijden. maar haflingers/fjorden en dergelijke kunnen even breed zijn.
opnieuw is dat individugebonden en je kan best op zoek gaan naar een iets kleiner maatje en niet de breedste

Ik heb zelf verschillende tinkers en een shet.
De shet is een erg kieskeurig gevalletje, door een volwassene laat ze zich niet zomaar pakken op de wei (door mij wel, maar niet door iedereen bedoel ik) en als er een groter kind op dr rug kruipt dan gaat ze als een rodeo-stier de wei door :+
maar mn dochtertje van nog geen 2, daar komt ze gelijk naartoe, loopt ze keurigst mee mee aan het touw en daarbij zet ze geen stap verkeerd onder het zadel. Bij de hoefsmid gaat de dondersteen soms steigeren als het haar niet zint, maar Alyjo kan dr borstelen en er gek mee doen en de pony blijft lekker ontspannen staan genieten :+
Ik ken ook shetters die absoluut géén kinderpony's zijn, ondanks hun formaat.
Bij de tinkers is het ook erg wisselend. Mn oudste merrie gaat kinderen uit de weg, maar als ze haar 'opgedrongen' worden, gaat ze daar heel voorzichtig mee om en dat terwijl het een ontzettende keikop is eigenlijk, die je zomaar omver walst als dat haar zint, maar bij kinderen doet ze dat niet.
Een andere merrie houdt eigenlijk van iedereen, maar kinderen zijn absoluut haar ding niet, daar kan ze soms gewoon bang van zijn.

Ik denk dus dat de beste raad die je kan krijgen is, dat je gewoon op het individu moet afgaan.
Ongeacht het ras, moet het in eerste instantie klikken tussen je kinderen en hun paard.
En jij als ouder hebt de verantwoordelijkheid om rationeel te blijven en goed na te gaan of het paard in kwestie geschikt voor ze is, dmv proefrijden, op proef kopen enz
Je kan natuurlijk wel gericht gaan zoeken tussen tinkers, maar hou er rekening mee dat het misschien een tijdje kan duren vooraleer je dé ware gevonden hebt, maar dat geldt binnen ieder ras.

Een paard doet nooit alles zomaar zonder dat je iets vraagt. Dat is ook een deel van het proces en de groei die jij en je kinderen moeten doormaken. Ik had als 12-jarige een haflinger gekregen die alle knopjes kende en ik ging als doorgewinterde manegeruiter (ik had er toen al 7 jaar rijervaring opzitten ;)) eens wat laten zien...kreeg ik hem in het begin gewoon NIET in galop, simpelweg omdat ik zijns inziens niet dé correcte hulp gaf (en hij geen zin had ;)). Pas door te doen leer je en uit fouten leer je. Natuurlijk staat de veiligheid wel voorop, maar paarden blijven dieren en dat betekent dat ze je soms voor impasses en onverwachte wendingen zetten.

ypie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:01

Over het algemeen wel dacht ik, ze zijn heerlijk geduldig, maar je moet natuurlijk wel naar het individueel kijken, niet alle paarden zijn hetzelfde :)