[TI] Tinkers dom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 20:45

Leuk al die slimme tinkers...
nu weet ik het 100% zeker dat ze idd veel slimmer zijn.
Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe ze opgegroeid/omtstaan zijn.
Dicht bij mensen heel de dag en idd heel behulpzaam Ariebren. Gereedschap is niet veilig laat staan een tas vol.
Moet wel zeggen dat de opmerkingen vaak van een bepaald soort paardevolk komt. Totdat ze ze echte leren kennen en dan weten ze wel beter.

Ariebren

Re: Tinkers dom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:08

Je zegt het al.
Er zijn paarden mensen en er zijn echte paarden mensen.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 00:22

Vind dom wat mee valen. Iemand vraagt mij gisteren of ik weer die op die "koe" ging rijden :(

Maar ja, ik rij momenteel een engelse volbloed (ex-renpaard) en een Tinker. Het volbloed is misschien stoer, maar de tinker is het slimste, de meest braaf, en net zo voorwaarts als de volbloed :o

Gek dat mensen Tinkers stom vinden en niet volbloeden. Een echte paardenmens weet dat elke raas zijn eigen waard heeft!

Sara
http://picasaweb.google.nl/Nougatine200 ... directlink
Laatst bijgewerkt door SaraB op 24-10-09 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 00:26

nou, nee ze zijn zeker niet dom :D een keer bij berber (daar staan 8 fjoren en een tinker, berber dus) waren er een paar boxen niet goed dicht (de stal zelf wel hoor!). dus de volgende ochtend komt er iemand binnen, staan de kraantjes open, stalgang helemaal blank :D 3x raden wie dat waarschijnlijk gedaan heeft... juist ja, berber was hoofdverdachte :D
en daarnaast leert berber ook heel erg snel, ik denk wel dat tinkers gemiddeld sneller dan 'normale' paarden

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:21

Weetje, soms denk ik wel eens dat mijn tinkertje dom is :o
Maar ze is zeker wel slim als het op eten aankomt O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:30

Bij ons werden de paarden in de wei bekapt. De hoefsmid stond dan te kappen en Flint is altijd nieuwsgierig, al het gereedschap wordt dan stuk voor stuk uit de koffer gehaald. De hoefsmid vond het wel vermakelijk en ruimt even later zijn koffer weer in. Hij kijkt even niet en Flint loopt zo weg met de koffer, incl gereedschap in zijn bek, haha.

Halsters hoef je ook niet om te laten, die doet ie af, krabt met zijn hoef achter zijn oren en af is het halster. En als vrouwtje dan kijkt dan nemen we het ding even in de mond en gaan haar een paar keer voorbij rennen, "kijk dan kijk dan, ik heb hem weer af".

En wanneer het op eten aan komt is helemaal vernuftig. Mensen noemen ze dom, omdat ze ze niet kennen. Net als dat tinkers doorgaan voor kinder en beginners paarden of karreknol die alleen maar kan boshobbelen. Mensen die dit zeggen hebben waarschijnlijk nog nooit een tinker van dichtbij gezien en al helemaal niet intensief mee gemaakt, anders zouden ze het niet zeggen. Tja ze lopen niet hoog in de sport en voor velen is dat alleen al een reden om ze dom te noemen.
Ik denk altijd, laat maar kletsen, ik ben er iig mooi blij met m'n dommerd :+

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:25

Berdien schreef:
Ze zijn allesbehalve dom, het is meer dat je ze moet overtuigen van het nut en het plezier van iets.

Helemaal mee eens! Tirzah, mijn tinkermerrie, moet ook eerst zeker weten dat iets leuk is voordat ze het wil doen.

Voorbeeld: bij haar stal in de buurt kun je een rondje rijden van ongeveer een half uur, dan kom je ook over een zandpad langs 't kanaal enzo. De eerste twee weken heb ik alleen maar trammelant gehad met het proberen alleen met haar naar het kanaal te rijden (met haar vriendinnetje erbij was er geen probleem). We waren nog geen 20 meter van stal en mevrouw begon al om te draaien en terug te rennen, wat ze herhaaldelijk probeerde, waardoor het rondje dus ruim een uur duurde. Nou goed, na veel gehannes en gedoe en consequent zijn kwamen we een keer bij het zandpad langs het kanaal aan zonder allebei uitgeput te zijn en toen waagde ik een galopje. Daarna heb ik nooit meer ruzie met Tirzah gehad om haar mee te krijgen voor een "rondje kanaal." Ze vindt het heerlijk om over dat zandpad te crossen, dus nu is het leuk en doet ze 't graag.

Vroeger vond ik tinkers wel dom, maar dat was voordat ik echt "close" ben geweest met een tinker. Ik snap wel waar het idee vandaan komt: het is puur een oppervlakkige beoordeling van het uiterlijk. Ze zijn nogal breed en lijken dus al snel lomp. In de springlessen op de manege vroeger, was er een tinker die altijd dwars door de hindernis heen liep, dat vond ik toen heel dom. Achteraf gezien was dit natuurlijk het slimste paard uit die les! Waarom zou je moeite doen om over die balken heen te springen, als je er veel makkelijker gewoon doorheen kunt lopen! Dan valt dat stomme obstakel vanzelf uit elkaar en kun je gewoon doorlopen. Waarom snappen die andere paarden dat nou niet?

Ik vind tinkers nu ook erg slim, maar wel slim op hun eigen manier. Ze bedenken snel de simpelste oplossing voor een probleem, zoals gewoon terug naar stal rennen als iets spannend is, of door een hindernis heen lopen i.p.v. een sprong te maken. Mag je niet omdraaien van de ruiter? Dan loop je toch gewoon achterwaarts terug naar stal; dat soort dingen. Ze luisteren niet altijd en worden daarom vaak als dom gezien, maar in feite proberen ze gewoon zelf situaties op te lossen die andere paarden door de ruiter/verzorger laten opknappen.

Ik zou mijn sokkenmonster in ieder geval voor geen goud meer kwijt willen :D

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:49

Hmmmm ik heb juist het idee dat het steeds minder wordt.

Ik hoor het eigenlijk nooit.
Ze vinden hem vaak leuk, grappig en zijn hoofd spreekt boekdelen.
Zo van nu ben ik iets van plan of je het nu leuk vind of niet.
Dat zijn vaak mensen die zelf een kwpner hebben.

Er zijn altijd een paar mensen die naar je kijken als je aan het rijden ben en dan zeggen.
Goh wat kan dat leuk lopen.
Dat had ik niet verwacht van een tinker.
Maar over het algemeen zijn mensen tegen mij juist erg entousiast over mijn kleine tinkerman.

Daarbij vind ik dat een tinker juist heel erg veelzijdig is.
Je kan eigenlijk alles met ze.
Dat maakt ze extra leuk.

Ach en als je zelf maar lol heb met je knol ( oeps tinker ;) )

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:56

Domme mensen :o ... Mijn Tinker is ook verre van dom!! Ze zit vol pit, is zeer leergierig en speels en heeft alles, inderdaad ook slechte dingen :D , zo door!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:01

Ik heb het nog nooit gehoord, de meeste mensen zijn juist erg gecharmeerd van Harley (Tinker-X).

En dom? Ik heb in mijn leven nog nooit zó'n slim paard meegemaakt!
Erg vervelend hoor een slim paard die daar vooral misbruik van maakt hihi!
Harley is dan ook zeker niet geschikt als kinder/beginnerspony.
Dus dom? Zéker niet!

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:07

Mijn tinker is ook echt helemaal niet dom! Erg slim zelfs.
Mijn instructrice, die verder niets met dit ras heeft, vindt haar zelfs een van de slimste paarden zie ze kent.
Ook met het aanleren van vrijheidsdressuur dingetjes pikt ze alles binnen een paar minuten op. Ook weet ze perfect hoe ze onder dingen uit kan komen. Nee, tinkers zijn absoluut niet dom!
(mijn tante heeft 7 tinkers.. daarvan is er ook niet 1 dom.)
Er zullen ongetwijfeld domme tinkers zijn, maar ook domme kwpn'ers, arabieren en andere rassen..

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:51

de persoon die zieso ingereden heeft, heeft haar ook een andere naam gegeven, de importeur had haar de naam foxy gegeven, de beleerder heeft dat omgedoopt tot zieso, van zo 2 of drie doen en ze weet wat de bedoeling is... Hoezo dom ???
daarbij weet ze dat me mama altijd komt poetsen knuffelen voeren... dus dan komt ze altijd heel gewillig, ik doe meestal de dingen als ontwormen, vasthouden bij de hoefsmid/dierenarts (enting) etc dus bij mij denkt ze altijd wegwezen, bekijk het maar.... NOGMAALS WIE IS ER NU DOM?????

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:52

Ik denk dat het woord "lomp" beter bij ze past. En ook dat geldt niet voor alle tinkers. Sommige kunnen gewoon erg lomp zijn en juist daarom vindt ik ze vaak erg leuk.
Maar ook dat geldt niet voor alleen tinkers. Mijn trekpaard kan ook erg lomp zijn :+

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:55

lomp, dat past ook absoluut bij mijn fries, en bij de fjord van mijn vriend maar ook absoluut bij Oliver, en dat wil wat zeggen al half jaar oud ding, hij staat bij een nrps veulen in de box en als meneer er langs wil dan beukt hij de nrps-er gewoon aan de kant.... Hoezo lomp....

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:55

Dom...??..???

Verre van dat...!!!...!!

Nee mijn tinker is echt niet dom,Eerder erg slim.
na 1 of 2 keer weet hij de dingen wel.

Bij hem is er ook geen 2 rondjes de bak stappen bij dan is het saai en moet er iets anders verzonnen worden !

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:13

mathes schreef:
Ik denk dat het woord "lomp" beter bij ze past. En ook dat geldt niet voor alle tinkers. Sommige kunnen gewoon erg lomp zijn en juist daarom vindt ik ze vaak erg leuk.
Maar ook dat geldt niet voor alleen tinkers. Mijn trekpaard kan ook erg lomp zijn :+

Lomp? Je bedoelt dat ze overal doorheen lopen en op je tenen gaan staan?
Dat is geen lompigheid, dat is slimheid :D
Ze kennen hun eigen kracht, en houden van grenzen opzoeken. Waarom zou je om iemand heen lopen, als diegene toch schuift als je er recht opaf loopt? Waarom zou je helemaal over die hindernis springen en je moe maken als je er ook gewoon dwars doorheen kan? }:) En hoe ver kun je gaan bij je baas? Kun je in zijn eigen ruimte komen, kun je hem op zn tenen trappen, kun je hem opzij duwen? Tinkers testen dat gewoon graag uit :D Das geen lompigheid, want een merrie zou bijvoorbeeld nooit op haar veulen trappen en zou het veulen nooit omver lopen.
Mijn tinker weet donders goed dat ik boven hem sta, ik kan voor hem springen als ie in volle galop komt aanrennen voor het voer dat in zijn stal staat, en nog zal hij vol op de rem gaan in plaats van door mij heen te lopen.. ik kan mijn voet vlak voor zijn hoef zetten en hij zal er nooit op trappen (of trekt hem heel snel weer terug als ie voelt dat ik daar sta)
Ze zien er alleen wat lomp uit ;)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:16

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:25

mijn tinkers zijn zo intelligent, dat ze zich dom kunnen voordoen om uiteindelijk overal onder uit te komen.. En stink er nog in ook.... Over dom gesproken :+

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:44

Ik geloof niet dat een tinker dommer of slimmer is dan een ander paard. Vreemd dat mensen denken aan het uiterlijk te kunnen zien hoe slim een beest is. Vooralsnog is het moeilijk te bepalen, mijn paard heeft tenminste nog nooit een iq test gedaan :P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:47

Paarden zijn in het algemeen wel domme dieren, maar heb nog nooit iemand specifiek horen zeggen dat een Tinker dom is. :+

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 08:42

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 08:46

Denk dat mensen dat zeggen omdat ze er lomp uit kunnen zien omdat ze groot en breed zijn. En lomp word al snel dom dan zegmaar, lompdomlompdom, snap je? :P

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:42

ik scheld sil vaan ook wel uit dat ie een dom beest is

maar niets is minder waar

dingen die je een gemiddeld paard wil aan leren heeft hij in echt wonderbaarlijke snelheid geleerd

simpel voorbeeldje hekje open en dicht maken (op de western manier "trail")
hij had met 2 a 3 keer door wat de bedoeling was en probeert me sins dien te helpen "meneer weet het beter"

nu is sil wel een extreem geval gezien hij dit met bijna alles heeft
laat hem iets doen en hij pakt het vrijwel direct op en anders de dag er op wel
helaas heeft dit ook zijn nadelen maar dat terzijde :D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:20

Haha ik ruik jaloezie.
Als een paard niet dom is, is het Chihiro wel.
Vol rastinkertje hoor :Y)

xxCyntxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:23

Ik had een verzorgTinker op mijn oude manege! *D
Echt een heel lief beestje, en dom zeker niet! :o
Als mensen dat zeggen hebben ze er gewoon geen verstand van! :9