Berdien schreef:Ze zijn allesbehalve dom, het is meer dat je ze moet overtuigen van het nut en het plezier van iets.
Helemaal mee eens! Tirzah, mijn tinkermerrie, moet ook eerst zeker weten dat iets leuk is voordat ze het wil doen.
Voorbeeld: bij haar stal in de buurt kun je een rondje rijden van ongeveer een half uur, dan kom je ook over een zandpad langs 't kanaal enzo. De eerste twee weken heb ik alleen maar trammelant gehad met het proberen alleen met haar naar het kanaal te rijden (met haar vriendinnetje erbij was er geen probleem). We waren nog geen 20 meter van stal en mevrouw begon al om te draaien en terug te rennen, wat ze herhaaldelijk probeerde, waardoor het rondje dus ruim een uur duurde. Nou goed, na veel gehannes en gedoe en consequent zijn kwamen we een keer bij het zandpad langs het kanaal aan zonder allebei uitgeput te zijn en toen waagde ik een galopje. Daarna heb ik nooit meer ruzie met Tirzah gehad om haar mee te krijgen voor een "rondje kanaal." Ze vindt het heerlijk om over dat zandpad te crossen, dus nu is het leuk en doet ze 't graag.
Vroeger vond ik tinkers wel dom, maar dat was voordat ik echt "close" ben geweest met een tinker. Ik snap wel waar het idee vandaan komt: het is puur een oppervlakkige beoordeling van het uiterlijk. Ze zijn nogal breed en lijken dus al snel lomp. In de springlessen op de manege vroeger, was er een tinker die altijd dwars door de hindernis heen liep, dat vond ik toen heel dom. Achteraf gezien was dit natuurlijk het slimste paard uit die les! Waarom zou je moeite doen om over die balken heen te springen, als je er veel makkelijker gewoon doorheen kunt lopen! Dan valt dat stomme obstakel vanzelf uit elkaar en kun je gewoon doorlopen. Waarom snappen die andere paarden dat nou niet?
Ik vind tinkers nu ook erg slim, maar wel slim op hun eigen manier. Ze bedenken snel de simpelste oplossing voor een probleem, zoals gewoon terug naar stal rennen als iets spannend is, of door een hindernis heen lopen i.p.v. een sprong te maken. Mag je niet omdraaien van de ruiter? Dan loop je toch gewoon achterwaarts terug naar stal; dat soort dingen. Ze luisteren niet altijd en worden daarom vaak als dom gezien, maar in feite proberen ze gewoon zelf situaties op te lossen die andere paarden door de ruiter/verzorger laten opknappen.
Ik zou mijn sokkenmonster in ieder geval voor geen goud meer kwijt willen