[TI] hoe is jullie tinker gestald?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:30

- thuis of pension
"pension'' => bij een particulier
- 24 uur weidegang of snachts op stal?
24 uur weidegang: dag en nacht buiten
- een eigen box of gezamelijke grote loopstal
gezamelijke grote inloopstal
- deken op ja of nee in de winter?
nee, geen deken, krijgt een lekkere dikke berenvacht

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:53

-thuis of pension
Pensionstalling

-24 uur weidegang of snachts op stal?
24 uur buiten. 's ochtends komen ze (vier paarden) in de wei en paddock te lopen, tegen de avond gaat de toegang tot de wei dicht en blijven ze in de paddock lopen. Daar krijgen ze kuilvoer bijgevoerd

Er staat een schuilstal voor 4 paarden

-deken op ja of nee in de winter?
Ik doe niet aan dekens, zelfs geen zweetdeken oid

Djana

Re: hoe is jullie tinker gestald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:47

Hier staan ze aan huis. Ze staan staan het 's nachts op stal en om 06.00uur weer naar buiten. Overdag kunnen ze kiezen of ze binnen of buiten. Hier geen dekens.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:27

ook thuis met 2 grote inloopstallen waar princes gwenn d'r nachtelijke uurtjes graag in mag doorbrengen en als het schijtweer is staan ze met z'n drietjes vrijwillig in 1 stal gepropt :D verder zijn er 2 weitjes en een bak en paddock, dus ze kunnen wisselend hun ruimte zoeken.
ze staan ook dekenloos al heb ik voor nap wel een ongevoerd regendekentje voor de overgang herfst/winter. mocht het dagen achter elkaar regen doe ik hem dit even op, omdat hij het dunst behaard is en meer werk heeft om zich warmer te houden.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 06:19

voeren jullie die in grote loopstal of buiten staan zwinters kuil?
en dan per beetjes of gewoon baal neerzetten?

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 06:27

Wij hebben 2 1000L bakken in het land staan. Bovenkant eraf gezaagd en daar het hooi in.
Bovenop een rooster tegen het verknoeien. Om de 3á4 dagen moeten we 'm opnieuw vullen.
Wierkt als een tierelier :+ .

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 06:47

Die van ons staat op een pension stal. Van ong. april t/m een gedeelte van oktober staat ze op het land en in de winter binnen.
Ze krijgt in de winter wel een deken op aangezien ze anders een mega dikke vacht krijgt en zich met rijden teveel in het zweet werkt.

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:18

thuis of pension
"pension'' => bij mijn schoonouders op de boerderij, tegen een betaling natuurlijk
- 24 uur weidegang of snachts op stal?
24 uur weidegang: dag en nacht buiten, alleen als het echt -20 wordt of te nat in het land, dan gaan ze snachts op stal
ehh kleine noodstal, moet allemaal nog een beetje anders, maarjah dat komt nog wel
- deken op ja of nee in de winter?
nee

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:42

soms hang ik het hooi bij de stallen in netten op (hangt er vanaf waar de wind vandaan komt) maar meestal in die witte bakken die diva noemt :j da's echt de uitvinding van de eeuw vind ik hoor (clubje van indiana jones, spetter zijn er mee begonnen geloof ik.)

klik naar zo'n bak

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:19

Sta "particulier" --> is namelijk niet echt een Pensionstalling ;) heb maar 1 stalgenootje die niet rijdt (en dus ook niet vaak komt) en rest zijn eigen paarden.
Ben afgelopen jaar (ivm andere prioriteiten) verhuisd van overdag in groep op wei/ paddock en snachts op stal in eigen box (met open bovendeuren en contact mogelijk) terug naar 24 uur weidegang met 2 inloopstallen 8-) samen met 6 weidegenootjes.
Gebruik alleen af en toe een zweetdekentje verder niks ;)
's winters idd (bijna onbeperkt) voordroog (hele droge kuil bijna hooi) voor de voerhekken vd loopstallen lekker droog :Y)
O ja er zijn trouwens wel stallen aanwezig mocht dat nodig zijn :) (ivm ziekte of zo)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:31

Chubby woont dekenvrij op een flinke wei (8000 m2) met een weidemaatje (hopelijk binnenkort meer weidemaatjes), ik huur deze wei en diverse faciliteiten van een pensionstal. De weide is aan 3 kanten omzoomd met bossages en bomen, dus ze staan redelijk beschut, alhoewel ze geen echte schuilmogelijkheid hebben (we hadden wat moois bedacht en gebouwd afgelopen zomer, maar dat afdak was binnen enkele dagen afgebroken door de dames). We hebben een 1000l tank staan, op een kar, die we zelf vullen bij het stallengebouw.

We voeren 's morgens een kruiwagen kuilgras (nemen we af van pension) en 's avonds flink hooi (eigen kosten, opslag bij stal) voor de nacht. Afgelopen jaar op verschillende voerplekken in de wei vanaf de grond, maar voor dit jaar moeten we nog wat regelen zoals eerdergenoemde bakken..

Het fanatieke rijden staat in de wintermaanden op een laag pitje in verband met de vacht. Door de weeks in het donker rij ik hoe dan ook niet, maar in de weekenden gaan we wel op rustige bosritten..

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:34

wij hebben ze op 2 verschillende locatie's staan (nog wel :D ) en zomers op 3 verschillende locatie's

waar de meiden staan, staan ze 24/7 buiten, kunnen schuilen achter bomen/struiken.
vd week gaan we een extra stuk afzetten zodat ze tussen 2 muren kunnen schuilen voor de wind.
hooi voren wij net als pellie en diva in die bakken ( nu alleen nog iets verzinnen dat ze niet alles kapot lopen rondom die bakken, dus denk betegelen)

op de andere locatie staan ze snachts binnen en van 8 t/m 5 buiten. ook daar gven we het hooi in de bakken.
alleen katousca staat onder deken, de rest niet

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:39

Die van mij staat bij de rest van mijn pony's op onze wei, zonder deken, met inloopstal en onbeperkt hooi en gras. Ze staat eigenlijk altijd op het gras.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:48

Leuk om te lezen, bijna alle paardjes dekenloos lekker buiten dus !

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:16

Had er nou iemand hier de 'bouwtekening' van zo'n hooibak?

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:23

bij pellie 4 berichten hierboven staat een foto ervan..
wij hebben ze alleen iets hoger lijkt het ( door de helft gedaan, en geen gaas erop ivm veulen voetjes)

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:23

Duncan staat met zijn kleine shetlander vriend lekker aan huis.
Ze staan 24/7 buiten, met inloopstal. In de inloopstal is ook hooi, water en een liksteen aanwezig voor ze.

Daarnaast heeft de shetter ook nog een klein afdakje apart, want soms mag hij van chagerijnige Duncan niet de stal in en de drinkbak en liksteen zittten te hoog voor de kleine uk. Dus daarom nog een klein afdakje met hooi, water en een liksteen voor de kleine. Haha. :)

En Duncan heeft elke winter een deken op. Dat bevalt zowel mij als Duncan erg goed, dus dat veranderen we niet.
Duncan heeft namelijk erg veel moeite met de overgang naar de winter en met de koude dagen in de winter. Verder vind ik het voor het rijden erg gemakkelijk dat hij niet zo'n dikke vacht heeft en dat hij niet helemaal onder de modder zit, maar altijd lekker schoon is.
Shetlander Bartje wordt overigens gewoon lekker een teddybeer zonder deken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:26

stalnijmegen schreef:
bij pellie 4 berichten hierboven staat een foto ervan..
wij hebben ze alleen iets hoger lijkt het ( door de helft gedaan, en geen gaas erop ivm veulen voetjes)

Ja, die zag ik :D Maar hoe hebben jullie die vaten dan door midden 'gezaagd'?

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:29

slijpzaag ( ofzoiets) is heel makkelijk joh.. op de kant leggen slijptol ( is dat de juiste naam??) erin zetten slijpen, kantelen enz..
De scherpe stukken heeft mich met een schuurmachine minder ruw/scherp gemaakt
bij ons zit het ijzer niet tot boven aan ( denk 10cm lager dan de rand plastic.
als ik het niet vergeet zal ik vanaaf even foto voor je maken.

Ohh wacht, ik heb er nog een staan die door de midde moet, zal mijn ventje lief aankijken of die dat vanaaf wilt doen, maak ik een foto collage voor je

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:32

+:)+

Súper!

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:36

haha moet er iets voor terug doen, maar hij doet het vanaaf wel ff. ( had hij al op de planning staan omdat het slechter weer word vd week)

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:48

Heb hier ook al wel vast iets, Chub en Dees, de voorbereidingen :

Afbeelding
Zo zijn de vaten dus oorspronkelijk.

Van binnen even schoonspuiten ;) :

Afbeelding

En dan inderdaad zoals Dees al zegt : de bovenkant er vanaf slijpen met slijptol, overgebleven ijzerdeeltjes mooi glad schuren, en dan heb je zoiets :

Afbeelding
(met Nuaaltje :(:) )

Wij hebben volgens mij alleen de bovenste rand (dus tot de eerste dwarse ijzerbalk, zeg maar) eraf gehaald, dus idd hoger dan bij Pel. Ben bang dat ze er anders instappen. Nee, zie nu trouwens dat de eerste 2 "delen" eraf zijn. En dan dus even twee dwarsbalkjes maken voor er overheen, zodat ze de pakken hooi niet omhoog trekken. Pel heeft er betongaas op liggen, volgens mij.

Die vaten kosten echt niks ... wij hadden er voor 30 euro twee meen ik. Staan er genoeg op MP, even zoeken op "IBC-vat" of "1000-liter" vat.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:51

Zijn die 'dwarsbalkjes' afneembaar Ireen? Of frommel jij je hooi er tussen door?

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:52

Afneembaar, met schroeven ;-). Frits heeft op de andere bak inmiddels andere (bredere) balkjes gelast, omdat ze deze ombogen als lucifertjes als ze er met hun lieftallige halsjes op hingen om de onderste sprietjes uit de bak te vreten ;-)

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:23

Mijn tinkie staat 24/7 buiten. In de winter gaan ze s'nachts naar binnen. Hij heeft ook een deken om, omdat hij moeilijk droog wordt en ik hem liever niet nat in de wei of op stal zet in de winter.